Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjort meg noen tanker om hvordan jeg ønsker og ikke ønsker det skal bli etter fødselen mtp. Besøk fra venner og familie. 

Jeg har en datter fra før som er 10 år. Hun har vært vant til oss 3 i huset helt siden hun var baby, og nå skal vi plutselig få en ny baby.

Jeg er Redd for at hun skal føle seg oversett av folk som kommer på besøk den første tiden etter fødsel. 

Burde jeg si ifra på forhånd til familie og venner at jeg ønsker at dem gir henne oppmerksomhet før dem begynner å ose den nye babyen med oppmerksomhet?

Og også gaver? Hvis besøket har med gaver til babyen, ønsker jeg at dem også gir gave til datteren min.

Er jeg urimelig?

Anonymkode: 98b0a...6dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan virkelig ikke be gjestene ta med gave til din datter. Hun er 10 år, dette forstår hun. Ellers har du kanskje fått med deg at vi er midt i en pandemi? Besøk er gjerne ikke det lureste. 

Anonymkode: b5fd6...fc9

• Liker 20
Skrevet

Min bror sa det til meg da de fikk nr 2. At de ønsker at jeg skulle gi oppmerksomhet til eldstemann først så han ikke følte seg glemt. Det er jeg glad han sa, for det er helt ærlig noe jeg ikke hadde tenkt over selv (hadde ikke barn selv da). 

Angående gaver så synes jeg det blir frekt og be besøkende ta med seg to gaver. Men si heller at dersom de har tenkt og kjøpe noe til den nyfødte, så hadde dere satt pris på om de istedet kunne gitt en oppmerksomhet til eldste barnet. 

Anonymkode: c0ea9...58b

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har gjort meg noen tanker om hvordan jeg ønsker og ikke ønsker det skal bli etter fødselen mtp. Besøk fra venner og familie. 

Jeg har en datter fra før som er 10 år. Hun har vært vant til oss 3 i huset helt siden hun var baby, og nå skal vi plutselig få en ny baby.

Jeg er Redd for at hun skal føle seg oversett av folk som kommer på besøk den første tiden etter fødsel. 

Burde jeg si ifra på forhånd til familie og venner at jeg ønsker at dem gir henne oppmerksomhet før dem begynner å ose den nye babyen med oppmerksomhet?

Og også gaver? Hvis besøket har med gaver til babyen, ønsker jeg at dem også gir gave til datteren min.

Er jeg urimelig?

Eh det kan du virkelig ikke. Gaver og oppmerksomhet ordner du selv 

Anonymkode: 2c564...837

• Liker 4
Gjest lillefrøkengrei
Skrevet

Jeg synes det er en god ide og minne folk på at de må gi oppmerksomhet til eldste også.

Men å si at de må ta med gave til henne blir helt feil.  Det blir jo som å gi gaver til alle i søskenflokken hver gang en av dem har bursdag for at de andre ikke skal bli sjalu. Altså helt feil. Og hun er 10 år gammel og bør være gammel nok til å forstå det. 

Skrevet
  • Du kan ikke be gjester ta med gave til en tiåring. Tiåringen er ikke to år, men et par år unna ungdomsskolen og må faktisk forstå at det ikke er hun selv som er født på nytt.
  • Du kan ikke ha gjester nå, midt i en pandemi...!!!

Anonymkode: e0f1e...f25

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):
  • Du kan ikke be gjester ta med gave til en tiåring. Tiåringen er ikke to år, men et par år unna ungdomsskolen og må faktisk forstå at det ikke er hun selv som er født på nytt.
  • Du kan ikke ha gjester nå, midt i en pandemi...!!!

Anonymkode: e0f1e...f25

Selvfølgelig kan hun ha gjester. Inntil 5 stykker samtidig, faktisk. 

Anonymkode: deec6...b63

• Liker 7
Skrevet

Du kan ikke be gjestene dine ta med gaver til 10-åringen din. Da får du heller forklare henne på forhånd at mange kommer med gaver til babyen når de kommer på besøk, det blir jo som en slags bursdagsgave. Det er hun gammel nok til å forstå. 

Angåene oppmerksomhet, så kan du jo evt minne gjestene dine på at de må huske 10-åringen din også. 

Anonymkode: 02c4c...d25

• Liker 7
Skrevet

Du er prinsessen på erten og i ferd med å oppdra en til. Bare ikke. 

Anonymkode: e0fe5...f63

• Liker 5
Skrevet

Til familie kan du gjøre det. Ikke venner. 

Anonymkode: 735c3...206

• Liker 1
Skrevet

Herregud. Hun er 10, ikke 3 år. Nå må du slutte med å sy de gigastore putene under armene på henne. Hadde du bedt meg om dette og du var min søster eller god vennine hadde jeg sagt ovennevnte til deg. Hadde du bedt meg om dette og vært en annen bekjentskap så hadde du ikke fått besøk.

Anonymkode: cd7df...123

• Liker 6
Skrevet

Jeg sendte faktisk en melding til hele familien og slekta som bor i området og la ned loven for besøk etter fødsel. Og jeg er SÅ glad jeg gjorde det. Med et unntak ble det møtt med respekt og kjærlighet, og jeg opplever at alle har behandlet meg med respekt etter fødsel - fordi de vet hvor jeg står og at jeg sier ifra. 

Vær tydelig. Vær ærlig. De som er glade i deg forstår og setter pris på det. De som blir sure eller reagerer negativt er ikke verdt energien. 

Anonymkode: 7d564...a0f

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er mye rare reaksjoner her. Når jeg har besøkt babyer med søsken, uansett alder, har jeg hatt med en gave til søsken. Og en liten ting til baby. Og gjerne en liten ting til mor. Men den fineste gaven har vært til søsken. Gjerne en aktivitetsleke som vi kan leke med sammen der og da. Jeg tenker at det er å forvente av meg, og jeg ser det som en selvfølge. Det er en del av min innsats for å gjøre overgangen til ny og større flokk enklere for storesøster eller storebror, og dermed mener jeg at jeg hjelper mor og far. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan minne om oppmerksomhet til storesøster, men ikke be de om å ta med ekstra gave. En tiåring kan forberedes på at besøkende kommer med gave for å treffe det nye familiemedlemmet.

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes det er mye rare reaksjoner her. Når jeg har besøkt babyer med søsken, uansett alder, har jeg hatt med en gave til søsken. Og en liten ting til baby. Og gjerne en liten ting til mor. Men den fineste gaven har vært til søsken. Gjerne en aktivitetsleke som vi kan leke med sammen der og da. Jeg tenker at det er å forvente av meg, og jeg ser det som en selvfølge. Det er en del av min innsats for å gjøre overgangen til ny og større flokk enklere for storesøster eller storebror, og dermed mener jeg at jeg hjelper mor og far. 

Vi snakker om en et barn som er 10..ikke 5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er jeg urimelig?

Vi gjorde slik:

På sykehus:
dag 1 ingen gjester utenom det nyankomne barnets eldre søsken
dag 2 foreldre/søsken (med barn) av den nybakte mor&far
dag 3 samme som dag 2

Tiden hjemme:
dag 1-14 ingen gjester overhodet og far i omsorgspermisjon, bygge relasjoner og ta innover seg familieforøkelsen og ivareta mor, baby og amming og eldre søsken.

Tiden fra dag 15 til alder 3 mnd:
ingen gjester i hjemmet og ingen besøk til andre enn samme personer på dag 2 og dag 3 på sykehuset.
ved trilleturer ingen hoder oppi vogna utenom mamma, pappa og søsken (spedbarnets friplass).

Tiden fra alder 3mnd-7/8mnd:
besøk hos den nybakte mor&fars besteforeldre og andre nære slektninger og nære relasjoner og gjerne en fremvistning på jobb men ingen berøring uten at du fysisk ser at de går og vasker hendene grundig og hvis de ikke gjør det så påpeke det. (påpeke håndvask ved alle anledninger fra første gjest ved dag1 og utover).

Tiden etterpå utvidet sosialisering utenfor nærmeste relasjoner for å forberede barnet på dagmamma eller bhg start da permisjonene tar jo slutt.

Anonymkode: 869e0...c29

• Liker 2
Skrevet

Si til henne at alle nyfødte får gaver. Det fikk du også (10-åringen) da du ble født. Hun er stor nok ti lå forstå det.

Anonymkode: 0e826...479

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vi gjorde slik:

På sykehus:
dag 3 samme som dag 2

Tiden hjemme:
dag 1-14 ingen gjester overhodet og far i omsorgspermisjon, bygge relasjoner og ta innover seg familieforøkelsen og ivareta mor, baby og amming og eldre søsken.

ingen gjester i hjemmet og ingen besøk til andre enn samme personer på dag 2 og dag 3 på sykehuset.
ved trilleturer ingen hoder oppi vogna utenom mamma, pappa og søsken (spedbarnets friplass).

besøk hos den nybakte mor&fars besteforeldre og andre nære slektninger og nære relasjoner og gjerne en fremvistning på jobb men ingen berøring uten at du fysisk ser at de går og vasker hendene grundig og hvis de ikke gjør det så påpeke det. (påpeke håndvask ved alle anledninger fra første gjest ved dag1 og utover).

Tiden etterpå utvidet sosialisering utenfor nærmeste relasjoner for å forberede barnet på dagmamma eller bhg start da permisjonene tar jo slutt.

Dere høres ut som en trivelig gjeng.

Anonymkode: c1fdb...a53

• Liker 12
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi gjorde slik:

På sykehus:
dag 3 samme som dag 2

Tiden hjemme:

Er dere viggovennelause eller bare et meget weird weird par som alle tenker det samme om?😂

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere høres ut som en trivelig gjeng.

Anonymkode: c1fdb...a53

Enig. Et lettere å få dratt besøk på til fanger på Guantanamo enn til disse.

Anonymkode: cd7df...123

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...