AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Jeg jobber i en større kjede, hvor alle ansatte har fått beskjed om å ikke foreta unødvendige reiser o.l. I slutten av forrige arbeidsuke dro derimot lederen på arbeidsplassen min på en "unødvendig reise" til Sverige, for å hente møbler(!). Arbeidsplassen er liten, og det vil omtrent være umulig å unngå at jeg eller andre kolleger kommer i nærkontakt med personen enten direkte eller indirekte nå som det er ny arbeidsuke. Jeg har flere familiemedlemmer som er i risikogruppen, og jeg har til nå vært veldig nøye med å følge smittevernreglene og mer enn det, slik at jeg kan fortsette å møte dem. Nå føler jeg at jeg bli presset inn i en situasjon hvor jeg selv ikke har kontroll. Lederen min synes ikke det er så farlig, og kommer på jobb som normalt i morgen. Testing er det nok heller ikke så nøye med. Føler at det eneste valget jeg har er å dra på jobb, og kutte ut møter og kontakt med familien over en lengre periode (i verste fall kan vi jo få symptomfri korona). Er det virkelig rettferdig? Burde det ikke få konsekvenser at man reiser - og burde vi andre leve med risikoen fordi lederen har tatt et valg for seg selv? Ps: Hjemmekontor er ikke et alternativ i denne jobben. Anonymkode: c13e6...9bc
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber i en større kjede, hvor alle ansatte har fått beskjed om å ikke foreta unødvendige reiser o.l. I slutten av forrige arbeidsuke dro derimot lederen på arbeidsplassen min på en "unødvendig reise" til Sverige, for å hente møbler(!). Arbeidsplassen er liten, og det vil omtrent være umulig å unngå at jeg eller andre kolleger kommer i nærkontakt med personen enten direkte eller indirekte nå som det er ny arbeidsuke. Jeg har flere familiemedlemmer som er i risikogruppen, og jeg har til nå vært veldig nøye med å følge smittevernreglene og mer enn det, slik at jeg kan fortsette å møte dem. Nå føler jeg at jeg bli presset inn i en situasjon hvor jeg selv ikke har kontroll. Lederen min synes ikke det er så farlig, og kommer på jobb som normalt i morgen. Testing er det nok heller ikke så nøye med. Føler at det eneste valget jeg har er å dra på jobb, og kutte ut møter og kontakt med familien over en lengre periode (i verste fall kan vi jo få symptomfri korona). Er det virkelig rettferdig? Burde det ikke få konsekvenser at man reiser - og burde vi andre leve med risikoen fordi lederen har tatt et valg for seg selv? Ps: Hjemmekontor er ikke et alternativ i denne jobben. Anonymkode: c13e6...9bc Jepp....Godt spørsmål. Hva gjør man når sjefen sier at det er OK. Vår sjef sier at vi bør være forsiktige og holde god avstand, men selv holder hun ingen avstand!! Anonymkode: a5c28...2a3 5
Gjest Dævendøtte Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): I slutten av forrige arbeidsuke dro derimot lederen på arbeidsplassen min på en "unødvendig reise" til Sverige, for å hente møbler(!). Privat eller jobb? Hvis privat, så er det karantene som gjelder. Så lenge ingen sier i fra, så kan jo sjefen gjøre som hen vil, hvorfor sitte passiv og utsette andre for smitte? Du har også et ansvar, selv om det er sjefen som bryter reglene.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Dævendøtte skrev (18 minutter siden): Privat eller jobb? Hvis privat, så er det karantene som gjelder. Så lenge ingen sier i fra, så kan jo sjefen gjøre som hen vil, hvorfor sitte passiv og utsette andre for smitte? Du har også et ansvar, selv om det er sjefen som bryter reglene. Sier du fra, mister du jobb! Anonymkode: a5c28...2a3
OlsenHansen Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Er ikke noen vits å være redd for å bli forkjølet. Lederen bruker sunn fornuft, gjør det du også. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 OlsenHansen skrev (1 minutt siden): Er ikke noen vits å være redd for å bli forkjølet. Lederen bruker sunn fornuft, gjør det du også. Leser du ikke at jeg har familiemedlemmer som ikke vil tåle å få viruset? Anonymkode: c13e6...9bc 6
Gjest Dævendøtte Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sier du fra, mister du jobb! Anonymkode: a5c28...2a3 Nei, det er usaklig oppsigelse. Og det går an å melde inn anonymt.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Sier du fra, mister du jobb! Anonymkode: a5c28...2a3 Bare å tipse anonymt det, sjefen har ingen beviser for at det er noen av de ansatte. Anonymkode: 80155...61e 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 Dævendøtte skrev (4 minutter siden): Nei, det er usaklig oppsigelse. Og det går an å melde inn anonymt. Takk for svar, og enig. Men hvem skal jeg si fra til? Gå over hodet på hen og si fra til øverste hold? Kommer til å bli vanvittig mye overtid på oss andre om hen må i holde seg hjemme. Når det er frivillig og selvpåført så synes ikke jeg det er riktig. Anonymkode: c13e6...9bc
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bare å tipse anonymt det, sjefen har ingen beviser for at det er noen av de ansatte. Anonymkode: 80155...61e Dessverre så tror jeg vi er svært få som vet om reisen. Anonymkode: c13e6...9bc
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 Ta kontakt med verneombud på jobben din. Anonymkode: d642c...4d1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #12 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dessverre så tror jeg vi er svært få som vet om reisen. Anonymkode: c13e6...9bc Ja, men lederen har vel sikkert venner/familie/annen omgangkrets som også vet det, så da kan man tipse. Det er ikke noe bevis uansett. Anonymkode: 80155...61e 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #13 Skrevet 24. januar 2021 Meld fra til smittevernmyndighetene i kommunen! Anonymkode: 9d1e9...932 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #14 Skrevet 24. januar 2021 Dævendøtte skrev (27 minutter siden): Nei, det er usaklig oppsigelse. Og det går an å melde inn anonymt. Hvordan skal du bevise det? Anonymkode: a5c28...2a3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #15 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal du bevise det? Anonymkode: a5c28...2a3 Det er leder som må bevise at kriteriene for oppsigelse har funnet sted, så det er ikke noe TS trenger å bevise. Anonymkode: 80155...61e 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 24. januar 2021 #16 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan skal du bevise det? Anonymkode: a5c28...2a3 Det kommer jo an på hva som står i oppsigelsen. Du sier du jobber i en stor kjede, det finnes sikkert noen over lederen din du kan ta kontakt med også.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #17 Skrevet 24. januar 2021 Egenmelding Anonymkode: ef7bc...7d8 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #18 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ta kontakt med verneombud på jobben din. Anonymkode: d642c...4d1 Vi har faktisk ikke verneombud som vi vet om. Anonymkode: c13e6...9bc
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #19 Skrevet 24. januar 2021 Dævendøtte skrev (7 minutter siden): Det kommer jo an på hva som står i oppsigelsen. Du sier du jobber i en stor kjede, det finnes sikkert noen over lederen din du kan ta kontakt med også. Hos oss finnes det ingen «over» lederen Anonymkode: a5c28...2a3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #20 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi har faktisk ikke verneombud som vi vet om. Anonymkode: c13e6...9bc Ikke vi heller Anonymkode: a5c28...2a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå