Gå til innhold

Barnefar vil ha full foreldrepermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å ta 100% foreldrepermisjon og får da 15 uker hver, samt 16 uker felles som man kan fordele valgfritt. Samboeren min hinter om at han vil dele hele foreldrepermisjonen 50/50. Kall meg gjerne gammeldags, men jeg synes at det som da blir i underkant av et halvt år med mammapermisjon blir litt vel lite? For det første skal jo barnet ammes fullttid i minimum et halvt år... nå er dette vår førstefødte så jeg kan ikke uttale meg så mye på dette området, men synes en halvt år hver høres litt merkelig ut. Skal ikke protestere om dette er det han vil, men har inntrykk av at fedrene i vår vennekrets sjeldent tar ut mer enn 4 mnd, og mor gjerne tar noe ulønnet perm etc. for å få nok tid til den lille. Er jeg gammeldags og urimelig for å mene at et halvt år mammaperm er for lite? Hvordan fordelte dere foreldrepermisjonen?

Anonymkode: 45e1f...211

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok hele fellesperioden. Men jeg kunne godt ha tenkt meg å dra tilbake til jobb etter seks måneder, for jeg likte ikke å gå hjemme. Mens andre kunne jo tenkt seg å være hjemme i årevis, så vi er så forskjellige.

Jeg vet ikke om det går an å endre senere om dere ombestemmer dere?

Anonymkode: ea782...5ab

• Liker 9
Skrevet

Det hørtes helt hinsides ut! Det er i alle fall ikke det beste for babyen å skilles fra sin primære omsorgsperson så tidlig.

Anonymkode: b6635...40c

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hørtes helt hinsides ut! Det er i alle fall ikke det beste for babyen å skilles fra sin primære omsorgsperson så tidlig.

Det tenker jeg også! Vet far-barnforholdet er viktig også, men mor er kanskje litt tryggere tross alt? TS

• Liker 7
Skrevet

Jeg trodde på forhånd at jeg skulle gå på veggen hjemme, og ville dele likt. Jeg gikk tilbake på jobb, da barnet var 7,5 mnd. Det syns jeg var alt for tidlig! Vi amma fortsatt på natt, og flere ganger om dagen. Og, det var i verste perioden med separasjonsangs. Helt grusomt å begynne på jobb da. Ned nestemann skal jeg være hjemme i minst 9 mnd. 

Dere kan endre fordelingen underveis. 

Anonymkode: f02c5...548

• Liker 11
Skrevet

Han vil ikke ha full, det ville vært hele fellesperioden.

Anonymkode: a6e96...76a

• Liker 9
Skrevet

Han vil ikke ha full, det ville vært hele fellesperioden.

Anonymkode: a6e96...76a

Joda, formulerte meg kanskje litt feil men beskrev jo hva jeg mente og du skjønte jo tydeligvis hva greia var... TS

• Liker 5
Skrevet (endret)

Foreslå at dere sparer til ulønnet permisjon til han som tas ut i etterkant av den lønna permisjonen. Det vil være det aller beste tror jeg, og jeg synes du skal strekke deg langt for dette.

Altså at du tar ut så mye du kan, han tar fedrekvote pluss ulønna permisjon.

Endret av NymeriaRhoynar
  • Liker 5
Skrevet

Det må du ikke finne på! Rødt flagg...

Anonymkode: 29703...f5a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg trodde på forhånd at jeg skulle gå på veggen hjemme, og ville dele likt. Jeg gikk tilbake på jobb, da barnet var 7,5 mnd. Det syns jeg var alt for tidlig! Vi amma fortsatt på natt, og flere ganger om dagen. Og, det var i verste perioden med separasjonsangs. Helt grusomt å begynne på jobb da. Ned nestemann skal jeg være hjemme i minst 9 mnd. 

Dere kan endre fordelingen underveis. 

Godt å høre at man kan bestemme seg litt underveis :) enig i at 9 mnd. omtrent er minimum, om det så blir ulønnet permisjon! TS :) 

Skrevet

Det tar på med svangerskap og fødsel. Første tiden så skal kroppen komme seg, bli kjent med den lille. Når det har gått 6-7 mnd og mor skal tilbake til jobb så er det da det begynner å bli gøy med den lille. Smiler, skal smake mat, leker mer osv. Og når de nærmer seg 1 år og skal begynne i barnehagen, så er det da morsomte virkelig begynner. Da er det så herlige og fantastiske!

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skjerp deg. Far kan liksågodt være den primære kontakten. 

Du kan amme i 4 måneder, ts, hvis du på død og liv må. Etter det klarer ungen seg fint på mme og fast føde. Selvfølgelig skal far få halvparten av permisjonen. 

Anonymkode: c53b2...c2a

• Liker 13
Skrevet

Jeg skrev også lenger oppe. Jeg kom på at jeg stressa helt vilt med å få han til å spise nok mat, sånn at det skulle gå greit å begynne på jobb. Vi har en unge som er glad i all mat, likevel tok det lang tid å få han til å spise nok. Og vi begynte ved 4 mnd, for å ha nok tid.  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det tenker jeg også! Vet far-barnforholdet er viktig også, men mor er kanskje litt tryggere tross alt? TS

Nei, mor er på ingen måte tryggere. 

• Liker 5
Skrevet

Har dere vurdert å jobbe halve dag hver fra barnet er 5-6 måneder. Jeg er nå jobbsøker og gravid og vurderer denne løsningem i tilfellet jeg får jobb. At jeg er i full permisjon i ca 3-4 måneder og begynner å jobbe ca 3-4 timer hver dag etterpå og deler med mannen. Så øker antall timet for hver måned som går... Jeg tror ikke at det er noe farlig hvis man tar det rolig og sunt å komme seg ut også. 

Anonymkode: abde8...df0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det må du ikke finne på! Rødt flagg...

Anonymkode: 29703...f5a

Rødt flagg? Er du svimmel? Fordi far vil ta seg av sitt eget barn? 

• Liker 28
Skrevet
saltvann skrev (1 minutt siden):

Det tar på med svangerskap og fødsel. Første tiden så skal kroppen komme seg, bli kjent med den lille. Når det har gått 6-7 mnd og mor skal tilbake til jobb så er det da det begynner å bli gøy med den lille. Smiler, skal smake mat, leker mer osv. Og når de nærmer seg 1 år og skal begynne i barnehagen, så er det da morsomte virkelig begynner. Da er det så herlige og fantastiske!

Ikke sant, kan tenke meg det blir helt fantastisk! Men ja, selv etter 6 mnd (hvis vi da ender opp med denne løsningen) er det jo mor som må opp om natta og fortsette å amme, er ikke sånn at hun får seg en god natt søvn før jobb dersom far overtar permisjonen. Høres tungt ut! Men føler meg egoistisk som ønsker lengre permisjon enn barnefaren... TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en fleksibel jobb og hata å gå rundt hjemme. Var tilbake i jobb etter ca 4 mnd med begge barna. Da trappa jeg gradvis opp i stillingsprosent til jeg var tilbake i fulltid når barna var ca 8 mnd. Dette funka for oss. Tror det er viktig at alle har individuelle situasjoner og behov. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjerp deg. Far kan liksågodt være den primære kontakten. 

Du kan amme i 4 måneder, ts, hvis du på død og liv må. Etter det klarer ungen seg fint på mme og fast føde. Selvfølgelig skal far få halvparten av permisjonen. 

Men det er langt fra anbefalt. 

• Liker 15
Skrevet

Ikke sant, kan tenke meg det blir helt fantastisk! Men ja, selv etter 6 mnd (hvis vi da ender opp med denne løsningen) er det jo mor som må opp om natta og fortsette å amme, er ikke sånn at hun får seg en god natt søvn før jobb dersom far overtar permisjonen. Høres tungt ut! Men føler meg egoistisk som ønsker lengre permisjon enn barnefaren... TS

Når jeg begynte på jobb og studier ved 8 mndr alder tok faren barnet opp om natta.... Både barnet og mannen lever fortsatt. Og vi er fortsatt sammen... 

Anonymkode: abde8...df0

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...