Gå til innhold

Lommepenger til 13 åring, uenighet med samboer. Trenger råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Meg og min samboer er uenig. 

Jeg har en sønn på 13 år om noen uker, han er såklart som andre ungdommer som ønsker å være med på ting med venner koster penger. Vi er uenig om beløp og hvordan vi skal gjøre det. 

Jeg mener at gutten min skal få 100 kroner i uken som skal gå til alt han ønsker utenom det vanlige som mat og klær såklart, men at jeg kjøper godteri i helgen. Det er fordi at ting koster, og skal han både bruke det på lørdagsgodt og annet som kino, så må han liksom alltid velge. Jeg synes det er feil at en ungdom må velge å være med på enkle ting med vennene eller kjøpe lørdagsgodt. Jeg mener også at hvis han mangler 30 kroner som han da gjør til en kinobillett som koster 130 kroner, så kan han gjøre litt arbeidsoppgaver å tjene inn det siste til kinoen. 

Samboeren min mener at han skal få 100 kroner som er til alt, også godteri. Han mener at hvis han skal på kino på han da spare i to uker. Men jeg sier at det går jo ikke hvis alle vennene skal dra den dagen de spør. De fleste ungdommer planlegger ikke to uker frem i tid ang kino osv, og da kommer vennene hans til å dra å se filmen uten han, mens når han har spart penger til kinoen har han ingen å gå med. Hvis han også skal spare i to uker til kino, er han helt uten godteri også i helgen. Jeg synes det blir feil. 

Alternativet jeg tenker da er at han får for eksempel 140 kroner i uken hvis det skal gå til absolutt alt, men det er også samboer uenig i. 

Hva tenker dere? Og kom gjerne med andre forslag om hvordan det burde gjøres. 

Anonymkode: ccf0c...3a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, men hvis han får hundre kan han jo kjøpe godteri for halvparten og spare resten. Så får en mer etter tid.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker du kan gi 100 kr. La han jobbe for mer hvis dere vil. Og dere kjøper lørdagsgodt til hele familien på deling. 

Anonymkode: c878b...6f4

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blander samboeren seg opp i dette? Er han delaktig på alle måter?

Syns ikke 100 kr er for mye akkurat, og syns du skal kjøpe lørdagsgodteri utenom. Så enig med deg. 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn får 100 kroner uka men bruker nesten ingenting. Har nå 3000 på kortet sitt etter et år Er dette et tenkt problem? Kan du ikke heller se hvordan det går med de 100?

Anonymkode: 2707e...5ee

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

100 kr er jo ingenting, så din løsning er best. 

Anonymkode: e18b1...661

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meg og min samboer er uenig. 

Jeg har en sønn på 13 år om noen uker, han er såklart som andre ungdommer som ønsker å være med på ting med venner koster penger. Vi er uenig om beløp og hvordan vi skal gjøre det. 

Jeg mener at gutten min skal få 100 kroner i uken som skal gå til alt han ønsker utenom det vanlige som mat og klær såklart, men at jeg kjøper godteri i helgen. Det er fordi at ting koster, og skal han både bruke det på lørdagsgodt og annet som kino, så må han liksom alltid velge. Jeg synes det er feil at en ungdom må velge å være med på enkle ting med vennene eller kjøpe lørdagsgodt. Jeg mener også at hvis han mangler 30 kroner som han da gjør til en kinobillett som koster 130 kroner, så kan han gjøre litt arbeidsoppgaver å tjene inn det siste til kinoen. 

Samboeren min mener at han skal få 100 kroner som er til alt, også godteri. Han mener at hvis han skal på kino på han da spare i to uker. Men jeg sier at det går jo ikke hvis alle vennene skal dra den dagen de spør. De fleste ungdommer planlegger ikke to uker frem i tid ang kino osv, og da kommer vennene hans til å dra å se filmen uten han, mens når han har spart penger til kinoen har han ingen å gå med. Hvis han også skal spare i to uker til kino, er han helt uten godteri også i helgen. Jeg synes det blir feil. 

Alternativet jeg tenker da er at han får for eksempel 140 kroner i uken hvis det skal gå til absolutt alt, men det er også samboer uenig i. 

Hva tenker dere? Og kom gjerne med andre forslag om hvordan det burde gjøres. 

Går han på kino hver eneste uke, da? 

Mitt barn er i tenårene, men hun drar ikke nødvendigvis ut på dyre ting og attraksjoner hver eneste uke. 

Vi har det ganske avslappet, at om hun ønsker å kjøpe ett spill, dra på kino eller leie en film, får hun hver så god gjøre det. Jeg noterer det bak øret slik at jeg har en viss oppfatning av hvor mye penger som går på venne-fronten. 

Ville aldri nektet barnet mitt å være sammen med venner på grunn av penger. Det høres strengt og urettferdig ut, spesielt for et barn som er i en stor livskrise (tenårene 😅) og trenger venner rundt seg. Hadde gitt mitt barn 150, - for billett og godteri, men så går det usagt at ikke mye mer skal gå resten av uka. 

Anonymkode: e2c37...638

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kr holder jo ikke til noen verdens ting i dag. Så er ikke lett å spare til «uforutsette kinobesøk» i fremtiden heller. Enig med deg her. Din samboer er urimelig. 

Anonymkode: ef83e...092

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kr i uken er ikke LITE, som noen har skrevet. 

Men hva med og gi han 400 kr for hele mnd. 

Da har han mulighet for og dra på kino, uten at 30 kr skal stagge muligheten. 

Helt ærlig. Syntes jeg samboeren din er litt gjerrig. 

100 kr i uken for en 13 åring gir han veldig begrensete muligheter. 

Min er 12. Jeg betaler tlf regningen, og utenom får han 400 kr i mnd. 

Kjøper ofte litt snop utenom. 

Anonymkode: 468cd...920

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 14 åring får 400 kr i måneden. Han får selvfølgelig spise av det godteriet vi handler inn til helgen, og setter frem til felles helgekos. Skal han ha noe utenom det må han kjøpe det selv. Når han får månedspenger kan han planlegge litt frem i tid og prioritere dyre ting. Han har nå spart opp en del penger, som skal brukes til noen (i mine øyne) helt unødvendige datagreier.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Går han på kino hver eneste uke, da? 

Mitt barn er i tenårene, men hun drar ikke nødvendigvis ut på dyre ting og attraksjoner hver eneste uke. 

Vi har det ganske avslappet, at om hun ønsker å kjøpe ett spill, dra på kino eller leie en film, får hun hver så god gjøre det. Jeg noterer det bak øret slik at jeg har en viss oppfatning av hvor mye penger som går på venne-fronten. 

Ville aldri nektet barnet mitt å være sammen med venner på grunn av penger. Det høres strengt og urettferdig ut, spesielt for et barn som er i en stor livskrise (tenårene 😅) og trenger venner rundt seg. Hadde gitt mitt barn 150, - for billett og godteri, men så går det usagt at ikke mye mer skal gå resten av uka. 

Anonymkode: e2c37...638

Helt enig med deg. Mine foreldre hadde ikke overflod av penger i oppveksten min. Men jeg fikk alltid penger til å være med på kino med venner. Viktig å ikke føle seg utenfor. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hannah80 said:

Helt enig med deg. Mine foreldre hadde ikke overflod av penger i oppveksten min. Men jeg fikk alltid penger til å være med på kino med venner. Viktig å ikke føle seg utenfor. 

Men med 100 kroner uken så kan han jo spare litt hver uke slik at han kan bli med på kino når det skjer. Selvfølgelig er det uke en, så greit, men de bør jo også lære seg å spare, ikke bare bruke. 

Anonymkode: 2707e...5ee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at 100 i uken er lite hvis det skal dekke alt han vil gjøre med venner. Men hva med å gi ham, la oss si 500 i måneden, som skal dekke for eksempel kino osv., og snakk litt om budsjett og sparing også, så lærer han litt om økonomi . Blåser han at den første uken, så man han altså gå uten penger de neste ukene. Tenker han over hva han bruker det på og sparer litt, så kan han kjøpe seg noe dyrere og mer spesielt senere, rett og slett bygge seg opp en pen sum etter hvert.  Sånt kan en ungdom lære mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kr er ingenting. Han burde få minst 100 kr, pluss at du kjøper inn lørdagsgodt. Her får 13 åringen 200 per uke, pluss at vi kjøper inn alt godteri/brus i helger. 

Anonymkode: cadda...d19

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ønsker å gi ukentlig, hva med å gi litt ekstra ved "behov", og litt mindre uka etter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 kr uken, og godteri kjøpes og serveres på fellesen. En bolle chips, litt snop i en skål e.l. Vil han ha noe mer/ annet, får han betale selv.

Anonymkode: cca40...8d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips. Samboer er ikke far til sønnen min til de som lurte på det. Han ønsker å lære gutten min økonomi, og det er jeg helt med på. Men jeg mener at hvis han skal få 100 kroner i uken, så vil jeg i det minste kjøpe inn felles godteri. Han skal ikke måtte velge mellom godteri på lørdag eller en noe å gjøre med vennene sine. Så synes jeg også at hvis han skal noe som koster litt mer penger som kino osv, så burde han ha mulighet til å tjene litt ekstra så han får vært med på ting. Alt koster idag, og det er ikke lett å være ungdom som sjeldent kan være med på noe som helst. Jeg tror ikke han vil lære økonomi hvis han får et hat over at han har svært begrensende muligheter. Jeg tror han lærer mye mer ved å få litt mer så han har litt muligheter, men at han må lære seg å fordele det utover, spare til noe han ønsker seg som ikke er et livsbehov som for eksempel ett spill, og lære seg at hvis han bruker opp alt med enn gang så kan han ikke komme å mase om mer, men som sagt kan utføre arbeidsoppgaver for å tjene litt mer til noe han ønsker å være med på hvis han mangler litt. Jeg tror som sagt han bare vil bygge et hat for penger og føle seg liten i vennegjengen hvis han kun har 100 kroner i uken som absolutt skal gå til alt. 

Frem til nå har han fått penger når han har trengt, og fått penger til kino eller andre ting han gjør med venner av meg. Han er såklart ikke på kino hele tiden. Men det er jo annet som koster penger også, plutselig skal alle gutta på MC Donalds for eksempel. Jeg ønsker jo også at han skal lære verdien av penger, og synes lommepenger og det å lære å forvalte pengene er supert, men det tror jeg som sagt ikke han gjør hvis han stadig føler seg utenfor. 

Det er forresten jeg som kommer til å betale disse lommepenger ut til sønnen min. 

Ts

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...