Gå til innhold

Flytte til Kristiansund..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
Vi vurderer å flytte til Kristiansund pga jobbsammenheng, og har ungdomskolebarn. Jenta vår er noe skeptisk og vi ønsker derfor å lese oss litt opp og finne ut hvilken ungdomsskole vi bør forsøke å komme inn på.

Finnes det gode/«dårlige» skoler? 
Og finnes det noe fritidsaktiviteter? Jenta er glad i musikk og turn. 

Er det ellers en fin by? 

Erfaringer ønskes! 

Anonymkode: 308e3...b00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke uttale meg om hvordan det er å bo der, men når det gjelder musikkinteressen må jeg bare si at Kristiansund har et veldig levende musikkliv!  Alt fra rock til opera er representert i tilbudet for barn og ungdom.

Anonymkode: f07b2...10b

• Liker 1
Skrevet

Har hatt barn på begge ungdomsskolene i byen, gode erfaringer med begge. 
Kristiansund er en gammel arbeiderbastion, med de sosiale problemer det medfører. Hvis du kommer inn i «riktig» miljø. Har historisk scoret høyt på antall folk på NAV og antall alenemødre. Relativt mye psykiatri og rus. 
Er i kronisk konflikt med den mer «intellektuelle» nabobyen Molde. Kristiansunderne synes selv at de er lettere å komme inn på enn moldenserne. 
Hvis man har interesser innen musikk, dans og idrett er KSU en flott by. Og en vakker by. 

Erkekristiansunder: Ælg.

Hilsen innfødt kristiansunder. 
🤗

Anonymkode: 7a5e2...05e

Skrevet

Takk for svar! 
Litt vanskelig med Kristiansund som by synes jeg, er vanskelig å liksom se for seg de «landene» det er snakk om og hvor best plassering er iforhold til huskjøp. Men da vet jeg ihvertfall at det finnes noe tilbud rundt musikk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for svar! 
Litt vanskelig med Kristiansund som by synes jeg, er vanskelig å liksom se for seg de «landene» det er snakk om og hvor best plassering er iforhold til huskjøp. Men da vet jeg ihvertfall at det finnes noe tilbud rundt musikk! 

Fra vest til øst sånn ca: Innlandet; gammel arbeiderbydel som nå er it-strøket. Solskjær har hus der. 
Kirkelandet; sentrumsbydelen. Store boligområder i Karihola, noe perifert for sentrum. Blokker og rekkehus dominerer. 
Gomalandet: I følge rektor på Gomalandet barneskole den bydelen med størst spredning i sosiale forhold. Eneboliger i «grautbyen», arkitekttegnede rundt 1970 versus små leiligheter i firemannsboliger fra gjenreisninga. Nytt boligområde under utbygging på naturskjønne Skorpa. 
Det heter grautbyen fordi beboerne i sin tid kun hadde råd til å spise grøt, etter husbygginga. 
Sokner til Atlanten ungdomsskole.
Nordlandet: eldre bebyggelse mot havnebassenget, men øya er stor og det har de siste tiår vært mye utbygging der. Store boligområder på Torvhaugan, Røssern og Sommero. Oljebase og kjøpesenter. 

Beboerne sogner til Nordlandet ungdomsskole. 

Ny bydel: Frei. Tidligere egen kommune, var «landet» Der du kommer opp når du kjører gjennom krifast-tunnelen. 
Ungdomsskole: Frei ungdomsskole. 

Hilsen gomalending 🤗

Anonymkode: 7a5e2...05e

Skrevet

Er selv sørlending som har bodd i Kristiansund som voksen i noen år og stortrivdes egentlig. Hadde ikke barn på den tiden. 

Operaen var fantastisk og mange musikkfestivaler på sommeren, det var egne arrangement for barn og unge på dagtid på en av festivalene. 

Ellers er naturen og turområdene fantastiske. Gikk mye havstien som er gangavstand fra sentrum. 

Skulle jeg flyttet dit nå hadde jeg sett etter hus på innlandet, kanskje fordi det minner meg om gamle sørlandshus. Veldig trivelig sted og kort vei til sentrum. 

Anonymkode: 83a78...b9b

Skrevet

For oss i nabobyene til kr.sund så er vel byen kjent for en del rus og rusproblemer i både ungdomsmiljø og eldre. Hadde tanken å flytte dit selv pga rimeligere boligpriser enn her i Molde, men ønsker rett og slett ikke å flytte ungdommene mine inn i det miljøet. Har selv søskenbarn der på 16 år som har kommer i problemer pga rusmidler. Hun er en oppegående fin jente, men havnet i feil miljø. Og det miljøet er ganske stort..

Anonymkode: b14b2...019

Skrevet

Som Kristiansunder og Frei-væring som fortsatt bor her så kan jeg varmt anbefale Frei 😊 

Vokste opp på rensvik og trivdes veldig godt der. Flotte områder med nydelig natur. 

Bor på Frei med mann og barn. Kunne ikke tenkt meg noe annet 😊 

Gode erfaringer med skolene på Frei 😊

Anonymkode: 2af9e...fac

Skrevet

De har musikk-skole på Frei. Har tantebarn som er aktive i korps og band. De er ungdomsskole elever på Frei. 

Ang rusmiljøet så var vi veldig skjermet på Frei fra det. Det var noe by-ungdommen drev med. Rus finner du overalt, men man må bare snakke om det til barna og følge med. 

Anonymkode: 2af9e...fac

Skrevet

Jeg vokste opp i Kristiansund, i et såkalt "belastet" område (blokk, Karihola/Myra ((Kirkelandet) ), men opplevde barndommen min som veldig god og trygg. Mange barn å leke med, og trygt å ferdes alene. 

Jeg har også bodd på Nordlandet, trivdes godt der også. Som voksen med barn synes jeg Frei er et godt alternativ, og kunne tenkt meg å bo der selv med familien  :)

Anonymkode: 77339...ddc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...