Gå til innhold

Biden: "Whites will be an absolute minority, and that's the source of our strength"

Anbefalte innlegg

Skrevet
RealistiskDot skrev (28 minutter siden):

Ifølge den amerikanske rase klassifiseringen, så er midtøsten "hvite" folk. Så nei det blir ikke over. Araberne neddi der lager nok unger de at de hvite ikke forsvinner.

Hvor har du dette fra? 

Skal man først diskutere rase, må det være på et mer solid vitenskapelig nivå. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 minutter siden, RealistiskDot said:

Ifølge den amerikanske rase klassifiseringen, så er midtøsten "hvite" folk. Så nei det blir ikke over. Araberne neddi der lager nok unger de at de hvite ikke forsvinner.

Nå er "Caucasian" et temmelig gammeldags begrep, fra en annen tid med sterkt forenklet oppdeling av såkalte raser: Kaukasoid, negroid, mongoloid(ja, faktisk), med litt overlapping her og der. I dag snakker vi heller om langt flere etnisiteter enn disse tre rasene.

Skrevet
Lampe1 skrev (6 minutter siden):

Hvor har du dette fra? 

Europeere, vest asiatere (midtøsten) og folk fra den afrikanske hornet ( somalia, etiopia, eritrea) har samme hodeskall og kinnbein. 

Skrevet

G

RealistiskDot skrev (Akkurat nå):

Europeere, vest asiatere (midtøsten) og folk fra den afrikanske hornet ( somalia, etiopia, eritrea) har samme hodeskall og kinnbein. 

Glemte å nevne nord afrikanere også

Skrevet
RealistiskDot skrev (4 minutter siden):

Du tenker på den kaukasoide rasen? Ja, det er klart et slektskap her. Særlig persere er veldig nært beslektet med europeere, det er lett å se.

I amerikansk kontekst brukes rase ofte om hvite, svarte, asiater, latinamerikanere og nordamerikansk urbefolkning. Men dette er lite nyansert, både historisk, genetisk og antropologisk. Latinamerikanere er for eksempel en blanding av folk fra den iberiske halvøy (Spania og Portugal) med  søramerikanske og mellomamerikanske urbefolkninger. Så egentlig er det snakk om flere raser blandet sammen.

Og den genetiske variasjonen i Afrika er mye større enn i resten av verden (mest sannsynlig fordi menneskeheten utviklet seg der), så i virkeligheten burde «svarte» deles opp i en rekke forskjellige under-raser, noe også tidligere antropologisk forskning har gjort. Heller ikke europeere eller asiater er én rase, men flere forskjellige.

Skrevet (endret)
someone_here skrev (På 25.1.2021 den 8.55):

Tessa Thompson, en kjent medvirkende i Marvel series, har en gang sagt:

Hvordan hadde det vært med en hvit man, som hadde en gang sagt at han ikke ville jobbe med svarte og kvinner? Jeg tror at karrieren hans blir ødelagt med en gang og han blir stigmatisert. Likevel ser vi at hun fortsatt har en lykkelig og suksessrik karriere. 

Skjerp deg og les deg opp.

Hvorfor tok du ikke med resten av det hun sa? For de som lurer så sa hun også i samme slengen:

“I want to see work that really looks like the world in which we live. There are lots of people of colour, look around. It’s also really exciting not just what we put on screen, but also to work on productions that are inclusive. I want to show up on set and have it look like the world I walk around in every day, which is full of women, and people of colour, and folk with disabilities. I want to make content that feels like that both on camera and off it.”.

Hun sier altså ikke at hun ikke ønsker å jobbe med hvite mennesker eller menn. Hun sier bare at hun ønsker å jobbe i mer inkluderende produksjoner. Jeg skjønner poenget hennes og ser ikke noe galt i å ikke ønske å jobbe med produksjoner der kun én hudfarge/etnisitet er representert, eller kun ett kjønn fremstilles som helter eller betydningsfulle karakterer.
Greit at film er overdrevet, fantasifullt og ofte tar seg mange kunstneriske friheter, men det er da positivt med filmer der flere typer mennesker er representert.

Endret av Ardwinna
  • Liker 2
Skrevet
someone_here skrev (På 24.1.2021 den 12.22):

Biden sa i 2015:

I 2016, i året da Trump ble valgt som president, skjedde det attentatet mot Dallas-politiet, da 5 politimenn ble drept. Gjerningsmannen forklarte drapene med at han hatet hvite og ville drepe så mange som mulig. Det skjedde trolig etter all svartmaling av Trump og alt hatet rettet mot ham.

Hva synes dere Norge, og ikke minst USA, bør gjøre for å bekjempe hatet mot den hvite befolkningen? 

Jeg synes at Biden ikke burde sagt at det er ''vår styrke'' at hvite i USA blir minoritet. Det er på grensen av rasistisk og diskriminerende overfor alle hvite i USA. Med tanke på at høyteknologien i dag skapes hovedsakelig av hvite, er det rett og slett hatprat å snakke nedsettende om hvite. Det er også godt kjent at ikke-hvite står for mesteparten av kriminelle handlinger i USA i forhold til sin del av befolkningen. Men å nevne dette skal selvfølgelig oppfattes som rasistisk fordi alt som kritiserer ikke-hvite er rasistisk. Slik er dagens moderne ideologi.

Rasisme mot hvite er like avskyelig som rasisme mot alle andre raser. Man blir ikke et bedre menneske ved å være rasist mot hvite. De som mener at ved å være rasister mot hvite, enten av hevnlyst, eller på grunn av white guilt, altså skam av egen rase, er en bra ting, tar grundig feil. Veldig mange av de som pynter seg med ''anti-rasist'' tittel nå for tiden er mot rasisme så lenge rasismen rammer kun ikke-hvite. Det er trist å se at rasisme mot hvite ses på som nødvendig, OK, velfortjent og helt i orden. Dessverre gjør dette bekjempelsen av rasisme til causa perduta - en kamp som aldri kan vinnes og legitimerer rasisme mot hvite kun fordi de er hvite og må påtvinges arvesynd. 

Jeg håper Biden tenker veldig godt fremover om hvordan han ordlegger seg. Han sier jo hans mål er å være samlende. Det som kommer i videoen over er splittende på nivå med Trump.

• Liker 2
Skrevet
Lampe1 skrev (29 minutter siden):

Hvor har du dette fra? 

Slik defineres offisielt en hvit person ordrett av amerikanske myndigheter: «A person having origins in any of the original peoples of Europe, the Middle East, or North Africa.»

https://www.census.gov/topics/population/race/about.html

Skrevet
Ichiko skrev (31 minutter siden):

Nå er "Caucasian" et temmelig gammeldags begrep, fra en annen tid med sterkt forenklet oppdeling av såkalte raser: Kaukasoid, negroid, mongoloid(ja, faktisk), med litt overlapping her og der. I dag snakker vi heller om langt flere etnisiteter enn disse tre rasene.

Rase og etnisitet er to nært relaterte, men likevel forskjellige, måter å inndele folk på. Hvis raseinndeling oppleves upresist, er ikke etnisitet mindre diffust.

Skrevet
Drizzt skrev (6 minutter siden):

Jeg synes at Biden ikke burde sagt at det er ''vår styrke'' at hvite i USA blir minoritet. Det er på grensen av rasistisk og diskriminerende overfor alle hvite i USA. Med tanke på at høyteknologien i dag skapes hovedsakelig av hvite, er det rett og slett hatprat å snakke nedsettende om hvite. Det er også godt kjent at ikke-hvite står for mesteparten av kriminelle handlinger i USA i forhold til sin del av befolkningen. Men å nevne dette skal selvfølgelig oppfattes som rasistisk fordi alt som kritiserer ikke-hvite er rasistisk. Slik er dagens moderne ideologi.

Rasisme mot hvite er like avskyelig som rasisme mot alle andre raser. Man blir ikke et bedre menneske ved å være rasist mot hvite. De som mener at ved å være rasister mot hvite, enten av hevnlyst, eller på grunn av white guilt, altså skam av egen rase, er en bra ting, tar grundig feil. Veldig mange av de som pynter seg med ''anti-rasist'' tittel nå for tiden er mot rasisme så lenge rasismen rammer kun ikke-hvite. Det er trist å se at rasisme mot hvite ses på som nødvendig, OK, velfortjent og helt i orden. Dessverre gjør dette bekjempelsen av rasisme til causa perduta - en kamp som aldri kan vinnes og legitimerer rasisme mot hvite kun fordi de er hvite og må påtvinges arvesynd. 

Jeg håper Biden tenker veldig godt fremover om hvordan han ordlegger seg. Han sier jo hans mål er å være samlende. Det som kommer i videoen over er splittende på nivå med Trump.

Egentlig synes jeg både Trump og Biden er ganske ærlige om dette, om man ser deres uttalelser i kontekst og legger godviljen til. Det er jo egentlig bare slik utviklingen går, så kan man vinkle den slik man selv ser det.

Det som mangler i hele antirasisme-debatten er jo en erkjennelse av at mennesket er tribalistisk, og at folkeslag alltid har konkurrert, vært i konflikt og endog krig med hverandre. Dette forsvinner jo ikke fordi man nå har PCer, partier, lover og andre utslag av mer eller mindre velment sivilisasjon.

For USA sin del har de hvite mye å frykte, da slike prosesser sjelden går godt fordi den som blir utkonkurrert. Zimbabwe og Sør-Afrika er verdt å se nærmere på, sånn sett.

Skrevet
Klossmajor skrev (6 minutter siden):

Slik defineres offisielt en hvit person ordrett av amerikanske myndigheter: «A person having origins in any of the original peoples of Europe, the Middle East, or North Africa.»

https://www.census.gov/topics/population/race/about.html

Det er jo greit nok, men det er en bred kategori, som i stor grad sammenfaller med en av en av de eldre hovedrasene, den kaukasoide. 

Hvit brukes ofte mer om de angelsaksiske, germanske og nordiske folkene, som faktisk er hvite i huden.

Gjest someone_here
Skrevet (endret)
Ardwinna skrev (30 minutter siden):

Hvorfor tok du ikke med resten av det hun sa? For de som lurer så sa hun også i samme slengen:

“I want to see work that really looks like the world in which we live. There are lots of people of colour, look around. It’s also really exciting not just what we put on screen, but also to work on productions that are inclusive. I want to show up on set and have it look like the world I walk around in every day, which is full of women, and people of colour, and folk with disabilities. I want to make content that feels like that both on camera and off it.”.

Hun sier altså ikke at hun ikke ønsker å jobbe med hvite mennesker eller menn. Hun sier bare at hun ønsker å jobbe i mer inkluderende produksjoner. Jeg skjønner poenget hennes og ser ikke noe galt i å ikke ønske å jobbe med produksjoner der kun én hudfarge/etnisitet er representert, eller kun ett kjønn fremstilles som helter eller betydningsfulle karakterer.
Greit at film er overdrevet, fantasifullt og ofte tar seg mange kunstneriske friheter, men det er da positivt med filmer der flere typer mennesker er representert.

Altså hun vil ikke bare ha "affirmative action" når man prøver å fine et universitet å studere på, men også på arbeidsplassen? Jeg vil også se mer diverse lag i NBA og i NFL, men hvem bryr seg?

Dette argumentet er helt latterlig og blir også brukt av Jamal Sheik som mener at "det florer av svarte skuespillere", så gjerne ansett dem framfor nordmenn. 

Høres det greit ut å si for en kjendis å si "jeg orker ikke å spille med bare svarte basketballspillere, ikke vondt ment. Jeg vil ikke se på en bunke svarte fotballspillere, ikke vondt ment. Jeg vil ha et mer inkluderende spill."

Endret av someone_here
Skrevet
someone_here skrev (27 minutter siden):

Altså hun vil ikke bare ha "affirmative action" når man prøver å fine et universitet å studere på, men også på arbeidsplassen? Jeg vil også se mer diverse lag i NBA og i NFL, men hvem bryr seg?

Dette argumentet er helt latterlig og blir også brukt av Jamal Sheik som mener at "det florer av svarte skuespillere", så gjerne ansett dem framfor nordmenn.

Høres det greit ut å si for en kjendis å si "jeg orker ikke å spille med bare svarte basketballspillere, ikke vondt ment. Jeg vil ikke se på en bunke svarte fotballspillere, ikke vondt ment. Jeg vil ha et mer inkluderende spill."

En liten digresjon: De fleste tror sikkert svarte er den mest overrepresenterte gruppen i NFL, mens det egentlig er polynesere.

• Liker 1
Skrevet
someone_here skrev (32 minutter siden):

Høres det greit ut å si for en kjendis å si "jeg orker ønsker ikke å spille med bare svarte basketballspillere, ikke vondt ment. Jeg vil ikke bare se på en bunke svarte fotballspillere, ikke vondt ment. Jeg vil ha et mer inkluderende spill."

Jeg fikset på det du skrev så det ligner mer på Thompsons utsagn.
Hvis man ser at mørkhudede mennesker konsekvent blir valgt til å spille på samtlige lag uavhengig av hvor gode de er, så synes jeg det er helt greit å si i fra ja. I filmindustrien har det vært veldig typisk at hvite mennesker er overrepresentert, og andre etnisiteter er i mindretall, og når de først har vært med har de ofte vært skurkene eller i beste fall den hvite protagonistens sidekick.
Det har blitt en del bedre, men vi har faktisk et stykke igjen å gå.

Poenget er uansett at Thompson ikke har motforestillinger mot å spille i filmer med hvite eller menn. Hun ønsker bare ikke å jobbe i miljø der det KUN er hvite eller menn. Hun vil ha flere menneskegrupper representert. Jeg skjønner ikke hvorfor det er problematisk på noen måte.

Skrevet
Lampe1 skrev (På 27.1.2021 den 22.12):

Det er jo greit nok, men det er en bred kategori, som i stor grad sammenfaller med en av en av de eldre hovedrasene, den kaukasoide. 

Hvit brukes ofte mer om de angelsaksiske, germanske og nordiske folkene, som faktisk er hvite i huden.

Tror du alle folk fra midtøsten er brune? Mange er faktisk veldig lyse også, neste lysere enn enkelte nordmenn. 

Skrevet
Lampe1 skrev (På 27.1.2021 den 22.12):

Hvit er mer eller mindre synonymt med kaukasoid.

En oppfatning om at hvit kun omfatter nordvest-europeere viser et veldig snevert virkelighetsbilde. For hva kaller man vel da alle de andre nært beslektede folkegruppene, hvorav flere er like lyse av hudfarge?

Ingen er i realiteten hvite, svarte, gule eller røde av hudfarge. Vi varierer egentlig ikke stort mer enn sjatteringer av lys og mørk innenfor en begrenset fargeskala.

Skrevet
someone_here skrev (På 24.1.2021 den 12.22):

Biden sa i 2015:

I 2016, i året da Trump ble valgt som president, skjedde det attentatet mot Dallas-politiet, da 5 politimenn ble drept. Gjerningsmannen forklarte drapene med at han hatet hvite og ville drepe så mange som mulig. Det skjedde trolig etter all svartmaling av Trump og alt hatet rettet mot ham.

Hva synes dere Norge, og ikke minst USA, bør gjøre for å bekjempe hatet mot den hvite befolkningen? 

Og dette er vel bare en konspirasjonsteori, bortsett fra når man er tilhenger av utskiftingen da. Da er det en god ting.

Skrevet
Klossmajor skrev (40 minutter siden):

Hvit er mer eller mindre synonymt med kaukasoid.

En oppfatning om at hvit kun omfatter nordvest-europeere viser et veldig snevert virkelighetsbilde. For hva kaller man vel da alle de andre nært beslektede folkegruppene, hvorav flere er like lyse av hudfarge?

Ingen er i realiteten hvite, svarte, gule eller røde av hudfarge. Vi varierer egentlig ikke stort mer enn sjatteringer av lys og mørk innenfor en begrenset fargeskala.

Vi får heller bli enige om at de med "White privelige" kan regnes som hvite europeere. Så har vi definisjonen i orden.

Skrevet
hlidskjalf skrev (21 minutter siden):

Vi får heller bli enige om at de med "White privelige" kan regnes som hvite europeere. Så har vi definisjonen i orden.

Hehe...woke-bevegelsen utnevnes herved til dommer og jury.

• Liker 2
Gjest someone_here
Skrevet
Ardwinna skrev (På 27.1.2021 den 23.08):

Jeg fikset på det du skrev så det ligner mer på Thompsons utsagn.
Hvis man ser at mørkhudede mennesker konsekvent blir valgt til å spille på samtlige lag uavhengig av hvor gode de er, så synes jeg det er helt greit å si i fra ja. I filmindustrien har det vært veldig typisk at hvite mennesker er overrepresentert, og andre etnisiteter er i mindretall, og når de først har vært med har de ofte vært skurkene eller i beste fall den hvite protagonistens sidekick.
Det har blitt en del bedre, men vi har faktisk et stykke igjen å gå.

Poenget er uansett at Thompson ikke har motforestillinger mot å spille i filmer med hvite eller menn. Hun ønsker bare ikke å jobbe i miljø der det KUN er hvite eller menn. Hun vil ha flere menneskegrupper representert. Jeg skjønner ikke hvorfor det er problematisk på noen måte.

Hva om hvite mennesker rett og slett er bedre aktører, produsenter, skribenter?

Hvorfor synes du det er galt at hvite er overrepresentert i filmer? Moderne USA er skapt av hvite og det er hvite som gjorde den så attraktivt som den er nå i dag. Dessuten er kinoindustrien et veldig stengt miljø, og ganske få får muligheten til å være en anerkjent, stadig invitert i store filmer skuespiller. Galskapen har allerede gått for langt, og nå gjelder det et krav om et visst prosent av pic i filmer. Hvis man nekter eller mener at det ikke finnes relevante skuespillere, blir man ekskludert fra konkurransen om Oscar. For øvrig er det flere filmer som rett og slett omskriver historien. 

Det hun vil, er rett og slett å få kvoter bare fordi man er svart, på samme måten som feminister ønsker å få de beste jobbene bare fordi de er kvinnene. Ingen av kvinner klager på at den overveldende majoriteten av anleggsbransjen er menn, de klager på majoriteten av de beste jobbene er hos menn. 

Har du hørt om "affirmative action"? Denne loven er den beste beskrivelsen av hva ekte, ren rasisme er. Kort sagt favoriserer denne loven svarte pga at de er svarte. Med andre ord et fattig hvit, eller asiatisk menneske med samme karakterer som en svart student har mindre sjanser pga feil hudfarge. 

Til syvende og sist er det en fin greie å uttale seg på måten hun gjorde det? Blir en hvit mann stemplet "rasist" hvis han omtale svarte på samme måten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...