Gå til innhold

Ett år siden fødsel, ikke fått igjen mensen - amming?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det såvidt over et år siden fødsel, og jeg har fortsatt ikke fått igjen mensen. Jeg ammer fortsatt på kveld/natt/morgen, av og til i løpet av dagen. Ellers spiser baby 3 måltider mat for dagen +ev. mellommåltid. 

Er det ammingen som gjør at det tar så lang tid å få igjen mensen, tro? Vi har snart lyst til å prøve på nr to... Jeg går på cerazette.

Flere som ikke fikk igjen mensen på over et år etter fødsel? Hvor lenge før man ev. spør legen? Lurt å prøve å kutte ned på ammingen? Jeg vet hun ikke MÅ ammes nå, men vi ønsker ikke å kutte helt ut enda.

Anonymkode: a8057...819

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Over 14 mnd tok det her. Fullammet til 5 mnd, delammet til 15 mnd. Gravid på nytt etter 16 mnd 😅

Anonymkode: 5d396...fd2

Skrevet

Fikk igjen mensen da minste var 20 mnd. 

Er nok ammingen ja. Hvis du kutter nattammingen er det større sjanse for at mensen kommer tilbake. :)

Skrevet

Ammer også men fikk mensen etter baby var 3 mnd.

Anonymkode: 0db64...585

Skrevet

Det er akkurat ett år siden fødsel, og jeg har ikke fått tilbake mensen. Jeg ammer 2-3 ganger i døgnet. Forrige gang kom syklusen tilbake tidligere, da ammet jeg en gang i døgnet da jeg fikk første blødning. 

Anonymkode: 65db9...e3c

Skrevet

Hvis du går på cerazette så er vel den årsaken? Jeg mistet menstruasjon på cerazette... Med forrigemann ammet jeg "døgnet rundt" til barnet var nesten to men fikk tilbake mensen etter ca. 10 mnd. Så amming er ikke noen prevensjon i seg selv... 

Anonymkode: a9de9...68a

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis du går på cerazette så er vel den årsaken? Jeg mistet menstruasjon på cerazette... Med forrigemann ammet jeg "døgnet rundt" til barnet var nesten to men fikk tilbake mensen etter ca. 10 mnd. Så amming er ikke noen prevensjon i seg selv... 

Anonymkode: a9de9...68a

Ikke godt å si, det står at man kan få uregelmessige blødninger, eller man kan også få ingen blødninger. Så det er ikke sikkert man mister mensen av cerazette har jeg skjønt. Jeg skal jo uansett snart slutte på dem, mulig bare det er nok til å få igjen mensen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Over 14 mnd tok det her. Fullammet til 5 mnd, delammet til 15 mnd. Gravid på nytt etter 16 mnd 😅

Albbas skrev (2 timer siden):

Fikk igjen mensen da minste var 20 mnd. 

Er nok ammingen ja. Hvis du kutter nattammingen er det større sjanse for at mensen kommer tilbake. :)

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er akkurat ett år siden fødsel, og jeg har ikke fått tilbake mensen. Jeg ammer 2-3 ganger i døgnet. Forrige gang kom syklusen tilbake tidligere, da ammet jeg en gang i døgnet da jeg fikk første blødning. 

Anonymkode: 65db9...e3c

Dere som også fikk mensen sent, går dere også på cerazette eller lignende?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ammer også men fikk mensen etter baby var 3 mnd.

Anonymkode: 0db64...585

Gikk du på cerazette eller tilsvarende?

Skrevet

De fleste får vel ikke mensen på Cerazette?

Uansett, jeg ammet begge mine lenge og fikk ikke mensen før rundt to år etter fødsel med begge to. Legen bekymret seg ikke fordi jeg fortsatt ammet. 

Anonymkode: b2149...a97

Skrevet

Her uteble mensen i over et år også. Ønsket to tette og gikk til lege for å høre om det var noen måter å fremskynde på. Hun sa at kroppen selv avgjør når den er klar, høres jo fornuftig ut. Husker ikke når nattamming avsluttet, men det gjorde heller ikke noe fra eller til. Ble gravid igjen uten å ha fått mensen i mellom etter 14 måneder 😊😊

Nå er nummer to 9 måneder og denne gangen håper jeg den lar vente på seg enda lengre 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, ingen prevensjon. 

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei... 

Overså at du går på cerazette. Det spiller nok veldig inn ja. Det er jo ingen grunn til å "savne" mensen når du uansett ikke kan bli gravid? 

Skrevet

Jeg fikk tilbake mensen etter ca 13 måneder. Ammet. Men om du går på prevensjon har du jo uansett ikke eggløsning, så da er det jo umulig å vite om du hadde hatt tilbake eggløsning og mens på dette tidspunktet uten prevensjon. Blødninger på cerazette har ikke noe å gjøre med å få tilbake syklusen. Du må nesten bare slutte om du vil finne det ut. 

Anonymkode: afa8a...971

Skrevet

Fikk mensen 4 mnd etter fødsel, mens jeg fortsatt ammet, men den var uregelmessig og lenge mellom hver gang (flere mnd) fram til ca et halvt år etter endt amming.

Anonymkode: 41a05...b7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...