Gå til innhold

Hvordan overse at familiemedlemmer (muligens) kommer til å dø på grunn av selv-påførte handlinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med selv-påførte handlinger tenker jeg på de som driver ekstremsport, de som røyker seg ihjel, de som er alkoholiker/stoff-misbrukere eller som spiser usunn mat og får høyere kolesterol, diabetes, står i fare for hjerteinfarkt. Og generelt for alle disse punktene uten om den første at familiemedlemmer har det vondt mentalt og prøver å takle det med handlinger som gjør dem mer skade?

Ser det er bred enighet på KG om ikke prøve å hjelpe dem. Hvordan anbefaler dere å gå frem for å godta dette emosjonelt og måtte sitte å se på uten å kunne gjøre noe med det?

Anonymkode: 66ff2...14f

• 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor var ekstremt overvektig og fast røyker. Hun tok en slankeoperasjon, men endret ikke vanene sine og døde av kreft etterhvert. Klarer ikke la vær å tenke at livsstilen hadde noe med det å gjøre... Jeg hadde tatt den samtalen kunne jeg valgt igjen. Hvis noen er 80 kg fra normalvekt, så er det klart at en kommentar fra sidelinjen ikke er den avgjørende faktoren for en livsstilsendring. Det er ikke slik at de ikke vet det selv, eller ser behovet om å gjøre noe med det. Sånn sett er jeg enig med KG, men jeg hadde prøvd å snakket om de underliggende årsakene. Hvorfor har de en avhengighet? Det kan være en måte å håndtere vanskelige følelser på, kanskje det er kjedsomhet. Jeg hadde stilt meg tilgjengelig for den samtalen. Jeg hadde spurt om de hadde det bra. Det er vanskelig med avhengigheter og overvekt mye fordi det er tilknyttet mye skam til det. Vær en person de kan snakke med som ikke påfører skam, prøv å vær en de kan snakke trygt med. Målet må være at de skal ha det bra. 

Hvis man mister noen til slike årsaker så må man bare tenke at alle har ansvar for eget liv. Adferdsendring må komme innenfra de selv, det er ingen andre sin oppgave å igangsette det. Det er veldig fint om du tar deg tiden til å prøve, men det er til syvende og sist ikke ditt ansvar.

Anonymkode: a9c19...16e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

deres liv, og deres eget valg...     

Anonymkode: 2ce79...b9a

• Liker 1
Skrevet

Jeg prøvde lenge å hjelpe. Men nå bare aksepterer jeg at tingene er slik de er. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så godt at du er perfekt da ts. 

Anonymkode: 0f655...c67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...