Gå til innhold

Har ikke skolen opplysningsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min som går i 2. klasse blir tatt ut fra normal undervisning i norsk sammen med en "spesial lærer". Jeg følger opp gutten hver dag med lekser, og han har ingen utfordringer med hverken lesing, forståelse etc. Men han har en talefeil (kan ikke uttale r), men dette kvalifiserer vel ikke for tilpasset undervisning? 

Skolen har ikke informert oss foreldre, og sønnen vår blir plassert sammen med elever som har større lærevansker (f.eks sammen med barn som har downs syndrom). Forstår ingenting, kan skolen gjøre dette uten å informere oss foreldre? Guttungen fortalte oss foreldre dette på fredag, vurderer å ringe rektor kommende mandag. 

Mistenker bakgrunnen for dette går på at han er noe mer aktiv (men ikke unormal eller snakk om noe diagnose) enn andre barn. 

Anonymkode: 7d52f...82d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke bare bra at han får tilpasset undervisning så han får hjelp til talefeilen sin?

Anonymkode: 01129...b0f

• Liker 3
Skrevet

Ofte kan skolen ta ut en liten gruppe i enkelt fag, mulig det er en eller to elever som har vansker, men de tar ut en gruppe på 4 fordi læringen til den aktuelle eleven blir bedre ved flere medelever til stede, men ikke en hel klasse. Kanskje er gutten din så sterk og rolig at det gir den andre eleven bedre læringsutbytte? Jeg jobber i barnehage. Når vi har et barn med utfordringer tar vi hen ut i små grupper og har aktiviteter, og da bytter vi på de andre barna som får bli med ut på gruppe. 
mer du usikker spør lærer 

Anonymkode: 82706...fb6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det ikke bare bra at han får tilpasset undervisning så han får hjelp til talefeilen sin?

Anonymkode: 01129...b0f

Man trenger ikke tilpasset undervisning pga problemer med uttale av r-lyden. Det er ikke uvanlig i den alderen heller og går seg som regel til. 

Skal dette jobbes med er det gjerne logoped det er snakk om. 

Anonymkode: 4eaec...3d2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ofte kan skolen ta ut en liten gruppe i enkelt fag, mulig det er en eller to elever som har vansker, men de tar ut en gruppe på 4 fordi læringen til den aktuelle eleven blir bedre ved flere medelever til stede, men ikke en hel klasse. Kanskje er gutten din så sterk og rolig at det gir den andre eleven bedre læringsutbytte? Jeg jobber i barnehage. Når vi har et barn med utfordringer tar vi hen ut i små grupper og har aktiviteter, og da bytter vi på de andre barna som får bli med ut på gruppe. 

Dette kan faktisk være en logisk forklaring. Takk for svar! 

Anonymkode: 7d52f...82d

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg syns også dette høres ut som en logisk forklaring. Ellers kan ikke barn tas ut av klassen systematisk, og over tid. Det er ikke lov, og foreldre skal informeres. Men det virker ikke som om det er tilfellet her. Uansett skader det ikke å snakke med læreren bare for å høre :) 

Anonymkode: 5070d...509

• Liker 2
Skrevet

Skolen har lov til å ta ut elever og elevgrupper for å gi tilpasset opplæring (ikke det samme som spesialundervisning) i kortere perioder. Er det snakk om en ordning som går over en viss tid, skal foreldre informeres. Ellers har alle elevene noe de trenger å trene ekstra på, og har man muligheten og ressursene, benytter man gjerne mindre grupper for å kunne trene tettere med eleven. Da bytter man også gjerne på hvem man tar ut på gruppene. Noen blir tatt ut fordi de lærer lite i full klasse, noen fordi de forstyrrer andre, noen fordi de har god innflytelse på de andre som blir tatt ut, noen fordi de har noe konkret å trene på, mens andre bare blir med for at alle skal få lov til å være med ut inni mellom. 🤷🏻‍♀️

Det er ikke nødvendig å gå rett til rektor. Start med en hyggelig e-post til kontaktlærer der du forklarer at du ikke helt forsto opplegget når gutten forklarte det og spør om det er noe du trenger å vite om i denne forbindelse. For eksempel om det er noe spesielt de trener på på disse gruppene og om det er noe du i såfall skal følge opp hjemme. 

Anonymkode: efb25...be7

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor skal du ringe rektor? Er det ikke bare å spørre kontaktlærer??

Anonymkode: b5d41...102

• Liker 3
Skrevet

Min kunne ikke si r før hmm, det var vel kanskje 2-3 klasse? Vi øvde på det hjemme, «rrrrreven rrrrraskerrrrr overrrrrrrrrr isen» osv. Iallefall, hun fikk ikke noe spesialundervisning pga det, men jeg ville nok bare hørt med kontaktlærer i første omgang :) 

Anonymkode: 373f0...bed

Skrevet

Snakk om å overdramatisere. Lær deg forskjellen på spesialundervisning og tilpasset undervisning. Herregud..

Anonymkode: e792e...f50

Skrevet

Og plis.. vær grei med læreren... jeg har så mange venner som er dritslitne av lærerjobben fordi de bruker så mye av fritida si på å tekkes kravstore foreldre.

Sjøl ville jeg nok heller spurt gutten min de neste ukene om han fortsatt hadde fått mye undervisning i liten gruppe. Og hvis han hadde det, hadde jeg først da kanskje hørt med læreren om det var noe spesielt. 

Anonymkode: d192d...de3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min kunne ikke si r før hmm, det var vel kanskje 2-3 klasse? Vi øvde på det hjemme, «rrrrreven rrrrraskerrrrr overrrrrrrrrr isen» osv. Iallefall, hun fikk ikke noe spesialundervisning pga det, men jeg ville nok bare hørt med kontaktlærer i første omgang :) 

Anonymkode: 373f0...bed

Jeg har to barn som ikke kan si r. De har arvet det fra min far, som heller ikke greide det. Det er ingenting feil med de, det ene tar et vanskelig master-studie. For å være ærlig tror jeg årsaken til at sønnen til ts er den som er beskrevet av flere andre lenger oppe. 
Altså helt udramatisk.

Har også et barn med lærevansker og vedtak på spesialundervisning. HAN har null problem med å si r....

Anonymkode: 8a97e...b20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...