AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #1 Skrevet 23. januar 2021 Jeg har en toåring som roter noe voldsomt. I tillegg er jeg gravid med kraftig bekkenløsning, så jeg får ganske vondt av å gå rundt, og veldig vondt hvis jeg bøyer meg mye. Energinivået er også ganske labert. Mannen rydder som en gjennomsnittlig mann, altså han gjør sitt, men litt mindre enn meg og litt halvveis. Typisk hvis han «rydder kjøkkenet» så står det et glass eller en fjøl og masse smuler og sånt igjen. Han er nok en smule lat. Problemet er at jeg nå som jeg er så sliten og har så vondt er enda latere! Hvordan få motivasjonen til å rydde det samme igjen og igjen og igjen? Har dere noen supre ryddetips, motivasjonstips eller bare generelle råd? Jeg er så lei av å (ikke bokstavlig) vasse i rot. Anonymkode: 71133...f6d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #2 Skrevet 23. januar 2021 Rydd litt hver gang du flytter på deg. Når jeg forflytter meg fra stua til badet går jeg forbi kjøkkenet på veien, så da tar jeg med meg ting som skal dit. Osv.. Og ikke minst mas bittelitt på mannen din. Du har god grunn til å ikke klare å bevege deg så mye. En annen ting er å ha en fast plass til alle ting, så er det så mye enklere for alle å rydde litt. Anonymkode: 7020a...e8d 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #3 Skrevet 23. januar 2021 Hvordan orke å ikke ha det ryddig? Blir slitsomt å gå rundt i et rotete hus. Anonymkode: 5619e...374 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #4 Skrevet 23. januar 2021 Jeg har presset meg gjennom det, tatt litt her og litt der, og kjeftet på mannen til han har fått det til «riktig». Såpass må han tåle i par-tre mnd, når jeg ellers tar alt sånt selv. Elsker å ha det ryddig og det går veldig utover psyken og humøret mitt hvis det er rotete ellers skittent. Anonymkode: 3dec6...403 1
Pentagon Skrevet 23. januar 2021 #5 Skrevet 23. januar 2021 Har du snakket med din mann om hvor vondt du har og at du trenger at han tar i ett tak mer enn han pleier? Det er jo ganske viktig at han skjerper seg nå slik at dere får det greit når baby nummer 2 kommer? Hvorfor er mannen din så lat? Har han ønsket sterkt barn nummer 2? Det kommer jo bare til å bli mere rot, mindre søvn og mer og gjøre nå som dere snart har 2 tette småbarn? Her trengs det en seriøs samtale med mannen din om hva som skal til for at du skal ha det bra. Også ville jeg brukt tiden før bebis kommer nå på å sortere alt dere eier og kaste/gi bort/rydde bort det dere ikke trenger daglig/ukentlig. Alt skal ha sin faste plass og alt skal tilbake der det var når man er ferdig med det. Finn bra løsninger for alt som må gjøres konstant som klesvask, oppvask etc. for eksempel sånn skittentøyskurver hvor den ene er merker «hvitt 40 grader» «farget 40 grader» «60 grader» «ull» også skal det kjøres vask på faste dager eller lignende. Hver søndag planlegges hele ukens middager, innkjøp gjøres mandager eller på nett. Eller gå for matkasse levering. Alt som kan gjøre livet lettere tenker jeg vil hjelpe dere masse. Når man føler man går og rydder konstant og har vondt og er lei blir man jo ikke akkurat gode kjærester heller..? 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #6 Skrevet 23. januar 2021 Kiropraktoren min anbefalte feiekost. Var bare å koste alle lekene og annet sammen i et hjørne 😂 Mann ja.... Vurderte å kjøpe en sånn klype som de som plukker søppel bruker, men kom meg aldri så langt at jeg gjorde det. Jeg brukte å sette meg ned på gulvet og rydde alt innen rekkevidde fra der jeg satt. Skjøv også en del ting sammen i hauger som mannen ryddet på plass senere. Ellers så ryddet jeg det som var i høyden slik at jeg slapp å bøye meg ned (kjøkkenbenk/spisebord/baderomsvask)Mannen tømte og satt inn det som skulle i nederste hylle i oppvaskmaskinen, jeg tok den øverste og bestikkskuffen. Anonymkode: 8f626...5bd
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #7 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rydd litt hver gang du flytter på deg. Når jeg forflytter meg fra stua til badet går jeg forbi kjøkkenet på veien, så da tar jeg med meg ting som skal dit. Osv.. Og ikke minst mas bittelitt på mannen din. Du har god grunn til å ikke klare å bevege deg så mye. En annen ting er å ha en fast plass til alle ting, så er det så mye enklere for alle å rydde litt. Anonymkode: 7020a...e8d Pentagon skrev (3 timer siden): Har du snakket med din mann om hvor vondt du har og at du trenger at han tar i ett tak mer enn han pleier? Det er jo ganske viktig at han skjerper seg nå slik at dere får det greit når baby nummer 2 kommer? Hvorfor er mannen din så lat? Har han ønsket sterkt barn nummer 2? Det kommer jo bare til å bli mere rot, mindre søvn og mer og gjøre nå som dere snart har 2 tette småbarn? Her trengs det en seriøs samtale med mannen din om hva som skal til for at du skal ha det bra. Også ville jeg brukt tiden før bebis kommer nå på å sortere alt dere eier og kaste/gi bort/rydde bort det dere ikke trenger daglig/ukentlig. Alt skal ha sin faste plass og alt skal tilbake der det var når man er ferdig med det. Finn bra løsninger for alt som må gjøres konstant som klesvask, oppvask etc. for eksempel sånn skittentøyskurver hvor den ene er merker «hvitt 40 grader» «farget 40 grader» «60 grader» «ull» også skal det kjøres vask på faste dager eller lignende. Hver søndag planlegges hele ukens middager, innkjøp gjøres mandager eller på nett. Eller gå for matkasse levering. Alt som kan gjøre livet lettere tenker jeg vil hjelpe dere masse. Når man føler man går og rydder konstant og har vondt og er lei blir man jo ikke akkurat gode kjærester heller..? Takk for gode tips, begge to. Jeg føler jo egentlig at vi har gode rutiner sånn sett. Jeg pleier å ta med meg en ting eller to når jeg forlater et rom, og vi har dunker til de forskjellige vaskene (så klesvask går heldigvis på skinner, men det er også min oppgave alene). Og vi har egentlig plass til alt, men ungen river ut alle bøkene sine tusen ganger om dagen og skal helst leke med absolutt alle lekene dine. Og når hun er sulten eller trøtt, f.eks. når vi er opptatt med å lage kvelds eller middag, så ruver hun ut alt av klær fra klesskapet eller sko i skoskapet. Litt bølle når følelsene tar overhånd. Så det står egentlig bare på en følelse av giddaløshet. Jeg orker ikke rydde det samme om og om igjen, for det ender med at alt låser seg innen klokka sju og det gjør så vondt at jeg gråter og må ha hjelp til sengs. Det er så vondt! Får behandling av fysio, men det gir bare en viss lindring. Det med matkasser er en veldig god idé, og det skal vi helt klart prøve. Nå er det bare mannen som handler, men om han hadde sluppet den turen hadde det kanskje frigitt litt tid og ork til å gjøre andre ting. Akkurat hvorfor han er lat vet jeg ikke. Jeg tror egentlig ikke han ser selv at han er det. Tror ikke han tenker over at han gjør ting halvveis, men at han har gjort skikkelig mye og det holder, på en måte. Eller at han ikke ser det jeg ser. Han ønsker seg helt klart nummer to, om enn sterkere ønske enn hva jeg hadde opprinnelig. Og når barnet er ute blir bekkenet mitt bedre og jeg får mer ork til å gjøre ting, og da gjør jeg jo igjen mye av arbeidet sånn at det ser ordentlig ut her. Anonymkode: 71133...f6d
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #8 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan orke å ikke ha det ryddig? Blir slitsomt å gå rundt i et rotete hus. Anonymkode: 5619e...374 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har presset meg gjennom det, tatt litt her og litt der, og kjeftet på mannen til han har fått det til «riktig». Såpass må han tåle i par-tre mnd, når jeg ellers tar alt sånt selv. Elsker å ha det ryddig og det går veldig utover psyken og humøret mitt hvis det er rotete ellers skittent. Anonymkode: 3dec6...403 Litt av greia er at rotet virkelig plager meg. Føler meg nærmest deprimert av at det ALLTID ser jævlig ut. Klarer ikke kose meg når jeg føler at det er rotete eller skittent. Han føler imidlertid ikke det på den samme måten, og kan fint overse rot. Kjefting fungerer særdeles dårlig her i hus, men vi må nok ta en ordentlig prat hvor jeg forklarer atter en gang hvor vondt jeg faktisk får og at han må gjøre litt ekstra innsats. Han høres jo ut som tidenes latsabb nå, men han er ikke det altså. Anonymkode: 71133...f6d
Stoltskeiv Skrevet 23. januar 2021 #9 Skrevet 23. januar 2021 Synes det er slitsomt med rot. Når det er ryddig så får jeg skikkelig ro i meg. Men skjønner det er vanskelig med småbarn. Ta heller litt om gangen for hver gang du reiser deg. Ta med noe på veien feks
Lilypond Skrevet 23. januar 2021 #10 Skrevet 23. januar 2021 Et tips jeg har fått (men ikke klart å gjennomføre selv ennå...) er å fordele alle lekene til barnet i kasser og kun ha én av kassene tilgjengelig for barnet av gangen, så bytte med noen dagers mellomrom. Hvis barnet har 100 leker og det er fem esker med 20 i hver eske, så blir det iallfall bare 20 leker å rydde hver dag, ikke 100. Barna syns gjerne det er stas med "nye" leker jevnlig også. Kjøpte meg forøvrig sånn klype for å få tak i ting da jeg gikk med nr 2 med toåring hjemme. Den var genial, anbefales. Min kom fra Enklere Liv, så du kan sjekke den type butikk. Andre ting jeg syns hjalp veldig på bekkenet var å sove med gravidpute mellom knærne og gå med joggesko på inne, vet ikke om det gjelder andre men jeg går visstnok mye mer riktig for bekkenet med sko på... Brukte også krykker som avlastning i de verste periodene. Ellers støtter jeg forslag om matkasse og vil foreslå vaskehjelp om dere har mulighet til det og ikke syns det er mer stress enn hjelp.
Pentagon Skrevet 23. januar 2021 #11 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han ønsker seg helt klart nummer to, om enn sterkere ønske enn hva jeg hadde opprinnelig. Og når barnet er ute blir bekkenet mitt bedre og jeg får mer ork til å gjøre ting, og da gjør jeg jo igjen mye av arbeidet sånn at det ser ordentlig ut her. Anonymkode: 71133...f6d Vær så snill, ikke tenk sånn her! Du kommer til å ødelegge deg selv og gå fra mannen din med tiden! Hvorfor skal du gjøre så mye? Hvorfor forventer du så lite av han? Han burde våkne opp og ta innover seg at du har smerter og trenger at ting er i orden. At det er viktig for deg, da bør det også være viktig for han! Det er en idiotisk unnskyldning at man «ikke ser det». Det kjøper jeg ikke altså..! 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #12 Skrevet 24. januar 2021 I barnehagen lærer vi 2-3 år gamle barn å rydde lekene sine - synes du skal ta en prate med både mann og barn. Eller så kan dere betale for vaske/ryddehjelp til du har fått det andre barnet. Anonymkode: 32f21...f11
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #13 Skrevet 24. januar 2021 Begrens antall leker og bøker som er tilgjengelig for ungen, sett ting opp i høyden og hvis barnet ønsker den tingen så må noe annet ryddes vekk. Be barnet om å hjelpe til med ryddingen, f.eks. holder du kassa og barnet putter oppi. Dette har vi jobbet med en stund, frøkna nærmer seg to, og dette fungerer ganske bra her. Ikke alltid når hun er trøtt/sulten, men da hjelper vi litt mer til, sånn at det er noe vi gjør sammen. Er selv gravid med nr to, og har vært satt ut av spill pga kvalme i flere uker, og da har det vært viktig å veilede, hjelpe, ha ting tilgjengelig, men la henne styre selv. Når det gjelder det andre, så har jeg ikke så mange tips, mannen gjør sin del, hvis jeg ikke er fornøyd med resultatet så puster jeg et par ganger og tenker at det er godt nok for nå. Benken på kjøkkenet kan jeg vaske over når jeg skal bruke den, samme med bordene. Anonymkode: a01dd...b64
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #14 Skrevet 24. januar 2021 Hvorfor får du barn med en så tafatt mann? Anonymkode: 8e8bd...ba9
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #15 Skrevet 24. januar 2021 Er høygravid, med to barn og mann - eller skal jeg si tre barn? 😂 En liten, en tenåring og et mannebarn. Tenåringen er flinkere til å rydde enn mannen faktisk 😅 Men jeg tar et kvarter om dagen. Rydder ikke alt hele tiden eller har et hvert rom ryddig til en hver tid, men så lenge stua (hvor jeg oppholder meg mest) er ryddig når minsten har lagt seg - så er jeg fornøyd. Skal jeg til kjøkkenet så tar jeg med meg det som skal dit, skal jeg fra soverommet til badet så tar jeg meg tøyet som skal vaskes etc. Sånne småting .. Men et kvarter med rydding - det er et must. Man får gjort utrolig mye på et kvarter! De tunge oppgavene får mannen gjøre, som feks å skifte på sengene. Den store husvasken, som under sengene og sofaen og slikt - vel, det tar jeg når ungen er ute. Ingen som besøker oss nå i corona-tiden å ser hybelkaninene bak sofaen uansett 😅🤓 Anonymkode: 43dc5...79c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #16 Skrevet 24. januar 2021 Oida. Her må du jo si til mannen at han må ta tak, du har helseproblemer, så han må ta seg av ryddinga. Barnet ditt er også gammelt nok til å kunne rydde leker før det legges, med litt veiledning. Du skal ikke være den eneste familien som rydder skikkelig. Sett strek for slik det har vært, og lær begge to å rydde nå. Det blir ikke lettere når neste barn kommer. Anonymkode: feeee...be4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #17 Skrevet 24. januar 2021 Toåringen min rydder lekene sine selv, har du prøvd å lære henne det? Anonymkode: 95026...1ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå