AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Så nettopp om tråd ang. fedme og har et litt annet spørsmål om det. Jeg har familiemedlemmer som er ekstremt overvektige. For ca. 10 år siden var de slanke, men noe trist skjedde den gang (går ikke inn på det her offentlig) og jeg tenker at det er årsaken til at de begynte å overspise. Vi andre familiemedlemmer bekymrer oss veldig. De er så overvektige at vi tenker at dette få fatale konsekvenser. Noen familiemedlemmer har uttrykt denne bekymringen overfor dem, men de blir sinte. De har bl.a. vanskeligheter med å reise seg fra sofaen og blir veldig tungpustet. Det gjør oss veldig vondt, men noen i familien har så vondt av dette er de ikke lengre vil snakke om det og bare har gitt opp. Hvordan kan vi ta dette opp med dem på en konstruktiv måte? Vi er redde for å miste dem. Anonymkode: d3e08...212 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Hvorfor har dere ventet så lenge? Latt det gå så langt uten å si noe? Det er et rop om hjelp her, dere må være snille, men ærlige og snakke med personen! 😊 Ingen vei rundt dette Anonymkode: bbec6...5aa 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor har dere ventet så lenge? Latt det gå så langt uten å si noe? Det er et rop om hjelp her, dere må være snille, men ærlige og snakke med personen! 😊 Ingen vei rundt dette Anonymkode: bbec6...5aa Nei, vi ventet ikke så lenge. Det har vært et tema i flere år. De blir som sagt sinte og sier de er friske. Anonymkode: d3e08...212 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 23. januar 2021 Tror du ikke at de selv vet at de er overvektige, og hva er meningen/ hensikten med at du vil t det opp med de? De må selv finne ut av det, og det kan bare gjøre vondt verre om såkalte velmenende familiemedlemmer tar det opp med dem. Anonymkode: f56c3...310 51
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du ikke at de selv vet at de er overvektige, og hva er meningen/ hensikten med at du vil t det opp med de? De må selv finne ut av det, og det kan bare gjøre vondt verre om såkalte velmenende familiemedlemmer tar det opp med dem. Anonymkode: f56c3...310 Mener du at vi bare skal akseptere at organene deres kollapser uten å vise at vi er glad i dem og ikke vil miste dem? Anonymkode: d3e08...212 3
Daria Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 Tror du ikke at de vet det selv? Hva ser du for seg at du skal oppnå ved å ta det opp - særlig hvis andre har prøvd det før uten hell? Jeg skjønner bekymringen og ønsket om å hjelpe, men noen veier må man gå selv og komme til den erkjennelsen at man trenger hjelp. Å stadig få det påpekt lan virke mot sin hensikt. 26
Ullvott Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 (endret) Det er ikke noe å "ta opp". De vet det helt utmerket godt selv. Selv om de veier for mye er de verken blinde eller uopplyst. Fedmen setter seg sjelden på øynene eller oppfattelsesevnen. Antakeligvis både skammer de seg og er bekymret selv også, og det er ingen hjelp i å ta det opp på noen som helst måte. De må være motivert for en livsstilsendring, og motivasjonen må de finne selv. Andre kan ikke påføre dem motivasjon. Endret 23. januar 2021 av Ullvott 36
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, vi ventet ikke så lenge. Det har vært et tema i flere år. De blir som sagt sinte og sier de er friske. Anonymkode: d3e08...212 Å? Du sier at det er 10 år siden hen var slank så det er jo en stund. Anonymkode: bbec6...5aa 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 Daria skrev (Akkurat nå): Tror du ikke at de vet det selv? Hva ser du for seg at du skal oppnå ved å ta det opp - særlig hvis andre har prøvd det før uten hell? Jeg skjønner bekymringen og ønsket om å hjelpe, men noen veier må man gå selv og komme til den erkjennelsen at man trenger hjelp. Å stadig få det påpekt lan virke mot sin hensikt. Vi snakker ikke om det stadig. Det har vært et tema i alle år, men med det mener jeg at vi kanskje har sagt det 1-2 ganger hvert andre år. Anonymkode: d3e08...212
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 Ullvott skrev (1 minutt siden): Det er ikke noe å "ta opp". De vet det helt utmerket godt selv. Antakeligvis både skammer de seg og er bekymret selv også, og det er ingen hjelp i å ta det opp på noen som helst måte. De må være motivert for en livsstilsendring, og motivasjonen må de finne selv. Andre kan ikke påføre dem motivasjon. Legen til den ene personen hadde tatt opp temaet. De byttet lege og sa til hverandre at legen overdrev og at det ikke var noe å bekymre seg om. De pleier å si at det må være lov å kose seg med brus og godteri hver dag. Så nei, det virker ikke som om de ser alvorlig på dette. Anonymkode: d3e08...212 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 Jeg har en søster som alltid har vært overvektig. En av triggerne hennes for trøstespising er at hun har blitt nedtrykt av den ene forelderen vår gjennom hele oppveksten på grunn av overvekten og hver gang hun spiste. Vi andre sier derfor ingenting siden vi vet at det vil ha en negativ innvirkning på henne, og hun vil spise mer dersom vi påpeker noe selv om det skulle være altfor forsiktig. For henne hjelper det at hun har det bra i livet sitt, og da roser vi henne når hun går ned i vekt. Det responderer hun bra på. Ville ha trådd veldig varsomt. Dere kjenner dem best, men ofte kan det gjøre det verre selv om intensjonen er god. Jeg har bodd med søsteren min i mange år og sett dette mønsteret, så hvis dere ikke har en særlig anelse om det ville jeg ha vært ekstra forsiktig. Selv er jeg veldig slank, og når vi spiser sammen fokuserer vi heller på kos, så kan hun heller ta for seg det når hun kommer ovenpå. Dessverre har hun ikke lenger jevnlig oppfølging fra psykolog grunnet flytting og covid, og det har nok også en negativ innvirkning. Jeg får også psykisk helsehjelp når det er sagt altså, også i hovedsak grunnet oppveksten. Det er ganske utrolig hvor stor påvirkning traumer har på livet. Anonymkode: 99338...277 8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #12 Skrevet 23. januar 2021 Ikke si noe. De er voksne mennesker og antagelig har de merket effekten av kiloene allerede. Anonymkode: d6ffc...010 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #13 Skrevet 23. januar 2021 Som tjukk selv så må jeg si at det hjelper ikke -Jeg er fullstendig klar over at jeg er tjukk. Jeg eier både speil og klær i store størrelser. Jeg har også intelligens nok til å skjønne det selv. -Det er vanvittig irriterende med de som skal kommentere det. Igjen jeg er fullstendig klar over at jeg er tjukk og at det er helseskadelig. -Det er vanvittig mye annet som er helseskadelig, hvorfor i alle dager er det min fedme som absolutt bekymrer deg? Hvorfor er det så få som kommenterer de som driver ekstremsport, de som røyker seg ihjel, eller venninna mi som trøkker innpå med junk og usunn mat hele tiden og som har høyere kolesterol og dårligere verdier på generelt alt enn meg, Hun får ikke kommentarer. Jeg som lever på både usunn og sunn mat får det fordi jeg er tjukk, mens hun som antagelig kommer til å spise seg dårlig før meg får det ikke fordi hun bare lever på usunn mat og ikke den sunne i tillegg som gjør at hun ikke blir tjukk. -Jeg blir mye mindre motivert til å gjøre noe med det når folk kommenterer. -Det er ikke så lett å gjøre noe med det siden jeg har et forskrudd forhold til mat og mat gir meg lykkefølelse. Anonymkode: ab3aa...1cc 24
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #14 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mener du at vi bare skal akseptere at organene deres kollapser uten å vise at vi er glad i dem og ikke vil miste dem? Anonymkode: d3e08...212 Hvem i all verden tror du at du/dere er? Kanskje dere ikke er så mye å beholde når dere oppfører dere så fordømmende og kontrollerende som dere tydeligvis gjør? Er man virkelig glad i noen så er man det uten betingelser. Anonymkode: 03966...9d5 10
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #15 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som tjukk selv så må jeg si at det hjelper ikke -Jeg er fullstendig klar over at jeg er tjukk. Jeg eier både speil og klær i store størrelser. Jeg har også intelligens nok til å skjønne det selv. -Det er vanvittig irriterende med de som skal kommentere det. Igjen jeg er fullstendig klar over at jeg er tjukk og at det er helseskadelig. -Det er vanvittig mye annet som er helseskadelig, hvorfor i alle dager er det min fedme som absolutt bekymrer deg? Hvorfor er det så få som kommenterer de som driver ekstremsport, de som røyker seg ihjel, eller venninna mi som trøkker innpå med junk og usunn mat hele tiden og som har høyere kolesterol og dårligere verdier på generelt alt enn meg, Hun får ikke kommentarer. Jeg som lever på både usunn og sunn mat får det fordi jeg er tjukk, mens hun som antagelig kommer til å spise seg dårlig før meg får det ikke fordi hun bare lever på usunn mat og ikke den sunne i tillegg som gjør at hun ikke blir tjukk. -Jeg blir mye mindre motivert til å gjøre noe med det når folk kommenterer. -Det er ikke så lett å gjøre noe med det siden jeg har et forskrudd forhold til mat og mat gir meg lykkefølelse. Anonymkode: ab3aa...1cc Jeg hadde vært like bekymret dersom familiemedlemmer røyket (flere familiemedlemmer har dødd av lungekreft grunnet røyking), drevet med ekstremsport eller bare spiste usunn mat e.l. Jeg er bekymret for dem ikke på grunn av utseende men på grunn av at de blir tungpustet bare av å reise seg opp av sofaen. Og når de hoster, kommer det bare ut hvesing. Det gjør oss ufattelig vondt. ts Anonymkode: d3e08...212 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #16 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mener du at vi bare skal akseptere at organene deres kollapser uten å vise at vi er glad i dem og ikke vil miste dem? Anonymkode: d3e08...212 Men kjære deg, det finnes da en million andre måter å vise noen at man er glad i dem og ikke vil miste dem enn å kommentere kroppen deres og legge seg opp i deres private helseproblemer. Anonymkode: f86e9...0b0 10
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #17 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvem i all verden tror du at du/dere er? Kanskje dere ikke er så mye å beholde når dere oppfører dere så fordømmende og kontrollerende som dere tydeligvis gjør? Er man virkelig glad i noen så er man det uten betingelser. Anonymkode: 03966...9d5 Hva er fordømmende og kontrollerende ved å være bekymret for helsen og ikke ville miste de vi er glad i? Anonymkode: d3e08...212 2
tussi84 Skrevet 23. januar 2021 #18 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Mener du at vi bare skal akseptere at organene deres kollapser uten å vise at vi er glad i dem og ikke vil miste dem? Anonymkode: d3e08...212 Ikke meg du siterer, men dere har egentlig ikke så mye valg. Det er deres kropp, deres helse og deres liv. Hvis de vil fortsette å være så overvektige + evt legge på seg enda mer er det kun dem sitt ansvar. De vet også at de er overvektige selv. Hvordan skal de rundt de løse overvekten for dem mener du? Eneste alternativet til det er at noen er sammen med de 24/7, og gir dem riktig Mat og mengde + sørger for at de er i litt bevegelse. Det hadde de aldri godtatt, fordi dem har full rett til å bestemme over sitt eget liv. Vil de ikke gjøre noe med det, så vil de ikke det. 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #19 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men kjære deg, det finnes da en million andre måter å vise noen at man er glad i dem og ikke vil miste dem enn å kommentere kroppen deres og legge seg opp i deres private helseproblemer. Anonymkode: f86e9...0b0 Vi kommenterer ikke kroppen deres. Vi er bekymret for symptomene de har som hvesing ved hosting og tungpustheten ved enkle bevegelser. Anonymkode: d3e08...212 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #20 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi kommenterer ikke kroppen deres. Vi er bekymret for symptomene de har som hvesing ved hosting og tungpustheten ved enkle bevegelser. Anonymkode: d3e08...212 Så dere har aldri tatt opp at de er overvektige? Kun tungpustethet og hvesing ved hosting? Anbefalt utredning hos lungelege da, kanskje, siden vekta ikke var et tema? Jeg synes uansett det er bekymringsfullt at du ikke vet andre måter å vise noen at de betyr noe for deg enn å legge deg opp i deres private helsevalg. Kanskje de hadde taklet traumet sitt bedre med folk som brydde seg litt mer med dem hvordan de har det og hva de har opplevd rundt seg? Anonymkode: f86e9...0b0 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå