AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Hvis man aldri har gått til jordmor eller noen undersøkelserog ingen vet at du har vært gravid.. Hvordan får jeg babyen min registrert? Anonymkode: 77531...5c5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Hvorfor har du ikke gått til oppfølging av barnet? Du må vel registrere barnet i folkeregisteret. Anonymkode: 5d552...710 2
Nuith Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Barnet har rett på helsetilsyn, så du tar det med til legen så raskt som mulig etter fødsel. 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor har du ikke gått til oppfølging av barnet? Du må vel registrere barnet i folkeregisteret. Anonymkode: 5d552...710 Hvordan registrer man etbarn i folkeregisteret? Gjør man det bare over nett? Anonymkode: 77531...5c5
asterix Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Å ikke gå til oppfølging under svangerskapet er rett og slett uforsvarlig. Om man føder hjemme uten helsepersonell tilstede så ringer man inn og melder fra om fødselen og etter et par dager drar man på sykehuset og får tatt føllingsprøve osv og så ordnes papirarbeidet samtidig. 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 asterix skrev (5 timer siden): Å ikke gå til oppfølging under svangerskapet er rett og slett uforsvarlig. Om man føder hjemme uten helsepersonell tilstede så ringer man inn og melder fra om fødselen og etter et par dager drar man på sykehuset og får tatt føllingsprøve osv og så ordnes papirarbeidet samtidig. Ringer inn hvor? Anonymkode: 77531...5c5
asterix Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ringer inn hvor? Anonymkode: 77531...5c5 Til fastlegen din f.eks. 1
Pillarguri Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 Jeg synes det du holder på med er uforsvarlig. Ingen kontroll under svangerskapet kan sette både deg og barnet i unødvendig fare. Fødsel hjemme uten kvalifisert personale eller backup løsning med sykehus er heller ikke å anbefale. Siden du ikke har vært på kontroll engang så vet du f.eks ikke om barnet ligger i seteleie. Uansett så må barnet til sykehus i løpet av de første dagene for å få tatt nødvendige blodprøver. Du kan ikke gå på nett å melde inn barnet til folkeregisteret. Barnet skal offisielt registreres (fødselsattest) og få tildelt personnr. Dette gjøres normalt av helsepersonalet. Jeg undrer meg over hvorfor du vil gjennomføre svangerskap og fødsel uten å bruke det sikkerhetsnettet som svangerskapsoppfølging er.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 25 minutter siden, Pillarguri said: Jeg synes det du holder på med er uforsvarlig. Ingen kontroll under svangerskapet kan sette både deg og barnet i unødvendig fare. Fødsel hjemme uten kvalifisert personale eller backup løsning med sykehus er heller ikke å anbefale. Siden du ikke har vært på kontroll engang så vet du f.eks ikke om barnet ligger i seteleie. Uansett så må barnet til sykehus i løpet av de første dagene for å få tatt nødvendige blodprøver. Du kan ikke gå på nett å melde inn barnet til folkeregisteret. Barnet skal offisielt registreres (fødselsattest) og få tildelt personnr. Dette gjøres normalt av helsepersonalet. Jeg undrer meg over hvorfor du vil gjennomføre svangerskap og fødsel uten å bruke det sikkerhetsnettet som svangerskapsoppfølging er. Jeg tenker personlig at sånn ville nok ikke jeg gjort det, heller, men det er nå engang sånn at svangerskapskontroller og fødsel med helsepersonell til stede er et obligatorisk TILBUD; det er faktisk 100% frivillig, hvor uansvarlig det enn kan høres ut. Og det som kjennetegner et obligatorisk TILBUD, er at leverandøren av tjenesten er pålagt å tilby det til alle i målgruppen; man er ikke pålagt å benytte seg av det. Det er veldig uvanlig å ikke benytte seg av dette her, og i den grad det skjer er det ofte underliggende faktorer i hjemmet som er egnet til å vekke bekymring, men et uregistrert svangerskap med påfølgende fødsel uten kvalifisert assistanse kan ikke i seg selv regnes som noe som teller for at foreldrene er uskikkede. Det ER faktisk kvinnens kropp, og vi lever ikke i noe totalitært regime - hvilket nødvendigvis må innebære at vi beholder friheten til å bestemme sånt. Når barnet er født har det rettigheter som foreldrene plikter å sørge for at det får dekket. For eksempel har barnet krav på tilsyn av helsepersonell så snart som mulig etter fødsel, så det man gjør dersom man plutselig føder et barn er å ringe nærmeste fødeavdeling og si ifra, så får man komme inn så fort som mulig. Fastlegen og nærmeste helsestasjon kontakter man sekundært; de fleste barn fødes ikke mellom kl 9 og kl 16. 😊 Barnet har også krav på helsekontroller, så disse må foreldrene få ordnet gjennom fastlege/helsestasjon/Volvat. Og ikke minst har alle barn rett på en registrert identitet og en nasjonalitet, så når et barn fødes etter et uregistrert svangerskap skal helsepersonell være behjelpelige med å fremskaffe de relevante papirene for å få effektuert en midlertidig registrering med påfølgende tildeling av fødsels- og personnummer osv. Anonymkode: 07086...d82 1
asterix Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker personlig at sånn ville nok ikke jeg gjort det, heller, men det er nå engang sånn at svangerskapskontroller og fødsel med helsepersonell til stede er et obligatorisk TILBUD; det er faktisk 100% frivillig, hvor uansvarlig det enn kan høres ut. Og det som kjennetegner et obligatorisk TILBUD, er at leverandøren av tjenesten er pålagt å tilby det til alle i målgruppen; man er ikke pålagt å benytte seg av det. Det er veldig uvanlig å ikke benytte seg av dette her, og i den grad det skjer er det ofte underliggende faktorer i hjemmet som er egnet til å vekke bekymring, men et uregistrert svangerskap med påfølgende fødsel uten kvalifisert assistanse kan ikke i seg selv regnes som noe som teller for at foreldrene er uskikkede. Det ER faktisk kvinnens kropp, og vi lever ikke i noe totalitært regime - hvilket nødvendigvis må innebære at vi beholder friheten til å bestemme sånt. Når barnet er født har det rettigheter som foreldrene plikter å sørge for at det får dekket. For eksempel har barnet krav på tilsyn av helsepersonell så snart som mulig etter fødsel, så det man gjør dersom man plutselig føder et barn er å ringe nærmeste fødeavdeling og si ifra, så får man komme inn så fort som mulig. Fastlegen og nærmeste helsestasjon kontakter man sekundært; de fleste barn fødes ikke mellom kl 9 og kl 16. 😊 Barnet har også krav på helsekontroller, så disse må foreldrene få ordnet gjennom fastlege/helsestasjon/Volvat. Og ikke minst har alle barn rett på en registrert identitet og en nasjonalitet, så når et barn fødes etter et uregistrert svangerskap skal helsepersonell være behjelpelige med å fremskaffe de relevante papirene for å få effektuert en midlertidig registrering med påfølgende tildeling av fødsels- og personnummer osv. Anonymkode: 07086...d82 De gangene jeg fødte hjemme på natta kontaktet vi fastlege om morgenen. På sykehus er det heller ikke vanlig med lege som foretar kontroller av de nyfødte om natta. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 Det er uansvarlig og idiotisk å ikke ha noe som helst oppfølging i svangerskapet. Jeg hadde selv forliggende morkake og det var umulig for meg å vite det uten oppfølging av helsepersonell. Det ville vært dødelig og umulig for meg å føde uten hjelp så jeg er evig takknemlig for helsepersonell for oppfølgingen jeg fikk. Anonymkode: 5371a...b35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå