Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet på McDonalds lenge nå, og jeg får meg ikke ny jobb. Jeg synes ikke at jeg blir respektert som arbeidstaker og jeg føler at jeg ikke kan stole på sjefene mine. Jeg har aldri fått penger når jeg har vært syk! Sykemeldingen min ble sendt og mottatt, men har ikke fått pengene mine! Jeg er 21 år og har ikke jobbet noe annet sted før og vet ikke hvordan det er andre steder.  Jeg har fått beskjed av de som har jobbet der lenge og som vet hvordan ting fungerer om at jeg ikke bør spørre om penger for sånt for da blir du bedre likt av sjefene! Har ikke fått opplæring i hva som skal gjøres når man er syk og hvordan man skriver egenmelding! Jeg er redd for at hvis jeg tar det opp så vil de bli sure og at det skal gå negativt utover meg! Totalt så er det vel kanskje 10-15 tusen som jeg ikke har fått! Når jeg ringer og sier jeg er syk så blir bare vakten min gitt bort og jeg får ikke penger! Er dette lov?

Anonymkode: 178c0...1f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Er du organisert? Hvis du er det, kontakt fagforeningen. Hvis ikke, meld deg inn i en og så ta kontakt neste gang det skjer. 

Anonymkode: adf15...9a7

• Liker 5
Skrevet

Og her ser vi jo bare et eksempel på enda en bedrift, en stor og populær en, som ikke holder lovverket. Hvor er kontrollørene egentlig 😄

Anonymkode: 8c0f3...62b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Og her ser vi jo bare et eksempel på enda en bedrift, en stor og populær en, som ikke holder lovverket. Hvor er kontrollørene egentlig 😄

Anonymkode: 8c0f3...62b

Det er faktisk ganske ille hvor dårlig mange store bedrifter behandler de ansatte. Jeg jobbet på advokatkontor en gang og hjalp til med flere slike saker hvor folk hadde fått avskjed uten grunn, osv. Horribelt.

Anonymkode: adf15...9a7

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Varsle NAV om at du ikke får sykepenger.   Det er penger du har krav på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har jobbet på McDonalds lenge nå, og jeg får meg ikke ny jobb. Jeg synes ikke at jeg blir respektert som arbeidstaker og jeg føler at jeg ikke kan stole på sjefene mine. Jeg har aldri fått penger når jeg har vært syk! Sykemeldingen min ble sendt og mottatt, men har ikke fått pengene mine! Jeg er 21 år og har ikke jobbet noe annet sted før og vet ikke hvordan det er andre steder.  Jeg har fått beskjed av de som har jobbet der lenge og som vet hvordan ting fungerer om at jeg ikke bør spørre om penger for sånt for da blir du bedre likt av sjefene! Har ikke fått opplæring i hva som skal gjøres når man er syk og hvordan man skriver egenmelding! Jeg er redd for at hvis jeg tar det opp så vil de bli sure og at det skal gå negativt utover meg! Totalt så er det vel kanskje 10-15 tusen som jeg ikke har fått! Når jeg ringer og sier jeg er syk så blir bare vakten min gitt bort og jeg får ikke penger! Er dette lov?

Anonymkode: 178c0...1f7

Du har rett på sykepenger. Vakten din kan "gis bort" men du har likevel krav på sykepenger. Ta kontakt med NAV. Antar at du er deltidsansatt eller tar vakter her og der? 

§ 8-18.Sykepenger fra arbeidsgiveren

For å få rett til sykepenger fra arbeidsgiveren må arbeidstakeren ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst fire uker (opptjeningstid). Fravær uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden.

Dersom arbeidstakeren slutter i arbeidet, men igjen begynner å arbeide hos den samme arbeidsgiveren innen to uker, regnes det tidligere arbeidsforholdet med når opptjeningstiden skal beregnes.

Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes tidligst fra og med den dag arbeidstakeren har gitt melding om arbeidsuførheten til arbeidsgiveren, såfremt det har vært mulig for arbeidstakeren å gi slik melding. Plikten til å gi melding gjelder også når det foreligger legeerklæring. Retten til sykepenger faller bort dersom arbeidsgiveren skal betale sykepenger på grunnlag av legeerklæring (§ 8-7), og legeerklæringen ikke er sendt til arbeidsgiveren innen 14 dager etter at arbeidsgiveren kan kreve slik erklæring.

Sykepenger fra arbeidsgiveren ytes bare for dager som det skulle ha vært utbetalt lønn for.

Arbeidstakerens rett til sykepenger fra arbeidsgiveren faller bort når arbeidsforholdet opphører, dersom tidspunktet for opphøret var fastsatt før arbeidsuførheten oppstod.

Anonymkode: 41c8f...b1c

Gjest padawan
Skrevet

Ts bruker begrepet "sykemeldingding". Har dette vært egenmeldinger fordi du har følt deg dårlig en eller annen gang eller har du blitt sykemeldt av lege og sykemeldt over en lengere periode. Det virker som du er ganske nyansatt . Har du ikke fått opplæring bør dette tas med McD sentralt da de garantert har et regime for opplæring av nyansatte.

Skrevet

Du skal ha penger når du er syk, både om du bruker egenmelding og om du har fått sykmelding av lege. Dersom bedriften din ikke gir deg dette, kan du f.eks. kontakte arbeidstilsynet.

Anonymkode: 482a9...904

• Liker 1
Skrevet

Når du er syk skal du ha pengene for den dagen. Også når du bruker egenmelding. Ta vare på vaktlister, egenmeldinger osv som bevis. Ta kontakt med sjefens sjef f.eks hovedkontoret. Får du ingen gehør der så ta det med advokat eller fri rettshjelp. Hvis dette gjelder deg så gjelder det garantert andre også. Ikke la franchise-taker stjele lønnen din og andres ansatte. 

Anonymkode: d9d83...8de

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når du er syk skal du ha pengene for den dagen. Også når du bruker egenmelding. Ta vare på vaktlister, egenmeldinger osv som bevis. Ta kontakt med sjefens sjef f.eks hovedkontoret. Får du ingen gehør der så ta det med advokat eller fri rettshjelp. Hvis dette gjelder deg så gjelder det garantert andre også. Ikke la franchise-taker stjele lønnen din og andres ansatte. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du skal ha penger når du er syk, både om du bruker egenmelding og om du har fått sykmelding av lege. Dersom bedriften din ikke gir deg dette, kan du f.eks. kontakte arbeidstilsynet.

Anonymkode: 482a9...904

Nødvendigvis ikke helt riktig. Les de siste to avsnittene i dette svaret. 

Rett til sykmelding som nyansatt? - Ofte stilte spørsmål - Lønn og arbeidsvilkår - Medlem - Norsk Psykologforening (psykologforeningen.no)

Gjest padawan
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Les HI.

TS skriver ingen verdens ting om hvor lenge "lenger er". 3 uker? 6 uker? 10 måneder? Hun klager også over at hun ikke hadde fått tilstrekkelig opplæring, noe hun nødvendigvis ikke ville klaget over hvis hun hadde vært der måneder eller år. 

Skrevet
padawan skrev (1 time siden):

TS skriver ingen verdens ting om hvor lenge "lenger er". 3 uker? 6 uker? 10 måneder? Hun klager også over at hun ikke hadde fått tilstrekkelig opplæring, noe hun nødvendigvis ikke ville klaget over hvis hun hadde vært der måneder eller år. 

TS skriver "opplæring i hva som skal gjøres når man er syk" - dette betyr ikke nødvendigvis at TS er ny i jobben. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS skriver "opplæring i hva som skal gjøres når man er syk" - dette betyr ikke nødvendigvis at TS er ny i jobben. 

Nei, men de fleste 21-åringer kjenner vel noen andre som er i jobb som de kan spørre? Hvilken som helst voksen som ikke jobber på samme sted. Og hvis hun mener hun har krav på 15 000  i sykepenger, da må hun ha vært ganske mye syk. 

I tillegg skriver hun først at sykemelding er sendt og mottatt, så sier hun at hun har ringt og sagt fra om sykdom. Hva er det som er riktig? 

Skrevet

TS skriver ikke hvorvidt dette er et arbeidsforhold med fastlønn eller et timebasert tilkallingsvikariat. Hvis du leser i tråden, TS, kan du ikke svare på dette. Det avgjør mye av svaret du kan få.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...