AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #21 Skrevet 25. januar 2021 Går absolutt an. Minner som fortrenges er ikke borte, bare ikke tilgjengelig. Når man kan takle det minnet bedre, kan det komme frem igjen. Anonymkode: 5c90a...508 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #22 Skrevet 25. januar 2021 Uatskillelig skrev (14 timer siden): Ja. Det er en vanlig overlevelsesmekanisme å fortrenge, særlig om man er et lite barn. Dette, jeg har fortrengt mye fra jeg var barn, noe kom da jeg selv ble mor. Og resten har begynt å komme nå under behandling. Anonymkode: eb030...561 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #23 Skrevet 25. januar 2021 Minner som plutselig kommer, kan også være falske minner. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg og søsknene mine har mimret om barndommen, også kommer det frem minner som ingen av de andre husker. Da har én av oss drømt, og med tid har drømmen forandret seg og blitt til et faktisk minne. Det er ikke uvanlig at drømmer eller situasjoner i barndommen forandrer smak og form, og blir til faktiske minner. Menneskehjernen er kjent for å være ekstremt upålitelig når det kommer til sånt. Anonymkode: 8858a...008 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #24 Skrevet 25. januar 2021 Ja, jeg kjenner til ei som ble mer og mer klar over overgrep hun ble utsatt for i barndommen etter at hun begynte på en spesiell utdanningsretning som trigget traumene. Hun hadde helt glemt hva hun var utsatt for, hadde aldri sagt det til noen, og derfor heller aldri fått hjelp tidligere. Anonymkode: 70718...3c3 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #25 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Minner som plutselig kommer, kan også være falske minner. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg og søsknene mine har mimret om barndommen, også kommer det frem minner som ingen av de andre husker. Da har én av oss drømt, og med tid har drømmen forandret seg og blitt til et faktisk minne. Det er ikke uvanlig at drømmer eller situasjoner i barndommen forandrer smak og form, og blir til faktiske minner. Menneskehjernen er kjent for å være ekstremt upålitelig når det kommer til sånt. Anonymkode: 8858a...008 Det er stor forskjell på det du skrivet og fortrengte seksuelle overgrep Anonymkode: 1a1a3...259 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #26 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er stor forskjell på det du skrivet og fortrengte seksuelle overgrep Anonymkode: 1a1a3...259 Er det? Jeg har et minne om å være i kjelleren til en nabo. Det neste minnet er at de forteller meg at jeg bør gå ut og leke med nabobarna utenfor. Jeg går ut, og det er ingen der, så jeg går hjem. Jeg tenker at dette er falske minner, ikke et minne om at disse to eldre menneskene misbrukte meg. Anonymkode: 8858a...008 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #27 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er det? Jeg har et minne om å være i kjelleren til en nabo. Det neste minnet er at de forteller meg at jeg bør gå ut og leke med nabobarna utenfor. Jeg går ut, og det er ingen der, så jeg går hjem. Jeg tenker at dette er falske minner, ikke et minne om at disse to eldre menneskene misbrukte meg. Anonymkode: 8858a...008 Med all mulig respekt, men at du tenker noe er et falskt minne, behøver ikke å bety at det er det. Ting behøver heller ikke å være et falskt minne selv om søsknene dine ikke husker det samme som deg. For det første er ikke søsken til stede for alt man selv opplever, de sover, er borte på besøk, er ikke med bort på besøk, går i andre klasser, hadde influensa og lå på rommet sitt, var i garasjen, gikk tur, var ikke født enda, ikke var gamle nok til å tolke hendelsen korrekt... you name it. Eller kanskje de rett og slett ikke husker fordi det ikke var viktig, eller til og med ikke ønsker å huske det eller i verste fall har fortrengt det. Eller det kan være at de ikke vil innrømme at de har gjort det eller vært med på det av diverse grunner (eller de kan være typen som aldri innrømmer at de husker eller tar feil). Jeg benekter ikke at falske minner eksisterer, men det du snakker om behøver på ingen måte å være det. Det kan være en hvilken som helst grunn jeg har nevnt over til at folks minner ikke stemmer overens eller rett og slett en sammenblanding av hendelser. Eller det kan helt opplagt være et resultat av barnslige fantasier og drømmer eller av et barn som har forsøkt å tolke en hendelse det ikke er gammel nok til å egentlig forstå. Anonymkode: dc126...945
Gjest loveli Skrevet 26. januar 2021 #28 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 19.29): Er det mulig å først huske et traume i voksen alder? Noen som har erfart det eller på annen måte har kunnskap om dette? Anonymkode: c969e...315 Det som er skummelt er falske minner.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #29 Skrevet 26. januar 2021 loveli skrev (46 minutter siden): Det som er skummelt er falske minner. Jeg vil si ekte minner om traumer også er ganske skummelt. Anonymkode: dc126...945 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå