Gå til innhold

Er 80 kvm nok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor nå i et stort hus på over 250 kvm og vurderer å flytte med to tenåringer til leilighet på 80 kvm. Det jeg er mest skeptisk til er at det bare er et bad (har tre nå). Vil det gå? 

Jeg er så lei av hage, snømåking, strøing, husarbeid, oppussing og hagearbeid og tusen ting som dynger seg opp fordi det er plass og «kjekt å ha» og ønsker meg et enklere liv. 

Anonymkode: 5051e...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dere tre til sammen? Kan absolutt gå, men blir nok litt innkjøringsvansker med bare ett bad. Har dere plass nok til en ekstra stue eller ekstra rom rype kjellerstue? Eller er soverommene så store at de kan se film og ha besøk osv

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir trangt. Er det jenter blant tenåringene? Da kan badesituasjonen fort bli et helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt går men jeg hadde nok veldig gjerne ville hatt to bad med to tenåringer i hus. 80 m2 kan være ok om planløsningen er bra.

Anonymkode: c8e06...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis deg er tre soverom og maks en av tenåringene er jente kan det gå.

Anonymkode: 3aa41...1e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var fem på 65 kvm med ett bad uten varmekabler. Gikk det også, men ikke optimalt.

Anonymkode: f7989...1cd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har hatt ett bad hver, så er det selvfølgelig en stor overgang å måtte dele og ta hensyn til at også andre skal inn i dusjen osv.  Viktig da å innrede badet så praktisk som mulig og slik at alle har plass til eget (hygiene, kosmetikk o.l.).  Vil også tro at dere trenger noen regler for hvordan badet skal se ut når hver av dere forlater det.  Snakk sammen om det.  

Uansett vil jeg tro at det må være en lettelse å bare ha ett bad å holde rent, istedet for tre :)  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne noe større?

Har selv tenåringer, og ser jo at man trenger mer plass, jo eldre de blir. Da de er små kan man jo bo på veldig liten plass. Og hvor gamle er barna dine? Er det snart en av de som kommer til å flytte?

Anonymkode: b6f51...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skjønne du er lei snømåking og alt det der, men 80 kvm er litt i det minste laget for tre personer, synes jeg. Og 1 bad, nei det hadd jeg ikke orket. Gått for litt større leilighet med 2 bad. Leiligheter på 80 kvm med 3 soverom er som oftest to greie soverom, og et som er knøttlite.

Anonymkode: c8384...cc5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

80 kvm for 3 personer går nok greit. Problemet her er at dere er vandt til myyye plass og da vil det virke trangt. Ville prøvd å finne noe litt større. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det ville gått bra med ett bad, men soverommene kan være små. Kjenner en småbarnsfamilie som bor på 85 kvm. De planlegger å flytte når barna blir eldre. Ser for meg at jeg var femten år, det ville gått fint så lenge jeg kunne hatt besøk i stua. Vi hang ikke så mye på soverommene, men brukte stua når vi var tenåringer. Kjøkkenet var adskilt så vi kunne velge. Det samme kunne foreldrene våre gjøre. Vi tok automatisk hensyn til hverandre. 

Vi bodde i enebolig, og det ene rommet ble leid ut til en venninne så jeg og min søster delte rom en periode. Det gikk bra det også. Vi hadde ett bad. Bodde også i rekkehus, da måtte vi dele rom igjen, men hadde kjellerstue og igjen - ett bad. Trodde ett bad var normen? 

Når jeg fikk barn bodde vi på 65 kvm. Det gikk helt fint. Forstår at du vil bli kvitt ansvar og merarbeid. Flere av mine venninner vurderer det samme nå, gå fra hus og over til leilighet. Jeg bor i leilighet nå, men drømmer om et hus HVIS jeg vinner flere millioner som også kan inkludere vedlikehold. Grunnen er at jeg liker hagearbeid. Men kjenner også på hvor trygg jeg ville følt meg, eller ikke følt meg alene i et hus. Ville kanskje funnet noen å bo sammen med på vennskapelig basis, er vant til å ta hensyn og ikke henge meg opp i bagateller. Det siste kan være en fordel for dine tenåringer, de lærer seg at alt ikke dreier seg om en selv. Som tenåring hadde jeg også eget soverom, det var i perioder vi måtte dele rom, men da ble det bare brukt som soverom og ikke noe annet. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

80 kvm er lite om man har barn/ungdommer. Jeg synes det er lite for to personer også, man blir gående veldig oppå hverandre. En venninne av meg har leilighet på 83 kvm, og gjesterommet hennes er knøttlite. Kjøkkenet er heller ikke stort. En såpass liten leilighet betyr at barna får små rom, noe som igjen betyr at de ikke kan ha særlig besøk på rommet, og må flytte seg ut i stua. Det er en dårlig løsning, siden tenåringer gjerne vil ha tid for seg selv, og slippe å sitte sammen med foreldre hele tiden.

Jeg mener at leiligheten minimum bør være et sted mellom 120-150 kvm når den er til en familie. Da får tenåringene store nok rom, og dere vil kunne ha to bad. Ett bad er ikke noen god løsning når mange skal gjøre seg klar samtidig. Det er også greit å ha et kjøkken som er større enn et hybelkjøkken når man skal lage mat til en hel familie.

Anonymkode: 1b7e9...f69

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at for Ts vil det bli en omstilling, men jeg fatter ikke at 80 kvm regnes som lite for 3 personer.  Jeg og mine to barn (nå i slutten av tenåra) har bodd på 54 kvm i det meste av oppveksten deres, og vi har plass til alt vi trenger. Vi har også bare et bad, ikke noe problem 😊  

Anonymkode: bc080...151

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 100 år siden bodde det gjerne 12 personer på 80 kvm. Det gikk, fordi de ikke hadde noe valg, og ikke visste om noe annet.

Å flytte til en vesentlig mindre bolig er noe helt annet, særlig når tenåringer er involvert. Har du vurdert å utsette flyttingen noen få år, til tenåringene flytter ut? Da kan de få beholde hjemmet sitt så lenge de bor hjemme, og du vil ha plass til at de kan komme på besøk når du flytter i en mindre leilighet.

Når det gjelder snømåking og husvask, er tenåringer store nok til å bidra. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil gå greit i en «normal» hverdag, men nå i corona så vil jo kanskje du ha hjemmekontor, og ungene også ha hjemmeskole/studier... er det plass til det? Er det plass til å ha litt space/alenetid bortsett fra å sitte i stua hele gjengen?

Mye å tenke på:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg vokste opp var vi en voksen og fire barn på et bad i alle de år, gikk helt fint det! 
Skjønner godt du vil slippe utvendig vedlikehold som følger med et hus, nettopp dette er en god grunn til å bo i leilighet.

Anonymkode: 27b22...cf8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...