AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Obs! Langt innlegg!( Beklager) Jeg og ektemann sliter. Vi har begge hver våre issues, men hans går veldig mye mer utover meg enn motsatt. Av natur er jeg en optimist og han pessimist. Han er veldig negativ daglig, men med gode perioder innimellom. F.eks når han får viljen sin, får gjøre som han vil og ikke må delta i hverdagens greier. Jeg har jevnt humør, viser lite av negative tanker, men er mye sliten. Vi sliter økonomisk og han ønsker ikke ta del i dette , fordi det ødelegger han. Så den biten må jeg ta alene. Husarbeid "vil" han ikke være med på, vi har gått mange runder på dette, jeg har lavere terskel for rot enn han, så vi har fordelt oppgavene slik at han har to ting( støvsuge og gå ut med søppel) og jeg resten. Han glemmer gjerne begge eller en av dem, går han ut med søppel så er det ofte bare restavfall og resten står igjen og jeg har forsøkt å si fra pent, men det ble mas. Da jeg ikke sa fra ville han at jeg skulle minne han på det( siden det gikk for langt etter en stund) Hvis han gjør dette skryter jeg av han, og blir veldig veldig glad. En dag blir han fornøyd, en annen blir han irritert fordi jeg sier han er flink, for da skulle det bare mangle, man kan ikke bli SÅ glad av noe så lite. Han liker ikke så godt positiviteten min, spes hvis jeg ønsker å støtte/trøste/hjelpe. Jeg går derfor på eggeskall og prøver å få han til å ha det mest mulig bra i hverdagen, slik at han ikke skal være sur/sint og irritabel på meg. Det er Berg og dalbane delux. Jeg aner egentlig ikke hva han vil høre, siden det endrer seg, men forsøker det som har gitt mest positive tilbakemeldinger totalt. Han blir innimellom vekket til en BJ som han liker, sex har vi jevnlig dersom jeg tar initiativ, ( og det gjør jeg) Ellers styrer jeg hele skuta, men jeg spør han alltid hva han ønsker selvom. Hvis jeg prøver å inkludere så blir han irritert. Han kan sitte foran tv å spille fra han står opp til han legger seg, osv. Han ønsker ikke ta del i hva vi skal handle/spise, for han er med på alt. Han vil at jeg skal velge alt. Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse, og ADD og er veldig preget av det. Jeg lider i stillhet, men har forsøkt ta opp dette mange ganger. Jeg føler at jeg jobber ræva av meg, ( jeg jobber ikke, så dette er hjemme) og jeg føler at ingenting jeg sier/gjør har noen virkning. Igår ble det for mye og jeg sa vi måtte prate. Jeg vil finne en løsning som begge kan leve med, men som faktisk redder forholdet vårt, fordi jeg elsker ham . Jeg vil ikke ha noen andre, jeg vet at gresset er grønnere der man vanner. Men jeg kom på at det kunne være et alternativ å flytte fra hverandre, men fortsette å være kjærester. Jeg vil jo ikke skille meg. Dette tok han meget hardt, han tenker det er slutten osv, men jeg finner ingen annen løsning? Jeg tenkte at da kan vi få det beste av hverandre, vi kan bruke tid på hver våre issues sammen med terapaut osv, og vi kan fokusere mer på oss selv uten å miste hverandre helt. Er dette helt på jordet? -Parterapi er utelukket pga økonomi. - Reise bort/ på ferie ( en av oss) går ikke pga økonomi not Corona. Ikke sammen heller.. - Vi skal begge i gang med hver vår terapi, men dette har vi hatt endel før også uten at det hjalp noe. ( Begge har vært hos dps) - Vi kan gå turer sammen, kjøre noen få turer sammen, alt etter hva vi har råd til. Vi har egentlig ingen felles interesser, men jeg forsøker å ta del i hans interesser for at vi skal dele hyggelig tid sammen. Og vi ser gjerne på film/serier dersom jeg vil det. Vi har ingen å reise til av familie og begge må være i samme by pga han skal ha prøving med jobb og jeg har en sønn som går på skole. Vi er i 30 / 40 årene, vært sammen i nesten 6år , samboer i 5 og gift i 4 år. Er det noe dere har av forslag?? Er det mer jeg kan gjøre?? Jeg står helt fast. Ts Anonymkode: 0470d...036
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Du skriver at parterapi er utelukket på grunn av dårlig økonomi, men det vil vel ikke akkurat bedre økonomien deres om dere skal bo på hvert deres sted? Jeg skjønner at du er glad i mannen din, men tror jeg ville prøvd å snakke med noen først. Anonymkode: dea11...593 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skriver at parterapi er utelukket på grunn av dårlig økonomi, men det vil vel ikke akkurat bedre økonomien deres om dere skal bo på hvert deres sted? Jeg skjønner at du er glad i mannen din, men tror jeg ville prøvd å snakke med noen først. Anonymkode: dea11...593 Grunnen til at jeg kom på dette med særboer var at dersom vi separerer oss så vil han få mindre trekk av sine penger ( ektefeller blir regnet sammen) og jeg vil få bostøtte. Det får vi ikke sammen. Vi har utbetalt tilsammen 22k og det går ikke rundt. Takk for tips, altså. Jeg hadde gledelig gått i terapi sammen ( han også) dersom det var mulig. Jeg vet han elsker meg like høyt som jeg elsker han. Han er veldig lojal og trofast. Ts. Anonymkode: 0470d...036
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Et vennepar av meg ente med å flytte inn i hver sin del av en tomannsbolig, det funker godt for dem. For dem er det en permanent løsning. Dette høres egentlig ut som et forhold det er lurt å komme seg ut av. Det er fryktelig vanskelig å gå fra noen man elsker. Min tidliger samboer er rusmisbruker. Å da jeg fant ut av det mente han det ikke var et problem. At han var rus bruker, ikke rusmisbruker. Jeg har barn, så han måtte ut. Han har endel av hjerte mitt ennå. Men noen ganger må man følge fornuften ikke hjerte. Er ikke denne mannen bra for deg, om du blir syk og nedbrutt av forholdet. Hjelper det ikke at du elsker han. Jeg står ikke i dine sko, kjenner ikke mannen eller deg. Kanskje det å bo fra hverandre er det som skal til for at dere begge skal ha det bra uten å miste hverandre 🤷♀️ Anonymkode: 4060b...644
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Parterapi er gratis hos familievernet (og uansett vilt mye billigere enn å bo separat). Enig med ham i at det høres ut som slutten å flytte fra hverandre med så mange unresolved issues. Anonymkode: 674b8...66e 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Parterapi er gratis hos familievernet (og uansett vilt mye billigere enn å bo separat). Enig med ham i at det høres ut som slutten å flytte fra hverandre med så mange unresolved issues. Anonymkode: 674b8...66e Fvk har ingen kompetanse på å gi terapi der hvor det er psykiske lidelser, dessverre. Ellers bra råd! Jeg kan høre med dem igjen, men jeg har ikke den store troen der. Ts. Anonymkode: 0470d...036
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et vennepar av meg ente med å flytte inn i hver sin del av en tomannsbolig, det funker godt for dem. For dem er det en permanent løsning. Dette høres egentlig ut som et forhold det er lurt å komme seg ut av. Det er fryktelig vanskelig å gå fra noen man elsker. Min tidliger samboer er rusmisbruker. Å da jeg fant ut av det mente han det ikke var et problem. At han var rus bruker, ikke rusmisbruker. Jeg har barn, så han måtte ut. Han har endel av hjerte mitt ennå. Men noen ganger må man følge fornuften ikke hjerte. Er ikke denne mannen bra for deg, om du blir syk og nedbrutt av forholdet. Hjelper det ikke at du elsker han. Jeg står ikke i dine sko, kjenner ikke mannen eller deg. Kanskje det å bo fra hverandre er det som skal til for at dere begge skal ha det bra uten å miste hverandre 🤷♀️ Anonymkode: 4060b...644 Takk for godt innspill. Jeg skjønner hva du mener her, altså. Det er tungt å vite at kjærlighet kanskje ikke er nok. Jeg håper bare det er mer vi kan prøve før vi går den veien. Jeg vil jo egentlig dele livet med ham, men ikke som nå. Det har vært sånn siden vi giftet oss. ( Eller litt før, men siden vi da fikk raskt hjelp så regnet vi med der ville løse seg. ) Ts Anonymkode: 0470d...036
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 Enda en ting: Gjennom fylket har vi satt oss opp på kurs fra Bufdir, kurs om forhold /kommunikasjon osv. Dette gjorde vi allerede i januar i fjor, men det er enda ikke startet for par uten barn sammen. Fvk skriver også at de prioriterer familier med barn. Dumme Corona 🥺 Anonymkode: 0470d...036 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enda en ting: Gjennom fylket har vi satt oss opp på kurs fra Bufdir, kurs om forhold /kommunikasjon osv. Dette gjorde vi allerede i januar i fjor, men det er enda ikke startet for par uten barn sammen. Fvk skriver også at de prioriterer familier med barn. Dumme Corona 🥺 Anonymkode: 0470d...036 Ts altså Anonymkode: 0470d...036
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts altså Anonymkode: 0470d...036 Håper det løser seg, og at det går bra med dere. Du gjør i hvert fall ditt, det skal du ha ros for. ❤️ Anonymkode: dea11...593 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Håper det løser seg, og at det går bra med dere. Du gjør i hvert fall ditt, det skal du ha ros for. ❤️ Anonymkode: dea11...593 Tusen takk for gode ord ♥️ - rørt Ts Anonymkode: 0470d...036 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå