Gå til innhold

Ikke «fri» med lønn etter barna er 12

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn er 12 år. Han har sykehus time  for en undersøkelse snart, og vi bor 2 timer unna sykehuset. 
Det er jo helt uaktuelt å reise alene. 
mener staten at en 12 åring skal reise til sykehuset alene ?? Lang reisevei og en ubehagelig undersøkelse? 
for vi foreldre får jo ikke fri med lønn etter de er 12 år.

jeg tar jo selvfølgelig en feriedag.. men synes ikke denne ordningen er så bra

Anonymkode: 1ed18...a61

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mitt barn er 12 år. Han har sykehus time  for en undersøkelse snart, og vi bor 2 timer unna sykehuset. 
Det er jo helt uaktuelt å reise alene. 
mener staten at en 12 åring skal reise til sykehuset alene ?? Lang reisevei og en ubehagelig undersøkelse? 
for vi foreldre får jo ikke fri med lønn etter de er 12 år.

jeg tar jo selvfølgelig en feriedag.. men synes ikke denne ordningen er så bra

Hadde lagt det frem for arbeidsgiver, mye mulig du får fri 🙂 

• Liker 10
Gjest Føsleguri
Skrevet

Hos oss går det på velferdspermisjon både når man er på sykehus selv og når man er med barna.

Skrevet

Er du sikker på dette? Man får vel fri med lønn hvis man selv skal til legen, så hvis ikke dette gjelder for sine barn også, så er det jo helt hull i hodet! Telte regler! 

Skrevet

Du har "fri" tilg med det året banet ditt fyller 12.

Fyller det 12 år 6.januar 2021 har du "fri" hele 2021

Anonymkode: dfe88...3e6

Skrevet

Du kan søke velferdspermisjon med lønn 🙂 

Anonymkode: c3d64...a49

• Liker 8
Skrevet

Selvsagt skal du følge barnet til sykehus, men fra barnet er tolv må du dekke dette selv.

• Liker 12
Skrevet

Velferdspermisjon.

En kollega får det nå ofte for å følge sin far til sykehuset, burde gjelde 12åringer også da.

Skrevet

Tenker om om du forklarer og søker om perm vil sjefen gi fri for slikt? De er da ryddige?

Anonymkode: 599b5...fa3

• Liker 2
Skrevet

Det tror jeg ikke blir noe problem. Kommer an på arbeidsplassen da, men de aller, aller fleste innvilger fri med lønn når barn skal til lege/sykehus. Dere har vel skjema for permisjon med lønn? Så klart skal ikke 12 - åringen alene til sykehus! Det tror jeg neppe noen arbeidsgiver ville foreslå :)

• Liker 7
Skrevet

Som en lengre opp her sier, så har du krav på fri med lønn ut det året som barnet fyller 12 år. Så om barnet ditt har fylt 12 år i år, så har du krav på fri med lønn. 

Om barnet ditt ble 12 år i fjor, så kan du som andre sier søke om velferdspermisjon. Om du får med eller uten lønn er opp til arbeidsgiver.

Anonymkode: a204d...3f6

• Liker 7
Skrevet

Det er helt snålt at det er 12-årsgrense på dette, for som du sier er ikke akkurat slik at man sender et barn på den alderen alene til sykehus sånn helt uten videre. Det er unntak fra regelen i noen tilfeller. Hvis barnet ditt har en kronisk eller langvarig sykdom har du rett til fri til og med det året barnet er 18. 

• Liker 5
Skrevet
Tuttifrutt skrev (57 minutter siden):

Er du sikker på dette? Man får vel fri med lønn hvis man selv skal til legen, så hvis ikke dette gjelder for sine barn også, så er det jo helt hull i hodet! Telte regler! 

Man har ikke rett til fri med lønn for å gå til legen nei. Noen arbeidsplasser gir dette, men det er langt fra alle. 

Anonymkode: 52ab6...d9c

• Liker 14
Skrevet

Det er forskjell på fri med og uten lønn, det er for de aller fleste ingen problem å få fri uten lønn. 

Og hvorfor skal egentlig arbeidsgiver betale lønn? Hvorfor skal ikke foreldre selv ta det ansvaret? Arb.giver har lønnet opp til 10 dager pr barn i året, i 10-12 år, på ett punkt må vi foreldre ta det ansvaret selv.

Men du kan ringe Nav og høre om de betaler deg godtgjørelse som ledsager. Det er faktisk ikke umulig. 

Anonymkode: 70aa3...c27

• Liker 10
Skrevet

Du får bruke en feridag eller ta ulønnet permisjon,  ikke vanskeligere enn det. 

Anonymkode: 0f50c...e6e

• Liker 5
Skrevet

Det er sykt barn som har begrenset alder å benytte seg av. Ikke velferdspermisjon, som er det rette å benytte seg av i slike situasjoner. 

Anonymkode: f4696...fb6

• Liker 8
Skrevet

Velferdspermisjon kan søkes om i slike tilfeller. Hos oss må vi avspasere for "vanlige" legetime til oss selv eller store barn, men kan søke velferdspermisjon for spesialisttimer. Vil tro time på sykehuset er en sånn. Sjekk det med arbeidsgiver! Jeg har en 15-åring og har fått permisjon for å være med henne til spesialist.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal arbeidsgiver lide for at du får barn? Du får det jo dekt til og med til barnet er 12 år. Ta ut ferie, velferdspermisjon eller lignende. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 36b35...aa1

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal arbeidsgiver lide for at du får barn? Du får det jo dekt til og med til barnet er 12 år. Ta ut ferie, velferdspermisjon eller lignende. Sånn er det bare. 

Anonymkode: 36b35...aa1

Selvfølgelig må jeg det. Var ikke det som var spørsmålet i tråden. Det er regjeringen som har bestemt disse reglene. Så egentlig sier de at barn over 12 år bør klare å dra til lege, sykehus, operasjoner osv selv? Siden foreldrene ikke får fri led lønn for å være med. Helt greit at en 13 åring klarer seg hjemme alene om han er litt febersyk og snørrete. Men sykehus? 

• Liker 4
Skrevet
Ulrikke skrev (1 time siden):

Velferdspermisjon kan søkes om i slike tilfeller. Hos oss må vi avspasere for "vanlige" legetime til oss selv eller store barn, men kan søke velferdspermisjon for spesialisttimer. Vil tro time på sykehuset er en sånn. Sjekk det med arbeidsgiver! Jeg har en 15-åring og har fått permisjon for å være med henne til spesialist.

Permisjon med lønn? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...