Gå til innhold

Veninnen min har bestemt at vi skal feire bursdag sammen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Over hodet på meg. Hun spurte ikke hva jeg ville. Jeg var egentlig ikke så gira på å feire heller,ville helst ta det rolig i år,og liker ikke tanken på å samle folk når det er Korona.  Og så må jeg handle inhalvparten som jeg så klart ikke hadde lagt inn i budsjettet mitt. Har prøvd å si nei men det er nytteløst. Hun har det med å overkjøre. Annet eksempel, jeg har heller nesten aldri fått kjøpe gave selv til venner til jul eller bursdag fordi hun har bestemt at vi skal spleise og hva vi skal kjøpe. Hadde vært hyggelig en gang å få kjøpe noe selv. Ikke så lett å si nei. Er jeg utakknemlig? Hva ville du gjort i en sånn situasjon?

Anonymkode: 8fe4b...d1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må si ifra på en skikkelig måte. Du lar deg overkjøre og har tydeligvis gjort det i mange år. Si rett frem at du ikke vil feire sammen i år, og at du fremover vil slutte med spleis på gaver. Blir det dårlig stemning en liten stund så la hun være sur, det går over. 

Anonymkode: 22508...658

• Liker 20
Skrevet

1. Si hva du mener. Ferdig. Vær så god for rådet.

Anonymkode: 06a8d...913

• Liker 24
Skrevet

Du har prøvd å si nei. 

Nå er tiden for å slutte å prøve. Ikke prøv, gjør!

Bare si nei. Hvis hun etterspør mat eller penger eller hva som helst så sier du bare "nei". Fortsett å si nei.

Kommer hun med motargumenter så sier du bare "nei" og sier hun at det er dårlig gjort og "hva er det som går av deg om dagen XXX?!" så sier du bare "nei" igjen. 

Til slutt vil hun skjønne det. 

• Liker 14
Skrevet

Hvor gamle er dere? Dette er ikke en god venn. Se for deg at du snakker til henne som til deg. Eller melder. Eller sender henne vippsregning fordi du vil gi en gave. Hvordan hadde hun reagert? 

Du lar deg utnytte. Slutt med det. Si at nå er det din tur til a bestemme gave. Eller at du allerede har en plan.

Og dere kan få bot hvis dere feirer nå. Av politiet. Og alle gjestene.

Bruk det som argument. Du vil ikke. Ikke gjør det.

Anonymkode: ec11e...6a4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hun har det med å overkjøre.

Og du har det med å bli overkjørt.

Hør på hva en klok AB en gang i tiden sa :

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

1. Si hva du mener. Ferdig. 

Anonymkode: 06a8d...913

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor gamle er dere? Dette er ikke en god venn. Se for deg at du snakker til henne som til deg. Eller melder. Eller sender henne vippsregning fordi du vil gi en gave. Hvordan hadde hun reagert? 

Du lar deg utnytte. Slutt med det. Si at nå er det din tur til a bestemme gave. Eller at du allerede har en plan.

Og dere kan få bot hvis dere feirer nå. Av politiet. Og alle gjestene.

Bruk det som argument. Du vil ikke. Ikke gjør det.

Anonymkode: ec11e...6a4

25. Nei, hun er vel egentlig ikke en god venn når hun holder på sånn. Vet ikke hvordan hin hadde reagert, men kan tenke meg at hun ikke hadde likt det. Hun hadde nok blitt sur. Kan si det til henne, men hun blir nok sur. Men da får hun bare bli sur.

• Liker 1
Skrevet

I hvilken måned har dere bursdag?

Hvis det er før sommeren så bryter dere garantert loven (og sunn fornuft) hvis dere har tenkt å samle folk.

Anonymkode: 5984c...601

• Liker 4
Skrevet

Sendte melding i stad. Skrev jeg hadde lite penger denne måneden så jeg kunne ikke bare kjøpe inn masse mat som hun i tillegg hadde bestemt at jeg skulle kjøpe inn, og jeg orker ikke feiring. Fikk bare til svar at jeg må jo ofre litt da. Og jeg var utrolig kjip og lat. Jeg har ikke svart noe mer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I hvilken måned har dere bursdag?

Hvis det er før sommeren så bryter dere garantert loven (og sunn fornuft) hvis dere har tenkt å samle folk.

Januar. Jeg vil ikke feire noe når det ikke er lov, men hun bryr seg ikke.

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet

«Jepp, men sånn er det. Det blir ingen feiring på meg.»

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Over hodet på meg. Hun spurte ikke hva jeg ville. Jeg var egentlig ikke så gira på å feire heller,ville helst ta det rolig i år,og liker ikke tanken på å samle folk når det er Korona.  Og så må jeg handle inhalvparten som jeg så klart ikke hadde lagt inn i budsjettet mitt. Har prøvd å si nei men det er nytteløst. Hun har det med å overkjøre. Annet eksempel, jeg har heller nesten aldri fått kjøpe gave selv til venner til jul eller bursdag fordi hun har bestemt at vi skal spleise og hva vi skal kjøpe. Hadde vært hyggelig en gang å få kjøpe noe selv. Ikke så lett å si nei. Er jeg utakknemlig? Hva ville du gjort i en sånn situasjon?

Sms fra deg til henne:

"Hei.... jeg står over felles bursdagsfeiring. Har planer om å ta det helt (korona) rolig... ha en knall feiring uansett! klem! :) ."

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sendte melding i stad. Skrev jeg hadde lite penger denne måneden så jeg kunne ikke bare kjøpe inn masse mat som hun i tillegg hadde bestemt at jeg skulle kjøpe inn, og jeg orker ikke feiring. Fikk bare til svar at jeg må jo ofre litt da. Og jeg var utrolig kjip og lat. Jeg har ikke svart noe mer.

Ikke pakk det inn sånn. Hun trenger klar melding. "Jeg blir ikke med på felles bursdagsfeiring."

• Liker 10
Skrevet
NymeriaRhoynar skrev (Akkurat nå):

Ikke pakk det inn sånn. Hun trenger klar melding. "Jeg blir ikke med på felles bursdagsfeiring."

Ok. Jeg skriver at det ikke blir noe.

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde en slik venninne en gang, som likte å bestemme ting på mine vegne.
Som oftest var det bare hvor og når vi skulle ut og slike ting, og gå på tur osv, helt greie ting.
Men når jeg da sa nei, så var det meg som var vanskelig og dårlig løsningsorientert osv.
Hun taklet ikke at jeg hadde egne meninger.
Jeg sto på mitt, ville ikke la meg bli overkjørt når jeg virkelig ikke ville.
Vi er ikke venner lengre og det er faktisk veldig veldig greit, for når vi sluttet å henge sammen, så la jeg merke til hvilken negativ person hun var egentlig. Hun kommenterte sminke og klær osv stadig vekk. 
Jeg var liksom aldri bra nok.
Tror ikke hun er en sunn venninne for deg TS.

Anonymkode: fc489...4e0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Januar. Jeg vil ikke feire noe når det ikke er lov, men hun bryr seg ikke.

Da skriver du til henne at det ikke blir noe av, og så melder du ifra til smittevernsmyndighetene slik at hun ikke forårsaker noens død eller lidelse ved å spre smitte.

https://www.politiet.no/finn-ditt-politi/

• Liker 3
Skrevet

Stå på ditt og fortsett å si nei. Det er ikke farlig at hun blir sur på deg, og skulle hun ikke kommer over det så er hun faktisk ikke vennen din.

Anonymkode: 88852...b0b

• Liker 5
Skrevet

Hva er vanskelig?

Du sier bare "Nei, jeg vil feire roligt og avslappende i år"  Og det får hun bare godta.

Spør hun igjen så går du bare eller ignorere det. Er ikke vanskelig.

Anonymkode: e9da5...bcc

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du må lære deg å si fra til venninnen din!

• Liker 2
Skrevet

Om hun virkelig ikke godtar et nei, som du tydeligvis har sakt nå klart og tydelig. Så bare dropper du å handle inn og møte opp. I år har du ekstra god grunn til å si nei, og ellers også har du fult rett til å feire når/hvor/hvordan du vil. Eller bare la være å feire 👍 Dette klarer du 🙌 

(Jeg hadde også forresten syntes at det hadde vært vanskelig, men hvor mye skal man finne seg i?)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...