Gå til innhold

Bør statlige ansatte få mindre lønn under pandemien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå går vi inn i atter en massiv lockdown og stadig flere blir permitterte pga. dette, som selvsagt vil resultere i mindre penger inn i statskassen.

Så hvorfor skal statlige ansatte da fortsatt få full lønn, da svært mange av dem får lønnen sin indirekte fra ansatte i private virksomheter? Det snakkes hele tiden om "dugnad", "solidaritet" osv., så det ville vært på sin plass at statlige ansatte får lønnen sin redusert etter hvor mange som er permitterte, og hvor mye mindre bedrifter tjener under koronapandemien.

At de f.eks. får 80% lønn nå er helt på sin plass, så lenge såpass mange står utenfor arbeid. Og de aller fleste statlige ansatte er for strenge tiltak, da de personlig ikke har noe som helst å tape på det økonomisk.

Skal man være med på dugnaden, får man "ta en for laget", og ikke bare ha det i kjeften.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Example skrev (3 minutter siden):

De skal ha mindre lønn, men jobbe mer? 

Sorry, men det er en del av pakka med å jobbe offentlig. Dårligere lønn, men tryggere jobb. 

Litt av grunnen til at jeg også har valgt å jobbe offentlig selv. Er ikke opptatt av å være rik, men tjene greit og ha en trygg jobb. 

De skal jobbe likt, til mindre lønn så lenge så mange er permitterte. Når de får lønnen sin fra skattebetalere i privat virksomhet, og svære mange private virksomheter blør om dagen pga. tvangstiltak fra regjeringen, er det rett og rimelig at også lønnen til statlige ansatte justeres. Det er en del av dugnaden, ingen er trygge om dagen.

• Liker 4
Skrevet
Fuckman1983 skrev (15 minutter siden):

Nå går vi inn i atter en massiv lockdown og stadig flere blir permitterte pga. dette, som selvsagt vil resultere i mindre penger inn i statskassen.

Så hvorfor skal statlige ansatte da fortsatt få full lønn, da svært mange av dem får lønnen sin indirekte fra ansatte i private virksomheter? Det snakkes hele tiden om "dugnad", "solidaritet" osv., så det ville vært på sin plass at statlige ansatte får lønnen sin redusert etter hvor mange som er permitterte, og hvor mye mindre bedrifter tjener under koronapandemien.

At de f.eks. får 80% lønn nå er helt på sin plass, så lenge såpass mange står utenfor arbeid. Og de aller fleste statlige ansatte er for strenge tiltak, da de personlig ikke har noe som helst å tape på det økonomisk.

Skal man være med på dugnaden, får man "ta en for laget", og ikke bare ha det i kjeften.

Godt forslag! Jeg er offentlig ansatt og er gjerne med på dette! Det jeg har gjort hittil er å gi 10% av utbetalt lønn til Leger uten grenser.

• Liker 1
Skrevet
Fuckman1983 skrev (Akkurat nå):

De skal jobbe likt, til mindre lønn så lenge så mange er permitterte. Når de får lønnen sin fra skattebetalere i privat virksomhet, og svære mange private virksomheter blør om dagen pga. tvangstiltak fra regjeringen, er det rett og rimelig at også lønnen til statlige ansatte justeres. Det er en del av dugnaden, ingen er trygge om dagen.

Det må du gjerne mene. Et motargument kan være å heve skattene til privat ansatte permanent, slik at offentlig ansatte kommer på et likt lønnsnivå son privat ansatte. Dersom alt skal være likt og rettferdig mener jeg. 

Så er det ingenting som hindrer privat ansatte å søke seg til offentlige jobber heller. Lønna frister nok ikke sånn veldig, men jobbene er rimelig trygge. Og man må nok forvente å ta litt mer utdanning først, da mange offentlig absatte har mye lenger utdanning. 

• Liker 30
Skrevet
KvinneguidenBruker skrev (1 minutt siden):

Godt forslag! Jeg er offentlig ansatt og er gjerne med på dette! Det jeg har gjort hittil er å gi 10% av utbetalt lønn til Leger uten grenser.

Det er jo veldig bra! Men du er nok dessverre unntaket :)

• Liker 1
Skrevet

Men hva skal det avstedkomme tenker du? Det vil medføre besparelser for staten, men også tilsvarende lavere omsetning av varer og tjenester. Er det egentlig det vi trenger nå?

• Liker 9
Skrevet
Example skrev (2 minutter siden):

Det må du gjerne mene. Et motargument kan være å heve skattene til privat ansatte permanent, slik at offentlig ansatte kommer på et likt lønnsnivå son privat ansatte. Dersom alt skal være likt og rettferdig mener jeg.

Det blir en helt annen diskusjon, selv om vi nok hadde vært uenige der også :)

Poenget er at vi nå er i en helt spesiell unntakstilstand, og når alle skal bidra i "dugnaden" bør man vurdere sterkt å kutte lønnen til statlige ansatte. At man ikke kan ha like mange gjester lenger kan ikke regnes som å bidra i en dugnad.

• Liker 2
Skrevet

Ja, lurt, la oss be helsepersonell gå ned i lønn. De har jo den sikreste jobben av alle i en pandemi.

:ironi:

• Liker 30
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Ja, lurt, la oss be helsepersonell gå ned i lønn. De har jo den sikreste jobben av alle i en pandemi.

:ironi:

Helsepersonell bør faktisk få mye mer i lønn. Men resten bør gå ned i lønn, slik at vi kan redde flest mulig arbeidsplasser.

Skrevet
Fuckman1983 skrev (1 minutt siden):

Poenget er at vi nå er i en helt spesiell unntakstilstand, og når alle skal bidra i "dugnaden" bør man vurdere sterkt å kutte lønnen til statlige ansatte. At man ikke kan ha like mange gjester lenger kan ikke regnes som å bidra i en dugnad.

På hvilken måte tror du det bidrar i dugnaden? At statlige ansatte slutter i protest, streiker eller godtar lønnskutt og dårligere kjøpekraft nå gagner ingen uansett. De aller fleste av pengene de får utbetalt kommer jo ut igjen i hva de handler hos private. 

Du ville kun fått kaos og misnøye + mange flere permitteringer og oppsigelser privat fordi man reduserer kjøpekraften til en ganske stor del av Norges befolkning. 

Ingen økonom ville ment det var noen god idé. 

• Liker 21
Skrevet

Utrolig dårlig idé.

Så åpenbart lite gjennomtenkt at jeg ikke gidder å argumentere.

• Liker 20
Skrevet
Fuckman1983 skrev (2 minutter siden):

Helsepersonell bør faktisk få mye mer i lønn. Men resten bør gå ned i lønn, slik at vi kan redde flest mulig arbeidsplasser.

Hva med andre, for eksempel lærere? Over halvparten av Norges lærere vurderer allerede å finne en ny jobb. 

Det hadde vel vært lurt å pushe alle dem over kanten akkurat nå også. Det hadde sikkert vært kjempebra for landets barn og ungdom. 

• Liker 17
Skrevet

Der er utrolig nok ganske mange i det offentlige med ganske så høy lønn og ja de kunne nok ha gått ned. Men å begynne å trekke disse stakkars helsefagarbeiderne og de som faktisk tar i fysiske tak det er for meg helt totalt urimelig. 

For min del kunne alt av statlig og fylke blitt nedregulert med lover. Ergo mindre offentlig papirarbeid, noe som betyr mindre oppgaver og da kunne lønna blitt nedgradert. Ser for meg litt oppstyr om en fylkesmann gikk ned fra 1.4mill til 1mill, men pytt pytt. 

• Liker 2
Skrevet
Fuckman1983 skrev (4 minutter siden):

Ja alle de andre er jo ganske unyttige. De som jobber med støtteordningene for næringslivet for eksempel, de er det ikke så nøye med.

• Liker 11
Skrevet

Dette var lite gjennomtenkt, TS. 

• Liker 8
Skrevet
Example skrev (1 minutt siden):

Hva med andre, for eksempel lærere? Over halvparten av Norges lærere vurderer allerede å finne en ny jobb. 

Det hadde vel vært lurt å pushe alle dem over kanten akkurat nå også. Det hadde sikkert vært kjempebra for landets barn og ungdom. 

Lærere tjener ikke dårlig. Men de har en krevende jobb og kanskje for mye oppgaver. Pluss mye pes fra mange hold og kanskje litt avmakt etc også?

• Liker 1
Skrevet
Fuckman1983 skrev (7 minutter siden):

Hvordan redder vi arbeidsplasser ved å redusere kjøpekraften?

• Liker 13
Skrevet
Fuckman1983 skrev (28 minutter siden):

Du virker litt lite informert, så jeg vil bare peke på at skatteinntektene kommer fra en del andre kilder enn bare de privatansattes inntekt. Siden det er argumentet ditt. Skatteinntektene kommer for eksempel også fra skatten til de offentlig ansatte og de som har stønader fra NAV. Eller fra oljevirksomheten. Det er ikke sånn at de privatansatte bærer staten alene.

• Liker 10
Skrevet
Fuckman1983 skrev (21 minutter siden):

HVEM er det du har tenkt å kutte lønna til? Gjelder det alle i det statlige, fylke og kommunale? Inkluderer det også de som jobber i det private på oppdrag fra staten og kommuner? 

Det er litt forskjell på å trekke lønna til ei på omsorgsbolig med en 300k lønn vs en i høyere ledd med 1.2 mill i lønn, mener jeg. 

Det er uansett en ekstremt dårlig ide å la det bli mindre penger i sirkulasjon akkurat nå. Egentlig burde vi heller fokusert mer på kjøp av varer innlands og kanskje til og med forbydd import av enkelte varer utenfor eu, tror jeg. 

• Liker 2
  • Opprett ny...