Gå til innhold

Hva er dette? Gammelt "medisinsett" (bilde)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fant dette hos et familemedlem. Ingen som vet hva det er - er det noen her som kanskje har peiling? Små ampuller med væske inni.

141683029_455042165521700_7234497260003123644_n.jpg

Anonymkode: d518d...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ut som om dette inneholder ymse substanser. Disse kan regnes som narkotika, i verste fall..

Anonymkode: f7f46...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ser ut til å komme fra denne fabrikken, som produserte kopimedisiner hvis jeg ikke tar feil.

https://de.wikipedia.org/wiki/CT_Arzneimittel

Anonymkode: 21e59...b0c

Apis skrev (9 minutter siden):

Dette ser riktig ut, tusen takk! Noen som vet hva et sånt "sett" kalles? Og hvordan i alle dager kvitter man seg med det, haha! Kan ikke se for meg at det er lovlig å selge videre som en antikk artefakt, og tror apoteket reagerer hvis jeg kommer for å levere 100 år gammel medisin 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (3 minutter siden):

Du kan Google navnet på flaskene, hadde vært interessant å hvite hva de inneholder, 

Enig, og del det med oss!

Jeg ble skikkelig nysgjerrig, likte utseendet på gjenstanden 😄

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart kan du levere det på apoteket! Det er nok ikke første gangen de ser noe slikt!

Anonymkode: 03747...7a6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta et bilde av ampullene så kan jeg finne utav hva slags medisin/"medisin" det er 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evt. sjekke med museum om de ønsker slikt ifht. utstilling? :-)

Anonymkode: c36d6...1db

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 24.1.2021 den 18.01):

Du kan Google navnet på flaskene, hadde vært interessant å hvite hva de inneholder, 

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 18.05):

Enig, og del det med oss!

Jeg ble skikkelig nysgjerrig, likte utseendet på gjenstanden 😄

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 18.07):

Ta et bilde av ampullene så kan jeg finne utav hva slags medisin/"medisin" det er 

Har den ikke hjemme nå, men skal tilbake på tirsdag så kan ordne flere bilder da! 😀 Googlet en av dem i sted og den skal inneholde ergotin.

De fleste kan man tyde navnet på, men var i grunn mer interessert i om noen klarte å finne ut av hvor gammelt det evt er/produsenten

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Albert Mendel var jøde, men finner ikke mye informasjon om mannen annet en det ser ut som firmaet fusjonerte i 1933, det har sikkert med at jøder ikke kunne drive virksomhet når Nazistene kom til makten

Så et sted mellom 1917- 33

Endret av Apis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta det med på apoteket. Har du flaks treffer du en gammal farmasøyt som kan fortelle noe om dette. 

Anonymkode: 2708c...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan sjekke på www.farmasihistorie.com

Der har de et eget forum. Kanskje noen vet mer om du poster bildet der?

Anonymkode: 2708c...788

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og hvordan i alle dager kvitter man seg med det, haha! Kan ikke se for meg at det er lovlig å selge videre som en antikk artefakt, og tror apoteket reagerer hvis jeg kommer for å levere 100 år gammel medisin 🤔

Vi blir jo innstendig oppfordret til å levere inn gammel medisin 😆

Men ikke søren om jeg hadde gitt det fra meg!

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du bare vil kvitte deg med det, ikke forsøke og selge eller lignende, så ville jeg tatt kontakt med riksantikvaren først -det hender de vil se på slike ting om det har antikvarisk interesse for norge. Jeg har selv (gjennom jobb i brukthandel) levert flere ting til Riksantikvaren, og noen av dem er i dag utstilt på museum eller i ligger i deres arkiver.

Anonymkode: 03510...f1a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelpen, gøy at flere er like interesserte som meg! Hadde noen slektninger som bare ville kaste den, men synes liksom ikke man kan kvitte seg med noe så gammelt og unikt. Skal ordne bilder av alle ampullene på tirsdag, så poster jeg det her. 😄

Det hadde selvfølgelig vært veldig gøy om det var mulig å selge det, men jeg tenker jeg bør sette meg inn i hvordan regelverket er rundt salg av gamle medisiner først? (har null peiling, spesielt siden jeg kun vet at en av ampullene er ergotin) Hvis salg er uaktuelt skal jeg definitivt sende mail til noen museer og høre om de har lyst på!

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Du kan jo evt. sjekke med museum om de ønsker slikt ifht. utstilling? 🙂

Anonymkode: c36d6...1db

Vet du, det hadde sikkert vært kjempelurt! Takk for ideen ☺️

Apis skrev (44 minutter siden):

Ser ut som Albert Mendel var jøde, men finner ikke mye informasjon om mannen annet en det ser ut som firmaet fusjonerte i 1933, det har sikkert med at jøder ikke kunne drive virksomhet når Nazistene kom til makten

Så et sted mellom 1917- 33

Ja, googlet kjapt istad og det var veldig lite informasjon å oppdrive om Albert Mendel, i alle fall på engelsk. Men utrolig spennende, spesielt hvis denne faktisk er såpass gammel! Takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...