SoWhat? Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Er det noen i det hele tatt som har et forhold til det ordet, og som gjerne ser verdien i å strebe etter å være tapper? Å stå i vanskeligheter uten å bryte sammen, ta ting som de er og gjøre det beste ut av det? Å gå på med løftet hode og kjempe for eller med det en har? Eller er det helt blåst å bare tenke sånn i 2021? 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Jeg tror ikke det er så unormalt som du skal ha det til altså. Nå bruker jeg ikke ordet "tapper" sånn personlig, da jeg knytter det mest til helter og eventyr, men jeg er neppe den eneste som har møtt vanskeligheter i livet mitt og jobbet meg gjennom dem. Hvorfor har du inntrykk av at det er så fryktelig sjeldent? Anonymkode: 5fdf8...6b0 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Finnes ikke lenger. Denne befolkningen hadde gjort det særdeles dårlig under reelt tøffe forhold. Anonymkode: 99f96...ef2 1
Silva Pluvialis Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Er ikke tapper det samme som modig? Det finnes mange modige mennesker. 3
SoWhat? Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke det er så unormalt som du skal ha det til altså. Nå bruker jeg ikke ordet "tapper" sånn personlig, da jeg knytter det mest til helter og eventyr, men jeg er neppe den eneste som har møtt vanskeligheter i livet mitt og jobbet meg gjennom dem. Hvorfor har du inntrykk av at det er så fryktelig sjeldent? Anonymkode: 5fdf8...6b0 Fordi jeg kan ikke huske å ha hørt noen si at noen er. At folk ofte ser problemer istedenfor å si at "Dette klarer jeg" At så mange er så opptatt av å få hjelp istedenfor å tenke at man selv har både mot og ståpåvilje. Andre kan jo aldri redde en sånn egentlig, om det ikke gjelder fysiske greier da. Jeg bare hører det aldri.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 Uatskillelig skrev (3 minutter siden): Er ikke tapper det samme som modig? Det finnes mange modige mennesker. Ikke helt det samme. Men jeg tror modig brukes mange steder hvor tapper hadde passet bedre. Anonymkode: b9da8...948
SoWhat? Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #7 Skrevet 24. januar 2021 Uatskillelig skrev (3 minutter siden): Er ikke tapper det samme som modig? Det finnes mange modige mennesker. Jo, det kan sammenliknes ganske mye. Men mot er vel mer fryktløs. Når man er tapper, så kjenner man på frykten, men står i det og tar det som det kommer og er, uten å si så mye om ens frykt. Og plager. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 SoWhat? skrev (På 24.1.2021 den 17.45): Jo, det kan sammenliknes ganske mye. Men mot er vel mer fryktløs. Når man er tapper, så kjenner man på frykten, men står i det og tar det som det kommer og er, uten å si så mye om ens frykt. Og plager. Mange bruker vel i stedet ordet "sterk" i denne sammenhengen. Jeg vet ikke om det er et nytt påfunn eller ikke. Ordet "tapper" har kanskje en litt gammelmodig og formell klang som ikke passer så godt i dagligtalen vår nå for tiden? Jfr. det som ble sagt om helter og eventyr tidligere i tråden. Anonymkode: 631af...f8f 4
Klossmajor Skrevet 26. januar 2021 #9 Skrevet 26. januar 2021 Det går en hårfin grense mellom tapperhet og dumdristighet.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 SoWhat? skrev (På 24.1.2021 den 17.43): At så mange er så opptatt av å få hjelp istedenfor å tenke at man selv har både mot og ståpåvilje. Andre kan jo aldri redde en sånn egentlig, om det ikke gjelder fysiske greier da. Ja, mange er tafatte, men du hører jo bare fra de som ber om hjelp. De som ordner ting på egenhånd og ikke skryter av det hører du ikke fra. Tror det er litt "nød lærer naken kvinne å spinne". Når man ser man ikke får hjelp så må man ta initiativ selv. Blir litt som single folk vs. folk i forhold. Er man i forhold så kan man si: Jeg klarer ikke gjøre X, så mannen min må gjøre det. Er man singel så må man fikse det selv. Anonymkode: e9c2f...298 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #11 Skrevet 26. januar 2021 Mange er vel slik, men de som skriker høyest er de som knekker sammen og vil ha hjelp. De som kjemper videre ser og hører vi ikke. Anonymkode: c234d...491 2
SoWhat? Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #12 Skrevet 26. januar 2021 Klossmajor skrev (13 timer siden): Det går en hårfin grense mellom tapperhet og dumdristighet. Det må du forklare?
SoWhat? Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #13 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mange er vel slik, men de som skriker høyest er de som knekker sammen og vil ha hjelp. De som kjemper videre ser og hører vi ikke. Anonymkode: c234d...491 Det er nok et poeng.
SoWhat? Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #14 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mange bruker vel i stedet ordet "sterk" i denne sammenhengen. Jeg vet ikke om det er et nytt påfunn eller ikke. Ordet "tapper" har kanskje en litt gammelmodig og formell klang som ikke passer så godt i dagligtalen vår nå for tiden? Jfr. det som ble sagt om helter og eventyr tidligere i tråden. Anonymkode: 631af...f8f De første bøkene jeg leste på norsk var eventyr og Hamsun. Jeg liker best klassikere. Jeg har det vel derfra Ja:-D og myter 🙂 myter skal jo lære mennesker noe. Som religion skal. Men vi er blitt mer og mer ignorante tror jeg?
Klossmajor Skrevet 26. januar 2021 #15 Skrevet 26. januar 2021 SoWhat? skrev (2 minutter siden): Det må du forklare? Å være tapper forbindes med villighet å ta en risikofylt utfordring som mange andre ville velge å unngå, og en sterk pågåenhet og utholdenhet i utførelsen av det. Man er tapper så lenge utfordringen framstår som mulig å overkomme. Når det ikke framstår som så realistisk, framstår man mer dumdristig. Når risikioen for å feile vurderes altfor stor. Men man kan si det avhenger litt av innfallsvinkel. Selv om et modig forsøk feiler, kan forsøket beskrives som både dumdristig og tappert. Samtidig avhenger det litt av situasjonen. Dør man av en sykdom, kan man roses for å ha kjempet tappert imot. Man kan vanskelig anklages for å ha opptrådt dumdristig i et forsøk på å overleve en dødelig sykdom. Jeg mener å huske en nyhet for en del år tilbake om en fyr som ble stoppet på en grense på vei inn til stammeområdene Afghanistan med formål om å skulle ta Osama bin Laden på egen hånd. Kaller man en sånn fyr tapper eller bare dumdristig, eller begge deler?
SoWhat? Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #16 Skrevet 26. januar 2021 (endret) Klossmajor skrev (7 minutter siden): Å være tapper forbindes med villighet å ta en risikofylt utfordring som mange andre ville velge å unngå, og en sterk pågåenhet og utholdenhet i utførelsen av det. Man er tapper så lenge utfordringen framstår som mulig å overkomme. Når det ikke framstår som så realistisk, framstår man mer dumdristig. Når risikioen for å feile vurderes altfor stor. Men man kan si det avhenger litt av innfallsvinkel. Selv om et modig forsøk feiler, kan forsøket beskrives som både dumdristig og tappert. Samtidig avhenger det litt av situasjonen. Dør man av en sykdom, kan man roses for å ha kjempet tappert imot. Man kan vanskelig anklages for å ha opptrådt dumdristig i et forsøk på å overleve en dødelig sykdom. Jeg mener å huske en nyhet for en del år tilbake om en fyr som ble stoppet på en grense på vei inn til stammeområdene Afghanistan med formål om å skulle ta Osama bin Laden på egen hånd. Kaller man en sånn fyr tapper eller bare dumdristig, eller begge deler? Takk for svar og oppklaring! 🙂 jeg ser hva du mener og forstår jo. Men samtidig tenker jeg mer *mot* av det du skriver. Mulig det er mye av det samme. Jeg tenkte mer tapper = å stå i ting uten å klage. Å stå på. Ikke fordi en vil " være flink", men fordi det er et trekk i personlighet. Tillært eller ikke. Jeg er ikke så god på slike begreper egentlig. Så fint at du og andre kommer med forklaringer og meninger her. Endret 26. januar 2021 av SoWhat?
Klossmajor Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 (endret) SoWhat? skrev (11 minutter siden): Takk for svar og oppklaring! 🙂 jeg ser hva du mener og forstår jo. Men samtidig tenker jeg mer *mot* av det du skriver. Mulig det er mye av det samme. Jeg tenkte mer tapper = å stå i ting uten å klage. Å stå på. Ikke fordi en vil " være flink", men fordi det er et trekk i personlighet. Tillært eller ikke. Jeg er ikke så god på slike begreper egentlig. Så fint at du og andre kommer med forklaringer og meninger her. Om ikke synonymer alle sammen, er ord som mot, modig, tapper, vågal og dristig ganske så overlappende. Det ligger en felles mental innstilling til grunn. Endret 26. januar 2021 av Klossmajor 1
SoWhat? Skrevet 26. januar 2021 Forfatter #18 Skrevet 26. januar 2021 Klossmajor skrev (5 minutter siden): Om ikke synonymer alle sammen, er ord som mot, modig, tapper, vågal og dristig ganske så overlappende. Det ligger en felles mental innstilling til grunn. Ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå