Gå til innhold

Forslag til en god frokost

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du et mål du vil oppnå (vektreduksjon, makroer, sunnhet)? Eller er det viktigste at det er mat? Må vite dette for å svare deg. 

Anonymkode: bbe34...dc3

Nei ikke noe i forhold til vekt. Tenkte en god sunn helgefrokost ikke boller da.

Anonymkode: 72c84...ee0

Lag en deig av mel, bakepulver, salt, olje og vann. Kjevle ut til to rundinger. Legg fks ost og skinke på den ene. Legg den andre rundingen med deig over, og fest de to godt til hverandre langs kanten. Stek i stekepanne med lokk i ca 5 min på hver side. Steker i olje og med lokk på. Du kan selvfølgelig ha hva du vil til fyll. Kjempe enkelt, kjapt og godt  

Arme riddere 😊 vi bruker grovbrød 😊

skive loff eller annet brød

2 stk egg

2 ss sukker

2 dl melk

0,5 ts malt kardemomme

1 ts malt kanel

1 ss smør til steking

SLIK GJØR DU

Visp egg lett sammen med sukker, melk og krydder og hell blandingen i et fat med kanter.

Legg brødskivene i røren og la dem bli gjennombløte.

Ta opp brødskivene og stek dem i litt smør i en stekepanne på middels varme. Stek de arme ridderne på begge sider til de er pent gulbrune.

Annonse

2 hours ago, Cecilie82 said:

Leste på oppskriften på posjert egg. Synes du det er enkelt å få til?

Faktisk mykje lettare enn frykta. Eg såg ein kjapp video på youtube + bruka ei oppskrift posta ganske nyleg av MatklubbenTrondheim på instagram. Trur Matprat etc er tilsvarande :)  Kan jo vere greit å ha eit egg i backup, men tippar du klarar det fint! 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bruk et bløtkokt egg i stedet, det blir i grunnen det samme 😊

Anonymkode: 67f68...0d7

Kan ikke d bli mye søl😉😊 Hva med halvkokt/smilende eggg?

Endret av Cecilie82
Cecilie82 skrev (På 25.1.2021 den 12.57):

Kan ikke d bli mye søl😉😊 Hva med halvkokt/smilende eggg?

Ja for min del kan det godt være hardkokt også, det er det jeg liker best 😊  Jeg har aldri lagd posjert egg, men jeg har sett bilder av det + i matprogram. For meg ser det ut som det perfekt posjerte egg skal være stivnet eggehvite og flytende plomme, akkurat det samme som et bløtkokt egg.  Jeg tviler i alle fall på at min gane hadde smakt forskjell 😄

Anonymkode: 67f68...0d7

rabarbrafrø skrev (På 24.1.2021 den 22.29):

Faktisk mykje lettare enn frykta. Eg såg ein kjapp video på youtube + bruka ei oppskrift posta ganske nyleg av MatklubbenTrondheim på instagram. Trur Matprat etc er tilsvarande :)  Kan jo vere greit å ha eit egg i backup, men tippar du klarar det fint! 

Fant oppskriften på Instagram. Blir litt som en sjokoladefondant. Når du starter å skjære renner plommen ut

Annonse

• 2 uker senere...

Jeg veksler stort sett mellom to frokoster:

1. Kjøleskaps(chia)grøt (2 SS chiafrø, bittelitt salt, 1/2 skyr eller 2 SS gresk yoghurt, 1 ts mandelsmør eller peanøttsmør, kokosmelk, mandelmelk, frosne blåbær (med mandler, valnøtter og kokosflak som topping). Hvis jeg ikke bruker skyr som smak på chiagrøten, har jeg i kanel.

2. Frokosttallerken med eggerøre, bacon, avokado, paprika og agurk - noen ganger et par babybel hvis jeg har i kjøleskapet og oliven. 

Anonymkode: df6bc...9b2

Annonse

Jeg elsker havregrøt - det er sunt, digg og holder meg mett lenge. Jeg koker opp i kjele med vann og kanel og rører inn med melk mot slutten av koketiden. Så har jeg oppi en teskje peanøttsmør, ca en håndfull frosne blåbær, litt mer kanel og så en liten teskje lønnesirup 😋

Anonymkode: 0dcc5...c6b

Inwe skrev (3 minutter siden):

Spiser stort sett en stor grov hjemmebakt brødskive (med valnøtter) med smør, hummus og grønnsaker. 

Baker i brødbakemaskin, så skiva er nok like stor 1,5 med et tjukt lag hummus. 

Lage du hummusen selv?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...