Gå til innhold

I Danmark selges det vin og sprit i kiosker og dagligvare.

AnonymBruker

Hva syns du om alkohol i vanlige butikker   

116 stemmer

1. 1. Vil du ha all type alkohol i vanlige butikker

• Ja
      49
    • Nei
      66

Anbefalte innlegg

Burde dette innføres i Norge. Hvorfor, hvorfor ikke ?

Anonymkode: 0172f...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vinmonopolet legges ned vil utvalget av vin for oss ikke bor i store byer bli mye dårligere. Pluss at de ansatte neppe vil kunne hjelpe med å velge en vin som passer til maten slik de pol-ansatte kan.

Anonymkode: 6f0ba...559

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis vinmonopolet legges ned vil utvalget av vin for oss ikke bor i store byer bli mye dårligere. Pluss at de ansatte neppe vil kunne hjelpe med å velge en vin som passer til maten slik de pol-ansatte kan.

Nemlig! Ja til vinmonopol, nei til Coop hvit og Coop rød :hoppendeglad:

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt for. Bodd 15år i Danmark og deres løsning fungerer utmerket. Jeg ønsker fleksibilitet, liberalitet og likke at staten skal bestemmer hvor og når jeg kan kjøpe varer

Anonymkode: 64b9d...2f7

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

du vil fortsatt kunne handle i vinforretninger- som kan langt mer enn de på polet

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, polet er bra nok. Hvor vanskelig er det liksom å rekke å gå på polet og handle inn det du trenger?

Bakgrunnen for meningen min er at det fungerer bra sånn det er, og at det ikke burde være mulighet for å fritt kjøpe store mengder brennevin når man allerede er full og har svekket dømmekraft. Som tenåring var jeg og noen venner i Polen og handlet inn diverse sprit for kvelden. Vi drakk opp dette og var ganske fulle, men kvelden var fortsatt ung, så vi gikk på kiosken som lå nær hotellet og kjøpte enda mer brennevin, som vi også drakk. Det gikk som det måtte gå, med total blackout og spying på kryss og tvers, og det kunne fort gått verre enn det gikk. Er glad vi ikke har den muligheten i Norge. Selv om jeg nå er eldre og vet bedre enn jeg gjorde den gangen, så er det jo mange etter meg som fort hadde gjort det samme om de fikk muligheten.

Anonymkode: 9e14b...fc1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

du vil fortsatt kunne handle i vinforretninger- som kan langt mer enn de på polet

Du tror virkelig at det kommer til å være vinbutikker overalt der polet har butikker i dag 😂

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så er prisreguleringen i dag sånn at vi betaler forholsdvis lite for dyrere varer i Norge. Det er en grunn til at selv franskmenn reiser til Norge for å kjøpe vin når polet har Bordeaux - slipp. Polet kan nemlig ikke sette utsalgspris basert på tilbud og etterspørsel. 

For meg er dette utelukkende positivt. Hvis vi opphever vinmonopolet vil vi riktignok ha god tilgang på bestselger-vin, men dyr vin blir vesentlig dyrere, og vanskeligere å få tak i. 

Jeg ønsker også at polet tar over tax free på flyplassen. Sånn som det er i dag er det knapt noenting som er billigere på taxfree enn på polet.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i polet. Jeg er også ganske god på å planlegge, så det er ikke noe problem for meg å forholde meg til litt korte åpningstider. Tilbake får jeg masse gode råd og tips, gode nettsider og mulighet for å bestille de sære flaskene jeg villa, enten hjem eller til mitt valgte pol. 

Har bodd i utlandet og tro meg, "Liqour land" hadde ikke et spesielt godt utvalg. Hva hjelper det at vinen er billig hvis den smaker skvip?

Anonymkode: 027ab...b2e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i land hvor alkohol var fritt tilgjengelig i hver butikk, og land hvor det er regulert til egne butikker. Jeg foretrekker helt klart det siste. 

Ja, det er litt enklere når rødvin står ved siden av ølen på coop. Men med et minimum av planlegging er det ikke noe problem å bruke Vinmonopolet heller. Alkohol er en skadelig vare, og det er helt greit at det er litt regulering rundt salg og tilgjengelighet. Med lettere tilgjengelighet, BLIR det større forbruk. Og det går utover de mindre ressurssterke i samfunnet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det burde absolutt vært å få tak i i alle butikker, alle har ikke vinmonopol i nærheten og alle har ikke sertifikat så man får kjørt dit og kjøpt

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polet er en fantastisk faghandel som vi absolutt bør beholde. 
Ja, det ville nok poppet opp enkelte flotte vinbutikker, men de ville ikke kunne sammenlignes i utvalg, kvalitet eller tilgjengelighet med polet. Så er det prisen da... polet er en såpass stor og velrennomert aktør at de får gode avtaler og innkjøpsordninger, så nei... bare nei - polet må bestå!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor så selges det vin og sprit på butikkene og bensinstasjonene selger øl, har bodd her i snart 10 år og har til dags dato ikke sett en eneste overstadig beruset person bortsett fra enkelte turister.

Folk her drikker seg ikke drita fulle selv om det er fest, i jobbpausen så er det helt normal å spise ute med et glass vin eller øl. Når folk arrangerer barnebursdag så er det vanlig å leie mange bord på restaurant, de voksne kan da drikke øl og vin uten at det er hysteriske tanter som freser om barnemishandling og truer med barnevernet.

Dette er et normalt og sunt forhold til alkohol, men det tror jeg er ikke vil fungere i Norge siden nordmenn har et helt annet forhold til alkohol på både godt og vondt.

Noen klarer seg ikke bare med et glass vin eller en øl, skal de drikke så gjør de det til gangs. Den andre siden er disse sure tantene og onklene som mener at alkohol er satans verk, de får spasmer og freser hvis de ser en person drikke alkohol på restaurant midt i uken.

Er absolutt enig med de over her som liker Vinmonopolet, de har et fantastisk utvalg til overkommelige priser og et personalet som har mye kunnskap om det de selger. Hvis det er spesielle ting man er ute etter så kan Vinmonopolet i mange tilfellet skaffe det selv om det er produkter de ikke har til vanlig.  

Anonymkode: f7bc6...ce4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Galdhøpiggen skrev (52 minutter siden):

Ja det burde absolutt vært å få tak i i alle butikker, alle har ikke vinmonopol i nærheten og alle har ikke sertifikat så man får kjørt dit og kjøpt

At du ikke har sertifikat er din egen feil når du bryter trafikkreglene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ingen tro på at det er marked for en vinbutikk på Mysen hvis polet forsvinner og Coop og Rema får de vanligste (og billigste) flaskene med vin og sprit i hyllene. Men i dag har vi et vinmonopol som riktignok ikke har så stort utvalg, men som har fagkunnskap i massevis og kan bestille inn alt jeg måtte ha lyst på fra bestillingsutvalget. 

Ja til Vinmonopolet, for fagkunnskap, kvalitet og utvalg! :) 

Anonymkode: cc467...3dc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At du ikke har sertifikat er din egen feil når du bryter trafikkreglene.

Den diskusjonen får vi ta på min tråd på bil og trafikk 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er overhodet ikke for å legge ned polet. De som jobber der innehar en ekspertise som de aldri kommer til å ha i dagligvaren. Utvalget vil heller ikke være like bra.

Anonymkode: 1b95c...a3f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Galdhøpiggen skrev (18 timer siden):

Du kan få polvarer i posten også vet du 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp! Har bodd i UK og utvalget er begredelig i butikkene, ingen som kan hjelpe til og på spesialbutikker så er litt dyrere viner er veldig mye dyrere enn i Norge.

Anonymkode: afe16...6ab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Jeg bor i UK. Jeg må innrømme at det kan være greit om man skal ha en flaske vin til middag innimellom og slipper å måtte dra innom polet, men jeg er sikker på at det gjør at folk drikker mer.

Spesielt greit er det om jeg lager gryterett eller risotto og trenger en liten flaske vin. Husker det var nesten umulig å få tak i selv alkoholfri matvin i matbutikken i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...