Gå til innhold

Har politiet lov å låse seg inn i et hus for å forhøre noen om en slagsmål som skjedde i et annet hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

🤔

Anonymkode: 556ac...905

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det tror jeg ikke de har lov til.

Anonymkode: 2edc6...d3e

• Liker 1
Skrevet

Nei, det kan jeg ikke tenke meg...

Skrevet

Har de nøkler? 🤔

Skrevet

Politiet kan ta seg inn i bolig når det er skjellig grunn til mistanke, f.eks. hvis dette slagsmålet nylig har funnet sted og de mistenker at gjerningspersonen er i dette huset så kan de ta seg inn.

Les politiloven § 7 og straffeprosessloven kapittel 15.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-08-04-53

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-05-22-25/KAPITTEL_4-3#§192

Anonymkode: a7e97...baf

• Liker 5
Skrevet

Politiet "brøt" seg inn på soverommet til en jeg kjenner (som lå og sov og ikke var innblandet i noe) fordi de lette etter en tidligere kompis av han som hadde kjørt i fylla og stukket av. Synes det høres ganske dumt ut, men de hadde nok lov til det.

Anonymkode: e9c24...895

Skrevet

Ja, det kan de. Selvfølgelig. 

Anonymkode: a4274...9f4

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Politiet "brøt" seg inn på soverommet til en jeg kjenner (som lå og sov og ikke var innblandet i noe) fordi de lette etter en tidligere kompis av han som hadde kjørt i fylla og stukket av. Synes det høres ganske dumt ut, men de hadde nok lov til det.

Grunnen til mistanke var nok på plass, og det har de da lov til.

Et annet hus sier du, og hva mener du med å låse seg inn? Politiet har ingen slags universalnøkkel som fungerer til alle hus.

Anonymkode: f86ad...4a8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Grunnen til mistanke var nok på plass, og det har de da lov til.

Anonymkode: f86ad...4a8

Det var den sikkert, men det hørtes noe tynt ut utfra det jeg vet om saken. Ikke at det har noe å si.

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Akkurat det samme skjedde med meg, noen jeg kjenner hadde kjørt i fylla og havnet i grøfta noen hundre meter fra der jeg bodde.

Ble vekt på soverommet av den sureste politidamen man kan tenke seg, heldigvis så var ikke ytterdøren låst så de slapp å bryte seg inn. De søkte igjennom huset etter fyllekjøreren, jeg ba dem lukke døra når de var ferdige og la meg til å sove igjen.  

Anonymkode: a7e97...baf

• Liker 2
Skrevet

Ahhhh, sivilister som skal bryne seg på lovverk *finner fram popcornet*

Anonymkode: 508b1...9b5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

sureste politidamen

Off topic. Men jeg tror ikke det finnes "blide" politidamer. Har ivertfall ikke møtt på noen til nå:P

Anonymkode: 5733f...069

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...