Gå til innhold

Er 80 kvm nok?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor på 85 kvm, og det går helt fint, men vi er riktignok bare 2 stk som bor sammen.

Det vil bli en overgang, men med rett innstilling går det nok fint. :) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det er en dårlig ide. Selv har vi to små barn og 90 kvadratmeter, og erfarer at nå som begge barna er ute av bleia så er 1 bad helt krise. Med to tenåringer som skal stelle seg om morgenen, i tillegg til at mor skal ordne seg før jobb, så høres det slitsomt ut med mindre det er tvingende nødvendig. Det blir også vanskelig for barna dine å ha besøk uten å bruke stua (med mindre soverommene er store) så du viø enten ikke få fred noe sted, eller så vil barna dine trekke ut av boligen og du vil ha lite kjennskap til hva de bedriver tiden sin med. 

Anonymkode: 66bd1...a8e

Skrevet

Om det er god planløsning så går 80 kvm helt fint.

Skrevet

Her har vi ett bad. En voksen, to tenåringer og et barneskolebarn. Alle er jenter. Vi klarer oss fint. Har ca 120 m2, men bare ett bad. 

Anonymkode: 8418b...09b

• Liker 1
Skrevet
Chiubi skrev (5 timer siden):

. Har du vurdert å utsette flyttingen noen få år, til tenåringene flytter ut?

Ja, har vurdert det, men boligen jeg bor i nå krever så mange dyre oppgraderinger i løpet av de nærmeste årene at jeg tror ikke det går. Alternativet er å flytte til noe annet først, og så igjen til leilighet senere. 

Tenåringene flytter nok ikke før om ca sju år. 

Anonymkode: 5051e...45d

Skrevet
Aragorn ll Elessar skrev (2 minutter siden):

Om det er god planløsning så går 80 kvm helt fint.

Litt usikker på hva som er god planløsning i leilighet, men det er tre soverom, et bad, åpen kjøkken/stue, en bod av grei størrelse og en stor veranda med gode solforhold. Det følger også med innvendig bod i garasje og heis i bygg. 

Jeg har gikt og avhengig av å ha det relativt varmt (snømåking er helt forferdelig, så innvendig parkering med heis til leilighet er helt supert) og lettvint. 

Skrevet

Jeg er enebarn, men bodde i blokkstrøk, og hadde flere venner  tenårene som bodde 2-4 pers på 70-100 kvm, alltid kun ett bad. Fikk aldri for meg at det var noe problem. Enten hadde ungdommene hvert sitt rom, eller rom på deling, men fri tilgang til stua når de hadde besøk. 

Selv hadde jeg et knøttlite rom frem til jeg ble 15, og vi satt alltid 3-5 stk most sammen inne på rommet, det var bare hyggelig! Tenåringene bør helst ha hvert sitt rom, men de trenger ikke være store siden de kan bruke stua, er mer så de kan føle på litt privatliv. 

Anonymkode: d9407...6c7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Litt usikker på hva som er god planløsning i leilighet, men det er tre soverom, et bad, åpen kjøkken/stue, en bod av grei størrelse og en stor veranda med gode solforhold. Det følger også med innvendig bod i garasje og heis i bygg. 

Jeg har gikt og avhengig av å ha det relativt varmt (snømåking er helt forferdelig, så innvendig parkering med heis til leilighet er helt supert) og lettvint. 

Det høres jo veldig bra ut synes jeg. Da blir stua felles oppholdsrom, og de kan trekke seg tilbake. Hvordan er oppbevaringsplassen på badet for 3 stk? 

Anonymkode: d9407...6c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan er oppbevaringsplassen på badet for 3 stk?

Jeg synes det så greit ut, god skapplass og plass til vaskemaskin og tørketrommel, også. 

Bygget er helt nytt og moderne. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, har vurdert det, men boligen jeg bor i nå krever så mange dyre oppgraderinger i løpet av de nærmeste årene at jeg tror ikke det går. Alternativet er å flytte til noe annet først, og så igjen til leilighet senere. 

Tenåringene flytter nok ikke før om ca sju år. 

Tenåringer har lett for å tilpasse seg. Men regn med at du selv vil få litt mindre privatliv. Det klarer man som voksen. 

Skrevet

Vi bor i leilighet på 90kvm nå, kun ett bad. 2 barn på 5 og 10 år. Vi er på jakt etter noe større. Merker at spesielt på morgenen er det veldig slitsomt med kun ett bad. 

Anonymkode: 56ea6...200

Skrevet
Jytte skrev (Akkurat nå):

Tenåringer har lett for å tilpasse seg. Men regn med at du selv vil få litt mindre privatliv. Det klarer man som voksen. 

Ja, jeg bekymrer meg egentlig ikke for privatlivet. Mer for en do (hva med omgangssyke?) eller at det skal bli for trangt for barna. 

• Liker 1
Skrevet

Det går nok helt fint, bodd på mindre med to tenåringer og to voksne.

Største øvelsen kan nok bli at man må mye mer hensyn til hverandre, med tanke på ett bad. At man må rydde opp etter seg, være fleksibel på tiden man bruker på badet, at man må la noen få på do og fortsette på badet etterpå.

Og så lenge det er plass nok på soverom til å ha besøk, så går det helt fint. Ikke trenger det å være enorme soverom heller for å dekke behovet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, jeg bekymrer meg egentlig ikke for privatlivet. Mer for en do (hva med omgangssyke?) eller at det skal bli for trangt for barna. 

Har aldri opplevd at omgangsyke er noe problem. En bøtte til hver, sjelden eller aldri at alle må på do samtidig. 

• Liker 1
Skrevet

Vi bor fire stk på 90kvadrat. Oppleves ikke trangt. Tenåringen har en stor kjellerstue som soverom, og der nede i stuen er det også eget toalett med vask. 

Skrevet

Jeg syns ikke 80 kvm er lite, men nå har jeg alltid bodd i leilighet. 

Men kan du evt. vente til den eldste har flyttet ut? Og hva syns tenåringene? 

Anonymkode: 90773...f1e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men kan du evt. vente til den eldste har flyttet ut? Og hva syns tenåringene? 

Nei, jeg tror det kan bli vanskelig å vente, men jeg kan ev velge noe annet. Tenåringene er litt delte - de har alltid bodd i giga enebolig og synes leilighet virker spennende.... 

Skrevet

Min mor og jeg flyttet fra stort hus på nesten 400kvm til leilighet på rundt 100kvm.

Det gikk fint, men ble trangt når vi var vandt til mye mer plass og spesielt flere bad. Man tilpasser seg det meste :) 

Anonymkode: 602d7...0e5

• Liker 1
Skrevet

Vi har enormt stort hus \ nå som ungene har flyttet ut \ jeg drømmer om en leilighet men mannen er ikke der, dessuten sier han må vi ha såpass når ungene kommer hjem på besøk med egne unger :P Så her ble løsningen å heller prioritere penger til å leie inn for vedlikehold, kjøpe snøfres som er omtrent selvdreven, fjerne mye hage og bygge platter osv som er vedlikeholdsfrie og sette bort arbeidet til naboungene som er store nok til å ordne med slikt når det trengs.. Har du mulighet til dette? Så får ungene ansvar for å vaske egne rom og bad, ordne med egen klesvask (det bør de uansett lære) og mannen får ansvar for helgevasken annenhver gang siden vi begge jobber mye (det fungerer dårlig men...) 

Anonymkode: 9e40c...c3f

Skrevet

80 kvm med god planløsning er ikke en liten bolig, men ett bad uten ekstra toalett kan bli en utfordring til dere får gått dere til - hvis viljen er tilstede ser jeg ikke at det nødvendigvis er et problem. Noen liker dusje på kvelden, de som vil dusje om morgenen må tidlig opp osv, men om ungene ikke vil tror jeg det kan bli en tildels tung tilvenning.. Men, tenåringene skal ikke avgjøre dette, det skal ting som økonomi og fornuft, samtaler med dem der du rett og slett sier det som det er, kanskje de kan ta i et tak hjemme osv for å gjøre det lettere for deg, kanskje de alt er flinke hjemme? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...