Gå til innhold

Er lyse gulv «ut»? Hvilket gulv ville du ha valgt?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi holder på å bygge hus. Har hatt lys parkett nå i noen år, og trivdes med det, men er dette en trend som vil vare videre? 

Hva ville du valgt hvis du skulle bygget i dag? Vi bygger moderne, med store vinduer. 

Vi vurderer «lys eik» eller «arktisk hvit eik» fra denne leverandøren.

https://www.u9qfloors.no

Endret av Dingelingdingelang
Skrevet

Jeg ville valgt det jeg syns er fint, og ferdig med det. :)

trender forandrer seg hele tiden uansett. Jeg kjøpte nytt gulv til hele huset i desember, og jeg valgte grått, fordi jeg syns grått er fint :)

Anonymkode: c39f1...ec4

• Liker 9
Skrevet

Tja, kommer an på. Det er nok en trend som allerede er på vei ut, for å være ærlig. Men bygger dere for dere selv og egen smak eller er trender viktigere? Personlig hadde jeg lagt medio til mørkt gulv, men det er mer min personlige smak siden jeg alltid har likt mørkere gulv. 

Anonymkode: 1e0be...8ec

• Liker 2
Skrevet

Det kommer litt an på stilen til resten av boligen. Er det et nytt bygg med gipsvegger og rene linjer, kan det være fint med lyst gulv, men hvis det er panel på veggene og dragere i taket, kan det være fint med mørkt gulv.

Anonymkode: 86198...994

• Liker 2
Skrevet

Ville valgt en mellomting i en nøytral fargetone. Har fått så nok av gulv med varmt gulskjær nå. Mye lettere å matche fint med vegger og interiør hvis det ikke er for varmt i tonen. 

Anonymkode: 57918...abd

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer litt an på stilen til resten av boligen. Er det et nytt bygg med gipsvegger og rene linjer, kan det være fint med lyst gulv, men hvis det er panel på veggene og dragere i taket, kan det være fint med mørkt gulv.

Anonymkode: 86198...994

Enig.

Men mange angrer på å legge mørke gulv fordi de ofte ser fortere skitne og støvete ut. Men har du 10 svarte hunder så synes hårene selvfølgelig fortere på lyse gulv.

Jeg liker lyse gulv fordi mørke gulv suger så mye lys. Vi bor i et land uten for mye sol.

Grå gulv er HELT ut, hvis det var trend du ville unngå. Lyse gulv vil holde seg, være helt normalt å ha, men er sikkert ikke like trendy om 10 år. 

Det jeg hadde unngått er gulv som blir gule.

Endret av loveli
Skrevet

Lyse gulv har aldri vært ut og kommer ikke til å bli det heller. Grå gulv derimot er en trend og kommer fort til å bli ut. 

Anonymkode: 0c633...c54

• Liker 8
Gjest Bet-t-ina
Skrevet (endret)

Vi har fliser på alle gulv, og varmekabler. Vi har 4 etasjer. Jeg liker det, men det er ikke for alle. Vi har en nyanse av grått og svart i alle gulv. Vi har noen lyse vegger, men mange svarte, mørk indigo, noen glassvegger/speilvegger osv. 

Endret av Bet-t-ina
Skrevet

Legg lyst, det kan du leve med til det er utslitt. Mørkt gulv er knallfint til enkelte stiler men tåler ikke tidens tann like godt som lyst.

• Liker 1
Skrevet

Ikke velg gulv etter hva som er "trendy" idag. Gulvet vil bli liggende i kanskje 50 år, så velg noe tidløst, og velg kvalitet!

Anonymkode: 437d5...322

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

trender forandrer seg hele tiden uansett. Jeg kjøpte nytt gulv til hele huset i desember, og jeg valgte grått, fordi jeg syns grått er fint :)

Problemet er at jeg syns «alt» er fint😅 Vingler frem og tilbake. Derfor tenker jeg å prøve å velge noe litt klassisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Lyse gulv har aldri vært ut og kommer ikke til å bli det heller. Grå gulv derimot er en trend og kommer fort til å bli ut. 

Anonymkode: 0c633...c54

Kan du gi et eksempel på et grått gulv? 😊 Alt med gråskjær?

Skrevet

Fint med lyse tregulv, uten gulskjær. 1 stavs, ikke 3 stavs!

Anonymkode: 1a361...0a4

• Liker 2
Skrevet
Dingelingdingelang skrev (1 time siden):

Problemet er at jeg syns «alt» er fint😅 Vingler frem og tilbake. Derfor tenker jeg å prøve å velge noe litt klassisk.

Jeg vingler jeg også men etter 25 år med vingling har jeg erfart at lyse gulv er lettere å ha når man vil bytte farger og tapeter enn mørke.

• Liker 1
Skrevet
Bet-t-ina skrev (2 timer siden):

Vi har fliser på alle gulv, og varmekabler. Vi har 4 etasjer. Jeg liker det, men det er ikke for alle. Vi har en nyanse av grått og svart i alle gulv. Vi har noen lyse vegger, men mange svarte, mørk indigo, noen glassvegger/speilvegger osv. 

Hadde elsket å se noen bilder av det huset deres❤️ Det høres stilsikkert og gjennomført ut, og litt utenfor det vanlige.

Annonse
Skrevet

Jeg synes lyst gulv er fint, synes også dere bør gå for det dere synes er fint og ikke bry dere om trender.

• Liker 1
Skrevet

Velg litt lysere enn du kunne sett for deg, gulv mørkner etterhvert.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ville valgt lyst gulv. Jeg trives best med mye lys på dagtid og lyse gulv gjør rommet mye lysere.

Anonymkode: ae813...ab4

• Liker 1
Skrevet

Allerede da vi byttet gulv for nesten tre år siden, sa hun i butikken at grått gulv var på vei ut. Jeg har aldri syntes det er fint, så var ikke et alternativ for oss uansett. 

Vi endte opp med Lutet furu fra Berryalloc. Ikke for mørkt, ikke for lyst, ikke for grått. Tåler alt og er godt å gå på. 

Anonymkode: b1063...096

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror trend med lyst gulv vil være, av flere grunner. Først og fremst, mørkt gulv krever takhøyde, og i Norge er standard 240 cm, som er ikke høyt. Og andre, er at lyst gulv førte jo nå til trend i fargene på veggene. Da gulv er blitt enda en stor overflate med lys farge - i tillegg til tak - gir det mer frihet for farger på veggene. Et hus der gulvet er lyst tåler mer farger på veggene uten at det føles mørkt og dystert i de lange vintermåneder. 

Vil ikke si at mørkt gulv ikke er fint. Men det krever på en måte takhøyde og lyse vegger, for at jeg skulle synes det er fint. Det bygrenser seg selv. Og det praktiske da, ja, mørkt gulv er ikke praktisk. 

Anonymkode: 38f97...36d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...