Brunello Skrevet 24. januar 2021 #21 Skrevet 24. januar 2021 Jeg liker lukket kjøkken. Argumentet med at åpent er koselig når man har gjester ser jeg ikke helt. For det første har man ikke gjester så ofte. Og for det andre konsentrerer jeg meg når jeg gjør siste finish på maten. Med litt planlegging er man ikke så mye på kjøkkenet når gjestene er der. Jeg pleier forøvrig å servere 3-5 retter. 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #22 Skrevet 24. januar 2021 Åpen løsning selges som en trend, og gir selvsagt utbyggerne mer profitt da de får skviset inn flere leiligheter. De sparer mange kvm på å lage en kjøkkenvegg i stua. Nye to-roms er ofte over 10 kvm mindre enn eldre to-roms. Har bodd i en to-roms hvor primærrom var på 53 kvm og bruksareal var 55 kvm (2 kvm innvendig bod). En venninne flyttet nylig inn i en ny to-roms på 43 kvm bruksareal (ingen bod i leiligheten). Hun har nesten ikke kjøkken i det hele tatt, bitteliten stuedel. Badet er stort nok, soverommet også. Men kjøkkenstua som du oppholder deg i, er veldig trang og vanskelig å møblere, mye på grunn av vindusveggen utbyggere nå er så himla fan av. Jeg flytter aldri inn i leilighet uten eget kjøkken. Anonymkode: c600e...922 4
Zienna Skrevet 24. januar 2021 #23 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Åpen løsning selges som en trend, og gir selvsagt utbyggerne mer profitt da de får skviset inn flere leiligheter. De sparer mange kvm på å lage en kjøkkenvegg i stua. Nye to-roms er ofte over 10 kvm mindre enn eldre to-roms. Har bodd i en to-roms hvor primærrom var på 53 kvm og bruksareal var 55 kvm (2 kvm innvendig bod). En venninne flyttet nylig inn i en ny to-roms på 43 kvm bruksareal (ingen bod i leiligheten). Hun har nesten ikke kjøkken i det hele tatt, bitteliten stuedel. Badet er stort nok, soverommet også. Men kjøkkenstua som du oppholder deg i, er veldig trang og vanskelig å møblere, mye på grunn av vindusveggen utbyggere nå er så himla fan av. Jeg flytter aldri inn i leilighet uten eget kjøkken. Anonymkode: c600e...922 Vi har to leiligheter for utleie, begge med åpen løsning. Opplever at leietakerne ønsker dette. For vår del ville det ikke være store kostnaden å sette opp en vegg mellom kjøkken og stue, men det er ikke hva leietakerne ønsker. 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #24 Skrevet 24. januar 2021 Zienna skrev (2 minutter siden): Vi har to leiligheter for utleie, begge med åpen løsning. Opplever at leietakerne ønsker dette. For vår del ville det ikke være store kostnaden å sette opp en vegg mellom kjøkken og stue, men det er ikke hva leietakerne ønsker. Jeg har vært på besøk i en del leiligheter i nybygg de siste årene, og jeg kan love deg at det ikke er plass til å sette opp en vegg mellom kjøkken og stue der. Planløsningen og ikke minst størrelsen på stuekjøkkenet gjør det umulig. Anonymkode: c600e...922 1
Zienna Skrevet 24. januar 2021 #25 Skrevet 24. januar 2021 Vi har åpen løsning i enebolig, og har hatt det i 40 år++ Hos oss er spisebordet der man setter seg, om det er for en kaffe eller for et fine måltid. Jeg synes det er lettvint at avstanden er kort fra kjøkken til spisebord. Synes ikke det er vanskelig å holde det rimelig ryddig på kjøkkenbenker, for slik må jeg ha det når jeg jobber der likevel.. Jeg har innredet og malt kjøkkenet på en slik måte at det skal være en del av spisestue og stuer. Faktisk synes jeg at kjøkkenet er det koseligste rommet vi har i huset. Matos har aldri vært et problem. Vi har kjøkkenøy med ventilator over. Alternativt så åpner jeg et vindu eller verandadøren. 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #26 Skrevet 25. januar 2021 Det passer i noen leiligheter, men at absolutt alle skal ha åpen løsning er vel litt passé. Da jeg skulle kjøpe leilighet i Oslo hadde nesten alle leiligheter jeg så på mellom 30-45 kvadrat åpen løsning. Til slutt fant jeg en leilighet med atskilt kjøkken, stue og sovealkove. Deilig å kunne bo kompakt uten å sove, lage mat og se på TV i «ett rom». Anonymkode: e3ed3...078 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #28 Skrevet 25. januar 2021 Jeg regelrett hater når kjøkkenet er helt i stua. Halvåpen løsning er greit, men at ene stueveggen er kjøkkenet ville jeg aldri hatt. Jeg må ha stue og kjøkken som to soner/rom Ser jeg kommer til å slite med å finne leiligheten hvor det ikke er kjøkken og stue helt i ett. Jeg skjønner at utbyggere sparer på dette, men skjønner ikke at folk vil ha kjøkkenet i stua, fullt og helt. Anonymkode: 4ea78...29d 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #29 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg liker ikke åpen løsning. Steiker vi kjøtt på steikepannen så hyler brannalarmen i stuen pga det ikke er noe dør mellom. Å jada bruker selvsagt kjøkkenviften på fullt. Anonymkode: d9e67...9ac Da er det strengt tatt andre problemer du må ta tak i enn at dere har åpen løsning. Anonymkode: 5d2e9...bfa 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #30 Skrevet 25. januar 2021 Jeg liker åpen løsning av L-typen. Det eneste jeg ser av kjøkkenet er det 2 m lange spisebordet når jeg sitter i sofaen samtidig som jeg kan føre en samtale med de som er på kjøkkenet. Anonymkode: bd194...8b7 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #31 Skrevet 25. januar 2021 Jeg er ingen fan av åpen løsning, med mindre man har veldig lite areal som man må utnytte for å få det levelig. Vi har nettop pusset opp, og valgte å ikke gå for åpen løsning. Da hadde vi mistet en vegg inn til stuen og det ville jeg ikke. Samboer er fra Danmark og der er alle veldig begeistret for åpent kjøkken eller «Køkken alrum» som de kaller det. Altså kjøkken allrom = stue og kjøkken i ett, gjerne med slik «bardisk» med høye krakker. Jeg hater det men nesten alle private hjem vi har besøkt i Danmark har denne rom løsningen. Nå skal det sies at nesten alle jeg har vært hos bor betydelig trangere enn nordmenn flest som jeg kjenner. Så regner med denne trenden med allrom har med trangboddheten å gjøre. Anonymkode: 4b6f4...d3e 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #32 Skrevet 25. januar 2021 Har kjøkkenet separat, og kunne aldri bodd med åpen løsning. Anonymkode: 91f51...5dd 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #33 Skrevet 25. januar 2021 Siste tre boliger hadde åpent kjøkken løsning, og jeg har aldri savnet det å kunne lukke kjøkkenet. Ikke har jeg problem med matlukt og fett som sprer seg inn i stua. Det løses da virkelig med en god nok vifte. Men, så har jeg noen tanker alilevel. Stort nok hus, der du kan ha en stue + spisestue som er noe rundt 50 kvm , - og pluss kjøkkenet i eget rom, stort nok til å ha plass til eget kjøkkenbord, og kjøkkenet er ikke mørkt men har nok av vinduer og lys - ja, da synes jeg man kan godt velge å ha adskilt kjøkkent. Men ellers ville jeg valgt åpent løsning. Heller det enn å måtte tilbringe mange timer i et kott. Anonymkode: 6caa1...817 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #34 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Åpen løsning i nye leiligheter er for å spare m2. Separate rom ville krevd flere m2, og gitt mindre fortjeneste til utbygger. Åpen løsning, ser en kjøkkenet hele tiden. Vanskelig å forstå at det er bedre enn lukket løsning. Anonymkode: 21652...93d Det er jo perfekt med små barn. Når vi lager middag, så ser vi barna som leker og de ser oss. Det er viktigere for oss at løsningen funker i hverdagen, enn å tenke på at når vi har gjester så må kjøkkenet se presentabel ut. Livet har flest hverdager. Anonymkode: fbb5d...827 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #35 Skrevet 25. januar 2021 Nei!! Nei, nei, og atter tusen ganger nei! Jeg hater det. Matlukt, rot, bråk, jeg fatter ikke at folk gidder. Anonymkode: e92c6...bbf 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #36 Skrevet 25. januar 2021 Selv har vi lukket nå (har hatt åpen tidligere), og det er fantastisk deilig å kunne lukke meg der inne og lage mat i fred. Jeg slipper også å shine kjøkkenet med det samme, i tilfelle vi får overraskelsesbesøk. Hater rot, men jeg liker helst å kunne sette meg i sofaen etter middag og så heller vente med oppvask til ungene skal ha kveldsmat. Doble skyvedører ville jeg elsket. Er de ikke pene, går det jo fint an å bytte dem ut. Jeg skulle gjerne satt inn det her, men vi har stue og kjøkken i en "L" (i tillegg til lukket løsning), så det ville hatt liten nytte for seg. Anonymkode: 1d84c...886 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #37 Skrevet 25. januar 2021 Jeg synest at åpent løsning slik som Anja Johansen og Caroline Helle (det nyeste huset) har det er for åpent - liker det ikke slik..... åpen løsning slik som ahometolove (🤩)og Caroline Helle sitt forrige hus er mer fine og funksjonelle løsninger. Sjekk instagram😄 Anonymkode: 307e9...950
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #38 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo perfekt med små barn. Når vi lager middag, så ser vi barna som leker og de ser oss. Det er viktigere for oss at løsningen funker i hverdagen, enn å tenke på at når vi har gjester så må kjøkkenet se presentabel ut. Livet har flest hverdager. Anonymkode: fbb5d...827 Småbarnsmor her - og helt uenig. Jeg synes det er mye mer praktisk å kunne lukke ungene inne på kjøkkenet med meg, om så trengs, og å kunne stenge dem ute fra kjøkkenet med å lukke kjøkkendøren. Det er åpen løsning på hytten, og det er noe dritt. Anonymkode: e92c6...bbf 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #39 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er greit hvis du vil ha matlukt og fettbelegg på stuemøblene, veggene, TV, etc. Anonymkode: 8e57e...075 Avtrekksvifte er oppfunnet. Anonymkode: 65466...645 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #40 Skrevet 25. januar 2021 Jeg hater åpen kjøkkenløsning. Det kan fungere om rommet er i en L-form, slik at du tross alt ikke ser rett inn på kjøkkenet, men når det er helt åpent, føler jeg at boligen ikke har noen stue, men at du sitter på kjøkkenet til enhver tid. Anonymkode: a6925...e3e 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå