AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Greit nok at ikke alle fungerer i en 09-16-jobb. Men uføre henger seg alltid opp i at de "ikke kan", "ikke får til dette", "jeg er for syk til ditt, for syk til datt", osv. Men dere må se litt på alle mulighetene til å faktisk gjøre noe fornuftig også, ikke bare ligge på sofaen med en bok på magen hele dagen. Det hjelper ingen. For dere er faktisk ikke dårlige hele dagen, nesten ingen mennesker er det. Er kun kreftpasienter med enorme smerter som er sengeliggende hele tiden. Andre har sykdommen sin litt i bølgedaler. Og når sykdommen ikke er på en bølgetopp, gjelder det å smi mens jernet er varmt. Snømåking, melde seg opp som besøksvenn, være støttekontakt for enslige eldre, sortere post, sande og salte oppkjørsler, osv. Det er veldig mange oppgaver som folk i vanlig arbeid ikke rekker over som kan gjøres av alle dere som er utenfor normal arbeidstid og er uvirksomme. Jeg har blitt skjelt ut av uføre her inne tidligere, og jeg tenkte "tenk hvis dette mennesket hadde konvertert denne energien vedkommende bruker på å hamre på tastaturet i sinne til konstruktivt arbeid i stedet". Jeg var urokkelig i min tro på at dette sitter mest i hodet, og det er jeg fortsatt. Det er så mye arbeid som kan gjøres, men det er lettere å tenke "jeg kan ikke dette", "det går ikke" osv. Det blir en ond sirkel, rett og slett. På en god dag, eller noen gode timer, er det utrolig hva man kan få gjort for seg selv og andre mennesker, som kommer samfunnet til gode. Og dere kan jobbe når som helst. Om det er på natten, ettermiddagen eller et annet tidspunkt. Se litt utover, ikke bare innover og "meg, meg, meg" hele tiden. Anonymkode: a9116...9ce 30
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 De får seg ikke jobb, sier de. Da er det uaktuelt å gjøre noe mer med det. Anonymkode: 0fbf9...7e5 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 24. januar 2021 Det kan jo tenkes at de timene man er smertefri/har overskudd burde brukes på en selv. Lage mat til familien sin? Leke med barna? Støvsuge? Gå en tur i skogen? Klippe gresset? Eller syns du det er lurt å bruke opp energien sin på å salte oppkjørseler og sortere post? Anonymkode: 9b0a0...a7a 82
Populært innlegg Mezzosoprena Skrevet 24. januar 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 24. januar 2021 Ja, det er lenge siden jeg har sett en "dra alle uføre under én kam"-tråd her nå, så det var på tide at det kom en ny... 87
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Ikke mat trollet. Anonymkode: 3ecf4...076 23
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 Teatrica skrev (Akkurat nå): Ja, det er lenge siden jeg har sett en "dra alle uføre under én kam"-tråd her nå, så det var på tide at det kom en ny... Jepp. Noen kjeder seg og skal tirre på seg halve kg. Anonymkode: 3ecf4...076 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 Sorry, men når jeg har en god periode vil jeg prioritere meg selv og drive med hobbyene mine, ikke salte eller måke snø for folk som ikke orker etter en dag på kontoret! Men selvfølgelig, min kjære nabo på 89år får selvfølgelig hjelp til å måke snø og salte bakken opp til leiligheten sin av meg! Anonymkode: 07c2f...0a6 26
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke mat trollet. Anonymkode: 3ecf4...076 Det er ikke noe troll å mate. TS har helt rett, men det er umulig å få gjort noe med det. Anonymkode: 0fbf9...7e5 13
GammelKaktus Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 Alltid like underholdende når en på kg mener en har sett lyset og nå har svaret på alt. 27
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 Du kan mer glede låne sykdommen min Anonymkode: fb274...08c 15
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sorry, men når jeg har en god periode vil jeg prioritere meg selv og drive med hobbyene mine, ikke salte eller måke snø for folk som ikke orker etter en dag på kontoret! Men selvfølgelig, min kjære nabo på 89år får selvfølgelig hjelp til å måke snø og salte bakken opp til leiligheten sin av meg! Anonymkode: 07c2f...0a6 Helt riktig. Dette gjelder meg også. Jeg kunne glatt ha bidratt mer i samfunnet, men ønsker å bruke gode perioder på meg selv 100%. Anonymkode: 0fbf9...7e5 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #12 Skrevet 24. januar 2021 I dag var det jammen mye «kloke» idéer her på KG. Anonymkode: 8a364...4d1 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #13 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I dag var det jammen mye «kloke» idéer her på KG. Anonymkode: 8a364...4d1 Hva er uklokt med å mene at en bør bidra med noe, om en kan? Anonymkode: 0fbf9...7e5 5
Bøtteballetten Skrevet 24. januar 2021 #14 Skrevet 24. januar 2021 (endret) For ørtiende gang, i tråd nr 1 million om uføre. De fleste av oss gjør så godt vi kan, ut fra det ståsted vi har. For min del, prøver jeg å gjøre noe nyttig i løpet av dagen, for man kan ikke bare ligge på sofaen om dagene. Det er det ikke noe helse i. Dog greier jeg ikke noen 7 -15 jobb. Derfor er det heller ingen som vil ansette meg. Fordi alle arbeidsgivere vil ha unge og friske folk som greier stå på og jobbe full dag. Hver dag fra mandag til fredag. Som avdanket gårdbruker, så hadde jeg normalt vært ettertraktet som ansatt fordi vi er vant til å stå på å jobbe. Og vi driver ikke å niglor på klokka og har nedtelling til vi kan dra hjem. Jeg var faktisk iferd med å bli headhuntet til en jobb, men fikk ikke jobben fordi jeg hadde for dårlig helse. De skjønte at det ville bli mye fravær fra jobb pga sykmelding. Endret 24. januar 2021 av Bøtteballetten 14
Måneklokke Skrevet 24. januar 2021 #15 Skrevet 24. januar 2021 Jeg er faktisk ganske enig! Det er mange jobber som kan gjøres digitalt som uføre kan hjelpe med. Ofte er det bo Nav som settrr kjepper i hjulene her, ikke den uføre selv. 14
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #16 Skrevet 24. januar 2021 De få dagene jeg har overskudd bruker jeg opp på husarbeid eller på barnet mitt. Barnet bor hos far fordi jeg har innsett at jeg ikke har overskudd til å ha barnet på fulltid. Jeg har hatt en periode på over en måned hvor jeg har vært helt sengeliggende. Oppvasken fra julaften fikk jeg endelig tatt fredag som var. Det er ikke slik at jeg ønsker å være syk. Anonymkode: f6cc5...caf 19
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #17 Skrevet 24. januar 2021 Bøtteballetten skrev (1 minutt siden): For ørtiende gang, i tråd nr 1 million om uføre. De fleste av oss gjør så godt vi kan, ut fra det ståsted vi har. For min del, prøver jeg å gjøre noe nyttig i løpet av dagen, for man kan ikke bare ligge på sofaen om dagene. Det er det ikke noe helse i. Dog greier jeg ikke noen 7 -15 jobb. Derfor er det heller ingen som vil ansette meg. Fordi alle arbeidsgivere vil ha unge og friske folk som greier stå på og jobbe full dag. Hver dag fra mandag til fredag. Som avdanket gårdbruker, så hadde jeg normalt vært ettertraktet som ansatt fordi vi er vant til å stå på å jobbe. Og vi driver ikke å niglor på klokka og har nedtelling til vi kan dra hjem. Jeg var faktisk iferd med å bli headhuntet til en jobb, men fikk ikke jobben fordi jeg hadde for dårlig helse. Og skjønte at det ville bli mye fravær fra jobb pga sykmelding. Om du VIL gjøre noe og ikke får jobb, hvorfor aktiviserer du ikke deg selv i noe inntektsbringende? Anonymkode: 0fbf9...7e5 4
Nerine_ Skrevet 24. januar 2021 #18 Skrevet 24. januar 2021 Teatrica skrev (8 minutter siden): Ja, det er lenge siden jeg har sett en "dra alle uføre under én kam"-tråd her nå, så det var på tide at det kom en ny... Alle som syns dette er et dårlig forslag er vel ikke stort bedre? Tror du virkelig at alle som er uføre er så dårlige at de ikke kunne bidratt på noe som helst måte? (Selvfølgelig med individuell tilpasning osv.) 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #19 Skrevet 24. januar 2021 Måneklokke skrev (1 minutt siden): Jeg er faktisk ganske enig! Det er mange jobber som kan gjøres digitalt som uføre kan hjelpe med. Ofte er det bo Nav som settrr kjepper i hjulene her, ikke den uføre selv. Selvsagt er det mye de kan gjøre. Men det blir som regel å klage om at ingen vil gjøre noe for dem. Anonymkode: 0fbf9...7e5 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #20 Skrevet 24. januar 2021 Herregud! Det er jo snart ikke jobber igjen til noen. La nå de som ikke fungerer få ro. Vi må jo snart over på borgerlønn uansett. Anonymkode: d8a91...260 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå