AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Må bare lufte dette med noen. Svigermora mi drar mye energi utav meg og gir meg ofte dårlig samvittighet. Er høygravid og i dårlig form, når hun ringer om at hun vil komme på besøk og får beskjed om at det ikke passer så godt i dag, så kommer det kommentarer som "da jeg var gravid synes jeg bare det var kjekt med besøk". Det er heller ingen tilbud om hjelp med våre andre to barn. Min mor og far, som bor flere timer unna, kommer ofte hit i tilfelle fødsel starter slik at de kan være barnevakter. De tilbyr seg og vil gjerne være til hjelp. Har også et søskenbarn i byen som vi kan ringe til for barnepass hvis det starter om natta. Svigermor har ikke tilbydd å hjelpe til, og har sagt rett ut at hun skal drikke vin i helgene så hun kan ikke komme om det skjer noe. Men jeg er 100% sikker på at hun er den første som "krever" å få treffe babyen.. Må også nevne en gang min mor var innlagt på sykehus og jeg spurte om hun kunne passe barna. Det sa hun ja til, men når jeg kom dit med dem så sier hun "tror du at du blir lenge borte, jeg skulle vært å kjøpt meg nye sko til et selskap som er neste helg".. For noen år siden var jeg skikkelig dårlig med krystallsyke, babyen vår sov omtrent ikke og mannen min var overarbeidet på jobb. Det var null hjelp å få, min familie kom reisende fordi de skjønte at vi trengte avlastning. Hun ga meg derimot dårlig samvittighet fordi vi ikke tok nok kontakt med henne. Ved fødselen til vårt andre barn ga vi beskjed om at vi ikke ville ha besøk den første uka slik at storesøsteren fikk litt ro til å bli vant til baby i hus. Absolutt alle skjønte dette godt, mens svigermor begynte å mase med en gang og kom med kommentaren "da jeg fikk barn gledet jeg meg til å få besøk" og lignende kommentarer. Jeg blir ikke så lett irritert, men nå kjenner jeg at jeg synes det har blitt litt mye og kjenner en stor irritasjon mot henne. Kunne også nevnt flere andre lignende episoder. Er det noe å gjøre med dette eller må jeg bare bite det i meg? Anonymkode: d07b3...8a3
Snurrepurre Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Bare bit det i deg, og pris deg lykkelig over egen familie 🙂 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Du må nok bare finne deg i det. Ikke alle stiller opp, enten det er svigermødre eller mødre. Men hvis du allerede synes det er dårlig med barnepass for 2 barn og tungt, så var det vel ikke et sjakktrekk å få et til. Anonymkode: 647d9...da4 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Venter du at hun skal tilby seg eller spør dere henne? Enkelte må ha et direkte spørsmål.. min svigermor kom på besøk på sykehuset da jeg skulle føde.. jeg var innlagt noen dager før fødsel.. hun satte seg til rette på føderommet, og trodde oppriktig at hun skulle bli med på fødselen.. hun ble litt fornærmet når hun måtte ut, og min mor kom og skulle bli med.. kunne ikke brydd meg mindre. Min fødsel, og mamma var den som skulle bli med. Ikke henne. drit i svigermoren din.. sett grenser Anonymkode: 46139...c99 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Synes egentlig du skal gi henne tilbakemelding om disse tingene. At hun avviser mulighet for å hjelpe til fordi hun skal «drikke rødvin i helgene» er jo helt absurd. Dere forventer jo ikke barnevakt ofte, men å sitte med baby og mann med stressende jobb mens du hadde krystallsyke - og hun selv ikke DA tilbød noe er jo helt absurd. Ikke server alle tingene på et fat med utskjelling, men bare si ifra at du stusser over disse tingene. «Hadde vært hyggelig med konstruktive kommentarer eller støtte, ikke fravær av alt som kan bistå oss og negative reaksjoner på alt som ikke passer best for deg». Bare si det, hun fortjener det 🤷♀️ Min svigermor er veldig syk og kan derfor ikke hjelpe til - men jeg vet hun hadde gjort det om hun kunne. Jada, jeg irriterer meg over endel ting hos henne ellers, men samtidig hadde hun stilt opp fra tid til annen. Anonymkode: f8936...4d8 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må nok bare finne deg i det. Ikke alle stiller opp, enten det er svigermødre eller mødre. Men hvis du allerede synes det er dårlig med barnepass for 2 barn og tungt, så var det vel ikke et sjakktrekk å få et til. Anonymkode: 647d9...da4 Ts her. Vi klarer oss vi, så er ikke det at vi er avhengig av barnepass nå. Men det hadde jo selvsagt vært fint en gang i blant. Og ikke minst hadde det vært hyggelig for barna. Har selv to bestemødre som var veldig tilstede og tok meg med på opplevelser, er en berikelse å ha en bestemor som bidrar med kjekke opplevelser i barndommen. Anonymkode: d07b3...8a3 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Venter du at hun skal tilby seg eller spør dere henne? Enkelte må ha et direkte spørsmål.. min svigermor kom på besøk på sykehuset da jeg skulle føde.. jeg var innlagt noen dager før fødsel.. hun satte seg til rette på føderommet, og trodde oppriktig at hun skulle bli med på fødselen.. hun ble litt fornærmet når hun måtte ut, og min mor kom og skulle bli med.. kunne ikke brydd meg mindre. Min fødsel, og mamma var den som skulle bli med. Ikke henne. drit i svigermoren din.. sett grenser Anonymkode: 46139...c99 Ts her. Kunne absolutt ønske hun tilbydde seg av og til, synes ikke det er så lett å spørre selv. Spør jo en sjelden gang da, men hvis det feks ikke passer så tar hun ikke opp tråden igjen selv når hun har ledig tid. Anonymkode: d07b3...8a3
PM75 Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 Jeg synes dere må akspetere at hun ikke vil stille opp. Men det er ikke greit at hun skal ha alt på sine premisser og prøver å prakke på deg dårlig samvittighet. Den beste løsningen, hvis du klarer, er å sortere denne støyen bort. Du vet jo egentlig at du ikke har noe å ha dårlig samvittighet for. Og så kan du glede deg over din egen familie som er så positive og bidrar med alt de kan 😊 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 Kansje mannen din kan ta kommunikasjonen med sin mor? Anonymkode: b8e50...837 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 Ts. Må påpeke at det ikke er sånn at hun er fraværende, hun er innom på besøk jevnt og trutt. Må vel være mannen som evt tar det opp ja. Men hva sier man liksom 🤔 er jo helt opp til henne hva slags bestemor hun ønsker å være og hvilke prioriteringer hun gjør i livet sitt. Så vi synes ikke det er så lett å ta det opp. Får litt lyst til å flytte nærmere min egen familie 😅 Anonymkode: d07b3...8a3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 Når hun kommer med sånne grinete kommentarer, så må du bare svare. "Da jeg var gravid så likte jeg å få besøk" så svarer du noe "Det var ikke noe hyggelig sagt, jeg trenger ikke at du prøver å spre dårlig samvittighet oppå alt". Anonymkode: eadd5...de3 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #12 Skrevet 24. januar 2021 Jeg ville si til mannen at jeg ikke gidder disse stikkpiller fra svigermor, så han må ta seg av kontakten med henne. Anonymkode: 41788...1f4 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #13 Skrevet 24. januar 2021 Når hun kommer med disse 'da jeg'-stikkene, ta på deg ditt blideste og mest imøtekommende smil, og svar noe sånt som 'ja, det var du, men jeg er ikke deg, og jeg vil ha det annerledes'. Anonymkode: 95080...269 3
Zienna Skrevet 24. januar 2021 #14 Skrevet 24. januar 2021 Tror ikke din svigermor gir deg "stikk" når hun synes det er rart at du ikke vil ha besøk. Hennes og min generasjons kvinner omgikk hverandre mye mer enn hva jeg registrerer er vanlig i dag. Vi stakk innom hverandre, uten å ha sagt i fra på forhånd. Og vi var som oftest i fulle jobber. Blant mine venner, naboer og kolleger var det svært uvanlig at foreldre satt barnevakt. De fleste leide barnevakt. Vanligvis ei nabojente som var gammel nok til å ha ansvar og som kjente barna våre. For meg høres det veldig omstendelig ut at du forventer at familien skal være forberedt på fødsel og evt. å stille opp på nattestid. Min mann var med på fødselen av den første, men da nummer to meldte ankomst om natta, ble far hjemme og sørget for at storebror kom seg i barnehagen. For oss var det en selvfølge. Jeg leser at dine egne foreldre stiller mye opp for deg. Noen foreldre gjør det med glede, og andre fordi de føler at det forventes. Jeg kjenner besteforeldre som har satt all egen sosial kontakt til side for å bistå voksne barn. Alt dreier seg om barn og barnebarn!.. Dere er to voksne for å ivareta to barn, og nå en tredje. I mine ører høres det slett ikke uoverkommelig ut. Jeg synes dere bør la besteforeldrene på begge sider få lov til å kose seg med barnebarna sine, på egne premisser. 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #15 Skrevet 24. januar 2021 Hun mener sikkert ikke å gi stikk, men det oppleves sånn likevel. Men er kanskje den manglende forståelsen for ulike situasjoner som jeg synes er vanskeligst. Ikke enig i at det er omstendelig å få noen til å være barnevakt under fødselen, men det er sikkert ulikt hvordan man gjør det. Alle mine venninner har også hatt det. Er heldig med min familie heldigvis og er takknemlig for at de prioriter å stille opp for oss og å gi barnebarn opplevelser samtidig som de har andre interesser 😊 Har heller ikke sagt det er uoverkommelig med tre barn, da hadde vi ikke fått det. Ts Anonymkode: d07b3...8a3 2
lillevill Skrevet 24. januar 2021 #16 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hun mener sikkert ikke å gi stikk, men det oppleves sånn likevel. Men er kanskje den manglende forståelsen for ulike situasjoner som jeg synes er vanskeligst. Ikke enig i at det er omstendelig å få noen til å være barnevakt under fødselen, men det er sikkert ulikt hvordan man gjør det. Alle mine venninner har også hatt det. Er heldig med min familie heldigvis og er takknemlig for at de prioriter å stille opp for oss og å gi barnebarn opplevelser samtidig som de har andre interesser 😊 Har heller ikke sagt det er uoverkommelig med tre barn, da hadde vi ikke fått det. Ts Anonymkode: d07b3...8a3 Jeg forstår at det er slitsomt med stadige kommentarer som føles som kritikk. Men så er nå gjerne noen eldre sånn da, de kommuniserer på en slik brå og krass måte. Min eks-svigermor var helt dønn lik. Alt var hun bedre på, enn meg. Jeg er rett og slett håpløs. Det kan være det bare er slitsomt nå som dere venter barn igjen og hun er "på" dere. La mannen ta telefonene, og samtalene med henne. fortell han hva du vil og hvordan du vil ha det. Men et råd er å gjøre tjenester for svigermor. Feks kjøpe blomster, ha med kaker når hun har selskap. Slik gjorde de før i tida, og det er veien inn til hennes hjerte. Det er også lurt, fordi da KAN hun ikke klage på deg. Fordi du tok med noe fint. Det er ikke pent å klage på noen som gjør noe fint for deg. Vinn vinn. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #17 Skrevet 24. januar 2021 Tror ikke jeg hadde greid å holde meg da hun kom med stikk om hvordan hun gjorde det da hun var gravid. Jeg hadde kveppet fra meg «men da kan jo du gjøre sånn neste gang du blir gravid, så fortsetter jeg å gjøre sånn som JEG vil ha det når JEG er gravid» 😅 hadde nok også kveppet fra meg flere halvfrekke kommentarer på andre ting også om jeg bare ble lei nok. Anonymkode: 0b1b0...7e2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå