AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Jeg har blitt inspirert til å kjøpe aksjer, muligens pga. hjemmekontor og for lite ting å finne på. Ikke det beste utgangspunktet for å kjøpe aksjer, kanskje. Jeg har begynt å lese meg opp såvidt, men tenkte å bare kaste meg uti det med småpenger i starten for å lære. Men så leser jeg om analytikere som mener markedet er dømt til å sprekke i nærmeste fremtid. Er dette kanskje et ekstremt dårlig tidspunkt å begynne med aksjekjøp? Er det da også lurt å vente med fondssparing? Anonymkode: 1ccd7...c56
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Ikke i det hele tatt. Start med månedlig sparing med en gang 😀. Hvis du tar en titt på følgende oversikt over verdensindeksen ser du at over tid vil det alltid lønne seg hvis man har lang nok horisont. Worst case hvis du handlet på topp når dot com boblen sprakk ville det tatt inntil 13 år før du igjen gikk i pluss. På grunn av dette anbefales minst 5-10 års tidshorisont på sparingen og gjerne et globalt indeksfond. Sparer du jevnt hver måned er sansynligheten edlig mye større for at du går i pluss enn i minus over 20-30 år. Anonymkode: 9f583...df1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Lol - Coronavirus pandemic "All time high" Er det bare jeg som synes noe skurrer her? Anonymkode: cdba0...8b1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Lol - Coronavirus pandemic "All time high" Er det bare jeg som synes noe skurrer her? Anonymkode: cdba0...8b1 Mye penger plassert i aksjemarkedet som ellers ville vært brukt på ferie/kultur/kino/resturant/osv. Ekstremt mange som plasserer penger i aksje nå, til og med KG diskuteres det, noe som er mindre normalt enn utsagnet om at man ikke skal putte peng i aksje "når taxisjåfører snakker om aksjer". Føler at aksjer er overpriset for tiden, presset opp av hverdags-spekulanter. Men kan godt hende at jeg tar feil. Anonymkode: 0d471...39d 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Mye penger plassert i aksjemarkedet som ellers ville vært brukt på ferie/kultur/kino/resturant/osv. Ekstremt mange som plasserer penger i aksje nå, til og med KG diskuteres det, noe som er mindre normalt enn utsagnet om at man ikke skal putte peng i aksje "når taxisjåfører snakker om aksjer". Føler at aksjer er overpriset for tiden, presset opp av hverdags-spekulanter. Men kan godt hende at jeg tar feil. Anonymkode: 0d471...39d Rentene i hele verden er 0%, så da pumpes penger inn i aksjer, ikke bare av hverdagsspekukanter. Priser går opp. Som figuren viser, kommer det ved jevne mellomrom ordentlig nedturer. Men det er vanskelig å finne ut når de kommer. Du må kunne tåle å tape de pengene du investerer i aksjer. Anonymkode: a9e9a...f9d 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lol - Coronavirus pandemic "All time high" Er det bare jeg som synes noe skurrer her? Anonymkode: cdba0...8b1 Per 8. mai 2020 står det på bildet. Poenget var at over tid vil aksjemarkedet stige. Dette er også en indeks som dekker selskaper over hele verden. Anonymkode: 9f583...df1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Mye penger plassert i aksjemarkedet som ellers ville vært brukt på ferie/kultur/kino/resturant/osv. Ekstremt mange som plasserer penger i aksje nå, til og med KG diskuteres det, noe som er mindre normalt enn utsagnet om at man ikke skal putte peng i aksje "når taxisjåfører snakker om aksjer". Føler at aksjer er overpriset for tiden, presset opp av hverdags-spekulanter. Men kan godt hende at jeg tar feil. Anonymkode: 0d471...39d Hmm, er det at "alle" putter penger i aksjemarkedet ett veldig dårlig tegn? Bare noe negative nyheter som at vaksinene ikke fungerer på nye mutasjoner, eller at slutt på stimuli i statene gjør at folk må ta ut penger fra aksjer kan gjøre at salgsordrene går på verdien løs? AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Per 8. mai 2020 står det på bildet. Poenget var at over tid vil aksjemarkedet stige. Dette er også en indeks som dekker selskaper over hele verden. Anonymkode: 9f583...df1 Det stemmer, og har du troen på at markedet vil fortsette å utvikle seg (noe jeg har) så kan man fortsette. Det kan bli "mørketid" hvor man ikke har tjent noe på ett år da når det tar vanvittig med tid før markedet gjenopprettes, f.eks. etter Japan-krakket. Anonymkode: cdba0...8b1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lol - Coronavirus pandemic "All time high" Er det bare jeg som synes noe skurrer her? Anonymkode: cdba0...8b1 Folk er hjemme og kjeder seg. Det er det samme med krypromarkedet. Dollarverdien har gått ned og bitcoin har gått opp. Korona har vært veldig bra for kryptovalutta! Anonymkode: a7fbf...59d
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Lol - Coronavirus pandemic "All time high" Er det bare jeg som synes noe skurrer her? Anonymkode: cdba0...8b1 Aksjemarkedet er ikke en presis refleksjon over hvor bra økonomien går. Det er litt sammenheng, men det er ganske frakoblet. Anonymkode: 03905...629 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Poenget var at over tid vil aksjemarkedet stige Det kan du ikke vite sikkert. Du har virkelig ingen garanti for det. Anonymkode: 30bac...455
Lillimanken Skrevet 31. januar 2021 #11 Skrevet 31. januar 2021 Hvis du er interessert i kryptovaluta så kan du lage gratis bruker på MiraiEx, så hvis du bruker vervekoden 95e4c10c så får du opptil 200kr i BitCoin så kan man se hvor det er om noen år og man mister ingen penger uansett hvordan BitCoin endrer seg på 10 år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå