Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dette er tredje dagen vår gutt på 9,5 mnd bruker veldig lang tid på innsovning til sine dagsdupper. Jeg la han nå som vanlig kl 09.00, og han ligger nå våken i senga 09.25. Han lager "trøttelyder", så vet han sovner til slutt, men både til duppen kl 09.00 og duppen 13.30 har han de siste dagene brukt alt fra 20 minutter til helt opp til en time for å finne søvnen. Lager "trøttelyder" og prater for seg selv. Kan dette være tegn på at det allerede nå er på tide å gå over til bare 1 dupp i løpet av dagen, eller er det bare en liten fase?😊 Vil jo at han skal få den søvnen han trenger, men blir så lenge for han å være i senga når han bruker så lang tid på å sovne føler jeg. Ps. Nå sovnet han, 09.27😴

Takk for hjelp❤

Anonymkode: d4ffd...a44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker litt tidlig å gå over til en dupp. Barn har ofte perioder hvor innsoving er vanskelig enten på dag eller kveld, men det behøver ikke nødvendigvis å bety at de trenger mindre søvn. Som du skriver selv, så gir han jo signaler på at han er trøtt. 

Men er vanskelig å gi konkrete råd. Alle barn er ulike og du må jo nesten bare se an. Vår gikk ganske «tidlig» over til en dupp, rundt 11 måneder. Da merket vi raskt at kvaliteten på søvnen ble bedre. Hun gikk fra å sove 2x 1 time til å sove i 2,5 timer, så hun fikk faktisk mer søvn totalt sett. Men var en overgangsperiode der vi av og til måtte ha to dupper, siden hun ble trøtt rundt klokka 9. Etter hvert så gikk det seg til ved at vi hadde en rolig stund med bok og litt kos klokka 09 uten å sovne. Da holdt hun helt til 11.30 uten å virke overtrøtt.

Anonymkode: 5e391...0c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Virker litt tidlig å gå over til en dupp. Barn har ofte perioder hvor innsoving er vanskelig enten på dag eller kveld, men det behøver ikke nødvendigvis å bety at de trenger mindre søvn. Som du skriver selv, så gir han jo signaler på at han er trøtt. 

Men er vanskelig å gi konkrete råd. Alle barn er ulike og du må jo nesten bare se an. Vår gikk ganske «tidlig» over til en dupp, rundt 11 måneder. Da merket vi raskt at kvaliteten på søvnen ble bedre. Hun gikk fra å sove 2x 1 time til å sove i 2,5 timer, så hun fikk faktisk mer søvn totalt sett. Men var en overgangsperiode der vi av og til måtte ha to dupper, siden hun ble trøtt rundt klokka 9. Etter hvert så gikk det seg til ved at vi hadde en rolig stund med bok og litt kos klokka 09 uten å sovne. Da holdt hun helt til 11.30 uten å virke overtrøtt.

Anonymkode: 5e391...0c3

Takk for svar❤

Det var et godt tips med rolig stund med kos og bok klokka 9 som alternativ til soving. Om han fortsetter å ha dager som dette skal jeg prøve på det. Igår sovnet han ikke i det hele tatt til dupp nr 2 kom jeg på nå, men sovnet til gjengjeld som en stein under melken før legging, det pleier han aldri å gjøre. Han har alltid sovet godt gjennom natten 19.00 - 06.30/07.00, så han får jo godt med søvn da også, heldigvis😄

• Liker 1
Skrevet

Våkner han syv, burde første dupp være 09:30 og andre dupp 14:00. Og så i seng klokken 19:00.

Anonymkode: 6facd...f1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Våkner han syv, burde første dupp være 09:30 og andre dupp 14:00. Og så i seng klokken 19:00.

Ja det kan være verdt å prøve! Takk😄

Skrevet

Du sier ikke noe om hvor lange duppene er? Før du dropper noen dupp bør du prøve å korte ned første dupp gradvis, og prøve å få andre dupp lang. Ved hans alder så er første dupp på 40 min 0930 ideelt og 2 timer dupp klokken 12:30/13. I seng 19.

Kan justere første dupp helt ned til 20 minutter om nødvendig og andre dupp opp til 2,5 timer.

Anonymkode: 7e614...af2

Skrevet

Men legges han i sengen for seg selv og bare er forventet at han skal klare å sovne? Mulig du har fått magisk baby, men det ville aaaaldri min klart. Legges han bare ned uten noen form for "hjelp" til å finne søvnen, så bare tuller han frem til han blir overtøtt, og da skriker han i timesvis. Her må det strykes, bysses, ammes, synges eller vugges (ved dagsøvn i vogn). Litt forskjellige ting fungerer ulike dager, men tror det er mange babyer som er ordentlig trøtte og har behov for søvn, men som bare trenger litt hjelp til å finne søvnen.

Anonymkode: 508ab...e7c

Skrevet

Min er litt over 10 mnd og har slitt med det samme en stund, men tror det er for tidlig å kutte en dupp. Det er jo masse som skjer utviklingsmessig nå, er jo mye mer gøy å være våken. Jeg prøver å korte ned på første luren sånn at den litt lengre luren skal være enklere å få til men har ikke funnet den helt magiske kombinasjonen helt enda. Det som funket perfekt i går var helt krise i dag, så tror du bare må prøve deg litt frem. Jeg prøver nå på 15 min kl 9.30 og 2 timer kl 12.30. 

Anonymkode: 2cf94...31f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier ikke noe om hvor lange duppene er? Før du dropper noen dupp bør du prøve å korte ned første dupp gradvis, og prøve å få andre dupp lang. Ved hans alder så er første dupp på 40 min 0930 ideelt og 2 timer dupp klokken 12:30/13. I seng 19.

Kan justere første dupp helt ned til 20 minutter om nødvendig og andre dupp opp til 2,5 timer.

Takk for svar! De er som regel en time hverseg. Så det er altså lurt å begynne å vekke han under første lurer så han ikke sover så lenge? Er jo så vant til å høre at en aldri skal vekke baby, men skjønner han begynner å bli stor nå😆 

Skrevet

Samme greia med mine tvillinger, som snart er et år. Var en gang nylig jeg forsøkte med kun en dupp, i 12-tiden, det gikk jo, men tenker det er for tidlig, og har heller utsatt første til 09.30 og neste nærmere 14 som andre har nevnt, som går litt bedre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette må være dummeste jeg har lest. Ikke følg dette, ts. 

Skrevet

Men legges han i sengen for seg selv og bare er forventet at han skal klare å sovne? Mulig du har fått magisk baby, men det ville aaaaldri min klart. Legges han bare ned uten noen form for "hjelp" til å finne søvnen, så bare tuller han frem til han blir overtøtt, og da skriker han i timesvis. Her må det strykes, bysses, ammes, synges eller vugges (ved dagsøvn i vogn). Litt forskjellige ting fungerer ulike dager, men tror det er mange babyer som er ordentlig trøtte og har behov for søvn, men som bare trenger litt hjelp til å finne søvnen.

Anonymkode: 508ab...e7c

Ja han klarer å finne søvnen selv, vi er heldige med det❤ Noen ganger sovner han så fort hodet treffer "puta", andre ganger mumler han litt for seg selv en stund (5-15 minutter) før han sovner. De siste tre dagene har han ligget våken lenge, som jeg skrev, før han har sovnet. Men ligger da bare og prater og "synger" for seg selv. Men siden det plutselig tar så lang tid for han å sovne nå lurte jeg på om han kanskje ikke trengte like mye søvn på dagen nå... 

Skrevet

Min er litt over 10 mnd og har slitt med det samme en stund, men tror det er for tidlig å kutte en dupp. Det er jo masse som skjer utviklingsmessig nå, er jo mye mer gøy å være våken. Jeg prøver å korte ned på første luren sånn at den litt lengre luren skal være enklere å få til men har ikke funnet den helt magiske kombinasjonen helt enda. Det som funket perfekt i går var helt krise i dag, så tror du bare må prøve deg litt frem. Jeg prøver nå på 15 min kl 9.30 og 2 timer kl 12.30. 

Anonymkode: 2cf94...31f

Ja det er ikke til å bli klok på alltid😆 Jeg får se litt an de neste dagene. Jeg tror jeg imorgen iallefall skal følge rådet om å vente med første dupp til 09.30 om han våkner 07.00! Om det bare er en fase han er i er det jo dumt å endre for mye🤔😊

Skrevet
Djækklåsst skrev (16 minutter siden):

Samme greia med mine tvillinger, som snart er et år. Var en gang nylig jeg forsøkte med kun en dupp, i 12-tiden, det gikk jo, men tenker det er for tidlig, og har heller utsatt første til 09.30 og neste nærmere 14 som andre har nevnt, som går litt bedre.

Ja jeg tenker å prøve dette jeg også imorgen og se om han får sovet bedre. Overalt hvor jeg leste så jeg at de fleste har bikket året før de begynner med 1 dupp, så følte det var litt tidlig. Men så er jo alle barn forskjellige også...😄 Må prøve meg litt frem!

Skrevet

Vi har vært i en overgangsfase fra 2 dupper til 1 nå mellom 10 og 12 måneder. Vi oppdaget tilfeldig en dag vi bare ikke fikk til første dupp at duppen ble lengre og nattesøvnen bedre med en lang dupp midt på dagen. Men det har altså vært litt fram og tilbake en stund. Noen dager var hun så trøtt allerede i nitiden at hun ikke hadde hatt det noe bra om vi skulle holdt henne oppe flere timer til. Natten varer som regel fra ca. 19 til ca. 07, og nå sover hun 1,5 timer en gang mellom 12 og 15.  

Forrige baby gikk også tidlig fra 2 til 1 dupp, men hun sov veldig godt om natten (opp mot 13 timer). Minstemor har våknet mye mer om natten, men det bedret seg i forbindelse med denne endringen i dagsøvn. Noe som jo kan være helt tilfeldig og uten sammenheng også. Jeg hører at de fleste har det motsatt, i form av at søvn avler søvn.

Det er som du sier, barn er forskjellige så man må nesten prøve seg litt fram. 

Anonymkode: f8857...bd5

Skrevet

Alt er relativt men... i mine øyne høres det helt ubegripelig fantastisk ut om baby legges i sengen alene og finner søvnen etter bare en halv time!! Min 3-åring er fortsatt laaangt unna å klare det, og hvertfall ikke babyen min😅

Anonymkode: 123ce...6ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har vært i en overgangsfase fra 2 dupper til 1 nå mellom 10 og 12 måneder. Vi oppdaget tilfeldig en dag vi bare ikke fikk til første dupp at duppen ble lengre og nattesøvnen bedre med en lang dupp midt på dagen. Men det har altså vært litt fram og tilbake en stund. Noen dager var hun så trøtt allerede i nitiden at hun ikke hadde hatt det noe bra om vi skulle holdt henne oppe flere timer til. Natten varer som regel fra ca. 19 til ca. 07, og nå sover hun 1,5 timer en gang mellom 12 og 15.  

Forrige baby gikk også tidlig fra 2 til 1 dupp, men hun sov veldig godt om natten (opp mot 13 timer). Minstemor har våknet mye mer om natten, men det bedret seg i forbindelse med denne endringen i dagsøvn. Noe som jo kan være helt tilfeldig og uten sammenheng også. Jeg hører at de fleste har det motsatt, i form av at søvn avler søvn.

Det er som du sier, barn er forskjellige så man må nesten prøve seg litt fram. 

Anonymkode: f8857...bd5

Min har også sovet godt og lenge om natten (hallelujah!) siden han ble rundt 3-4 mnd. Oftest 12 timer uavbrutt. Jeg leste at barn i 9 - 10 mnd alder trenger rundt 12-14 timers søvn i døgnet, så han har jo allerede hamstret mye av søvnen på natten😊 Jeg får prøve meg litt frem! Takk for svar❤

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alt er relativt men... i mine øyne høres det helt ubegripelig fantastisk ut om baby legges i sengen alene og finner søvnen etter bare en halv time!! Min 3-åring er fortsatt laaangt unna å klare det, og hvertfall ikke babyen min😅

Anonymkode: 123ce...6ad

Ja, jeg er utrolig takknemlig for det! Jeg håper nattesøvnen din får et løft om ikke for lenge også❤

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Min har også sovet godt og lenge om natten (hallelujah!) siden han ble rundt 3-4 mnd. Oftest 12 timer uavbrutt. Jeg leste at barn i 9 - 10 mnd alder trenger rundt 12-14 timers søvn i døgnet, så han har jo allerede hamstret mye av søvnen på natten😊 Jeg får prøve meg litt frem! Takk for svar❤

14-15 timer søvn i døgnet er korrekt for denne alderen. 12 timer kommer man ikke ned i før de er over 2 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

14-15 timer søvn i døgnet er korrekt for denne alderen. 12 timer kommer man ikke ned i før de er over 2 år. 

Jeg fant det her: https://nhi.no/familie/barn/nar-skal-barnet-legge-seg/  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...