AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Har spist lav fodmap i ca. 1 mnd. nå, å magen min er en drøm å ha med å gjøre! Før jul spiste jeg også karbo. redusert, men en del av de matvarene utgår nå. Jeg har nå konsentrert meg om lav fodmap, men kunne tenke meg å redusere både sukker og karbo. igjen. Er det en grei og lett kombo. Føler du som også føler denne dietten at det er mye som utgår? Tips? Å hvor lenge spiste du strengt lav fodmap før du testet ut hva annet du tåler? Jeg merker at jeg kvier meg for å teste ut, tanken på den vonde magen får det til å grøsse 😵 Anonymkode: 0b8a6...eb5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Jeg spiste lav fodmap i over 5 år, det tok så lang tid før jeg kunne gjenintroduserte (når jeg prøvde gikk det ikke bra før det var gått så mange år). Jeg måtte endre en del ting i livet mitt for å redusere stresset kroppen min levde med, men jeg hadde det fint på lav fodmap. Det var bare litt stress (mildt sagt) å spise ute, og spise hos venner som ikke helt forstod. Tok alltid med niste og egen mat om jeg skulle ut, bortsett fra hjem til foreldre, de tilrettela Når du skal gjenintrodusere anbefaler jeg å prøve ting på en fredag kveld så du har helga å komme deg på. Helt ærlig syns jeg lav fodmap er et såpass begrensende kosthold at jeg ikke ønsket å redusere "lovlige" matvarer noe mer. Det ble naturlig mindre godteri, for sjokoladen jeg likte og kunne ha kostet over 50 kr for 100 gram. Så sukker begrenset seg naturlig Jeg fokuserte på å spise så grovt jeg kunne, og variert. Rene krydder er din venn som erstatter for løk og hvitløk. Det er ikke en lett kombo å kutte ut mange matvarer, og så enda flere. Du får det nok til, men husk at du skal få energien din fra et sted. Hva er tanken bak å kutte sukker og karbo også? Skal du ned i vekt? Jeg raste noen kilo ned i vekt det første halve året av meg selv, uten å mene det. Anonymkode: 54dc0...b7e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Tusen takk for svar! Jeg spiste også i tillegg mest vegetar fra før, men har måtte gjeninnføre litt rent kjøtt. Ellers helt umulig. Da alt av bønner og linser er helt katastrofe. Men leste her inne at det var farlig for kroppen å leve lenge på denne dietten. Men har ikke fått googlet noe om det enda. Hørt om det? Ja jeg har et ønske om å få ned noen få kilo til. Holder kanskje kutte ned på sukker, de laktosefrie sjokoladene og isene er jo kjempedyre, så det begrenser seg jo. Anonymkode: 0b8a6...eb5
Jolene Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Spiser Lav FODMAP, og føler ikke egentlig det er noen begrensninger. Gluten og laktose har jeg kuttet ut for mange år siden pga intoleranser, og har en del matallergier fra før. Man må tenke litt nytt, der er jeg enig, men det er også mange muligheter. Magen er nå som en drøm! Tester dog ut løk som er i mat, og det har faktisk gått fint. Fulgt denne dietten siden juni 2020 nå.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Tusen takk for svar! Jeg spiste også i tillegg mest vegetar fra før, men har måtte gjeninnføre litt rent kjøtt. Ellers helt umulig. Da alt av bønner og linser er helt katastrofe. Men leste her inne at det var farlig for kroppen å leve lenge på denne dietten. Men har ikke fått googlet noe om det enda. Hørt om det? Ja jeg har et ønske om å få ned noen få kilo til. Holder kanskje kutte ned på sukker, de laktosefrie sjokoladene og isene er jo kjempedyre, så det begrenser seg jo. Anonymkode: 0b8a6...eb5 Ja, det er svært vanskelig å være vegetarianer på det kostholdet. Jeg ønsket det selv, men som du sier så går det ikke pga bønner og linser og alt det grønne man må kutte. Da blir det jo bare egg og laktosefri ting som Cottage cheese som proteinkilder, og det blir for ensidig Jeg spiser 90% vegetarisk i dag, lager det hjemme nå som jeg tåler bønner og kikerter igjen. Jeg vet at flere mener det er farlig å leve på kostholdet lenge. Jeg var selv nøye med å følge opp med blodprøver hos fastlege en gang i halvåret, for å være obs på mangler i vitaminer osv. Men det viste seg at alt stabiliserte seg hos meg. Jeg har ikke hatt jernmangel siden jeg startet på kostholdet. Jeg har ikke fått jernmangelen tilbake i etterkant heller. Jeg tror mye av faren ligger i mangel på variasjon, og mulige mangler. Hvis du må spise slik over lengre tid så ha tett kontakt med fastlege. Jeg overlevde Jeg passet på å spise variert rett og slett, og det meste må man jo lage fra bunnen, så jeg mener faktisk at man spiser sunnere enn de fleste. Takeout blir det lite av f.eks. Jeg ville bare ha kuttet ned på de erstatningsproduktene som er dyre, så begrenser det mye hvor mye sukker du får i deg Ser også at det har kommet myyye mer utvalg enn når jeg holdt på med dette i.... 2012-2017 ish. Jeg husker f.eks at laktosefri cottage cheese kom ut, og glutenfri grandiosa. Det blir heldigvis mer og mer tilgjengelig. Jeg kunne forresten bruke Laktrase hvis jeg skulle ut og spise, eller bare ville lage noe med melk/rømme i og var tom for laktosefritt. Du kan jo teste det, greit å ha i veska om du skal ut og har veldig lyst på is på sommeren Anonymkode: 54dc0...b7e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 Hvilke mageplager har dere hatt? Anonymkode: 38151...dd6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå