Gå til innhold

Ei venninne har fått brev om at hun må reise ut av Norge innen 4 uker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er gift med en nordmann. De har vært gift i 6 år og hun kom til Norge for 1,5 år siden. I denne perioden har hun lært noe norsk og ikke fått seg jobb. Mannen har bidratt veldig lite og hun har hele veien hatt tilnærmet 0,- på konto. Ut av det blå fikk hun i dag beskjed om at mannen har søkt om separasjon, og at hun må reise ut. Før de giftet seg hadde hun en fin jobb i hjemlandet sitt, men i Norge har hun vært avhengig av mannen som har hjulpet henne fint lite. Hun har ikke noe sted å bo i hjemlandet. Familien hennes har ikke mulighet til å ta seg av henne og hun vet hun reiser til en umulig situasjon om hun må reise slik det er nå. Samtidig har hun ingen penger for til å være i Norge heller. Jeg kan ikke jussen rundt dette, men synes det er rart at Norge bare kan kaste henne ut på denne måten på så kort varsel når hun i utgangspunktet skulle være i et ekteskap og på den måten ha kontroll på livet. Forholdet er selvsagt ikke mulig å redde, men de to juridiske aspektene jeg har i mitt hode:

1) Burde ikke han bidra til hennes økonomi i den situasjonen de nå havner i (ikke bare fordi det er det riktige å gjøre, men juridisk?)

2) Kan reglene virkelig være slik at Norge vil sende henne til gata i hjemlandet i den situasjonen?

I tillegg lurer jeg på om hun har krav på fri rettshjelp i denne situasjonen?

Håper noen kan hjelpe til å belyse hvilke rettigheter/muligheter hun har i denne situasjonen.

Anonymkode: 97e10...f5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun har kr 0 på kontoen,  har hun rett til gratis advokat som kan veilede henne.

Hun kan ringe en advokat og be om råd.

Anonymkode: 87358...574

• Liker 7
Skrevet

Dersom de skal skilles må hun søke opphold på selvstendig grunnlag, men dette får hun ikke uten at hun søker asyl eller har jobb. 

Anonymkode: cbba3...041

• Liker 7
Skrevet

Er det mannen som har sendt brev om at hun må reise til hjemlandet eller staten? Trodde ikke de var så raske på avtrekkeren. Men flott de er effektive da. 

Anonymkode: 29485...193

• Liker 5
Skrevet

Barn av foreldre som ikke har gitt riktige opplysninger når de kom til Norge blir kastet ut, så ja, de kaster ut folk. Din venninne er ihvertfall voksen, og hun har nok muligheter til å få en ny jobb i hjemlandet. 

Hun har nok ikke bodd lenge nok til å ha noen særlige rettighetr eller trygderett her i Norge. 

Anonymkode: 992a9...750

• Liker 6
Skrevet

Hun får vel neppe opphold her i landet så lenge det ikke er fare for livet hennes i hjemlandet. Hun kan heller ikke forsørge seg selv - noe som ikke gjør saken hennes lettere. 

Hun må nok bare belage seg på å returnere til hjemlandet. 

Anonymkode: 992a9...750

• Liker 5
Skrevet

🤔

Anonymkode: 97e10...f5a

Skrevet

Hvorfor giftet hun seg med en nordmann? Har de bodd sammen i det hele tatt? 

Hvorfor har hun ikke gjort en større innsats i å lære seg norsk/få jobb?

Hun får seg helt sikkert en jobb i hjemlandet.

Anonymkode: 35c9b...2c1

• Liker 2
Skrevet

Har hun ikke opphold? 

Hun må søke udi 

Anonymkode: 90ecd...17c

Skrevet

Hun kan ha rett på opphold for seg selv etter så langt ekteskap, men det kan være utfordrende at hun er uten arbeid. 

Hun bør få advokat om hun ønsker å bli, har antagelig mulighet for fri rettshjelp med ingen inntekt. 

Om hun er på Østlandet, er advokatfirmaet Humlen spesielt gode på utlendingsrett. 

Anonymkode: 4d6c2...883

• Liker 6
Skrevet

Hun får jobb i hjemlandet. 

Anonymkode: 5defd...5b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor giftet hun seg med en nordmann? Har de bodd sammen i det hele tatt? 

Hvorfor har hun ikke gjort en større innsats i å lære seg norsk/få jobb?

Hun får seg helt sikkert en jobb i hjemlandet.

Anonymkode: 35c9b...2c1

Hvor stor eller liten innsats mener du hun har gjort? Du vet jo ingenting om hvilken innsats hun har lagt inn i dette. Det er fryktelig vanskelig å lære seg norsk på halvannet år, og i hvert fall om du har en mann som viser liten vilje til å integrere henne.

Og jobb i disse dager i Norge? hahaha Det er vanskelig nok selv om man er norsk. 

Anonymkode: dde5e...163

• Liker 11
Skrevet

Jeg antar at hun har oppholdstillatelse på grunnlag av ekteskapet - når det opphører etter så kort botid i landet bortfaller det grunnlaget og oppholdstillatelsen trekkes tilbake. Hennes økonomiske situasjon - her og i hjemlandet - er ikke relevant i denne sammenhengen.  For å søke om opphold på selvstendig grunnlag må hun ha minst tre års botid - med mindre det er snakk om mishandling o.l. i ekteskapet- Hun bør kontakte UDI, det er de som kan reglene og har fattet vedtaket.

• Liker 7
Skrevet

Tror det beste for henne vil være og reise tilbake til hjemlandet og gjøre prosessene derfra, vis hun ikke følger vedtaket så vil det bli vanskeligere å få de riktige norske papirene og komme inn i landet igjen. 

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for spekulasjon,samt svar til dette.

Chantielle mod.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Gjest Godhelg2019
Skrevet

Jeg føler med deg. Håper hun får bli i Norge 🙂

Skrevet

Godt de er blitt strengere og effektive. Høres ikke ut som venninnen din er i noen reell fare, og utlendinger er det jo smekk fullt av nå (hvertfall her i Oslo her jeg bor, føler det er 70% utlendinger her elns). Føler meg selv som en minoritet i eget land

Anonymkode: c58e3...631

Skrevet

Dette er stort sett det som gjelder vedkommende.

2.4 Permanent oppholdstillatelse Dersom du har bodd i Norge i minst tre år med en oppholdstillatelse, gjennomført norskopplæring etter introduksjonsloven, tjener nok penger og ikke har gjort noe straffbart, kan du søke om permanent oppholdstillatelse.

Mange norske menn spekulerer i dette med å skille seg før det har gått 3 år fra utenlandsk partner. Har ts sin venninne barn er stiller saken seg annerledes 

Anonymkode: 9cf41...7b2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...