Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Chicchi

Fikk nettopp vite at man ikke skal drikke urtete når man er gravid 🙁 det var jo min backup plan! Jeg elsker å drikke noe varmt om kvelden, det roer meg ned før jeg skal sove. 
Har dere noen forslag til varme drikker? Noen hjemmelagde oppskrifter? 
Takker og bukker ☺️

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1445170-forslag-p%C3%A5-varme-drikker-til-gravide/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Chicchi skrev (1 minutt siden):

Fikk nettopp vite at man ikke skal drikke urtete når man er gravid 🙁 det var jo min backup plan! Jeg elsker å drikke noe varmt om kvelden, det roer meg ned før jeg skal sove. 
Takker og bukker ☺️

Grønn te, gløgg, koffeinfri kaffe?

Annonse

Mange ulike "infusions" som er laget uten urter. Jeg drikker mye lemon/lime, eple/kanel, spicy orange osv... Om du har urte-te liggende så kan et kjapt Googlesøk på den aktuelle urten fortelle deg om du bør drikke akkurat den når du er gravid. 

Anonymkode: fbc57...41f

• Liker 1

Grønn te inneholder koffein! Så det er ikke sunnere enn svart te. Drikk kakao, varm melk med kakapulver, koffeinfri kaffe, eller kokt vann med sitronbåt og suketter oppi. 

Anonymkode: 2c87e...dd2

• Liker 1
Gjest Chicchi
Måndagsbarn skrev (4 timer siden):

Varm melk m/uten honning, kakao, toddy, hvit te/te uten koffein, koffeinfri kaffe og slikt går det en del i her:)
Og hjemmelaget eplegløgg ble det en del av rundt juletider^^

Takk! Er hvit te alltid uten koffein? Hva består egentlig hvit te av, om ikke urter ? Jeg er ganske ny på dette merker jeg, har alltid bare drukket det jeg synes er godt 😅

Gjest Chicchi
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal man ikke drikke urtete? 

Anonymkode: 9dda5...82a

Man kan drikke det av og til, men ikke hver dag som jeg gjør. Det er fordi man ikke vet om hva det kan gjøre med er foster, hvilke potensielle skader det kan gi. Så de bruker føre-var-prinsippet. Ble skikkelig skuffa, men jeg er i første trimester og har litt noia 🤷‍♀️

Gjest Chicchi
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange ulike "infusions" som er laget uten urter. Jeg drikker mye lemon/lime, eple/kanel, spicy orange osv... Om du har urte-te liggende så kan et kjapt Googlesøk på den aktuelle urten fortelle deg om du bør drikke akkurat den når du er gravid. 

Anonymkode: fbc57...41f

Takk 😀

Chicchi skrev (9 minutter siden):

Takk! Er hvit te alltid uten koffein? Hva består egentlig hvit te av, om ikke urter ? Jeg er ganske ny på dette merker jeg, har alltid bare drukket det jeg synes er godt 😅

Hvit te er litt likt som grønn te, så man skal være litt forsiktig med den også, men det finnes noen spesifikke gravid-vennlige teer som er hvite eller i det minste ble de kalt det av damen jeg handler hos på Sunkost- som man kunne drikke 2-3 kopper av uten problem om dagen. De er koffeinfrie i det minste:D Pukka har en motherhood/pregnancy te, og det merket jeg kjøpte gravid-te fra het English Tea Shop. Veldig god fruktte:) Det merket har også en svart te som er koffeinfri så den er vel også aktuell for gravide^^

PS; noen av pukka-teene og de andre med ulike smaker inneholder lakrisrot- trolig ikke noen krise og heller ikke store mengder, men vær obs på det at det er veldig mange av teblandingene som har dette i seg:)

Endret av Måndagsbarn
PS:

Annonse

Chicchi skrev (4 timer siden):

Takker og bukker ☺️

Kakao

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Grønn te inneholder koffein! Så det er ikke sunnere enn svart te. Drikk kakao, varm melk med kakapulver, koffeinfri kaffe, eller kokt vann med sitronbåt og suketter oppi. 

Anonymkode: 2c87e...dd2

Er det så farlig å drikke noe med koffein så lenge det ikke er så mye. Vet om mange som har vært gravide og likevel drukket kaffe

• Liker 3
Annonse

Jeg drikker te fra clipper, pukka og yogi, vet ikke om det er farlig? De er koffeinfrie, men tror det er urtete. Er lakrisrot i noen av dem. (Har forøvrig vært så kvalm at jeg bare har orka noen kopper te i uka, men skal tenke på dette når jeg føler meg bedre igjen. Vanligvis drikker jeg 2-3 kopper te om dagen!) 

Anonymkode: d5c8d...20d

Offentlige råd (som er strenge) fraråder ikke urtete, så den kilden din er neppe så troverdig, TS. Det er ingen gode kilder som fraråder urtete. Eneste er fennikel, som du bør være forsiktig med både som gravid og ammende. Ironisk nok inneholdt flere gravid/amme-teer fennikel tidligere. Så IKKE stol på at noe er gravidvennlig bare fordi produsenten bruker "mamma" som markedsføringstriks. 

Du kan drikke flere kopper te før du har nådd max grense for koffein. 

Som ammende bør du også unngå store mengder salvie, men det gjelder ikke som gravid. 

Du kan drikke urtete, men det er en del urter man bør unngå. Lakrisrot og timian, blant annet. 

Fruktte kan du drikke så mye du vil (men igjen, les innholdslisten, og unngå de med lakrisrot). 

Ellers drikker jeg mye varmt vann med fun light ;)

Koffeinfri kaffe går det også mye i. 

Anonymkode: 472b8...a3a

Varm mjølk, kamillete? Fruktte, som nype? 

Sikkert best å vere forsiktig med f.eks  lakris, ingefær og koffein. Men det står ingen stader i dei offesielle retningslinjene at ein kopp eller to om dagen kan vere farlig? (Eg drakk ein kopp med ingefær-te om dagen i første trimester, og jordmor sa at det er trygt)

Om urtete generelt (i moderate mengder) kan vere skadelig, kvifor er dette ikkje meir kjent? Kven er det som har fortalt deg at du ikkje kan drikke urtete? 

Anonymkode: 9abe5...a1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...