Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg jobber som sykepleier på et sykehjem i en relativt liten by. Da det var lite ledige stillinger jobber jeg som vikar/ ringehjelp.  Men jeg har en fast helg som jeg jobber, så ikke bare tilkalling altså. Cluet er at sjefen jeg har hatt sluttet for 2 uker siden og sjefen i 2 etg har overtatt som ansvarlig i begge 2. Vi kom inn på dette med vaksine. Av de 50 beboerne i vår etg er det 8 som har takket nei til Covid-19 vaksinen og det er på en måte deres valg. Hos oss ansatte er det meg og en til som har takket nei. Jeg kan ikke pga allergi. Men det jeg legger merke til er at i de siste dagene så er det lite vakter. Altså det er ledig men jeg får de ikke. Og heller ikke hun andre som har takket nei til vaksinen.  Jeg kontakter sjefen vi har og svaret jeg får er ” sånn er det bare“ . Hva i alle dager kan jeg gjøre? Noen som har opplevd lignende ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem får de ledige vaktene? Jeg ville ha snakket med tillitsvalgte. Vaksine er ikke pålagt.

Anonymkode: f7227...238

Skrevet

Ingenting. Det står vel også i kontrakten din. Man har ikke krav på vakter som tilkallingsvikar, og arbeidsgiver kan fritt velge hvem som får vaktene. 

Jeg arbeider som tilkallingsvikar selv og vet hvor lite rettigheter vi har. 

Anonymkode: ec704...bdb

• Liker 3
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
gmail skrev (6 minutter siden):

Hei. Jeg jobber som sykepleier på et sykehjem i en relativt liten by. Da det var lite ledige stillinger jobber jeg som vikar/ ringehjelp.  Men jeg har en fast helg som jeg jobber, så ikke bare tilkalling altså. Cluet er at sjefen jeg har hatt sluttet for 2 uker siden og sjefen i 2 etg har overtatt som ansvarlig i begge 2. Vi kom inn på dette med vaksine. Av de 50 beboerne i vår etg er det 8 som har takket nei til Covid-19 vaksinen og det er på en måte deres valg. Hos oss ansatte er det meg og en til som har takket nei. Jeg kan ikke pga allergi. Men det jeg legger merke til er at i de siste dagene så er det lite vakter. Altså det er ledig men jeg får de ikke. Og heller ikke hun andre som har takket nei til vaksinen.  Jeg kontakter sjefen vi har og svaret jeg får er ” sånn er det bare“ . Hva i alle dager kan jeg gjøre? Noen som har opplevd lignende ?

Hva er du allergisk mot i vaksinene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem får de ledige vaktene? Jeg ville ha snakket med tillitsvalgte. Vaksine er ikke pålagt.

Men som tilkallingsvikar har man ikke krav på noen vakter heller. Hun har krav på den faste helgen så fremt det står i kontrakten hennes. Utover det står arbeidsgiver fritt til å gi henne vakter. 

• Liker 1
Skrevet
Kastanjefrø skrev (20 minutter siden):

Hva er du allergisk mot i vaksinene?

Egg, og i tillegg har de anbefalt fra Brittiske myndigheter at de som er allergiske mot mat og har andre sykdommer ikke kan ta den første vaksinen som kom. Sist jeg fikk vaksinen var vanlig influ og jeg havnet på sykehuset

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men som tilkallingsvikar har man ikke krav på noen vakter heller. Hun har krav på den faste helgen så fremt det står i kontrakten hennes. Utover det står arbeidsgiver fritt til å gi henne vakter. 

Jeg har ikke rett på de men jeg gikk fra  vakter hver dag i et år ( innenfor lovverket) mens plutselig er det knapt noen annet enn helgen. 

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
gmail skrev (1 minutt siden):

Egg, og i tillegg har de anbefalt fra Brittiske myndigheter at de som er allergiske mot mat og har andre sykdommer ikke kan ta den første vaksinen som kom. Sist jeg fikk vaksinen var vanlig influ og jeg havnet på sykehuset

Do the COVID-19 vaccines contain egg and are they safe to have? Neither the Pfizer/BioNTech or the AstraZeneca or Moderna vaccine contain any egg proteins and none of the vaccines are contraindicated in egg allergy.

Skrevet

Hva er du allergisk mot som er relevant til denne vaksinen? Du er kjent med at denne vaksinen ikke er laget i egg som mange tidligere? 

Innholdet i den ene vaksinen er

• Virkestoff er covid-19 mRNA-vaksine. Etter fortynning inneholder hvert hetteglass 6 doser à 0,3 ml med 30 mikrogram mRNA.
  • Andre innholdsstoffer er:
    • ((4-(hydroksybutyl)azanediyl)bis(heksan-6,1-diyl)bis(2-heksyldekanoat) (ALC-0315)
    • 2-[(polyetylenglykol)-2000]-N,N-ditetradekylacetamid (ALC-0159)
    • 1,2-Distearoyl-sn-glycero-3-fosfokolin (DSPC)
    • kolesterol
    • kaliumklorid
    • kaliumdihydrogenfosfat
    • natriumklorid
    • dinatriumfosfatdihydrat
    • sukrose
    • vann til injeksjonsvæsker
Skrevet
gmail skrev (11 minutter siden):

Den var nok dyrket i egg. Det er ikke slik med de to som er i Norge

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dersom vaktene går til feks en som allerede har 100% stilling utløser det overtidstillegg. Dette er en svært dyr løsning når det er person med mindre stilling som ikke vil få tillegg på ekstravakter.

Skrevet
Illuminatum skrev (8 minutter siden):

Hva er du allergisk mot som er relevant til denne vaksinen? Du er kjent med at denne vaksinen ikke er laget i egg som mange tidligere? 

Innholdet i den ene vaksinen er

• Virkestoff er covid-19 mRNA-vaksine. Etter fortynning inneholder hvert hetteglass 6 doser à 0,3 ml med 30 mikrogram mRNA.
  • Andre innholdsstoffer er:
    • ((4-(hydroksybutyl)azanediyl)bis(heksan-6,1-diyl)bis(2-heksyldekanoat) (ALC-0315)
    • 2-[(polyetylenglykol)-2000]-N,N-ditetradekylacetamid (ALC-0159)
    • 1,2-Distearoyl-sn-glycero-3-fosfokolin (DSPC)
    • kolesterol
    • kaliumklorid
    • kaliumdihydrogenfosfat
    • natriumklorid
    • dinatriumfosfatdihydrat
    • sukrose
    • vann til injeksjonsvæsker

Jeg vet bare at jeg ikke fikk ta denne, kommuneoverlegen sa at det var oss som ikke kunne ta den, så jeg regner med at han vet bedre.

• Liker 3
Skrevet

Du har ingen rett på ekstravakter, så det er ikke noe du kan gjøre annet enn å søke ledige stillinger om du vil jobbe mer. Helt ærlig forstå jeg sjefen, hadde også prioritert ansatte som er vaksinert og som hindrer at det bryter ut smitte blandt beboerne med alt det helvete det medfører av ekstraarbeid, karantene og økte kostander. Comirnaty eller heller ikke kontraindisert ved allergi for egg eller annen mat, sitat fra pakningsvedlegget; Food, contact or seasonal allergies, including to eggs, gelatin and latex, are not considered precautions or contraindications. Så du kan ta vaksinen, du bare vil ikke. 

Anonymkode: 61482...b13

• Liker 6
Skrevet

Er selv spl. og allergisk mot egg og flere sorter mat. Har vært i kontakt med FHI ifm dette, og fått beskjed både muntlig og skriftlig at det er trygt å ta begge vaksinene som er bruk i Norge. Ingen av dem er dyrket med egg som komponent.

Anonymkode: f5938...02b

• Liker 6
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har ingen rett på ekstravakter, så det er ikke noe du kan gjøre annet enn å søke ledige stillinger om du vil jobbe mer. Helt ærlig forstå jeg sjefen, hadde også prioritert ansatte som er vaksinert og som hindrer at det bryter ut smitte blandt beboerne med alt det helvete det medfører av ekstraarbeid, karantene og økte kostander. Comirnaty eller heller ikke kontraindisert ved allergi for egg eller annen mat, sitat fra pakningsvedlegget; Food, contact or seasonal allergies, including to eggs, gelatin and latex, are not considered precautions or contraindications. Så du kan ta vaksinen, du bare vil ikke. 

TS følger bare beskjeden hen har fått av legen sin. Unødvendig å komme med slike beskyldninger.

Anonymkode: 3b612...6e2

• Liker 2
Skrevet

Ville ikke tatt denne vaksinen fra noen produsenter på et tidlig stadium om du har allergi av et eller annet slag. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville heller ikke leid inn en uvaksinert spl. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville heller ikke leid inn en uvaksinert spl. 

Nei det er så men rart når den andre får vakter og ikke hun heller har tatt i mot vaksinen. Det andre er at ikke alle beboerne hos oss har tatt vaksine og i etg under er det flere sykepleiere som har takket nei og faktisk enda flere beboerne. Ut fra det fu sier da så skal vi kaste de ut da?

Skrevet

Takk for svar til dere som har  svart. Jeg fikk akkurat tilbud om en annen stilling i byen på et annet senter. Jeg hadde hatt arbeidspraksis der under utdannelsen og hadde sendt en e-post for lenge siden men ikke hørt noe. Så da begynner jeg 1/2 på 80% stilling.

• Liker 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå vet vi ikke om vaksinen faktisk hindrer folk i å være smittebærere enda, så det er ikke gitt, selv om jeg er enig i at det er lurt å være føre var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...