AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Jeg blir gæren! 4 åringen er helt håpløs å legge - ikke gode legginger for verken meg eller mannen, men til tider helt håpløst med meg... er så leit, jeg skulle gitt hva som helst for å kunne avslutte dagen på en hyggelig måte med å si natta og gi klem etter å ha lest og sunget, men det blir aldri sånn - vil ikke legge seg, trasser og jeg blir «tvunget» til å sitte en times tid utenfor rommet hans hver kveld jeg legger han, hvis ikke står han bare opp og vil ditten og datten, tør ikke å gå tilbake i sengen alene så ender opp med at jeg må følge han for å få han inn dit og ja... blir både sint og lei meg for at det er sånn. Mannen tilbyr å overta, men føler at det bare vil undergrave meg hvis 4 åringen opplever at pappa’n må trå til fordi mamma ikke klarer å få han i seng. Noen her som har klart å snu en sånn situasjon - hva gjorde dere i så fall? Anonymkode: 816c9...d42
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Klarer barnet å si noe om hva han er redd for? F.eks. at det er mørkt, at du er langt borte, at noe skummelt gjemmer seg under sengen? Anonymkode: 3d1f7...c3f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Han er generelt redd for å være alene, liker heller ikke mørket men der har vi sammen funnet frem til passe belysning som gjør at han ikke synes det er skummelt. Han er ganske grensetestende på alle områder, så det er jo ikke BARE om kvelden, men er så ekstra slitsomt og belastende for meg (og helt sikkert for han også) at vi ikke får avsluttet dagen på en god måte. Anonymkode: 816c9...d42
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg blir gæren! 4 åringen er helt håpløs å legge - ikke gode legginger for verken meg eller mannen, men til tider helt håpløst med meg... er så leit, jeg skulle gitt hva som helst for å kunne avslutte dagen på en hyggelig måte med å si natta og gi klem etter å ha lest og sunget, men det blir aldri sånn - vil ikke legge seg, trasser og jeg blir «tvunget» til å sitte en times tid utenfor rommet hans hver kveld jeg legger han, hvis ikke står han bare opp og vil ditten og datten, tør ikke å gå tilbake i sengen alene så ender opp med at jeg må følge han for å få han inn dit og ja... blir både sint og lei meg for at det er sånn. Mannen tilbyr å overta, men føler at det bare vil undergrave meg hvis 4 åringen opplever at pappa’n må trå til fordi mamma ikke klarer å få han i seng. Noen her som har klart å snu en sånn situasjon - hva gjorde dere i så fall? Anonymkode: 816c9...d42 Kan du sitte på rommet hans til han sovner? Kanskje han trenger litt ekstra trygghet en periode? Anonymkode: 915a3...4fa 1
Gjest Albbas Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 Min fireåring er også veldig redd for tiden. Har gått fra å ligge øverst i køyeseng til å sove på madrass på gulvet fordi han MÅ ha en voksen kliss inntil. Veldig stress siden vi også har en ettåring å legge. Men vi har nå valgt å tilfredsstille behovet hans da, ligger med han til han sovner. Varer ikke for alltid.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 Har hele veien her måtte sitte på rommet. Hjelper ofte å late som jeg sover etter litt sang osv. klokka legger dere han? Anonymkode: d24ea...86e 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 Takk for svar! Ja, kanskje jeg bare burde sitte hos han - det må jo gå seg til på et eller annet tidspunkt som dere skriver. Dette er dog ikke noe nytt som har oppstått nå, han har alltid vært sånn - også er noen kvelder bedre enn andre selvfølgelig. For kanskje et år siden la jeg inn ganske mye jobb i å gå fra å sitte ved siden av han til å kunne sitte i gangen utenfor rommet hans - begge deler tar ca en times tid etter lesing og nattasang og jeg er bare så lei av å bruke så mye tid på legging og kjenner jeg blir så frustrert av det. Hadde vært så fint å kommet til at han kunne finne roen på egen hånd og sovnet etter å ha hatt en koselig leggestund - er jo det jeg har prøvd på en stund nå men det går bare ikke. Anonymkode: 816c9...d42
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 Vi legger han ca i 19:15-19:30 tiden, bruker kanskje 15 min på lesing, sang og kos. Hadde gjort en stor forskjell å kunne startet opp med ting en skulle gjort/begynt kvelden litt på 8 fremfor litt på 9! Anonymkode: 816c9...d42
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 Hadde samme problemet her. Den gode nyheten er at det ordnet seg av seg selv. Den dårlige nyheten er at bedringen skjedde da barnet var ca åtte. Sovner fremdeles litt sent, men med mye mindre styr. Bytt på legging med mannen annenhver kveld, slik at dere fordeler «byrden». Ellers smør dere med tålmodighet. Hilsen ei som sannsynligvis har prøvd alle triks og tips, der alle gode tiltak og perioder dessverre var forbigående i den alderen. Anonymkode: 346f3...1fe 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hadde samme problemet her. Den gode nyheten er at det ordnet seg av seg selv. Den dårlige nyheten er at bedringen skjedde da barnet var ca åtte. Sovner fremdeles litt sent, men med mye mindre styr. Bytt på legging med mannen annenhver kveld, slik at dere fordeler «byrden». Ellers smør dere med tålmodighet. Hilsen ei som sannsynligvis har prøvd alle triks og tips, der alle gode tiltak og perioder dessverre var forbigående i den alderen. Anonymkode: 346f3...1fe Kjære vene! Skulle fantes en mirakelkur... godt å høre at det gikk seg til for dere da, men hadde vært enda bedre å lest at det skjedde i 5års alderen 😅 Anonymkode: 816c9...d42
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 Jeg har det samme problemet med min to-åring. Jeg bruker alltid 1,5 time på legging, uansett tidspunkt for legging. Og jeg bruker den tida på å hindre at han klatrer på møbler, hopper fra senga og over til meg i stolen ved siden av, banker på vindusruta, hopper og løper rundt i senga, skal finne fram leker osv. Når han endelig har sovnet er jeg utslitt, så da går jeg vanligvis og legger meg 🙈 Sånn har det vært siden jeg bytta ut sprinkelsenga, og hvis dette skal vare i årevis kjenner jeg at jeg får litt panikk 😅 Anonymkode: e9bd1...3ef
Pilleville Skrevet 24. januar 2021 #12 Skrevet 24. januar 2021 (endret) Eg brukte ta meg ein liten kvil sjølv. Etter lesing slumra eg med barna. Av og til sovna eg først og omvendt. Godt og varmt under samme dyne. Fin slutt på dagen. Kos. Når vi slutta med det var det meir dei som ville enn eg😂No er dei nesten vaksne og dette er noko av det kjekkeste me gjorde når eg ser tilbake😊 Endret 24. januar 2021 av Pilleville
Pilleville Skrevet 24. januar 2021 #13 Skrevet 24. januar 2021 Du kan jo og starte ein halvtime time før så skal du sjå at det er du som kjem best ut av det når det gjeld klokka og du har ein god følelse resten av kvelden.
atropos Skrevet 24. januar 2021 #14 Skrevet 24. januar 2021 Fireåringer har ofte en periode der de er litt ekstra redde på kvelden. Her har vi løst leggesituasjonen med at barna får høre på lydbok når de skal roe seg for kvelden. Jeg eller faren leser, koser og klemmer, sier god natt og setter på historien «den lille kaninen som så gjerne ville sove» på lydbok. Det er en bok som handler om en kanin som vil sove og går rundt i en soveskog(?) for å si god natt og finne søvnen. Det er skjelden det finnes våkne barn etter at den boka er ferdig 😅(setter også litt lav lyd, så hvis de vil høre historien, må de ligge stille 😂) I forhold til det å bytte voksen, ville ikke jeg tenkt så mye på det. Det finnes sikkert andre situasjoner i hverdagen der du har «overtaket» og hvis det er far som får roa barnet best nå, er det bare å sende far i en periode til det har roet seg. Jeg har tre barn som til tider har kråka mye på kveldene, og vi har bytta voksen med stort hell flere ganger
Gjest Albbas Skrevet 24. januar 2021 #15 Skrevet 24. januar 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Vi legger han ca i 19:15-19:30 tiden, bruker kanskje 15 min på lesing, sang og kos. Hadde gjort en stor forskjell å kunne startet opp med ting en skulle gjort/begynt kvelden litt på 8 fremfor litt på 9! Anonymkode: 816c9...d42 Min fireåring har også alltid vært krevende. Var bra et halvår før han nå ble redd og ikke vil ligge alene. Jeg har bare akseptert at sånn er han. Ja det er DRITT å holde på med legging til kl 21, og bare ha en halvtime for seg selv før han legger seg. Prøver å gjøre unna ting før han legger seg i stedet. Han har et søskenbarn som var helt lik, og de gjorde en mye større kamp av det. Hjalp ikke for annet enn at foreldrene nå har dårlig samvittighet for å ha vært så strenge (han er voksen nå altså). Blir bedre når de er større og mer selvstendige, og ikke minst mindre redde. Vet mange anbefaler vektdyne, har ikke prøvd selv. Siden problemet akkurat nå er faktisk redsel ser jeg ikke helt at det skal funke, men kanskje?
Gjest Albbas Skrevet 24. januar 2021 #16 Skrevet 24. januar 2021 2 hours ago, atropos said: Fireåringer har ofte en periode der de er litt ekstra redde på kvelden. Her har vi løst leggesituasjonen med at barna får høre på lydbok når de skal roe seg for kvelden. Jeg eller faren leser, koser og klemmer, sier god natt og setter på historien «den lille kaninen som så gjerne ville sove» på lydbok. Det er en bok som handler om en kanin som vil sove og går rundt i en soveskog(?) for å si god natt og finne søvnen. Det er skjelden det finnes våkne barn etter at den boka er ferdig 😅(setter også litt lav lyd, så hvis de vil høre historien, må de ligge stille 😂) I forhold til det å bytte voksen, ville ikke jeg tenkt så mye på det. Det finnes sikkert andre situasjoner i hverdagen der du har «overtaket» og hvis det er far som får roa barnet best nå, er det bare å sende far i en periode til det har roet seg. Jeg har tre barn som til tider har kråka mye på kveldene, og vi har bytta voksen med stort hell flere ganger Min fireåring NEKTER å høre på disse sovebøkene, han har skjønt hva hensikten med dem er... 😂
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #17 Skrevet 24. januar 2021 Ikke bruk så mye energi på endring. Bedre å bare innfinne seg med situasjonen og minne seg selv på at den tross alt er midlertidig. Lag deg selv et mantra. Mitt er: Dette har jeg tid til, alt annet kan vente. Anonymkode: adb95...ca6 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #18 Skrevet 24. januar 2021 Vi hadde samme problem her med vår 4-åring. Til å begynne med skulle vi ta kampen, men det funket ikke. Ble bare dårlig stemning for alle, og ikke noen hyggelig avslutning på dagen. Tok lang tid uansett. Til slutt bare bestemte vi oss for at vi sitter der til han sovner, og da går det så mye lettere. Noen ganger er det litt tøys, men når han først lukker øynene sovner han på noen minutter. Og alt i alt sparer vi veldig mye tid. Det går over. Anonymkode: 9d50d...2c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå