Gå til innhold

Heve kjøp på oppvaskmaskin når den ikke lever opp til forventningene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I romjula måtte vi gå til anskaffelse av ny oppvaskmaskin da den gamle røyk. Vi endte på Elkjøp, og et av kravene våre er at vi ønsker tørr plast når vi skal tømme oppvaskmaskinen. Elkjøp skrøt av en fra Bosch, til 12.000,-. Vi synes det var mye, men siden der skulle dekke våre behov, tok vi den med oss hjem. Etter å ha testa den på ulike vis og ulike programmer, blir ikke plasten tørr. Den blir såklart bedre enn vår tidligere maskin fra 2010 klarte, men vi må fortsatt sette matbokser og plast-tallerkner til tørk på kjøkkenbenken. 

Vi tok kontakt med Elkjøp som ba oss ta direkte kontakt med Bosch (jeg viste også en video av hvordan det ser ut når maskiken er ferdig), og det gjorde jeg. De sendte en servicetekniker, han finner ingen feil, gir oss heller en regning på 2500,-, og sier våre forventninger er for høye. Men teknikeren så aldri en ferdig oppvaskmaskin, han ville at den skulle være tom da han kom. Jeg blir forbanna... Men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. Da vi var på Elkjøp var vi kjempetydelige på at vi ønsker å få tørr plast. Jeg har skjønt at tørr plast er vanskelig, men Elkjøp var ikke i tvil om at vi kom til å bli fornøyd. 

Hva gjør jeg? :( Hvilke rettigheter har jeg?

Anonymkode: 3058a...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Tar dere tingene ut av maskinen med en gang den er ferdig? Er det ikke mulig å la det stå en time med døren åpen f.eks.?

Uansett: kan du bevise at Elkjøp har lovet dere det dere forventet? For hvis Bosch ikke lover tørr oppvask bør ikke Elkjøp gjøre det heller. Jeg synes også at det er drøyt at dere skal betale for serviceteknikker - hva er avtalt på forhånd med Bosch?

Altså: jeg forstår at Bosch ikke anser det som en reklamasjon på maskinen fordi den virker som de har forutsatt. Spørsmålet er hva selgeren deres hos Elkjøp har lovet?

Jeg tar aldri tingene ut av maskinen med en gang og har derfor ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (3 minutter siden):

Tar dere tingene ut av maskinen med en gang den er ferdig? Er det ikke mulig å la det stå en time med døren åpen f.eks.?

Uansett: kan du bevise at Elkjøp har lovet dere det dere forventet? For hvis Bosch ikke lover tørr oppvask bør ikke Elkjøp gjøre det heller. Jeg synes også at det er drøyt at dere skal betale for serviceteknikker - hva er avtalt på forhånd med Bosch?

Altså: jeg forstår at Bosch ikke anser det som en reklamasjon på maskinen fordi den virker som de har forutsatt. Spørsmålet er hva selgeren deres hos Elkjøp har lovet?

Jeg tar aldri tingene ut av maskinen med en gang og har derfor ikke dette problemet.

Bosch sa at de sender en servicetekniker, men at det var servicetekniker som kom til å vurdere om det var reklamasjon. Han har vurdert til at det ikke er det, derfor kom regninga. Jeg var ikke forberedt på det, siden plasten ikke tørker som lovet. 

Vi har ingen bevis mot Elkjøp, men vet jo at hvis vi går inn der en gang til, og spør hvilken oppvaskmaskin de vil anbefale, så viser de oss den vi har kjøpt. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (6 minutter siden):

Vi er forresten avhengig av å tømme oppvaskmaskinen på hverdager innen en time etter den er ferdig, for å smøre nister. Men vi har også forsøkt å la den stå med døra oppe til tørk, og da blir det jo noe bedre såklart. Men føler ikke at dette stemmer med det som Elkjøp sa. Han på Elkjøp refererte til og med til reklamen som går på tv, at "selv plast blir tørt". 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romjula? Har ikke elkjøp 40-50 dagers bytterett uansett? Kan jo bare bli kvitt den og få pengene?

Uansett det som hjelper på å få alt tørt her hos meg er å åpne døren når den er ferdig og la det stå litt. Og set er ikke en fancy maskin eller noe..

Anonymkode: 4155e...909

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi er forresten avhengig av å tømme oppvaskmaskinen på hverdager innen en time etter den er ferdig, for å smøre nister. Men vi har også forsøkt å la den stå med døra oppe til tørk, og da blir det jo noe bedre såklart. Men føler ikke at dette stemmer med det som Elkjøp sa. Han på Elkjøp refererte til og med til reklamen som går på tv, at "selv plast blir tørt". 

Ts

Han på Elkjøp refererte til og med til reklamen som går på tv, at "selv plast blir tørt". 

Du, samme hva slags forventninger dere har, det er ikke viktig om de er for høye for her ble du faktisk lovet dette av selger, så du har rett til å forvente at plasten blir tørr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Romjula? Har ikke elkjøp 40-50 dagers bytterett uansett? Kan jo bare bli kvitt den og få pengene?

Uansett det som hjelper på å få alt tørt her hos meg er å åpne døren når den er ferdig og la det stå litt. Og set er ikke en fancy maskin eller noe..

Ikke under korona-pandemien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Nei skjønner. Men de har uansett solgt en vare som ikke lever opp til forventningene som selger la opp til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom selgeren solgte akkurat denne maskinen til dere når dere var helt klare på at dette var kravet som var avgjørende for kjøpet deres og maskinen ikke oppfyller dette kravet er dette en mangel og kjøpet kan heves. Problemet er at dette blir ord mot ord.

se punkt 😄

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§15

Anonymkode: 62fa9...a70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ts

Er det nisteboksene som er i plast? Og de må vaskes hver dag? 

Jeg bruker både plastbokser og redskap selv, og disse blir tørre når maskinen får stå litt med døren åpen. Det er selvsagt også viktig hvordan de plasseres i maskinen - ikke for tett osv.

Jeg mener uansatt at reklamasjonen må gå mot Elkjøp og ikke Bosch. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye oppvaskmaskinen jeg satte inn for et år siden, åpner døra når delen med aktiv vask, men syklusen er ikke over før tørkeprogrammet er over. Altså- oppvasken står og tørker med døra åpen ca 20 minutter etter at døra åpnes. Er du sikker på at maskinen får gå ferdig syklusen sin? 

Anonymkode: 1db14...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Brunello said:

Elkjøp har ikke vanlig bytterett under korona? Det tror jeg ikke noe på

Anonymkode: 35e76...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Den nye oppvaskmaskinen jeg satte inn for et år siden, åpner døra når delen med aktiv vask, men syklusen er ikke over før tørkeprogrammet er over. Altså- oppvasken står og tørker med døra åpen ca 20 minutter etter at døra åpnes. Er du sikker på at maskinen får gå ferdig syklusen sin? 

Anonymkode: 1db14...49a

Maskinen får lov å gå ferdig. Den har en egen knapp for tørk som vi skal trykke på de gangene vi ønsker den skal tørke ekstra. Men selv det hjelper ikke. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Elkjøp har ikke vanlig bytterett under korona? Det tror jeg ikke noe på

Anonymkode: 35e76...7a3

De har 50 dagers åpent kjøp, men da kan ikke emballasjen være brutt.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (27 minutter siden):

Er det nisteboksene som er i plast? Og de må vaskes hver dag? 

Jeg bruker både plastbokser og redskap selv, og disse blir tørre når maskinen får stå litt med døren åpen. Det er selvsagt også viktig hvordan de plasseres i maskinen - ikke for tett osv.

Jeg mener uansatt at reklamasjonen må gå mot Elkjøp og ikke Bosch. 

De er i plast, vaskes hver dag. Med to barnehagebarn blir det seks nistebokser om dagen. Ingen måltider inkludert nå under corona. 

Jeg gikk først til Elkjøp, de la inn til Bosch at jeg trengte bistand, så ringte Bosch til meg for å avtale. Elkjøp løfter ikke en finger selv 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han på Elkjøp refererte til og med til reklamen som går på tv, at "selv plast blir tørt". 

Du, samme hva slags forventninger dere har, det er ikke viktig om de er for høye for her ble du faktisk lovet dette av selger, så du har rett til å forvente at plasten blir tørr. 

Jeg synes jo også det. Vi fortalte selgeren at vi hver kveld har kjøkkenbenken full av matbokser som må lufttørke før vi tar dem i bruk. Ved to anledninger, to ulike selgere. Og begge anbefalte den vi endte opp med, de var ikke tvil.. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Hjelpes. Tørk over matboksene med et kjøkkenhåndkle problem løst. 

Anonymkode: 7789b...bf5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men ts har betalt 12.000 kr for å slippe...! Da er det ikke ok synes jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jada, ser poenget ditt. Men jeg sitter fortsatt med en dyr oppvaskmaskin som ikke gjør slik jeg ble lovet. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...