Blitz21 Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Jeg er en siviløkonomstudent som lurer hva andre studenter med A/B-snitt gjorde for å komme dit. Har ønske om jobbe i McKinsey eller BCG og trenger derfor høyt snitt.
Madah Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Jobbe jevnt og trutt og fokusere på det som er mest relevant og skaffe et godt overblikk over fagstoffet. Kan også være en ide å begynne tidlig med gamle eksamensoppgaver og arbeidskrav. Og bruk gjerne løsningsforslaget aktivt, det å sitte å klø seg i hodet mens man står fast i en oppgave har ingen hensikt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Blitz21 skrev (1 time siden): Jeg er en siviløkonomstudent som lurer hva andre studenter med A/B-snitt gjorde for å komme dit. Har ønske om jobbe i McKinsey eller BCG og trenger derfor høyt snitt. Hvorfor vil du jobbe der - såkalt "prestisje"? Vi lever i en verden der en fyr med videregående kan tjene mer i løpet av ett år på kryptovaluta enn Siv-Øk gjennom 10 - 15 år. Hvordan du blir en A-streber? Utifra det jeg har hørt fra flere og sett, så er det om å: 1. Ha foreldrene som er siv-øk. Du får da hjelp av de GRATIS. Har du ikke dette? Huff da! 2. Betal privat (ressurssterke studenter med penger og foreldre) for at noen lærer deg ting privat ved siden av, hvis det er noe du ikke forstår. Dette gjør elever privat på videregående. Ca 500 kr timen for privatlærer. Kan være dyrere for universitets- eller handelshøyskole. Eventuelt finn en student som er over deg 1 år i forveien i studieløpet og betal privat, hvis du har penger, vel å merke. 3. Betal andre til å ta eksamener for deg online. Dette er ikke lov akademisk sett, med strebere gjør hva som helst for den der "shiny" A i snitt. https://khrono.no/studenter-betaler-tusenvis-for-a-fa-andre-til-a-ta-eksamen-for-dem/427953 4. Du kan "juice" deg på Ritalin. Dette er også en gråsone. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-studenter-i-norge-doper-seg-for-eksamen-1.13905200 5. Du kan også få andre til å skrive oppgaver for deg mot betaling, disse er i utlandet, i motsetning til punkt 3) som er i Norge. Men siden det meste er online, så går det også. 6. Les halve pensumet og sats på at du får akkurat spørsmål fra den halvdelen du leste skikkelig. Drit i den andre halvdelen. På den måten kan du "spare" tid, selv om kunnskapen blir som så. Bommer du på den ene halvparten av pensum, så tar du kontring. 7. Når A-streberne har gjort en eller flere av disse punktene - nærmest garantert 100% - så prøver de å fremstille seg som de flinkeste "pikene og guttene" med stor, og "enorm" kapasitet :) Det blir som å blåse opp profilen Øk-gjengen pleier å ha på LinkedIn. Om de jobbet et sted 1 måned, så viser "kalenderen" 2 måneder og har de jobbet et sted i 5 måneder, så strekker LinkedIn-systemet seg til 6 måneder og "runder av". Herlig det der 🤣 Anonymkode: 8ac67...e74 7
Kala Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor vil du jobbe der - såkalt "prestisje"? Vi lever i en verden der en fyr med videregående kan tjene mer i løpet av ett år på kryptovaluta enn Siv-Øk gjennom 10 - 15 år. Hvordan du blir en A-streber? Utifra det jeg har hørt fra flere og sett, så er det om å: 1. Ha foreldrene som er siv-øk. Du får da hjelp av de GRATIS. Har du ikke dette? Huff da! 2. Betal privat (ressurssterke studenter med penger og foreldre) for at noen lærer deg ting privat ved siden av, hvis det er noe du ikke forstår. Dette gjør elever privat på videregående. Ca 500 kr timen for privatlærer. Kan være dyrere for universitets- eller handelshøyskole. Eventuelt finn en student som er over deg 1 år i forveien i studieløpet og betal privat, hvis du har penger, vel å merke. 3. Betal andre til å ta eksamener for deg online. Dette er ikke lov akademisk sett, med strebere gjør hva som helst for den der "shiny" A i snitt. https://khrono.no/studenter-betaler-tusenvis-for-a-fa-andre-til-a-ta-eksamen-for-dem/427953 4. Du kan "juice" deg på Ritalin. Dette er også en gråsone. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-studenter-i-norge-doper-seg-for-eksamen-1.13905200 5. Du kan også få andre til å skrive oppgaver for deg mot betaling, disse er i utlandet, i motsetning til punkt 3) som er i Norge. Men siden det meste er online, så går det også. 6. Les halve pensumet og sats på at du får akkurat spørsmål fra den halvdelen du leste skikkelig. Drit i den andre halvdelen. På den måten kan du "spare" tid, selv om kunnskapen blir som så. Bommer du på den ene halvparten av pensum, så tar du kontring. 7. Når A-streberne har gjort en eller flere av disse punktene - nærmest garantert 100% - så prøver de å fremstille seg som de flinkeste "pikene og guttene" med stor, og "enorm" kapasitet Det blir som å blåse opp profilen Øk-gjengen pleier å ha på LinkedIn. Om de jobbet et sted 1 måned, så viser "kalenderen" 2 måneder og har de jobbet et sted i 5 måneder, så strekker LinkedIn-systemet seg til 6 måneder og "runder av". Herlig det der 🤣 Anonymkode: 8ac67...e74 Jeg er A-student, og kan ikke krysse av på noen av de punktene der. Det du kommer med er klassisk latmannstenking. Bare basert på fordommer, og sjalusi. Ikke noe substsans, eller grunn til å ta slike ytringer seriøst. Men holdningene dine skinner godt gjennom! Bare synd du bommer fælt. jeg kan ikke si at jeg har jobbet så veldig hardt hele tiden for snittet mitt. Men jeg har fulgt med på forelesningene for det meste. Droppet de om jeg ikke fikk noe ut av det. Jeg er engasjert, og har samarbeidet med andre der jeg har kunnet. Da får man diskutert fag. Har løst alle arbeidskravene, selv om de ikke er obligatorisk. Mye gratislæring ved løsning av oppgaver. Mange av fagene på siv.øk. må jobbes gjennom ved hjelp av oppgaver. Start tidlig på tidligere eksamensoppgaver, og støtt deg på løsningsforslag som nevnt over. konsentrer deg om å jobbe godt med, og forstå introduksjonsfagene. Da har du et godt fundament for forståelse i de andre emnene. Prøv å se de store linjene, og koble sammen det du kan. også en siste ting. Ta pauser! Det er da hjernen bearbeider det du holder på med. 5
Kala Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Og en ting til; gjør deg selv en tjeneste, og fokuser på å forstå det du holder på med. unngå og fokusere på at du skal ha èn bestemt karakter. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 Hva med å låne boka super-student på biblioteket? Har ikke lest den selv, men har hørt mye bra om den. Anonymkode: e7ca1...99f
RoH Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 Blitz21 skrev (2 timer siden): Jeg er en siviløkonomstudent som lurer hva andre studenter med A/B-snitt gjorde for å komme dit. Har ønske om jobbe i McKinsey eller BCG og trenger derfor høyt snitt. passe på at normalfordeling skurven ikke gjelder på ditt studiested. I utgangspunktet vil en stud med kun A og noen B ligge blant de 3% beste. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 Jeg går økonomi og ledelse nå med planer om å fortsette 2 år til for sivøk. Siste semester fikk jeg 2 A og 2 B. Ligger på en B i snitt nå. Jeg har 3 barn, hus, mann og jobber 50%. Jeg kan ikke si at jeg jobber sånn kjempe hard. Men jeg har vært med på alle forelesninger. Fysiske før det stengte ned, nå digitale. Jeg forbereder meg ved å lese på forhånd, høre på forelesning og deretter repetere eller gjøre oppgaver kommer an på faget. Tar meg fri på kvelder med god samvittighet, bortsett fra midt i eksamensperioden, da leser jeg så mye jeg orker. Å gjøre oppgaver og gamle eksamensoppgaver er gull verdt. Jeg skriver også ut forelesningspresentasjonen og noterer mens forelesere snakker og enda litt til når jeg leser pensum. Bruker disse aktivt når jeg forbereder meg til eksamen. Hvis jeg klarer det så tenker jeg at de som ikke har det ansvaret jeg har bør klare det. Det at du gjør det for å jobbe for nevne firmaer synes jeg er dumt. Du vet ikke om du får jobb der, og det alene synes jeg ikke bør være faktor for at du skal presse deg til å gjøre det bra. Har du begynt i studier? Hvor langt har du eventuelt kommet? Anonymkode: eb61e...b2e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 55 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor vil du jobbe der - såkalt "prestisje"? Vi lever i en verden der en fyr med videregående kan tjene mer i løpet av ett år på kryptovaluta enn Siv-Øk gjennom 10 - 15 år. Hvordan du blir en A-streber? .. Anonymkode: 8ac67...e74 men altså, what? Det er virkelig ikke så hardt, nå overvurderer du sterkt hvor vanskelig høyre utdannelse er. Min erfaring, det hjelper veldig å ha en god hukommelse, kan ikke nekte det. Man må også kunne konsentrere seg om studie 100% - vel, ihvertfall min erfaring, jeg klarte ikke å oppnå høye karakter med deltidsjobb på siden. Siste to år, masterstudie, jobbet jeg bare om sommeren, det gikk mye bedre med karakterer da. Og ellers er bare disiplin. Altså, man må ikke være helt sykt organisert heller, det har jeg aldri vært selv. Men man må lese, studere, daglig, holde det gjevnt. Ja, du kan drikke og feste engang i uka, men du kan ikke bare feste. For min del, hjalp det veldig med gruppearbeid på skolen - da vi var flere som gikk gjennom gamle eksamener. Er mer motiverende, enn alene. Der ser jeg at må være et problem for studenter nå i Korona-tider.. Anonymkode: b2842...225
Blitz21 Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #10 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg går økonomi og ledelse nå med planer om å fortsette 2 år til for sivøk. Siste semester fikk jeg 2 A og 2 B. Ligger på en B i snitt nå. Jeg har 3 barn, hus, mann og jobber 50%. Jeg kan ikke si at jeg jobber sånn kjempe hard. Men jeg har vært med på alle forelesninger. Fysiske før det stengte ned, nå digitale. Jeg forbereder meg ved å lese på forhånd, høre på forelesning og deretter repetere eller gjøre oppgaver kommer an på faget. Tar meg fri på kvelder med god samvittighet, bortsett fra midt i eksamensperioden, da leser jeg så mye jeg orker. Å gjøre oppgaver og gamle eksamensoppgaver er gull verdt. Jeg skriver også ut forelesningspresentasjonen og noterer mens forelesere snakker og enda litt til når jeg leser pensum. Bruker disse aktivt når jeg forbereder meg til eksamen. Hvis jeg klarer det så tenker jeg at de som ikke har det ansvaret jeg har bør klare det. Det at du gjør det for å jobbe for nevne firmaer synes jeg er dumt. Du vet ikke om du får jobb der, og det alene synes jeg ikke bør være faktor for at du skal presse deg til å gjøre det bra. Har du begynt i studier? Hvor langt har du eventuelt kommet? Anonymkode: eb61e...b2e Ferdig med første semester. Fikk to B-er så jeg er ikke helt ubrukelig. Er egentlig urealisitstisk å få jobb i de firmaene men det må vel være lov å være litt ambisiøs. Hvis jeg får jobb der kan jeg endelig være fornøyd med meg selv for da har jeg virkelig fått til noe. 1
Den Sagnomsuste Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 (endret) Hva med å lese mye? Det har vært min nisje igjennom mange års studier. Jeg har aldri utsatt lesingen til eksamenskjøret, men lest jevnt igjennom hele semesteret. Det har fungert godt for meg igjennom hele masterstudiet og så langt i mitt doktorgradsarbeid (i tillegg til andre gjøremål som stipendiat). Man må jo selvsagt sette av tid til ting som krever det også slik som studiekrav og innleveringer, men på det jevne er nitidig arbeid nøkkelen til suksess. Førsteåret sluntret jeg unna og da fikk jeg C'er og D'er. Mitt motto er lesing hele semesteret og ikke noen form for sluttspurt. Med denne teknikken kan man repetere hele den siste måneden av hvert semester. Man lærer mye, får gode karakterer og trives bedre med studiesituasjonen. Endret 25. januar 2021 av Den Sagnsomsuste 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 Pass på at du også er sosial og tar på deg verv. Hvis du går på NHH er det lurt å være i komitéen til Uken, i koret etc. På den måten knytter du et uvurderlig nettverk. Vi er mange siviløkonomer i familien og ingen av oss er vel akkurat superdisiplinerte, men du kommer langt med å jobbe i grupper, jobbe med pensum og tidligere besvarelser, følge alle forelesningene og et tips er å dra på utveksling. En del av oss har begynt i store, anerkjente firmaer rett etter utdannelsen (du er sikret jobb før du er ferdig uansett) og brukt det som et springbrett til å gjøre «gøyere» ting. Greit med et «prestisjefirma» på cv’en, selv om arbeidsoppgavene kanskje er kjedelige de første årene. Du klarer dette med god studieteknikk - og ikke undervurder verv. Ta på deg de du klarer. Vi snakker forresten aldri fag hjemme, der går det mest i samfunnsspørsmål og politikk, så kan ikke si at jeg/vi har fått noe hjelp derfra. Dvs, vi har ikke spurt heller. Men det er en trygg og god utdannelse som åpner mange dører. Anonymkode: 3ea1a...3ca
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 Blitz21 skrev (10 timer siden): Ferdig med første semester. Fikk to B-er så jeg er ikke helt ubrukelig. Er egentlig urealisitstisk å få jobb i de firmaene men det må vel være lov å være litt ambisiøs. Hvis jeg får jobb der kan jeg endelig være fornøyd med meg selv for da har jeg virkelig fått til noe. Hva fikk du på de andre fagene? Dårligere enn B eller? Synes det høres ut som du stiller altfor høye krav til deg selv. Det er ikke sånn at du bare oppnår noe kun hvis du får jobb overnevnte firmaer. Hvis du gjør deg ferdig med studier og får deg en hvilken som helst jobb så har du oppnådd mye. Det er veldig veldig få som får drømmejobb rett etter studier. En må som regel jobbe seg oppover. Det sier ingenting om deg som person og din arbeidsevne det å har toppkarakterer. Så det er ikke sikkert du får jobb der selv med kun A på vitnemål. Gjør ditt beste men lev livet ved siden av 😊 Anonymkode: eb61e...b2e
Gjest Fnuggolina Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 (endret) Jeg studerte som om det var ordinær fulltidsjobb. På lesesal/forelesninger 7,5-8 timer uansett på hverdager, og 30 mim pause. 5minutters pauser ellers. Fikk bedre studieteknikk, lagde oversikter over pensum med stikkord på postits som jeg samlet under temaer. Nileste ikke, men forsøkte få en overordnet oversikt. Siste ukene før eksamener leste jeg mye og intenst. Passet på å få nok mat, fysisk aktivitet og spaserte hjem hver dag for å få roet hjernen. Den oppskriften fungerte best, og gav rom for hvile/sosialt liv utenom. Jeg jobbet annenhver helg, så det var ikke aktuelt å lese i helger. Hadde frivillige verv også. For meg var det de frivillige vervene som skaffet drømmejobben, «alle» hadde gode karakterer. Endret 25. januar 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 Jeg lærer meg stoffet ved å skjønne det jeg leser, ikke ved å pugge. Mange i klassen min pugger deler av boka og hvis spørsmålet ikke er formulert sånn som i boka, så klarer de ikke å svare på det. Jeg bruker heller tid på å sette meg inn i stoffet, lage tankekart og skjønne sammenhengene. Før fikk jeg som oftest D/E, nå har jeg bare A og B. Anonymkode: 24105...885 1
Blitz21 Skrevet 25. januar 2021 Forfatter #16 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva fikk du på de andre fagene? Dårligere enn B eller? Synes det høres ut som du stiller altfor høye krav til deg selv. Det er ikke sånn at du bare oppnår noe kun hvis du får jobb overnevnte firmaer. Hvis du gjør deg ferdig med studier og får deg en hvilken som helst jobb så har du oppnådd mye. Det er veldig veldig få som får drømmejobb rett etter studier. En må som regel jobbe seg oppover. Det sier ingenting om deg som person og din arbeidsevne det å har toppkarakterer. Så det er ikke sikkert du får jobb der selv med kun A på vitnemål. Gjør ditt beste men lev livet ved siden av 😊 Anonymkode: eb61e...b2e Fikk en C og en D på de andre. C-en er jeg uenig i da jeg føler jeg svarte bra på oppgavene. D fikk jeg i et fag jeg ikke skjønte noe av. Trodde jeg skulle daue natta før innlevering når jeg prøvde å gjøre ferdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå