Gå til innhold

Sjekker NAV Facebook/Instagram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt om uføretrygd og venter spent på svar. Jeg er redd for å få avslag, selv om jeg har fastlege, sykehus, oppfølgingstjenesten og nav lokalt bak ryggen, og kommer stadig på nye forslag til hvorfor jeg kan få avslag. Sist i rekken er google og some. Googler saksbehandler navnet til de som søker? Sjekker de sosiale medier? Jeg er jo ikke syk der, og det er fordi jeg er flau og ikke vil at folk skal vite så jeg later som jeg er mye friskere enn det jeg faktisk er. 

Anonymkode: bc7e4...201

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, de kan på lik linje med arbeidsgivere.

Anonymkode: 781b7...c40

• Liker 10
Skrevet

Har iallfall skjedd før. Men NAV vet også at det er solsiden som presenteres i SoMe. Dersom du turner rundt i Kuala Lumpur mens du forteller NAV at du ligger hjemme på sofaen så vil det kunne påvirke saken, for da stemmer jo ikke kart og terreng. 

Anonymkode: 2f176...1f7

• Liker 12
Skrevet

Tja. Jeg kjenner ei som ble fratatt sykepengene fordi hun solgte strikkeklær på Facebook. Vet ikke hvordan nav fant det ut. Kanskje noen tipset de. 

Jeg tror nok de fleste skjønner at man selvsagt ikke legge ut de dårlige delene av livet sitt på SoMe. Men kommer selvsagt ann på hva man er sykemeldt/på app for. Er man sykemeldt pga. bekkenløsning men legger ut bilder på Instagram på topptur er det klart at man kan og bør miste sykepengene. Har man ME men legger ut bilde fra jentekveld, beviser jo ikke det noe. Det er mange sykdommer som man kan ha gode og dårlige dager med, og det skjønner nok saksbehandleren på nav også. Men som sagt, kommer jo ant på diagnosen. 

Anonymkode: 5a153...5b6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, de kan på lik linje med arbeidsgivere.

Anonymkode: 781b7...c40

Derfor skal man ha lukket profil overalt. Eller ingen profil. 

Anonymkode: 1501a...6f4

• Liker 11
Skrevet

Garantert at de sjekker fb. De har helt sikkert en fiktiv profil de bruker for å sjekke, så hjelper ikke kun å blokkere saksbehandler evt. Men anbefaler at du gjør fb profilen din så lukket som mulig om du ikke ønsker innsyn fra andre. 

Anonymkode: 87771...ab6

• Liker 5
Skrevet

Ja det gjør man. 

Anonymkode: 05ccb...e4b

Skrevet

Riktig at nav sjekker det sånn at folk ikke jukser. 
Når det gjelder arbeidsgivere, er det litt forskjellig. 

Skrevet

Ei venninne søkte om uføre, og har ME. Men på gode dager prøvde hun å komme seg ut på «stikk ut» turer. Nav registrerte disse turene da venninnen min registrerte turene sine på stikk ut. 

Anonymkode: 33eda...dd1

Skrevet

Det håper jeg inderlig de gjør. Om solsiden du viser på SoMe er turer, sammenkomster, trening o.l er du jo ikke syk nok til å bli ufør uansett. 

Anonymkode: 4acea...5dc

• Liker 7
Skrevet

Det håper jeg inderlig de gjør. Om solsiden du viser på SoMe er turer, sammenkomster, trening o.l er du jo ikke syk nok til å bli ufør uansett. 

Er nok ikke det ts er redd for -men blir rimelig paranoid når man er under aap. Du må jo registrere alt du gjør ned til minste detalj og alt må godkjennes, nesten hver en tur på do -du vet aldri hva som blir brukt mot deg. Så om legger ut ett fint naturbilde fra en fjelltur du hadde for flere år tilbake så går du nesten i frykt for å at det kan bli brukt som avslagsgrunn ved en uføresøknad. 

• Liker 2
Skrevet

Er nok ikke det ts er redd for -men blir rimelig paranoid når man er under aap. Du må jo registrere alt du gjør ned til minste detalj og alt må godkjennes, nesten hver en tur på do 

?

Har vært på AAP i halvannet år, og aner virkelig ikke hva du snakker om. Hva sikter du til som skal registreres ned til minste detalj? Jeg har bare vært i kontakt med NAV når det gjelder ting som helt åpenbart har betydning for status i saken, som ferieavvikling, hvor mye jeg jobbet da jeg prøvde meg i jobb etc. Opplysninger de må ha, rett og slett, og jeg har vel brukt maks 2-3 timer på korrespondande med NAV det siste året. Synes det er helt greit!

Anonymkode: a470a...500

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er nok ikke det ts er redd for -men blir rimelig paranoid når man er under aap. Du må jo registrere alt du gjør ned til minste detalj og alt må godkjennes, nesten hver en tur på do -du vet aldri hva som blir brukt mot deg. Så om legger ut ett fint naturbilde fra en fjelltur du hadde for flere år tilbake så går du nesten i frykt for å at det kan bli brukt som avslagsgrunn ved en uføresøknad. 

Hvis det virkelig er sånn, er det tullete, men jeg synes at nav bør sjekke uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

?

Har vært på AAP i halvannet år, og aner virkelig ikke hva du snakker om. Hva sikter du til som skal registreres ned til minste detalj? Jeg har bare vært i kontakt med NAV når det gjelder ting som helt åpenbart har betydning for status i saken, som ferieavvikling, hvor mye jeg jobbet da jeg prøvde meg i jobb etc. Opplysninger de må ha, rett og slett, og jeg har vel brukt maks 2-3 timer på korrespondande med NAV det siste året. Synes det er helt greit!

Anonymkode: a470a...500

På aktivitetsplanen -jeg er veldig dårlig da og orker ikke stort annet en å ligge rett ut, så jeg må da ha på aktivitetsplanen, for å ha en aktivitet der at jeg feks bruker mindfullnes hver kveld. Det er også foreslått at jeg skal ha som en aktivitet at jeg tar en runde til postkassa og tilbake. Dette mente de seriøst at jeg skulle registrere. Så da føler du deg rimelig overvåka -når du må registrere de gangen du kommer deg opp og ut for å hente posten... 

• Liker 3
Skrevet

Det her er bare tull!! Hva du legger ut i sosiale media har ingen betydning for om du får ufør! Det sitter IKKE nav-etterforskere å følger med på det!!! De eksemplene som det refereres til her er langt på vei tull, når det kommer til sånne saker er det gjerne folk som har varslet nav om at en som mottar sykepenger for ryggplager, men bygger seg hus selv, at noen oppholder seg i utlandet og mottar dagpenger ++ jeg jobber i NAV og jeg vet at det i en periode var en ukultur der noen saksbehandlere på mitt kontor sjekka folk på SoMe men det ble meget tydelig sagt i fra at det ikke er opplysninger som kan påvirke saken. 

Anonymkode: 39f81...095

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det her er bare tull!! Hva du legger ut i sosiale media har ingen betydning for om du får ufør! Det sitter IKKE nav-etterforskere å følger med på det!!! De eksemplene som det refereres til her er langt på vei tull, når det kommer til sånne saker er det gjerne folk som har varslet nav om at en som mottar sykepenger for ryggplager, men bygger seg hus selv, at noen oppholder seg i utlandet og mottar dagpenger ++ jeg jobber i NAV og jeg vet at det i en periode var en ukultur der noen saksbehandlere på mitt kontor sjekka folk på SoMe men det ble meget tydelig sagt i fra at det ikke er opplysninger som kan påvirke saken. 

Anonymkode: 39f81...095

Man mener nok de som sitter NAV ytelser -de som innvilger eller avslår uføretrygden. Det finnes avslag der man mener at noen har for mye hobbyvirksomhet med bakgrunn av det som har blitt lagt ut på fb og har nevnt dette som en av avslagsgrunnene. Har sett utdrag fra avslaget så det er faktisk ikke tull. Sikkert ikke vanlig -men forekommer tydeligvis og da er det ikke rart man blir paranoid -når ett avslag gjerne betyr ett år i karenstid og ett år uten inntekt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ung ufør  og har vært det i to år.pga. store ryggskader som gir meg andre plager i tillegg. Og jeg trener 2-3 ganger i uken.  Jeg har ogå de siste 10 årene vært på 2-3 konserter i året. Mener du virkelig at jeg skal bli fratatt ytelsen min? Fordi jeg gjør til som gir meg glede i hverdagen og som kan forbedre den fysiske helsen min? Styrketrening gjør at jeg ikke sitter inne hele dagen. Det er faktisk ikke ulovlig å være sosial og aktiv når man er ufør.

Snakk og å være trangsynt og vise lite forståelse.

Anonymkode: 4d628...a18

• Liker 13
Skrevet

Jeg jobber i en statlig etat hvor vi av og til gransker privatpersoner. Det er helt vanlig at vi googler og kjører mediesøk, og da vil ofte profiler på sosiale medier dukke opp. Men det vi finner der er ikke nødvendigvis bevis for noe som helst, men det kan indikere at det er ting som må undersøkes nærmere.  Jeg vil tro at saksbehandlere i NAV gjør det samme.

Vi hadde en sak i lokalavisa om en som vært uføretrygdet, men samtidig annonserte healing/sjamanisme/salg av "urtemedisin" på SM. Det endte med straffeskatt, krav om tilbakebetaling av deler av trygda og politisak etter narkotikalovgivningen.

Anonymkode: 344db...e42

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så en skal bare være hjemme og bli enda dårligere ? Selv om en er på aap eller er ufør, så er det diagnoser som gjør at en bør bevege seg. Blant annet revmatisme , da en blir mye stivere og dårligere av å bare være hjemme. Så det blir bare tull å si at en ikke fortjener ufør hvis en kan gå tur.

Anonymkode: f4e68...439

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja det der hadde du peiling på ser jeg. 

Anonymkode: b3b8a...0cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...