Gå til innhold

Er take away trygt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det trygt å kjøpe take away slik situasjonen er nå? Kan det være smitte på maten?

Anonymkode: 9fbaf...028

Skrevet

Godt spørsmål. 
Det kan vel i prinsippet være smitte på «alt» for en liten periode. 
Hvordan det er på mat er jeg usikker på. 
Men da take-away er lovlig selv når alt annet stenger ned går jeg ut fra at risikoen ansees som svært liten.

Anonymkode: 27f6a...3da

• Liker 1
Skrevet

Noen som vet mer om dette?

Anonymkode: 9fbaf...028

Skrevet

Jeg har benyttet meg av take-away mange, mange ganger siden i fjor og har ikke vært i nærheten av å bli smittet såvidt jeg vet. Har aldri testet meg fordi jeg ikke har vært syk.

De som leverer holder avstand og bruker maske og tar kun på esken eller posen som maten er pakket i. De som lager maten på stedet følger nok strenge regler ift smittehåndtering og hygiene som de alltid har gjort - og muligens strengere nå i disse dager. 

Jeg er ikke redd for smitte via levering av mat.

Bruker å handle mat på kolonial.no også, ikke noe problem der heller. Og heller ikke noe problem med Godt Levert. 

Anonymkode: 66bc5...e16

• Liker 3
Skrevet

Jeg har kjøpt mye take-away siden i fjor, og bor i en del av Oslo som har hatt mye smitte hele tiden. Jeg har ikke blitt syk. Jeg har inntrykk av at det er ganske trygt. 

Anonymkode: b5ef1...aa1

Skrevet

Det kan være lurt å fjerne og kaste emballasjen raskt, og så vaske hender grundig etterpå, og før du spiser. Maten er vel varmebehandlet, men selvsagt håndtert etterpå, men den sjansen får man ta av og til. Men jeg er alltid obs på emballasjen, uansett om jeg handler matvarer, eller kjøper andre ting. Den fjernes og kastes så raskt som mulig, siden mange håndterer den og viruset kan leve forholdsvis lenge på overflater.

Anonymkode: 10426...303

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være lurt å fjerne og kaste emballasjen raskt, og så vaske hender grundig etterpå, og før du spiser. Maten er vel varmebehandlet, men selvsagt håndtert etterpå, men den sjansen får man ta av og til. Men jeg er alltid obs på emballasjen, uansett om jeg handler matvarer, eller kjøper andre ting. Den fjernes og kastes så raskt som mulig, siden mange håndterer den og viruset kan leve forholdsvis lenge på overflater.

Anonymkode: 10426...303

Sånn tenker jeg også, selv om jeg antar den reelle sjansen for å faktisk bli smittet av virus på en overflate må være tilnærmet lik null.

Om jeg feks bestiller pizza pleier jeg uansett å sette stekeovnen på, og så varme pizzaen i et par minutter (tynne italienske pizzaer blir fort kalde under transport). På den måten sikrer man seg også helt mot smitte, eller rettere sagt: Man kan skyve sin egen eventuelle usikkerhet helt til side. Ikke noe gøy å spise mat som man er litt usikker på i hvert fall, uansett hvor uberettiget bekymringen måtte være rent rasjonelt sett.

Anonymkode: 5fc89...e7b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...