AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Jeg er alenemor og har ett barn som er snart 2 år. I følge SIFO skal jeg bruke 5000kr på mat hver måned, jeg bruker mellom 3000-3500, dette inkluderer bleier, våtservietter, hygiene artikler og vaskemidler. Altså alt vi kjøper i en vanlig dagligvarebutikk. Jeg oppdaget dette når jeg gikk igjennom de siste 6 månedene i nettbanken min. Må legge til at jeg ikke går inn for å spare, jeg kjøper det jeg vil i matbutikken, handler aldri bevisst på tilbud heller. Jeg kjøper heller ikke mye first price eller billigprodukter, det eneste er de billige bleiene til Kiwi, men det er det eneste. Er budsjettet til sifo for "raust" eller er jeg for gjerrig? Anonymkode: ee6aa...373
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Sifo sitt matbudsjett er for stramt, budsjettet for en del andre ting er for raust. Anonymkode: 39e72...246 4
HoDer Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Hvordan i huleste greier du å bruke så lite? vi er to voksne og et barn men greier somregel aldri å gå under 6000 med såper osv. 3
spirå12 Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Skal ikke det regnskapet også dekke strøm, klær, bolig osv.. Ikke bare dagligvarer ? 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 Ja, for vår del er det for raust. I følge budsjettet skal vi bruke 26.500 i mndn på alt utenom bolig. Vi bruker toppen 15.000. Anonymkode: 30cba...d45
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 HoDer skrev (15 minutter siden): Hvordan i huleste greier du å bruke så lite? vi er to voksne og et barn men greier somregel aldri å gå under 6000 med såper osv. Jeg kaster aldri mat, middagsrester blir lunsj neste dag, vegetarmiddag minst 2 ganger i uka. Jeg kjøper inn de billige bleiene til Kiwi. Vet egentlig ikke hva mer jeg gjør Anonymkode: ee6aa...373 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 HoDer skrev (26 minutter siden): Hvordan i huleste greier du å bruke så lite? vi er to voksne og et barn men greier somregel aldri å gå under 6000 med såper osv. Nå er jo dere to voksne... Anonymkode: d219d...c4b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå er jo dere to voksne... Anonymkode: d219d...c4b Det stemmer Nå legge til at jeg er ganske liten og småspist. Mulig jeg bare liker billige ting også, hvem vet. Selv når jeg var sammen med barnefar og mini var på mme, så brukte vi mellom 4000-4500. Anonymkode: ee6aa...373
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 Synes generelt sifo sitt budsjett er for raust. Men vi er veldig fornuftige økonomisk siden vi ikke har veldig høye lønninger. Anonymkode: 30a4a...3d6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg kaster aldri mat, middagsrester blir lunsj neste dag, vegetarmiddag minst 2 ganger i uka. Jeg kjøper inn de billige bleiene til Kiwi. Vet egentlig ikke hva mer jeg gjør Anonymkode: ee6aa...373 jeg kaster heller aldri mat, og alle i huset elsker middagsrester. Men med mindre man skal leve på autoimmun-triggende belgfrukter, raske karbohydrater som korn, ris, pasta og poteter, og spise kjøtt, egg og meieriprodukter fra mishandlede industri-produksjonsdyr er mat veldig dyrt. Anonymkode: 39e72...246 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 Det er overhodet ikke raust, vi bruker tre ganger så mye på mat i hvertfall. Anonymkode: 1f22a...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): jeg kaster heller aldri mat, og alle i huset elsker middagsrester. Men med mindre man skal leve på autoimmun-triggende belgfrukter, raske karbohydrater som korn, ris, pasta og poteter, og spise kjøtt, egg og meieriprodukter fra mishandlede industri-produksjonsdyr er mat veldig dyrt. Anonymkode: 39e72...246 Jeg ser virkelig ikke hva som er galt med linser og bønner, som jeg anser som både miljøvennlig og en fin vegansk kilde til proteiner. Korn, ris og poteter er heller ikke skadelig i moderate mengder. Poteter er foresten sunt og ikke raske karbohydrater. Jeg spiser forøvrig alltid økologiske egg. Spiser maks 2 kjøttmiddager i uka. Regner med at du er lavkarbo-frelst... Anonymkode: ee6aa...373 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 Jeg har utbetalt 32.000 i måneden. Ifølge SIFO skulle utgiftene våre være 29 546 pluss boutgifter. Så ja,jeg synes de tar veldig i. Vi lever godt og har stor enebolig (eid, ikke leid) og to biler, en splitter ny. Minimalt med lån. Anonymkode: 4c6a5...272
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #14 Skrevet 24. januar 2021 SIFO skal jo telle med hver eneste brukte krone. For vår del stemmer månedsbudsjettet med god margin, det er vel kanskje for raust på mange punkter, men det er mange sesong- eller av og til-utgifter som drar forbruket på sitt område kraftig opp og dette skal SIFO ta høyde for. For å ta et sjølmekka eksempel: hvis noen sa til meg at vi brukte 15-1700 kroner på klær hver måned ville jeg ledd høyt. Mange måneder bruker vi jo ingenting, andre måneder kjøper vi kanskje to pakker sokker og en ny bukse. Men så kommer høsten, tre barn skal ha ny vinterdress og ullundertøy, og fjortisen vil jo ikke ha den aller billigste jakka. Litt senere må jeg ha to nye olabukser, og mannen ny dressjakke. Regner vi sammen og fordeler over året blir det ganske riktig, tross alt. Samme med reise, aktiviteter osv. Godt mulig akkurat matbudsjettet er urimelig raust, men min erfaring er at selv om tallene i SIFO ofte har overrasket meg klarer vi å bruke opp to greie lønninger uten å sløse, så helt på bærtur er de ikke Anonymkode: 75fb3...65d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå