AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Jeg har bestemt meg for å ta steget å spare i Fond, jeg dynes bare det er utrolig vanskelig å komme i gang. jeg skal opprette fond til hver av ungene i mitt navn + til meg selv. hvor begynner jeg? Kron, nettbanken i Nordea? Har forstått det slik at globale indeksfond er tingen for oss uten peiling. Eldstemann er 17 så hos han er tidshorisonten kanskje bare 5-6 år. tenker å putte inn 10-15 000 pr unge i engangsbeløp, for så å sette inn 300 pr mnd. er det slik at en må overføre et månedlig beløp? Anonymkode: e68b1...d21
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Hei, jeg har spart i fond i mange år. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, og du trenger ingen forkunnskaper. Gjør det i nettbanken din, eller åpne konto i f.eks. Sbanken (de har vel laveste gebyrer i øyeblikket). Opprett aksjesparekonto. Kjøp et indeksfond som f.eks. DNB Global Indeks. Sett inn penger du ikke trenger på 5 (helst 10) år, så mye og så hyppig du ønsker. Anonymkode: 0a9e2...83a 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Takk for svar😀 ja det er vel for så vidt bare å hoppe i det, så lærer en vel langs med. er det slik at en ikke trenger å spare hver mnd? Synes å ha lest at f eks Kron krever det. Det er ikke noe problem nå, men dumt å låse seg til det dersom vår økonomiske situasjon skal endre seg. Anonymkode: e68b1...d21
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Bare hyggelig, fint å kunne få flere til å investere penger. Du kan opprette spareavtaler, men det trenger man ikke. Kron er jeg ikke kjent med. Anonymkode: 0a9e2...83a 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Du begynner med å åpne ASK konto (aksjesparekonto). Når du har åpnet den så kan du har flere underkontoer som du kan kalle barnets navn (det er fremdeles du som er ansvarlig, navnet blir bare for å gjøre det lettere for deg). Du åpner ASK i din bank, jeg personlig liker best DNB sin til fondsparing da de har fin oversikt og bra app. Siden jeg er kunde i både Nordea og Sparebank 1 så kunne jeg velge. DNB har også veldig bra utvalg av fond. Global indeks er nok ganske trygt historisk sett. Men det er også mulig å bytte fond underveis. Derfor er ASK konto bra for da kan en bytte uten å utløse skatt. Du velger selv hvor mye og hvor ofte du vil sette inn. Vi setter inn 500kr per barn i mnd flere ganger i året betydelig mer. Det er økonomien som setter grensen. Du kan også kontakte banken for råd. Lykke til! Anonymkode: 06594...25d 2
jabx Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 (endret) Det er litt risikabelt å begynne med indeksfond nå. Det er såpass store omveltninger i markedet at indeksfond raskt kan gå på tap over tid. Men ingen vet nøyaktig hva som vil skje da. Kanskje holder det koken noen år til. Edit: Video om dette: Endret 24. januar 2021 av jabx
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 jabx skrev (Akkurat nå): Det er litt risikabelt å begynne med indeksfond nå. Det er såpass store omveltninger i markedet at indeksfond raskt kan gå på tap over tid. Men ingen vet nøyaktig hva som vil skje da. Kanskje holder det koken noen år til. All empiri viser at man ikke konsekvent kan time markedet, i hvert fall ikke som småsparer uten særkunnskaper. Historisk har det alltid lønnet seg å investere hver måned hvis man kan. Anonymkode: 0a9e2...83a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 jabx skrev (7 minutter siden): Det er litt risikabelt å begynne med indeksfond nå. Det er såpass store omveltninger i markedet at indeksfond raskt kan gå på tap over tid. Men ingen vet nøyaktig hva som vil skje da. Kanskje holder det koken noen år til. Edit: Video om dette: Det akkurat sånne ting som gjør meg forvirret🤪 hvilke fond bør en satse på, da? Anonymkode: e68b1...d21
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du begynner med å åpne ASK konto (aksjesparekonto). Når du har åpnet den så kan du har flere underkontoer som du kan kalle barnets navn (det er fremdeles du som er ansvarlig, navnet blir bare for å gjøre det lettere for deg). Du åpner ASK i din bank, jeg personlig liker best DNB sin til fondsparing da de har fin oversikt og bra app. Siden jeg er kunde i både Nordea og Sparebank 1 så kunne jeg velge. DNB har også veldig bra utvalg av fond. Global indeks er nok ganske trygt historisk sett. Men det er også mulig å bytte fond underveis. Derfor er ASK konto bra for da kan en bytte uten å utløse skatt. Du velger selv hvor mye og hvor ofte du vil sette inn. Vi setter inn 500kr per barn i mnd flere ganger i året betydelig mer. Det er økonomien som setter grensen. Du kan også kontakte banken for råd. Lykke til! Anonymkode: 06594...25d Takk da prøver jeg det. Skal sjekke ut DNB😀 hva heter appen? Anonymkode: e68b1...d21
Cata Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Takk for svar😀 ja det er vel for så vidt bare å hoppe i det, så lærer en vel langs med. er det slik at en ikke trenger å spare hver mnd? Synes å ha lest at f eks Kron krever det. Det er ikke noe problem nå, men dumt å låse seg til det dersom vår økonomiske situasjon skal endre seg. Anonymkode: e68b1...d21 Kron kan jeg ikke noe om, men jeg startet å spare i fond i banken for haugevis av år siden mens jeg enda var student. La inn månedssparing på 2-300 kr (husker ikke hva minstebeløpet var den gang) og regnet det som "tippekupongen" min - altså penger som jeg sikkert hadde klart å søle vekk uansett. Det har aldri vært aktuelt så jeg har ikke sjekket det så nøye men tror det skal være mulig å si opp sparingen for en periode om det skulle kreves. Så kan man heller opprette ny spareavtale når man er over kneika. 3
Nalini Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 jabx skrev (49 minutter siden): Det er litt risikabelt å begynne med indeksfond nå. Det er såpass store omveltninger i markedet at indeksfond raskt kan gå på tap over tid. Men ingen vet nøyaktig hva som vil skje da. Kanskje holder det koken noen år til. Edit: Video om dette: Det kan en si generelt om aksjer, ikke spesielt for indeksfond. Du må ha råd til å tape det du har i aksjer. 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #12 Skrevet 24. januar 2021 Med sparing hver måned får man med seg både oppturer og nedturer. Med minimum 5-10 års horisont viser historien at man over tid går i pluss. (Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning) Ellers ville jeg opprettet egne ASK-kontoer til hvert barn i steden for underkontoer på samme ASK. Grunnen til dette er fordi man kan overføre hele ASK-kontoen til barnet i fremtiden uten at dette utløser skatteplikt. Dette er ikke mulig å gjøre direkte dersom man har brukt underkontoer. Ikke umulig med det gjør det enklere. Man kan opprette så mange ASK-kontoer man vil i så mange banker man vil. Anonymkode: 2272b...c93 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #13 Skrevet 24. januar 2021 Kjenner ikke Kron men i f.eks. Sbanken kan man enten opprette en spareavtale eller kjøpe fondsandeler når man selv ønsker. En spareavtale kan avbrytes, endres eller settes på pause om man ønsker det. Man binder seg ikke til hverken det ene eller det andre. Man har full frihet til å styre dette selv. Anonymkode: 2272b...c93 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #14 Skrevet 24. januar 2021 jabx skrev (3 timer siden): Det er litt risikabelt å begynne med indeksfond nå. Det er såpass store omveltninger i markedet at indeksfond raskt kan gå på tap over tid. Hahaha, ja, det samme sa de på 1970-tallet og de som kjøpte indeks da har nå tjent vanvittig. Angående Kron så skal jeg lime inn noe jeg skrev i en annen tråd: Hvis du vil ha noe "superenkelt" så har vi en tjeneste som heter Kron. Jeg ville vanligvis ikke anbefalt det, men det er eid av Formuesforvaltning AS og prøver å koble deg fra bankene gjennom en egen tjeneste for forvaltning. Men indeks hos dem er faktisk dyrere og er kjøp av ETFer i bakgrunnen som simulerer indeks med kanskje litt større eksponering. For å si det slik sammenligner du deres indeks med KLP sin så er KLP billigere (0.18% hos Sbanken og KLP direkte) og har akkurat samme utvikling på verdi. Pris de tar for ETF: 0.09% Kron sin avgift: 0.15% Totalt: 0.24% i året For tema-fond kan Kron være ett bedre valg gjennom ETF-er dersom du selv ikke vil drive med bytte av dem. Men vet du hva - temafondet deres er 50% KLP AksjeGlobal og AksjeNorden som koster bare 0.18%, mens de tar altså 1.05% for denne mikspakka her. Jeg er IKKE særlig begeistret … Det kan være god verdi da de kjøper små andeler f.eks. DNB Teknologi for 0.04% o.l. men jeg tror Kron tar en god del selv som forvaltningshonorarer. Ser de lanserer billigere sparing for medlemmer av Akademikerne, kanskje dette er noe som gjør det billigere og bedre? Anonymkode: 542f5...331
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #15 Skrevet 28. januar 2021 Jeg bruker kron og synes det er enkelt og oversiktlig. Samtidig så får en stadig nyheter relatert til investeringene og generelle tips. De har en vervekampanje gående, dersom du blir medlem gjennom denne linken, så får vi begge 200kr: https://kron.no/api/referral/invite/6lk78 Anonymkode: db158...2cf
MiniMjau Skrevet 29. januar 2021 #16 Skrevet 29. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 12.30): Med sparing hver måned får man med seg både oppturer og nedturer. Med minimum 5-10 års horisont viser historien at man over tid går i pluss. (Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning) Ellers ville jeg opprettet egne ASK-kontoer til hvert barn i steden for underkontoer på samme ASK. Grunnen til dette er fordi man kan overføre hele ASK-kontoen til barnet i fremtiden uten at dette utløser skatteplikt. Dette er ikke mulig å gjøre direkte dersom man har brukt underkontoer. Ikke umulig med det gjør det enklere. Man kan opprette så mange ASK-kontoer man vil i så mange banker man vil. Anonymkode: 2272b...c93 Altså, en kan ha flere ASK inne på nettbanken? (Jeg sparer i sbanken).
MiniMjau Skrevet 29. januar 2021 #17 Skrevet 29. januar 2021 Jeg har også opprettet Ask, begynte å spare dagen corona startet(det var helt tilfeldig...). Puttet litt i 2 forskjellige indeksfond. Har spart litt sporadisk, ikke autotrekk. Har ikke fast sparing fordi jeg er veldig usikker på hvilke fond jeg skal velge, men også usikker på mye annet, hvor mye jeg kan spare, redd for å tape/binde pengene etc. Har lang tidshorisont.10-20 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå