AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Hei. Jeg er bekymret for min tenåring på 15 år (snart 16 år). Han er så sint hele tiden. Mørk i humøret og direkte aggressiv mot oss. Det er som å jobbe i motbakke hele tiden. Årstiden og pandemien hjelper ikke oss mye og han er mye hjemme. Han gamer på rommet, noen ganger med venner. Han spiller fifa. Han trener fotball noen ganger i uka, men også her preger pandemien og treningene er ikke like morsomme når det er restriksjoner og når man ikke får spille kamper. Han er skoleflink. Liker hjemmeskole. Har 5 i snitt. God muntlig, så jeg tenker han er positiv på skolen. God oppførsel og orden. Hvor forbanna sur og oppgitt og aggressiv er det "vanlig" å være hjemme? Slå i bordet når man gamer? Tordne mot foreldre og lillebror? Virke utakknemlig. Kjefte, gråte og alt i samme situasjon.... Går det over? Hva kan vi gjøre? Innimellom vil han se tv med oss og da har vi det hyggelig sammen. Når burde man bli bekymret for humøret? Anonymkode: ab0ce...d4b
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Jeg ville tatt han med til legen for vurdering av depresjon. Anonymkode: 85028...11c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Det går over!! Helt vanlig å slå i bordet og rope når de gamer. Har ungdommer på samme alder her hjemme også, dette er likt over hele fjøla.. snakket med de andre foreldrene. han er flink og grei på skolen. Med 5 i snitt jobber han nok godt, og hodet er sikkert utslitt når han kommer hjem. Han trenger fred og ro. La han få fred, og ikke mas på han. Vær tilgjengelig i stua om han trenger en prat, men ikke mas. hormonene er på høygir, og han vet ikke selv hva som skjer med han. sørg for å få i han nok mat, vipps litt penger hvis han skal ut med venner, og vis at du er der men la han få tid på rommet sitt Anonymkode: cd733...4ec 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Det er nok individuelt, men jeg vil tro tenåringsfrustrasjonen til mange er forhøyet nå pga korona. Jeg tviler på at det er depresjon, det er nok bare sinne, bitterhet og frustrasjon over situasjonen og restriksjoner samt normale hormoner. Anonymkode: 01463...e23 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Snakk med han da? Spør han hvordan det går for tiden, om det er noe han synes er vanskelig? Anonymkode: 5eb37...a7e 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 Guttungen her har høy stemme med mye banning når han spiller. Nabogutten kan vi også høre innimellom. Men den slags oppførsel utenom spilling blir slått hardt ned på, alltid enklest å true med eller skru av nettilgangen. Det funker fint hver eneste gang. Men det hjelper også med en rolig samtale når poden er i godt humør, si at sånt ikke er greit, tenk om dere skulle holde på sånn, ikke koselig i det hele tatt. Corona er heller ikke enkelt som tenåring, men jeg tror dere bør ta en skikkelig prat med ham. (viktig å gjøre det når han er i godt humør og ikke anklage, men prøve å forstå)
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 Han er i den verste alderen nå, og jeg tror at dette kommer til å gå over av seg selv. Tenåringsperioden er absolutt ikke lett. Det viktigste er å lage trygge rammer og vise at man er der hvis de skulle ha behov for støtte og noen å snakke med. Prøv å tenke at gaming kan være en fin hobby og vær litt nysgjerrige i stedet for å svartmale det. Jeg husker godt fra da jeg vokste opp, broren min var på samme måtte og ville bare sitte på rommet sitt og game og var sur ellers. Foreldrene mine kom med trusler om å skru av nettet og forsøkte å få han med på andre ting, men konfliktnivået bare økte, men de kom til slutt til enighet om at han skulle jobbe og betale en del av internettregningen. Han modnet med tiden. Nå driver han sitt eget programmeringsfirma og stortrives med det. Anonymkode: a02b9...44a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå