Ann Mo Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 (endret) https://www.vg.no/nyheter/i/jBLOjL/det-var-saa-rart-at-hjertet-mitt-ikke-slo-ordentlig «Den nye, sjeldne følgesykdommen etter covid-19 rammer barn - og kan være dødelig. MARIE GOLIMO KINGSRØD JANNE MØLLER-HANSEN (FOTO) Publisert: Oppdatert i går 18:12» Skremmer de oss? Mer enn hva vi bør være? Jeg googlet og fant dette. Det virker ikke å være noen grunn til å bli redd i Norge: https://www.google.no/amp/s/www.bbc.com/news/amp/health-53932294 Of the children studied, 52 were also diagnosed with a multisystem inflammatory syndrome linked to coronavirus , with the first case seen by doctors in mid-March. These children - none of whom died - were more likely than the others to be older, about 10, and from ethnic minorities. And they were five times more likely to be admitted to intensive care, where they responded well to treatment. The syndrome is "exceptionally rare. " Endret 24. januar 2021 av Ann Mo
velociraptor Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Ann Mo skrev (1 minutt siden): The syndrome is "exceptionally rare" heldigvis 1
Callisto83 Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Jeg er spent på hva man vet om corona om 5 år til. Den kinesiske taxisjåføren NRK intervjuet tidligere i kveld, i en reportasje fra Kina, var LIVREDD for det, han sa viruset ødela kroppen. Vet de noe i Kina som ikke vi vet tenkte jeg da.. Huff, jeg kunne ønske det hele bare var en vond drøm. 14
Ann Mo Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2021 Callisto83 skrev (1 minutt siden): Jeg er spent på hva man vet om corona om 5 år til. Den kinesiske taxisjåføren NRK intervjuet tidligere i kveld, i en reportasje fra Kina, var LIVREDD for det, han sa viruset ødela kroppen. Vet de noe i Kina som ikke vi vet tenkte jeg da.. Huff, jeg kunne ønske det hele bare var en vond drøm. Det er litt rart å tenke tilbake på bildene vi fikk fra Kina med døde liggende i gatene nå.. Det stemmer jo ikke med det vi har erfart selv fra korona 🤔 17
Psilocybe Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Alarm! Katastrofe! For sikkerhets skyld bør vi stenge alle barn inne helt til ting har normalisert seg. 9
Ann Mo Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #6 Skrevet 24. januar 2021 velociraptor skrev (24 minutter siden): heldigvis Ja. Og dette sto også om dødeligheten for selve viruset selv i artikkelen The BMJ study looked at 651 children with coronavirus in hospitals in England, Wales and Scotland. The six who had died had "profound" underlying health conditions that had often been complex and themselves life-limiting. Lurer på om dette fortsatt er likt. Eller om det har endret seg. 4
Capt. Obvious Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 Ann Mo skrev (8 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/jBLOjL/det-var-saa-rart-at-hjertet-mitt-ikke-slo-ordentlig «Den nye, sjeldne følgesykdommen etter covid-19 rammer barn - og kan være dødelig. MARIE GOLIMO KINGSRØD JANNE MØLLER-HANSEN (FOTO) Publisert: Oppdatert i går 18:12» Skremmer de oss? Mer enn hva vi bør være? Jeg googlet og fant dette. Det virker ikke å være noen grunn til å bli redd i Norge: https://www.google.no/amp/s/www.bbc.com/news/amp/health-53932294 Of the children studied, 52 were also diagnosed with a multisystem inflammatory syndrome linked to coronavirus , with the first case seen by doctors in mid-March. These children - none of whom died - were more likely than the others to be older, about 10, and from ethnic minorities. And they were five times more likely to be admitted to intensive care, where they responded well to treatment. The syndrome is "exceptionally rare. " Den siste setningen der er jo ganske essensiell. Som ved alle virusinfeksjoner, så kan følgetilstander være en konsekvens, men hvor ofte skjer dette? Syntes det er helt hårreisende å bruke dette som skremselspropaganda av mediene uten noe forsøk på å tallfeste det. 13
Lana01 Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 (endret) Ann Mo skrev (10 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/jBLOjL/det-var-saa-rart-at-hjertet-mitt-ikke-slo-ordentlig «Den nye, sjeldne følgesykdommen etter covid-19 rammer barn - og kan være dødelig. MARIE GOLIMO KINGSRØD JANNE MØLLER-HANSEN (FOTO) Publisert: Oppdatert i går 18:12» Skremmer de oss? Mer enn hva vi bør være? Jeg googlet og fant dette. Det virker ikke å være noen grunn til å bli redd i Norge: https://www.google.no/amp/s/www.bbc.com/news/amp/health-53932294 Of the children studied, 52 were also diagnosed with a multisystem inflammatory syndrome linked to coronavirus , with the first case seen by doctors in mid-March. These children - none of whom died - were more likely than the others to be older, about 10, and from ethnic minorities. And they were five times more likely to be admitted to intensive care, where they responded well to treatment. The syndrome is "exceptionally rare. " Det er sjelden, men vi har også sett dette ramme Sverige der et 100 talls barn har vært/er rammet . De kan rammes av Mis-C der immunforsvaret angriper egen kropp,/ organer. Dette er en livstruende betennelse sykdom , som bla kan oppstå noen uker etter gjennomgått covid 19, selv barn med milde symptomer av covid 19 kan rammes Sverige har har hatt fulle intensiv avdelinger for barn, https://www.nrk.no/urix/rundt-30-svenske-barn-har-blitt-livstruende-syke-etter-covid-19-1.15314458 https://www.vg.no/nyheter/i/7KV8eK/sverige-hundretalls-barn-har-alvorlig-foelgesykdom-av-corona Endret 24. januar 2021 av Lana01 3
Ann Mo Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #9 Skrevet 24. januar 2021 (endret) Lana01 skrev (8 minutter siden): Det er sjelden, men vi har også sett dette ramme Sverige som har langt flere smittede en oss. De kan rammes av Mis-C der immunforsvaret angriper egen kropp,/ organer. Dette er en livstruende betennelse sykdom , som kan oppstå noen uker etter gjennomgått covid 19, selv barn med milde symptomer av covid 19 kan rammes Sverige har har harr fulle intensiv avdeliger for barn, Det som sto i artikkelen jeg fant om info om sykdommen: - alle barna som ble rammet av følgesykdommen responderte godt på behandlingen da de kom på sykehuset, og alle ble friske. - det var svært sjeldent å få denne følgesykdommen. - det var en sykdom som rammet barn i etniske minoriteter (...kanskje det har med mangel på D-vitamin eller annet, eller gener? Noen årsak må det jo være, dersom dette er sant. Ser også den norske gutten i VG har en annen etnisk bakgrunn.) Endret 24. januar 2021 av Ann Mo 4
Lana01 Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 Ann Mo skrev (Akkurat nå): Det som sto i artikkelen jeg fant om info om sykdommen: - alle barna som ble rammet av følgesykdommen responderte godt på behandlingen da de kom på sykehuset, og alle ble friske. - det var svært sjeldent å få denne følgesykdommen - det var en sykdom som rammet etniske minoriteter (kanskje det har med mangel på D-vitamin eller annet, eller gener?) Ok så ikke så nøye. Tenkte det var Mis-C det var snakk om , det er trist uansett
Ann Mo Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #11 Skrevet 24. januar 2021 (endret) Lana01 skrev (8 minutter siden): Ok så ikke så nøye. Tenkte det var Mis-C det var snakk om , det er trist uansett Det er den sykdommen. Mis-C. Det bare står ikke i artikkelen fra VG om at det går bra med barna når de får behandling. https://www.cdc.gov/mis-c/cases/index.html Ser her en nyere oversikt om tilfeller av denne følgesykdommen fra Corona. Ser ut som det stemmer at denne rammer etiske minoriteter. Ser også det har vært noen dødsfall, men ser ikke informasjon i denne oversikten på om disse barna hadde blitt lagt inn og fått behandling. Det står heller ikke noe om at disse barna var livstruende syke fra før eller friske. I den første artikkelen jeg fant sto det at det var kun barn som fra før av var livstruende syke som hadde dødd av korona. Ikke barn som ikke var livstruende syke fra før. Endret 24. januar 2021 av Ann Mo La til info
Ann Mo Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #12 Skrevet 24. januar 2021 Lana01 skrev (23 minutter siden): Sverige har har hatt fulle intensiv avdelinger for barn, https://www.nrk.no/urix/rundt-30-svenske-barn-har-blitt-livstruende-syke-etter-covid-19-1.15314458 https://www.vg.no/nyheter/i/7KV8eK/sverige-hundretalls-barn-har-alvorlig-foelgesykdom-av-corona Tror det er gjeldende. At alle barna som har fått denne følgesykdommen er blitt friske med behandling?
Ukjent. Skrevet 24. januar 2021 #13 Skrevet 24. januar 2021 Ann Mo skrev (Akkurat nå): Tror det er gjeldende. At alle barna som har fått denne følgesykdommen er blitt friske med behandling? De har god behandling for denne sykdommen. Den er sjelden, men kjent også før korona kom. Ingen barn i Sverige har dødd av dette. 6
Lana01 Skrevet 24. januar 2021 #14 Skrevet 24. januar 2021 (endret) Ann Mo skrev (16 minutter siden): Tror det er gjeldende. At alle barna som har fått denne følgesykdommen er blitt friske med behandling? Ja de fleste overlever, og det er veldig bra. Det har vært dødsfall knyttet til det på verdensbasis, men det er sjelden, man få håpe at disse barna som rammes alvorlig av dette ikke får noe varige skader i etterkant . Det er trist for de som rammes, og det kan også ramme andre barn, slik som i Sverige, der viktige operasjoner har blitt utsatt Her står det mer om det https://abc11.com/multisystem-inflammatory-syndrome-nc-covid-and-kids-mis-c/9208165/ Endret 24. januar 2021 av Lana01
Ann Mo Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #15 Skrevet 24. januar 2021 Lana01 skrev (2 timer siden): Ja de fleste overlever, og det er veldig bra. Det har vært dødsfall knyttet til det på verdensbasis, men det er sjelden, man få håpe at disse barna som rammes alvorlig av dette ikke får noe varige skader i etterkant . Det er trist for de som rammes, og det kan også ramme andre barn, slik som i Sverige, der viktige operasjoner har blitt utsatt Her står det mer om det https://abc11.com/multisystem-inflammatory-syndrome-nc-covid-and-kids-mis-c/9208165/ Jeg leser fra artikkelen: - 78 % av barna som får sykdommen er latinske og sorte barn. - 9 av 10.000 barn som smittes av Korona får denne følgesykdommen. - 1,79 % av de som fikk følgesykdommmen har dødd. Dvs 16 av 100.000 som av barna som har fått korona har dødd med symptomer på denne følgesykdommen. Men det er ikke opplyst om disse fikk behandling i tide. Det virker som de har god behandling for denne sykdommen dersom barnet kommer til sykehus, og at det da ikke er farlig for barna. Men at det er livsfarlig å ikke få behandling. Så det viktige er å kontakte lege dersom barnet blir syk noen uker etter korona. 1
T-Rex Skrevet 24. januar 2021 #16 Skrevet 24. januar 2021 13 hours ago, Ann Mo said: Det er litt rart å tenke tilbake på bildene vi fikk fra Kina med døde liggende i gatene nå.. Det stemmer jo ikke med det vi har erfart selv fra korona 🤔 I Kina må de syke betale for ambulanse, noe mange ikke har råd til (det er snakk om noen tusen kroner). Da er det klart at noen kan komme til å kollapse til fots, på vei til sykehuset. Og når lungene ikke fungerer skikkelig, så du ikke får oksygen, kan ting skje nokså raskt. Det var vel uansett ikke snakk om masser av mennesker som lå strødd rundt, men noen enkelttilfeller. 4
Ann Mo Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #17 Skrevet 24. januar 2021 T-Rex skrev (1 minutt siden): I Kina må de syke betale for ambulanse, noe mange ikke har råd til (det er snakk om noen tusen kroner). Da er det klart at noen kan komme til å kollapse til fots, på vei til sykehuset. Og når lungene ikke fungerer skikkelig, så du ikke får oksygen, kan ting skje nokså raskt. Det var vel uansett ikke snakk om masser av mennesker som lå strødd rundt, men noen enkelttilfeller. Sant. Men media gav oss et bilde her på hvor redde vi burde være for denne sykdommen. På samme måte som de fremstiller den dødelige følgesykdommen for barn i VG nå. De balanserer ikke ut saken med å fokusere på de delene ved saken som gjør at man ikke trenger å være så fryktelig redd denne sykdommen. Jeg kjenner eldre som går å er livredd for barna grunnet Korona, fordi de har lært hvor dødelig og livsfarlig dette "er" for barn. 2
T-Rex Skrevet 24. januar 2021 #18 Skrevet 24. januar 2021 (endret) 4 minutter siden, Ann Mo said: Sant. Men media gav oss et bilde her på hvor redde vi burde være for denne sykdommen. På samme måte som de fremstiller den dødelige følgesykdommen for barn i VG nå. De balanserer ikke ut saken med å fokusere på de delene ved saken som gjør at man ikke trenger å være så fryktelig redd denne sykdommen. Jeg kjenner eldre som går å er livredd for barna grunnet Korona, fordi de har lært hvor dødelig og livsfarlig dette "er" for barn. Covid-19 har vært veldig alvorlig for veldig mange mennesker verden over. Det er mer enn 2 millioner som har dødd hittil. Det er definitivt en alvorlig sykdom, og vi vet at mange av de som overlever får permanente skader. Endret 24. januar 2021 av T-Rex 3
Ann Mo Skrevet 24. januar 2021 Forfatter #19 Skrevet 24. januar 2021 T-Rex skrev (12 minutter siden): Covid-19 har vært veldig alvorlig for veldig mange mennesker verden over. Det er mer enn 2 millioner som har dødd hittil. Det er definitivt en alvorlig sykdom, og vi vet at mange av de som overlever får permanente skader. Det er én sak. En annen sak er hvor farlig de fremstiller sykdommen som. Endel av artiklene ser ut til å lages for å skremme mere enn hva som er riktig fra realitetene. Som den saken tråden her handler om.
velociraptor Skrevet 24. januar 2021 #20 Skrevet 24. januar 2021 Capt. Obvious skrev (11 timer siden): Den siste setningen der er jo ganske essensiell. Som ved alle virusinfeksjoner, så kan følgetilstander være en konsekvens, men hvor ofte skjer dette? Syntes det er helt hårreisende å bruke dette som skremselspropaganda av mediene uten noe forsøk på å tallfeste det. 10 i Norge så langt, alle har blitt helt friske. Leste det i går kveld, men finner ikke igjen linken nå. «vi vet hvordan vi behandler dette», sa barnelegen i intervjuet. T-Rex skrev (6 timer siden): Covid-19 har vært veldig alvorlig for veldig mange mennesker verden over. Det er mer enn 2 millioner som har dødd hittil. Det er definitivt en alvorlig sykdom, og vi vet at mange av de som overlever får permanente skader. 2 millioner av 7,8 milliarder ja. Det er faktisk forsvinnende lite. Men alvorlig likevel for de få som blir alvorlig rammet, selvsagt. 3
Anbefalte innlegg