Gå til innhold

Hva er ditt forhold til ste- eller halvsøsken som voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som vokste opp i mine/dine/våre-familier, hva slags forhold har dere til ste- og halvsøsken i voksen alder?

Jeg vokste opp med et yngre halvsøsken hos mor, som jeg har god kontakt med i dag som voksen. Vil si det er ganske likt et vanlig søskenforhold. Vi besøker hverandre jevnlig og prater mye på melding i hverdagen. 

Forholdet til mine to halvsøsken hos far er derimot mer perifert, typ FB-gratulasjon på bursdager og et par treff i året i familieselskap. Det skyldes nok at jeg aldri følte meg helt hjemme eller inkludert hos far, og har dermed fått et mer distansert forhold til hele den gjengen. 

Interessant å høre erfaringer :) 

Anonymkode: f1aeb...871

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vokste opp med et yngre halvsøsken hos mor, som jeg har god kontakt med i dag som voksen. Vil si det er ganske likt et vanlig søskenforhold.

Det ER et vanlig søskenforhold. 

Anonymkode: 7c312...e04

• Liker 4
Skrevet

Har en yngre halvbror som er såpass avstand aldersmessig at jeg føler meg mer som en tante enn søsken.
Vi har aldri hatt søskenforhold og kommer heller aldri til å få det, men har ett ok forhold da.
Jeg var over 20 når han ble født og har aldri bodd med han.

Anonymkode: fdf62...849

Skrevet

Hadde allerede flyttet ut da han flyttet inn til faren min med moren sin. Har ikke noe forhold til ham. Han er bare en unge som noen ganger er der når jeg kommer innom. 

Anonymkode: 753c9...dc1

Skrevet

Har en eldre halvbror som jeg har vokst opp sammen med, vi har et godt forhold, men snakker ikke så ofte sammen. Han bor på andre siden av landet og ingen av oss er glad i å prate på telefon. 

Har også en yngre stesøster. Vi har ikke vokst opp sammen. Hun er ti år yngre enn meg, men var hos oss bare i helger og ferier. Var mye sammen da hun var barn, men så ble jeg voksen og flyttet ut og så henne sjeldnere og sjeldnere. Vi har ikke så nært forhold som jeg skulle ønske. 

Anonymkode: 677e8...dd3

Skrevet

Ste og halvsøsken kan ikke sammenlignes. Man kan heller ikke sammenligne søsken man har vokst opp i samme hus med og søsken man ser 2 helger i mnd. 

Jeg har kun halvsøsken (som i mine øyne er fullverdige søskner), noen har jeg bodd sammen med, andre ikke. Har selvfølgelig best forhold til de jeg har bodd med. Tenke seg til...

Anonymkode: a19e6...085

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ste og halvsøsken kan ikke sammenlignes. Man kan heller ikke sammenligne søsken man har vokst opp i samme hus med og søsken man ser 2 helger i mnd. 

Jeg har kun halvsøsken (som i mine øyne er fullverdige søskner), noen har jeg bodd sammen med, andre ikke. Har selvfølgelig best forhold til de jeg har bodd med. Tenke seg til...

Det er vel opp til enhver enkelt hva man vil sammenligne med eller ikke, og hvordan man definerer sine søsken.

Jeg selv er oppvokst med to stesøsken, og jeg ser på de som mine "fullverdige søsken" som du kaller det. Jeg bruker altså ikke ordet "ste". De er min søster og bror, punktum. I dag er vi i 30 årene og har god kontakt, møtes ofte og prater nesten daglig :) 

Anonymkode: 7db9a...dbd

• Liker 2
Skrevet

Jeg har 5 stesøsken , 2 brødre fra stefar og 2 søstre /1 bror hos stemor . 
Vi har ikke vokst opp sammen , men har nå vært familie i over 20 år. 
veldig god kontakt med stesøstre, vi er omtrent jevngamle. 
Snakker lite med stebrødre, kun om vi er på besøk samtidig. 

Skrevet

Jeg har et «helsøsken»,  og to halvsøsken på morssiden (vokst opp med) og et halvsøsken på farssiden (aldri bodd sammen med). For meg er de alle søsken, punktum. Har likevel et mindre nært forhold til halvsøskenet på farssiden, naturlig nok siden vi aldri har bodd sammen. Jeg og «hel»-broren min var der annenhver helg, og den eldre halvbroren vår var der sjeldnere tror jeg, da han var en del eldre enn oss (7 og 10 års alderforskjell).

Anonymkode: f7270...481

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tre halvsøsken, en jeg aldri har møtt, en jeg ikke er på talefot med og den siste har jeg ikke mye kontakt med bortsett fra gratulasjoner på FB og når vi en sjelden gang møtes.

Anonymkode: dc579...899

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er vel opp til enhver enkelt hva man vil sammenligne med eller ikke, og hvordan man definerer sine søsken.

Jeg selv er oppvokst med to stesøsken, og jeg ser på de som mine "fullverdige søsken" som du kaller det. Jeg bruker altså ikke ordet "ste". De er min søster og bror, punktum. I dag er vi i 30 årene og har god kontakt, møtes ofte og prater nesten daglig :) 

Anonymkode: 7db9a...dbd

Så herlig! Og mente ikke det jeg skrev som noe negativt. Bare hi som hørtes så negativ ut ifht ste og halv 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det ER et vanlig søskenforhold. 

Anonymkode: 7c312...e04

Det kan jo ikke jeg vite, siden jeg aldri har hatt helsøsken. Og noe er jo annerledes, som at han har en annen farsfamilie enn meg og vi derfor har noe ulik bakgrunn, ikke alltid er i samme selskaper/julefeiring og så videre. Men vil anta det emosjonelle båndet er cirka det samme :) 

TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så herlig! Og mente ikke det jeg skrev som noe negativt. Bare hi som hørtes så negativ ut ifht ste og halv 😊

Hvordan skal jeg ellers kunne beskrive relasjonene slik at folk enkelt skjønner hva jeg mener på et forum?

TS

• Liker 1
Gjest Bet-t-ina
Skrevet

Far var gift før han møtte mor. Jeg har 2 halvsøsken. Vi har ikke hatt kontakt i voksen alder. Vi er helt forskjellige og har ikke noe tilfelles. De er en litt eldre og religiøse. 

Skrevet

Har et halvsøsken, anser denne som like fullverdig som helsøskene mine og har lik kontakt med alle. Tenker egentlig aldri på at vi ikke har samme mor. 

Anonymkode: 5e63d...acc

• Liker 1
Skrevet

Har fire halvsøsken, ingen hele. Har ok forhold til ett. De andre ser jeg toppen to ganger i året og snakker aldri sammen. Minst forhold til han jeg ikke bodde i samme hjem som. Tror ikke jeg er glad i ham engang.

Anonymkode: 41f76...46a

Skrevet

Har to halvsøsken og har ingenting med de å gjøre i dag. Vi hadde alle hver vår far og de er begge like ute å kjøre som vår "mor" var så jeg har kuttet hele "morsfamilien" ut. Lever godt med det og glad jeg i det minste har hatt en brukandes familie på fars side.

Anonymkode: b0e8c...664

Skrevet

Har et yngre halvsøsken som bodde samme med meg i omtrent 8 år før han flytta til faren i en annen landsdel. Vi er nå godt voksne og har et såkalt vanlig søskenforhold. 

Har også to yngre halvsøsken hos far, men kun sett de ved samvær som var meget sporadisk for å si det sånn. Tror ikke vi har hverandre på fb engang, og hvert fall ikke på snap. De er også voksne og flytta ut vil jeg anta. Vet ikke hvor de bor. 

Anonymkode: 60657...503

Skrevet

Hadde noen stesøsken, men etter at forholdet mellom "de voksne" røyk så mistet jeg kontakten med dem. Egentlig litt synd, jeg likte dem. Jeg har funnet dem på sosiale medier, men nå er det så lenge siden at jeg får meg ikke til å ta kontakt. Det blir bare kleint.

Anonymkode: 85747...96f

Skrevet

Halvsøster som er 7 år eldre enn meg, fra pappa sitt første ekteskap. Så hverandre annenhver helg og onsdag, samt i ferier (det var ganske 50/50 i sommerferiene). Ser på henne som helsøster men med ekstra «fordeler». Hennes mor er som min ekstramor, samme med onkler og tanter. Er sånn andre veien og :) Hun er en av mine beste venner. Snakker sammen nesten hver dag og møtes ofte (ikke så ofte grunnet korona nå). 

Anonymkode: cb508...4de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...