Gå til innhold

I Danmark selges det vin og sprit i kiosker og dagligvare.

AnonymBruker

Hva syns du om alkohol i vanlige butikker   

116 stemmer

1. 1. Vil du ha all type alkohol i vanlige butikker

• Ja
      49
    • Nei
      66

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 19.09):

Her hvor jeg bor så selges det vin og sprit på butikkene og bensinstasjonene selger øl, har bodd her i snart 10 år og har til dags dato ikke sett en eneste overstadig beruset person bortsett fra enkelte turister.

Folk her drikker seg ikke drita fulle selv om det er fest, i jobbpausen så er det helt normal å spise ute med et glass vin eller øl. Når folk arrangerer barnebursdag så er det vanlig å leie mange bord på restaurant, de voksne kan da drikke øl og vin uten at det er hysteriske tanter som freser om barnemishandling og truer med barnevernet.

Dette er et normalt og sunt forhold til alkohol, men det tror jeg er ikke vil fungere i Norge siden nordmenn har et helt annet forhold til alkohol på både godt og vondt.

Noen klarer seg ikke bare med et glass vin eller en øl, skal de drikke så gjør de det til gangs. Den andre siden er disse sure tantene og onklene som mener at alkohol er satans verk, de får spasmer og freser hvis de ser en person drikke alkohol på restaurant midt i uken.

Er absolutt enig med de over her som liker Vinmonopolet, de har et fantastisk utvalg til overkommelige priser og et personalet som har mye kunnskap om det de selger. Hvis det er spesielle ting man er ute etter så kan Vinmonopolet i mange tilfellet skaffe det selv om det er produkter de ikke har til vanlig.  

Anonymkode: f7bc6...ce4

Hvor bor du? Jeg har vært i de fleste Europeiske land, og har sett drita lokalbefolkning i alle. Det er et uomtvistelig faktum at de fleste Europeiske land har med alkoholisme og alkoholrelaterte skader enn det vi har i Norge. At folk ikke viser seg fulle ute på lik linje som i Norge etter kl. 22 00 i helgene, betyr ikke at alkoholkonsumet er lavere eller gir færre skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette kan vel sies å være tidenes bruk av stråmann. Om en ikke visste fra før hva stråmannsargumentasjon var - her er et greit eksempel på det😬

Anonymkode: 66e7c...31d

Hvorfor er dette en stråmann? 

Det er tre argumenter for å opprettholde Vinmonopolet for de som er for: prismekanismen, som krever monopol, distribuert kompetanse, som er vanskelig å regulere inn, og markedsdekning, hvilket KAN reguleres inn, men da har du i praksis monopol på ett annet forvaltningsgrunnlag.

Og det er disse tre til sammen som konkurrerer med vinhandlere i resten av verden.

Og for alle som drar fram det argumentet: Vinmonopolet er ikke der for å begrense alkoholforbruket; vi kan mye enklere begrense alkoholforbruket med å FJERNE Vinmonopolet og gå over til butikksalg. Det er helt andre reguleringer som styrer dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 13.07):

Nettopp! Har bodd i UK og utvalget er begredelig i butikkene, ingen som kan hjelpe til og på spesialbutikker så er litt dyrere viner er veldig mye dyrere enn i Norge.

Anonymkode: afe16...6ab

I tillegg har spesialbutikkene ofte helt andre åpningstider, slik at dersom du skal ha tak i alkohol etter kl 20 00, er det stort sett av kvalitet du må være alkis for å være fornøyd med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (42 minutter siden):

Det korrekte er at utvalget vil raseres. Det vil kun bli noen ytterst få varer tilgjengelig, og det vil i tillegg stort sett bli det billigste av kjedenes egne merkevarer.

Du vil få valget mellom First price rød, First price hvit og Folkets brandy. Høres ikke det fantastisk ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinmonopolet er jo genialt! Kompetanse og utvalg som du ikke finner i den gjennomsnittlige vinsjappa i andre land. Med tanke på norsk avgiftsnivå er prisene også ganske gode. Litt mer eksklusive viner er faktisk billigere i Norge enn mange andre land, da avgiftene settes etter alkoholinnhold og ikke pris.

Med tanke på hvor mange polutsalg vi har fått synes jeg heller ikke tilgjengelighet er noe problem, selv om jeg kunne tenke meg litt rausere åpningstider i forhold til hva vi har i dag.

Jeg er generelt ingen tilhenger av staten skal kontrollere for mye, men alkohol er et helseskadelig rusmiddel med betydelige negative samfunnsmessige konsekvenser. Synes det er helt greit at staten har kontroll på omsetningen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og det er derfor Danmark har så mange alkoholikere.

Anonymkode: 504de...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste hadde vel vært om matbutikkene kunne solgt øl i hele butikkens åpningstid. Og at øl kunne hatt alkoholprosent opp til 7,5%. Andre ting med tilsvarende alkoholstyrke (lettvin?) kunne også vært solgt på matbutikken. Dagens løsning med stopp kl 20/18 er litt tullete. 

Vinmonopolet liker jeg. Ville ikke stolt på den 19 år gamle deltidsansatte i kassa om rødvinsanbefaling til kveldens torsk med geitost-saus. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ja og det er derfor Danmark har så mange alkoholikere.

Anonymkode: 504de...bd4

Det er helt andre regulative bestemmelser som er årsaken til det, enn at de ikke har vinmonopol.

Men det er ikke mulig å sammenligne handelsmarkeder mellom to land som har så enormt forskjellige befolkningstettheter som Norge og Danmark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zzyzx skrev (På 24.1.2021 den 18.20):

Jeg ønsker også at polet tar over tax free på flyplassen. Sånn som det er i dag er det knapt noenting som er billigere på taxfree enn på polet.

Om polet tar over Taxfree på flyplasser, vil det neppe ha noen betydning for pris, støtte eller utvalg. Rammebetingelsene for Vinmonopolet  som operatør blir ikke annerledes enn for andre.

Da må man endre strategisk policy for Avinor, og det er lite trolig det vil være politisk grunnlag for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumenter om tilbud, ekspertise, alkoholisme, m.m. er i mitt hode helt ugyldige.

Det handler rett og slett om frihet. Staten burde ikke ha myndighet til å nekte folk å produsere, distribuere, selge, og konsumere alkohol.

Anonymkode: dbf24...795

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 11.31):

Burde dette innføres i Norge. Hvorfor, hvorfor ikke ?

Anonymkode: 0172f...b86

Bryr meg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (10 timer siden):

Det enkleste hadde vel vært om matbutikkene kunne solgt øl i hele butikkens åpningstid. Og at øl kunne hatt alkoholprosent opp til 7,5%. Andre ting med tilsvarende alkoholstyrke (lettvin?) kunne også vært solgt på matbutikken. Dagens løsning med stopp kl 20/18 er litt tullete. 

Vinmonopolet liker jeg. Ville ikke stolt på den 19 år gamle deltidsansatte i kassa om rødvinsanbefaling til kveldens torsk med geitost-saus. 

Det er sant. Er greit å kjøpe vin fra folk som kan det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Argumenter om tilbud, ekspertise, alkoholisme, m.m. er i mitt hode helt ugyldige.

Det handler rett og slett om frihet. Staten burde ikke ha myndighet til å nekte folk å produsere, distribuere, selge, og konsumere alkohol.

I mitt hode er de argumentene absolutt gyldige.

Det er mange andre bransjer der det ikke er fritt vilt for hvem som helt å omsette - bør reglene for disse også oppheves?

Anonymkode: 6f0ba...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Staten burde ikke ha myndighet til å nekte folk å produsere, distribuere, selge, og konsumere alkohol.

I gamle dager var det påbudt å produsere øl i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2021 den 20.26):

Jeg har overhode ingen tro på at dagligvarebutikkene vil ansette folk med vin-kunnskap hvis det blir vin-salg i butikkene. Kanskje i et par butikker på Oslo vest, men ikke på lokalbutikken i Bagn eller Vik i Sogn.

Da hjelper de jo ikke om pol-folkene fortsatt har kunnskapen hvis den ikke er tilgjengelig.

Egne vinbutikker fins i de fleste land. 

Anonymkode: b5ef2...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og de har stort sett helt elendig utvalg. Noen ytterst få i de aller største byene har rikelig utvalg. Men ellers er det i beste fall godt utvalg fra et distrikt som eieren av butikken interesserer seg for. Hovedproblemet for alle små butikker er at de må ha varer som selges. En forutsetning for å få solgt viner som koster kr 250 - 500,-, er at kundegrunnlaget er stort.  Man kan ikke ha "hyllevarmere". Og man må ha noen produkter som "drar lasset", slik at butikken har inntjening.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

I mitt hode er de argumentene absolutt gyldige.

Det er mange andre bransjer der det ikke er fritt vilt for hvem som helt å omsette - bør reglene for disse også oppheves?

Ja, absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, absolutt!

Du vil det skal bli fritt fram for hvem som helst å drive innen for helsefag, bank, elektro, sprenging osv. uten noen som helst regulering og godkjenning?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

De fleste land er mye tettere befolket enn Norge og har et større kundegrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...