Gå til innhold

Ta opp billån eller bruke sparepengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg (26) og kjæresten (22) skal flytte sammen om ca ett års tid. Kjæresten er student uten deltidsjobb mens jeg jobber fulltid. Når vi flytter sammen har vi kommet fram til at vi trenger en bil og jeg kommer til å ha rundt 320 000kr på sparekonto. Det er noen av disse pengene som skal brukes på bil. Planen er at mens kjæresten er student, så skal vi leie da ingen av oss eier noe og vi kommer til å kjøpe en bil som koster mellom 150-200k. 

Problemet er at jeg også vil spare egenkapital for bolig når den tid kommer. Jeg føler at ved å bruke av sparepengene, så kommer det til å ta enda lengre tid... samtidig er jeg ikke den største fan av å ta opp et billån da jeg har hørt dette lånet er dyrt... 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: df463...096

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp en billigere bil. 

Anonymkode: 26444...d8f

• Liker 13
Skrevet

Kan du ikke heller bruke de pengene som egenkapital og kjøpe en leilighet? Du kan leie ut til samboeren din og dermed få tjent inn en del. 

Anonymkode: caaba...585

Skrevet

Jeg ville brukt av sparepengene og kjøpt en billig bil og så ville jeg satt inn igjen på sparekontoen hver måned det et billån ellers ville kostet meg.

Anonymkode: 60ff5...1e3

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du ikke heller bruke de pengene som egenkapital og kjøpe en leilighet? Du kan leie ut til samboeren din og dermed få tjent inn en del. 

Anonymkode: caaba...585

Føler ikke for å kjøpe leilighet der kjæresten skal studere da ingen av oss vet om vi kommer til å ville slå oss ned der. Så har følt at det har vært tryggere å bare leie

Skrevet

Biler synker alltid drastisk i verdi og det er et kjipt lån å ha. Har du penger på konto er det best å kjøpe for de. Men hvorfor så dyr bil? Kan du kjøpe to/tre-seter diesel eller bensin varebil under 100k og da med billig forsikring? Noen ting må man ofre når man sparer til EK... Får nok også en brukende familiebil til mye billigere enn 200k. 

Anonymkode: 11803...1a1

• Liker 3
Skrevet

Det hadde jeg ikke gjort. Bil synker i verdi, kjøp en rimeligere til 20-30.000 og bruk resten som EK.

Jeg syns også at kjæresten din da skal betale for halve bilen, og få seg deltidsjobb. Ikke betalt alt du bare fordi du har fulltidsjobb.

Anonymkode: 9b36b...ac1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Biler synker alltid drastisk i verdi og det er et kjipt lån å ha. Har du penger på konto er det best å kjøpe for de. Men hvorfor så dyr bil? Kan du kjøpe to/tre-seter diesel eller bensin varebil under 100k og da med billig forsikring? Noen ting må man ofre når man sparer til EK... Får nok også en brukende familiebil til mye billigere enn 200k. 

Anonymkode: 11803...1a1

Grunnen til at vi vil ha bil til den prisen er fordi vi tenker det blir mye penger i service og slikt om bilen er veldig gammel. I tillegg vil vi ha en litt sikker bil som vi kan stole på. Vet ikke om man får alt det i biler under 100k? 

• Liker 1
Skrevet

Det mest økonomiske er å bruke sparepengene, men kjøp heller en rimeligere bil. Det beløpet du ellers skulle betalt for billånet (150 000 kr over 5 år med 5% rente gir ca 3000 kr per måned) setter du på sparekonto.

Anonymkode: feb1b...74f

• Liker 1
Skrevet

Skaff dere bolig først. Delebil er fint når man trenger det.

Anonymkode: 39586...028

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det mest økonomiske er å bruke sparepengene, men kjøp heller en rimeligere bil. Det beløpet du ellers skulle betalt for billånet (150 000 kr over 5 år med 5% rente gir ca 3000 kr per måned) setter du på sparekonto.

du tenker fond?

Anonymkode: 09e43...f56

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Grunnen til at vi vil ha bil til den prisen er fordi vi tenker det blir mye penger i service og slikt om bilen er veldig gammel. I tillegg vil vi ha en litt sikker bil som vi kan stole på. Vet ikke om man får alt det i biler under 100k? 

Det er jo mye mer penger i service på nyere biler. Det er MYE mindre man kan gjøre selv på en ny bil, for eksempel, og hvis den er under 5(?) år er det vanlig policy at man må på årlig service på merkeverksted hvert år for å opprettholde garantien, noe som er DYRT. Jeg kjøpte bil til 30 000 for tre år siden, og har brukt mye mindre penger i service og slitedeler enn noen andre jeg kjenner med dyrere bil. Jeg hadde akkurat begynt som lærling, så jeg tok faktisk opp et lite billån fremfor å bruke sparepengene, siden jeg hadde veldig lav inntekt i starten. Ulempen var jo at det var høy rente på lånet siden det var så lite, men jeg betalte ned alt i sin helhet etter at jeg steg i lønn. På den måten hadde jeg tryggheten med en god bufferkonto i bakhånd om det skulle være noe med bilen, og det var godt å ha, selv om det viste seg at jeg ikke trengte det fordi bilen var så driftsikker. For min del var det en god løsning. 

Anonymkode: 54ee6...d0f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

du tenker fond?

Anonymkode: 09e43...f56

Hvis det er mer enn 5-10 år før TS skal handle bolig er fond greit. Kortere tid gir høy risiko.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

vanlig policy at man må på årlig service på merkeverksted hvert år for å opprettholde garantien, noe som er DYRT

Det er ikke lov å kreve at man benytter merkeverksted for at garanti skal være gyldig. Ellers er jeg enig i at det er/kan være dyrt med service.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke lov å kreve at man benytter merkeverksted for at garanti skal være gyldig. Ellers er jeg enig i at det er/kan være dyrt med service.

Det var visst en sannhet med modifikasjoner, takk for at du rettet på det. Det kan derimot likevel være problematisk å ikke følge serviceintervallene på bil med garanti:

"Du må ikke ha fulgt service for at nybilgarantien skal gjelde. Men dersom manglende service er årsaken til feilen på klager på, gjelder ikke garantien."

"Det er imidlertid viktig å være klar over at du tar en risiko ved å hoppe over service. Samtlige importører understreker at deres garantier ikke gjelder dersom det kan påvises årsakssammenheng mellom en oppstått feil og manglende service (for eksempel manglende oljeskift)."

Hentet fra: https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/garantien-gjelder-selv-om-du-gir-blaffen-i-service/s/12-95-3423143990

Skrevet

Service må man følge  ja, men servicen trenger ikke utføres på et merkeverksted. Man kan bruke et frittstående verksted til å gjennomføre servicen uten at dette har konsekvens for garantien.

• Liker 1
Skrevet

Verdiforringelse og kapitalkostnad på en nyere bil er som regel mye mer enn verkstedregninger på en gammel. Jeg vil si det er galskap å kjøpe en så dyr bil når dere ikke eier bolig.

Anonymkode: d85ca...d56

• Liker 4
Skrevet

For meg høres det ut som galskap å kjøpe bil for 100-200 tusen når man er student uten deltidsjobb. Når sluttet studenter å kjøpe biler til 20 tusen? 

Anonymkode: ff542...7c5

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er jo mye mer penger i service på nyere biler. Det er MYE mindre man kan gjøre selv på en ny bil, for eksempel, og hvis den er under 5(?) år er det vanlig policy at man må på årlig service på merkeverksted hvert år for å opprettholde garantien, noe som er DYRT. Jeg kjøpte bil til 30 000 for tre år siden, og har brukt mye mindre penger i service og slitedeler enn noen andre jeg kjenner med dyrere bil. Jeg hadde akkurat begynt som lærling, så jeg tok faktisk opp et lite billån fremfor å bruke sparepengene, siden jeg hadde veldig lav inntekt i starten. Ulempen var jo at det var høy rente på lånet siden det var så lite, men jeg betalte ned alt i sin helhet etter at jeg steg i lønn. På den måten hadde jeg tryggheten med en god bufferkonto i bakhånd om det skulle være noe med bilen, og det var godt å ha, selv om det viste seg at jeg ikke trengte det fordi bilen var så driftsikker. For min del var det en god løsning. 

Kan jeg spørre hva slags bil dette var?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan jeg spørre hva slags bil dette var?

Det er en 2007-modell Peugeot 307 1,6 l diesel :) Kunne nok fått en sånn type bil enda rimeligere, men det koster litt ekstra når man kjøper av forhandler som jeg gjorde. Den er 14 år gammel, kjørt relativt langt og har gått knirkefritt i mitt eie, så er veldig fornøyd med det kjøpet. Jeg skal ha den til den slutter å gå, til tross for at jeg nå har økonomi til å kjøpe noe dyrere og mer moderne. Skal ikke utelukke at neste bilkjøp når den tid kommer blir ca. av samme slag.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...