Gjest Chicchi Skrevet 26. januar 2021 #21 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Varm mjølk, kamillete? Fruktte, som nype? Sikkert best å vere forsiktig med f.eks lakris, ingefær og koffein. Men det står ingen stader i dei offesielle retningslinjene at ein kopp eller to om dagen kan vere farlig? (Eg drakk ein kopp med ingefær-te om dagen i første trimester, og jordmor sa at det er trygt) Om urtete generelt (i moderate mengder) kan vere skadelig, kvifor er dette ikkje meir kjent? Kven er det som har fortalt deg at du ikkje kan drikke urtete? Anonymkode: 9abe5...a1c Jeg bor i Sverige, så jeg får all informasjon via Livsmedelverket, som er deres svar på Mattilsynet. Det står ikke at man skal holde seg unna det helt, men ikke drikke det regelmessig, siden man ikke vet hvilke effekter det har. Så jeg vil finne et alternativ som jeg kan drikke hver dag
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #22 Skrevet 26. januar 2021 Drikkebuljong Anonymkode: 2eade...f41
Pinto2013 Skrevet 26. januar 2021 #23 Skrevet 26. januar 2021 Koke vann på ingefær, sitron, honning og chili. Varier med litt kanel eller vanilje oppi 😊 Fungerer også mot lett kvalme.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #24 Skrevet 26. januar 2021 Jeg drikker masse fersk sitron te med en sukkett eller litt honning i. Tar vel tre skiver sitron i en stor kopp, tre suketter, heller over varmt vann og lar stå noen minutter Anonymkode: 3c577...2f2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #25 Skrevet 26. januar 2021 Veldig godt med ferske my teblader oppi også eller istedenfor sitron. Anonymkode: 3c577...2f2
Maleficenta Skrevet 26. januar 2021 #26 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 10.24): Varm mjølk, kamillete? Fruktte, som nype? Sikkert best å vere forsiktig med f.eks lakris, ingefær og koffein. Men det står ingen stader i dei offesielle retningslinjene at ein kopp eller to om dagen kan vere farlig? (Eg drakk ein kopp med ingefær-te om dagen i første trimester, og jordmor sa at det er trygt) Om urtete generelt (i moderate mengder) kan vere skadelig, kvifor er dette ikkje meir kjent? Kven er det som har fortalt deg at du ikkje kan drikke urtete? Anonymkode: 9abe5...a1c Hvorfor er lakris og ingefær farlig?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #27 Skrevet 26. januar 2021 7 minutter siden, Maleficenta said: Hvorfor er lakris og ingefær farlig? Lakris i store mengder frarådes til gravide; fins studier fra Finland som viser at om mor inntar store deler lakris i svangerskapet kan det påvirke fosteret. Ingefær anbefaler heller ikke i store mengder (da først og fremst som tilskudd, ingefærshots osv.); dette er relativt ny forskning og ble del av kostholdsrådene for gravide ganske nylig. Tidligere anbefalte man ingefærtilskudd mot kvalme til gravide, det har de altså gått bort fra. Til TS: jeg bor også i Sverige, og dette med å unngå urtete på generelt grunnlag fordi Livsmädelverket skal utrede/oppdatere rådene er en ganske nylig endring. Det er ingenting som tilsier at alle ikke-teblad-baserte planteavkok kan være skadelige for gravide, men heller at noen typer planter frarådes (f.eks. ingefær og lakrisrot). Jeg drakk mengder med nypete og rooibos-te under min graviditet, med min svenske jordmors velsignelse. Om du har noen typer koffeinfri te du liker, så google gjerne ingrediensene, så finner du fort ut om de frarådes gravide noe sted i verden. Anonymkode: ebf1f...c0f
Maleficenta Skrevet 26. januar 2021 #28 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lakris i store mengder frarådes til gravide; fins studier fra Finland som viser at om mor inntar store deler lakris i svangerskapet kan det påvirke fosteret. Ingefær anbefaler heller ikke i store mengder (da først og fremst som tilskudd, ingefærshots osv.); dette er relativt ny forskning og ble del av kostholdsrådene for gravide ganske nylig. Tidligere anbefalte man ingefærtilskudd mot kvalme til gravide, det har de altså gått bort fra. Til TS: jeg bor også i Sverige, og dette med å unngå urtete på generelt grunnlag fordi Livsmädelverket skal utrede/oppdatere rådene er en ganske nylig endring. Det er ingenting som tilsier at alle ikke-teblad-baserte planteavkok kan være skadelige for gravide, men heller at noen typer planter frarådes (f.eks. ingefær og lakrisrot). Jeg drakk mengder med nypete og rooibos-te under min graviditet, med min svenske jordmors velsignelse. Om du har noen typer koffeinfri te du liker, så google gjerne ingrediensene, så finner du fort ut om de frarådes gravide noe sted i verden. Anonymkode: ebf1f...c0f Store mengder ja. Men hvor store mengder er store mengder? Å drikke en kopp te i ny og ne med lakrisrot er jo ikke store mengder.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #29 Skrevet 26. januar 2021 Just now, Maleficenta said: Store mengder ja. Men hvor store mengder er store mengder? Å drikke en kopp te i ny og ne med lakrisrot er jo ikke store mengder. Nei, den finske studien jeg husker så vel på lakrisgodteri, og der var store mengder definert som 250g lakrisgodteri i uka. Det er sikkert mulig å finne ut av hvor mye lakrisekstrakt som fins i "typisk" godteri og sammenligne med mengden man får i seg av en kopp te, men det krever mer googling og utregning enn jeg gidder selv 😂. Men da burde man kunne komme fram til hva "i ny og ne" tilsvarer i praksis for å være innafor. Anonymkode: ebf1f...c0f
Maleficenta Skrevet 26. januar 2021 #30 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nei, den finske studien jeg husker så vel på lakrisgodteri, og der var store mengder definert som 250g lakrisgodteri i uka. Det er sikkert mulig å finne ut av hvor mye lakrisekstrakt som fins i "typisk" godteri og sammenligne med mengden man får i seg av en kopp te, men det krever mer googling og utregning enn jeg gidder selv 😂. Men da burde man kunne komme fram til hva "i ny og ne" tilsvarer i praksis for å være innafor. Anonymkode: ebf1f...c0f Ta meg f. Eks. Drikker ekstremt sjelden te. Drikker det nesten bare når jeg er på besøk og de tilbyr te som alternativ til kaffe. Drikker max en gang i mnd
Brunello Skrevet 26. januar 2021 #31 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 19.08): Hvorfor skal man ikke drikke urtete? Anonymkode: 9dda5...82a Den primære årsaken er at det ikke er spesielt godt, men jeg tipper det er en annen grunn i denne sammenheng.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå