Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min svigerfar på 60 år har nå funnet ut at han er adoptert, og etter å ha fordøyd dette en periode har han bestemt seg for å bytte etternavn. Han føler seg sveket, og føler at han ble løyet til hele livet. Han har derfor bestemt at han bytter etternavn til sin kones (svigermor er død, så han er enkemann, men gifta seg for 15 år siden). Han bytter derfor fra "Larsen" til "Pettersen".

Nå er jeg og min mann fryktelig usikre på hva vi gjør. Min mann har hett Larsen hele livet, og jeg har mitt pikenavn som mellomnavn, og Larsen som etternavn. Mine to barn heter Larsen. Men nå føler jo vi at det blir feil, da vi plutselig ikke kommer til å ha tilknytning til Larsen lenger. 

Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 6e5bd...c69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tenkt godt og lenge på det. Ingenting haster.

Anonymkode: 0f448...2b7

• Liker 2
Skrevet

Gi det tid. Dette er ikke noe dere må avgjøre hverken nå eller neste uke. 

Anonymkode: 689bd...5bc

Skrevet

Dere har jo tilknytning til Larsen navnet. Eller byttet du navn for å hete det samme som svigerfar?

Anonymkode: d5d96...4ef

• Liker 5
Skrevet

Hadde ikke brydd meg stort om det. At han var adoptert fra noen som het Pettersen til noen som heter Larsen betyr ikke at han er en mindre Larsen for det annet enn biologisk sett. Han har likevel vokst opp som Larsen hos ekteparet Larsen og vært deres barn fra de adopterte ham. Før i tiden var det ikke like ok og dele slike opplysninger og det er mange mennesker likevel som ikke kunne få barn. At noen gav han fra seg og noen andre tok ham til seg betyr ikke at han skal være dritforbanna og bytte tilhørighet. De som gav ham opp og gav ham fra seg har nå ikke gjort annet ennå født ham. Alt det andre har ekteparet Larsen gjort.

Anonymkode: 1f5f3...f31

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere har jo tilknytning til Larsen navnet. Eller byttet du navn for å hete det samme som svigerfar?

Anonymkode: d5d96...4ef

Hehe, nei... :) Men det er vel mest min mann som er fryktelig i tvil om han vil ha et navn som hans egen far skyver fra seg. 

Ts

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke brydd meg stort om det. At han var adoptert fra noen som het Pettersen til noen som heter Larsen betyr ikke at han er en mindre Larsen for det annet enn biologisk sett. Han har likevel vokst opp som Larsen hos ekteparet Larsen og vært deres barn fra de adopterte ham. Før i tiden var det ikke like ok og dele slike opplysninger og det er mange mennesker likevel som ikke kunne få barn. At noen gav han fra seg og noen andre tok ham til seg betyr ikke at han skal være dritforbanna og bytte tilhørighet. De som gav ham opp og gav ham fra seg har nå ikke gjort annet ennå født ham. Alt det andre har ekteparet Larsen gjort.

Jeg skjønner ikke hvorfor han er så sint, for herr og fru Larsen oppdro han som sin egen, og så vidt meg bekjent hadde han en veldig fin oppvekst. Så jeg synes han burde beholde Larsen, selv om det ikke er biologiske foreldre, oppdro de han som sin egen. For det var det han var i deres øyne. 

Ts

• Liker 3
Skrevet

Hehe, nei... :) Men det er vel mest min mann som er fryktelig i tvil om han vil ha et navn som hans egen far skyver fra seg. 

Ts

Hei hva mener du med at hans egen far skyver fra seg navnet Larsen? Hvilken far og på hvilken måte?

Skrevet

Det virker jo som om faren har fått sjokk og kanskje gjør ting han egentlig ikke mener eller har tenkt over. Så lenge han sin oppvekst har vært bra, og de har fungert som gode foreldre virker han umoden med den oppførselen. 

Jeg ville avventet. Hadde ikke byttet navn enda. Har din mann hatt ett godt forhold til Larsen? 

Anonymkode: ff3f8...424

• Liker 3
Skrevet

Hei hva mener du med at hans egen far skyver fra seg navnet Larsen? Hvilken far og på hvilken måte?

Min svigerfar vil ikke hete Larsen mer, fordi han føler seg sveket. Og da føler min mann at det blir veldig rart å fortsette å hete Larsen.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det virker jo som om faren har fått sjokk og kanskje gjør ting han egentlig ikke mener eller har tenkt over. Så lenge han sin oppvekst har vært bra, og de har fungert som gode foreldre virker han umoden med den oppførselen. 

Jeg ville avventet. Hadde ikke byttet navn enda. Har din mann hatt ett godt forhold til Larsen? 

Anonymkode: ff3f8...424

Min mann kjenner ikke til å hete noe annet enn Larsen, så for han blir det rart å skulle bytte navn, og vet ikke hva han evt skulle bytta til.... Han hadde godt forhold til Larsen-navnet frem til for kort tid siden. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min svigerfar vil ikke hete Larsen mer, fordi han føler seg sveket. Og da føler min mann at det blir veldig rart å fortsette å hete Larsen.

Ts

Åja sånn nei, vettu hva! Din manns farfar het jo Larsen. 
Hva er vitsen med å adoptere hvis folk skal regne adoptivforeldre som falske kopier? Om man adopterer ungen sin eller føder ungen sin så er man jo like fullt både foreldre, besteforeldre og oldeforeldre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skjønner jo svigerfar. 

Du og din mann og barn kan jo bytte til ditt opprinnelige etternavn, om mannen din vil bytte. Det navnet må dere jo nødvendigvis begge ha et nært forhold til. Du fordi du er født med det, mannen fordi det han like gjerne kunne byttet til ditt da dere giftet dere, som at du byttet til (det han da trodde var) hans. 

Endret av Hedy Lamarr
  • Liker 2
Skrevet
Hedy Lamarr skrev (6 minutter siden):

Skjønner jo svigerfar. 

Du og din mann og barn kan jo bytte til ditt opprinnelige etternavn, om mannen din vil bytte. Det navnet må dere jo nødvendigvis begge ha et nært forhold til. Du fordi du er født med det, mannen fordi det han like gjerne kunne byttet til ditt da dere giftet dere, som at du byttet til (det han da trodde var) hans. 

Ja, vi lurer jo litt på om vi hvertfall bytter til mitt pikenavn på barna våre. Vi tenker selvfølgelig å snakke med svigers om dette. Vi har fått to gutter, begge heter jo Larsen, og hvis de gifter seg vil de etter tradisjon føre Larsen videre (med mindre de tar navnet til sin utkårede). 

Og om kanskje jeg bytter om mine etternavn. At jeg tar pikenavnet mitt til slutt, og Larsen i midten... 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, vi lurer jo litt på om vi hvertfall bytter til mitt pikenavn på barna våre. Vi tenker selvfølgelig å snakke med svigers om dette. Vi har fått to gutter, begge heter jo Larsen, og hvis de gifter seg vil de etter tradisjon føre Larsen videre (med mindre de tar navnet til sin utkårede). 

Og om kanskje jeg bytter om mine etternavn. At jeg tar pikenavnet mitt til slutt, og Larsen i midten... 

Hadde ikke gjort noen endring jeg det ville nok såret svigerfars foreldre svært om de enda levde.
At de ikke var mere verdt som foreldre når de ikke lenger var biologisk knyttet.

• Liker 4
Skrevet

Min tanke iallfall.

Skrevet

Samma søren vel om man heter Larsen eller Pettersen, hvis det er snakk om typiske kjedelige norske etternavn. Ingen kommer til å spørre hverken deg eller barna dine om tilknytning og hvor etternavnet kommer fra når det er et så a4 kjedelig etternavn.

Anonymkode: 58dfc...4da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 11.36):

Samma søren vel om man heter Larsen eller Pettersen, hvis det er snakk om typiske kjedelige norske etternavn. Ingen kommer til å spørre hverken deg eller barna dine om tilknytning og hvor etternavnet kommer fra når det er et så a4 kjedelig etternavn.

Anonymkode: 58dfc...4da

Takk for fine innspill. 

Jeg har så klart funnet på navnene i tråden min, for å anonymisere. Navnene det er snakk om i virkeligheten er sprekere. 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Enn om dere beholder Larsen for å sette pris på de personene som oppdro den flotte svigerfaren din?

Anonymkode: b65fc...d5f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2021 den 21.40):

Åja sånn nei, vettu hva! Din manns farfar het jo Larsen. 
Hva er vitsen med å adoptere hvis folk skal regne adoptivforeldre som falske kopier? Om man adopterer ungen sin eller føder ungen sin så er man jo like fullt både foreldre, besteforeldre og oldeforeldre.

Han føler nok at de er/var hans foreldre, men er sint fordi de løy til han om noe han synes er veldig viktig. Vi som har vokst opp hos biologiske foreldre kan ikke forestille oss hvilke spørsmål som svirrer rundt i hodet til de som er adoptert og spesielt ikke når det kommer frem i voksen alder.

Anonymkode: d3ce4...fc4

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...