Gå til innhold

I Danmark selges det vin og sprit i kiosker og dagligvare.

AnonymBruker

Hva syns du om alkohol i vanlige butikker   

116 stemmer

1. 1. Vil du ha all type alkohol i vanlige butikker

• Ja
      49
    • Nei
      66

Anbefalte innlegg

Gjest Linny111

Jeg bor forresten i Skottland der alkoholsalget stenger klokka ti på kvelden, og ikke er døgnåpent som i England. Akkurat det er jeg veldig for, da jeg ikke føler det er nødvendig å kunne å kjøpe mer alkohol midt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Myrmica skrev (1 time siden):

Du kan få polvarer i posten også vet du 😉

Stor forskjell på å slenge en flaske oppi handlekurven under helgehandlinga, kontra å gå på posten for å hente vin. Man fremstår nok som den alkisen, he he

Anonymkode: a2eeb...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er like godt som det er vanskelig. Mange sliter med alkoholproblemer. Allikevel står jeg fast ved følgende:

Av prinsipp, så mener jeg alkoholsalg bør være fristilt fra monopol. Det er en del av en større ideologisk overbevisning som går på at vi som borgere i et fritt demokrati skal kunne ta våre egne valg om både når og hvor vi kan kjøpe det vi vil. Med unntak av narkotika som skal forbli forbudt.

Samtidig bør det kanskje være en lavere terskel for barnevernet å bryte inn i familier hvor det åpenbart er for stort alkoholkonsum med barn tilstede. Ikke nødvendigvis for å bryte opp familier i tide og utide, men for å rettlede evt sette krav om behandling for at man skal beholde barna. 

Det kan virke selvmotsigende at jeg ønsker et sterkt barnevern når jeg samtidig vil kjempe for retten til at alle skal få velge mer i samfunnet. Årsaken er fordi jeg personlig har en nulltoleranse når det kommer til barn og et synlig alkoholmisbruk.

Samtidig, tror jeg tror det er bare et tidsspørsmål før Vinmonopolet bryter sammen til tross for at de er veldig profesjonelle og har bred kunnskap. 

Alkoholmisbruk vil være der med og uten et monopol. Det må bekjempes med andre virkemidler enn forbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 11.31):

Burde dette innføres i Norge. Hvorfor, hvorfor ikke ?

Anonymkode: 0172f...b86

Skulle ønske de solgte hvitvin og rødvin på matbutikkene. Resten kunne man kjøpt på polet. 

Anonymkode: 41026...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer topp i land som har en skikkelig drikkekultur i utgangspunktet. 

Vi derimot bør nok holde pol og butikk adskilt. 

Anonymkode: 5730b...ebc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier her; ja til vinmonopolet. Jeg bor i en liten østlandsby med en vinmonopol med et stort utvalg. Hadde Rema 1000 begynt å selge alkohol så hadde de kun tatt inn det som selger mest med det resultat at utvalget for kundene hadde bare blitt en brøkdel av det polet kan tilby. Jeg har vært i store matbutikker rundt i verden, men jeg har til gode å finne noen som har noen i nærheten av vinmonopolets utvalg. Da må man i tilfelle i spesialutsalg.

I tillegg har jevnt over norske polansatte svært god greie på det de selger. Det kan jeg ikke forestille meg at den jevne kolonialansatte hadde hatt mulighet til å sette seg inn i.

Anonymkode: d6204...e1d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 18.10):

Du tror virkelig at det kommer til å være vinbutikker overalt der polet har butikker i dag 😂

Anonymkode: 6f0ba...559

Dette kan vel sies å være tidenes bruk av stråmann. Om en ikke visste fra før hva stråmannsargumentasjon var - her er et greit eksempel på det😬

Anonymkode: 66e7c...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette kan vel sies å være tidenes bruk av stråmann. Om en ikke visste fra før hva stråmannsargumentasjon var - her er et greit eksempel på det😬

Anonymkode: 66e7c...31d

Stråmannsargumentasjon oppstår altså når den ene parten egentlig argumenterer mot et synspunkt som motparten ikke har. 

Vedkommende jeg siterte skrev at man fortsatt kan handle i vinbutikk.

Hva er stråmannsargumentasjon med jeg syns det er latterlig å tro at det blir vinbutikk over at det er pol i dag?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 15.20):

Hvis vinmonopolet legges ned vil utvalget av vin for oss ikke bor i store byer bli mye dårligere. Pluss at de ansatte neppe vil kunne hjelpe med å velge en vin som passer til maten slik de pol-ansatte kan.

Det finnes da spesialist butikker med vin og kunnskap i absolutt alle land! Så det at all kunnskapen blir borte stemmer ikke. I tillegg kan man lese seg til veldig mye på nettet. 

Anonymkode: 951b5...be4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes da spesialist butikker med vin og kunnskap i absolutt alle land! Så det at all kunnskapen blir borte stemmer ikke. I tillegg kan man lese seg til veldig mye på nettet. 

Anonymkode: 951b5...be4

Jeg har overhode ingen tro på at dagligvarebutikkene vil ansette folk med vin-kunnskap hvis det blir vin-salg i butikkene. Kanskje i et par butikker på Oslo vest, men ikke på lokalbutikken i Bagn eller Vik i Sogn.

Da hjelper de jo ikke om pol-folkene fortsatt har kunnskapen hvis den ikke er tilgjengelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett reklame for dagligvarebutikken Meny på dansk TV som jeg har sett på nettet. Der reklamerer de for at de har egen vinavdeling med fagfolk på Meny....! 

Litt uvirkelig for oss nordmenn. Men hvorfor ikke? Vi er så vant til denne storebror-skal-styre-oss-i-alt mentaliteten, at vi ikke tenker stort over at vi har det så strengt her når det kommer til alkohol.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor, kan man bestille direkte fra vingårder, og de leverer fraktfritt. Fin ordning, hvis man vet hva man vil ha. 

Anonymkode: 0a3bb...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 11.31):

Burde dette innføres i Norge. Hvorfor, hvorfor ikke ?

Anonymkode: 0172f...b86

Ikke for min del, siden jeg ikke drikker så mye og ofte at jeg trenger tilgang til det over alt jeg ferdes.

Linny111 skrev (På 25.1.2021 den 14.14):

Jeg bor i UK. Jeg må innrømme at det kan være greit om man skal ha en flaske vin til middag innimellom og slipper å måtte dra innom polet, men jeg er sikker på at det gjør at folk drikker mer.

Spesielt greit er det om jeg lager gryterett eller risotto og trenger en liten flaske vin. Husker det var nesten umulig å få tak i selv alkoholfri matvin i matbutikken i Norge.

Kjøp matvin på polet som står seg lenge i skapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her jeg bor, kan man bestille direkte fra vingårder, og de leverer fraktfritt. Fin ordning, hvis man vet hva man vil ha. 

Selv om klimaforandringene går fort er det nok en stund til det er vingårder oppover Østerdalen som man kan bestille vin fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare i Danmark. Dette er standaren i så og si hele verden. Norge skiller seg kraftig ut.

Jeg hater det. Det er et overformynderi. Staten ser på sine innbyggere som barn.

Har selv ikke bodd i norge siden 2013. I mitt nye land får jeg øl, vin, og sprit levert på døra 24/7 med et tastetrykk. Slik burde det selvsagt også være i Norge.

Og hvorfor stoppe ved alkohol? Det burde også selges andre rusmidler, slik som cannabis, på Rimi og 7-Eleven. Å gjøre noe annet enn det ser jeg på som å hindre min frihet som menneske. Jeg liker svært dårlig at staten skal bestemme mer over min egen kropp enn det jeg selv gjør.

Anonymkode: dbf24...795

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 15.20):

Hvis vinmonopolet legges ned vil utvalget av vin for oss ikke bor i store byer bli mye dårligere. Pluss at de ansatte neppe vil kunne hjelpe med å velge en vin som passer til maten slik de pol-ansatte kan.

Det korrekte er at utvalget vil raseres. Det vil kun bli noen ytterst få varer tilgjengelig, og det vil i tillegg stort sett bli det billigste av kjedenes egne merkevarer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tilbudet fra vingårdene er det samme til oss som bor i Norge. Jeg har vært mange steder som gjerne sender fraktfritt til meg. Problemet er tollen.

Fordelen med polet er at man har samlet en helt fantastisk mengde vingårder fra samtlige vinproduserende land (i alle fall de fleste) på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 15.34):

Det fungerer topp i land som har en skikkelig drikkekultur i utgangspunktet. 

Vi derimot bør nok holde pol og butikk adskilt. 

Anonymkode: 5730b...ebc

Omtrent alle andre europeiske land har mer utbredt alkoholisme enn i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 15.25):

du vil fortsatt kunne handle i vinforretninger- som kan langt mer enn de på polet

Anonymkode: 64b9d...2f7

Dette er bare tull. For det første vil det neppe bli vinforretninger over alt. Kun i de største byene. For det andre, vil vinforretningene ha ekstremt mye dårligere utvalg enn det polet har. Og det er heller ikke gitt at de vil kunne spesielt mye mer om vin. I alle fall ikke de som står bak disken etter 16.00 når eieren har dratt hjem.

Alt tilsier at den vesentlige delen av alkohol vil bli solgt i matbutikkene, og da er det bare å se på utvalget de har i forhold til resten av Europa. Dårlig. Og det er fordi det ikke bor nok mennesker her. Og der det bor nok mennesker, er det alt for mange butikker. Butikkene må ta inn det som selges, ikke det som står i hylla og selges når en som er ekstremt interessert tilfeldig vis skal ha noe spesielt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden, da polet fortsatt hadde sine prislister i papir, hadde jeg med bestillingslisten på ferie til Piemonte. Jeg synes nemlig det er gøy å kunne kjøpe vin fra vingårder jeg besøker på polet når jeg kommer hjem, og styrte besøkene delvis etter tilgjengelighet i Norge. Også gøy å sammenligne pris i Norge og direkte fra produsent.

På en av gårdene lurte eieren på hva jeg så i. Forklarte hva det var, og han spurte om å få se. Han ble sjokkert. Fritt oversatt og på husk var uttalelsen omtrent som dette: "Dere har jo flere viner fra Piemonte enn det vi får kjøpt på de beste spesialbutikkene her. Og så har dere resten av verden i tillegg. Skulle ønske vi hadde hatt en slik butikk i Italia også"

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...